Hoppa till innehållet
Choose language

Så går det för Göteborgs besöksnäring

Varje månad ger Göteborg & Co dig en snabb överblick över destinationens besöksnäring och vilka trender som påverkar turismen. Vi analyserar aktuella data från Benchmarking Alliance och SCB/Tillväxtverket, inklusive gästnätter, hotellbeläggning, resvanor och hotellpriser. Prenumerera gärna!

Januari: Evenemang och kultur driver efterfrågan under lågsäsong

Efterfrågan ökade under andra halvan av januari och kompenserade för en svag start. Den svaga inledningen beror delvis på starka jämförelsetal från JVM i ishockey 2024. Liknande mönster märks jämfört med januari 2023 då Göteborg hade VM i handboll. Detta bekräftar idrottsevenemangens betydelse för att driva efterfrågan under lågsäsong.

Göteborg Filmfestival som avslutade januari är en av årets stora kulturhändelser som lockar besökare under lågsäsongen Foto: Peter Kvarnström

Att hotellefterfrågan ligger på en liknande nivå som förra året bekräftar destinationens starka dragningskraft tack vare ett levande kulturliv på många scener, My Dog på Svenska Mässan och Göteborg Film Festival.

Januari är generellt en svag månad för besöksnäringen jämfört med andra lågsäsongsmånader. Då gäller det att skapa incitament för besökare att välja vår destination. Högst beläggningsgrad i januari de senaste tio åren noterades 2020 då Göteborg stod värd för EM i handboll. Beläggningen nådde då i snitt 65 procent och hotellpriserna ökade med 8 procent jämfört med året innan, enligt data från Benchmarking Alliance.

Tvådimensionell blå illustration av en hand som håller en jordglob med en pin ikon ovanför

Högst beläggning bland svenska storstäder

Göteborg hade högre hotellbeläggning under januari än Stockholm och Malmö, enligt data från Benchmarking Alliance. Medan snittpriset för hotellrum sjönk i de andra storstäderna har det i Göteborg legat kvar på ungefär samma nivå som för ett år sedan, och som i januari 2020. Detta har bidragit till att Göteborg inte uppvisar samma nedgång i RevPAR som de andra svenska storstäderna. De senaste årens utmanande ekonomiska läge påverkar dock näringens lönsamhet.

I Köpenhamn, Oslo och Helsingfors märks en motsatt trend med betydligt starkare ökning av både efterfrågan och hotellpriser under januari. I Köpenhamn bidrar ett brett utbud av evenemang och festivaler, som attraherar även internationella besökare, tillsammans med en ökad satsning på nya flyglinjer till den positiva utvecklingen.

Bokningsläget

Bokningsläget under februari till april ligger nära förra årets nivå. Det påverkas av ytterligare kapacitetsökning med Clarion Hotel Karlatornet i höstas som tillförde 300 nya rum.

Inför maj och juni 2025 märks ett betydligt starkare bokningstryck, drivet av evenemang som Göteborgsvarvet, Ullevikonserter och stark efterfrågan under helgerna. För juli är bokningsläget hittills i linje med förra året, medan september visar ett betydligt bättre bokningsläge tack vare flera större möten samt Bokmässan.

Positiv inställning till fler turister i Göteborgsregionen

Invånarna spelar en stor roll som destinationens mest autentiska ambassadörer. De bidrar till att skapa en unik atmosfär och är en viktig målgrupp för den lokala besöksnäringen. En positiv inställning bland invånarna är dessutom central för en hållbar destinationsutveckling, då den bidrar till att balansera turismens ekonomiska fördelar med dess påverkan på invånarnas vardagsliv.

I höstas gjorde vi en undersökning bland invånare i Göteborgsregionen som visar hög nöjdhet med destinationens utbud. Mat, natur och evenemang väcker störst intresse, men även sevärdheter lockar många. Yngre och barnfamiljer dras i till attraktioner, medan kultur intresserar äldre och ekonomiskt starka grupper. Sju av tio anser att Göteborgsregionen har en varm och välkomnande atmosfär, vilket är en viktig styrka för destinationens attraktivitet.

Undersökningen visar att invånarna har en generellt positiv inställning till fler turister, både i regionen och i sitt närområde. Drygt en tredjedel anser att det finns utrymme för fler besökare, medan endast 6 procent har en negativ inställning. Detta speglar en bred acceptans för turismens roll och dess bidrag till regionens utveckling.

En oväntad insikt var att över en tredjedel av invånarna har bott på hotell i Göteborgsregionen under perioden augusti–oktober. Detta var något vanligare bland yngre och invånare i närregionen. Många nya hotell med unika koncept samt fördelaktiga priser har sannolikt bidragit.

Insiktsmaterial

Vi tipsar även om nytt insiktsmaterial i Visit Swedens kunskapsbank, med fördjupade analyser av omvärldstrender, svenskars semesterplaner och målgruppsinsikter för nio olika marknader:

Januari2025+/- 25/24
Beläggningsgrad50%0 pp*
Sålda/belagda rum+1 %
Snittpris1 032 kr0 %
RevPar517 kr0 %
Beläggning mån-tors58%+3 pp*
Beläggning fre-lör51%-3 pp*
Källa: Benchmarking Alliance, *pp – percentage points

Källor:

  • Benchmarking Alliance – hotellnyckeltal för ett urval av hotellen i Göteborgsregionen
  • Invånarundersökning Göteborg & Co, oktober 2024, drygt 1000 intervjuer i representativ webbpanel bland invånare i Göteborgsregionen, 18-75 år
  • Hotel Market Update Annordia January 2025.indd

Det finns en grupp besökare som ofta glöms bort trots att de utgör omkring en fjärdedel av alla svenska övernattande besökare på destinationen. Vi talar såklart om släkt och vän-besökarna.

Läs mer

Mörkblå färgplatta med vit, tvådimensionell ikon av ett kuvert i en cirkel

Prenumerera på lägesbilden

Missa aldrig en lägesbild! Som prenumerant får du Lägesbilden direkt till din mejl.
Prenumerera på analysen

Mörkblå färgplatta med vit, tvådimensionell ikon av ett dokument i en cirkel

Gästnattstatistik

Få koll på hur många gästnätter en stad eller en kommun har i Sverige och hur beläggningen ser ut på Tillväxtverkets hemsida.

Kontakta gärna

Bernadett Pakucs

Analytiker
+46 31 368 40 08

Lägesbild december 2024

December: Gott slut på ett år med stark efterfrågan trots utmaningar Destinationen Göteborg har haft ett bra 2024 när det…

Lägesbild november 2024

November: En halv julmånad och tandläkare bidrog till bra beläggning Julsäsongen startar redan i november bland annat med att Jul…

Lägesbild oktober 2024

Oktober: Hösten är här med bra helgbeläggning och höstlov Det blev en ganska stabil höstmånad med bra efterfrågan från privatbesökare…

Lägesbild september 2024

September: Strålande väder och hög helgbeläggning Hösten är här med kongresser och mässor. Men det fina vädret lockade extra många…

Lägesbild augusti 2024

Augusti: Starkt avslut på sommarsäsong som slog förväntningarna Färre svenskar men stor ökning av utländska gäster. Så kan man sammanfatta…

Lägesbild juli 2024

Juli: Bra efterfrågan på boende men utan förra sommarens stora variationer i pris. Den stora högsäsongsmånaden juli betyder av tradition…

Lägesbild juni 2024

Juni: Många konferenser men utmanande konkurrens för de äldre hotellen Juni var en normal månad för destinationen Göteborg med många…

Lägesbild maj 2024

Maj: Högtryck i vädret – men blandat för besöksnäringen Det var Göteborgsvarv, Feskekörka, Viktor Leksell och en rad möten och…

Lägesbild april 2024

April 2024: Stark ökning av utlandsgäster och bra vår med flera nyheter Det blev en bra april med hotellsiffror liknande…

Lägesbild mars 2024

Mars 2024: Försiktig inledning av våren och nyheter som lockar besökare Mars månad speglade totalt sett föregående års rekordhöga hotellefterfrågan.…

Lägesbild februari 2024

Februari 2024: Stark efterfrågan tack vare båtar och hästar Februari blev en känslofylld månad präglad av den tragiska branden i…

Lägesbild januari 2024

Januari 2024: En blandad inledning på året Årets första månad började starkt när JVM i ishockey drev upp efterfrågan kring…

Lägesbild december 2023

December 2023: Dubbla VM gav extra skjuts för julmånad Året avslutades med en decembermånad då efterfrågan på hotellboende pekade uppåt.…

Lägesbild november 2023

November 2023: Privatmarknaden driver efterfråganmen tillväxten mattas av November är vanligtvis en lågsäsongsmånad men efterfrågan på hotellrum har ändå varit…

Lägesbild oktober 2023

Oktober 2023: Viljan att resa starkare än konjunkturen Svenskarna fortsätter att resa, även om mätningar visar på oro och pessimism…

Lägesbild september 2023

September - Från Jubileumshelg till Bokmässa med stark efterfrågan Månaden inleddes med jubileumsfinal, Göteborg Marathon samt Kulturkalas och avslutades med…

Lägesbild augusti 2023

Augusti - Stark hotellsommar men oro för bister ekonomi i höst Sommaren 2023 såldes fler hotellrum till bättre priser än…

Lägesbild juli 2023

Lägesbild juli - Stark efterfrågan på hotellrum präglade månaden I juli månad blomstrade efterfrågan på hotell i destinationen Göteborg med…

Lägesbild juni 2023

Lägesbild juni - Arenakonserter fyller staden och hotell Juni månad inleddes med Jubileumsfestival och fantastiska sommardagar. Staden var full av…

Lägesbild maj 2023

Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys baserad på preliminär…

Lägesbild april 2023

Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys baserad på preliminär…

Lägesbild mars 2023

Nu lämnar vi vintern bakom oss och går in i en allt intensivare vårsäsong. Eftersom mars 2022 var en månad…

Lägesbild februari 2023

Gothenburg Horse Show drev upp efterfrågan Gothenburg Horse show .Foto: Jorma Valkonen I februari var antalet sålda (belagda) hotellrum 14…

Lägesbild januari 2023

Med VM i handboll för herrar och större mässor har januari månad gått hyfsat bra för Göteborg. I en nordisk…

Lägesbild december 2022

December bjöd på en bra avslutning av 2022. Efterfrågetrycket var inte lika starkt som under sommar och höst, men det…

Lägesbild november 2022

Efterfrågan var fortsatt bra i november men inte lika kraftig som tidigare. Den starka tillväxttakten från sommaren och hösten har…

Lägesbild oktober 2022

Oktober är normalt en intensiv månad med många sålda rum och hög beläggning. I år har vi dessutom haft betydligt…

Lägesbild september 2022

September blev ännu en stark månad för besöksnäringen med resultat i nivå med 2019. Stort tryck med företagsbokningar, möten och…

Tidigare lägesbilder

Hur gick det för besöksnäringen i Göteborg? Här hittar du lägesbilder från april 2022 och augusti 2022.