Hoppa till innehållet
Choose language

Så går det för Göteborgs besöksnäring

Varje månad ger Göteborg & Co dig en snabb överblick över destinationens besöksnäring och vilka trender som påverkar turismen. Vi analyserar aktuella data från Benchmarking Alliance och SCB/Tillväxtverket, inklusive gästnätter, hotellbeläggning, resvanor och hotellpriser. Prenumerera gärna!

Mars: Stabila helger och svagare vardagar till sista veckan

I Göteborg låg hotellefterfrågan i mars något under fjolårets nivå. Helgbeläggningen har varit stabil, medan vardagarna generellt varit svagare. Sista veckan i mars bröts mönstret och beläggningen på vardagar blev bättre.

Resultatet för mars blev blandat. Men påsken som i år hamnar i april är också inledningen på vår- och sommarsäsongen med bra bokningsläge. Foto: Peter Kvarnström

Samtidigt gick sista helgen i mars sämre än 2024. I fjol inföll påsken på sista helgen i mars och beläggningen var då relativt hög (cirka 70 %). I år infaller påsken senare vilket påverkar i viss mån jämförelsen på månadsnivå.

Kombinationen av lägre snittpris och minskad beläggning har haft en negativ påverkan på RevPAR.
Trots mer positiva utsikter för vårsäsongen vad gäller besöksvolymer, enligt den senaste Destinationsbarometern, uppger många besöksnäringsverksamheter att de fortsatt står inför lönsamhetsutmaningar.

Tvådimensionell blå illustration av en hand som håller en jordglob med en pin ikon ovanför

Blandad utveckling i storstäderna

Även i Malmö noterades en nedgång i både hotellbeläggning och genomsnittspriser under mars. Stockholm uppvisade däremot en starkare utveckling, framför allt tack vare Kent-konserterna som drev upp både efterfrågan och snittpris. Det genomsnittliga rumspriset ökade med 8 % under månaden. I Köpenhamn minskade snittpriset med nära 4 %, men den förbättrade beläggningen vägde upp och bidrog till att RevPAR kunde hållas på en stabil nivå, enligt data från Benchmarking Alliance.

Bra bokningsläge framöver

Bokningsläget inför april är än så länge ganska stabil och i linje med förra årets nivå. Bokningsläget för maj, juni och juli är betydligt starkare än vid samma tidpunkt förra året. Exempelvis är över 80 procent av hotellrummen bokade i samband med Göteborgsvarvet i maj.

Denna positiva utveckling drivs framför allt av stora evenemang, där konserter på Ullevi men även återkommande evenemang som Göteborgsvarvet driver bokningarna. Dessutom syns en bredare uppgång i bokningar för helger generellt, vilket tyder på ett ökat resande även utanför evenemangsdagarna.

Göteborg i besökarens ögon

Utbudet av intressanta besöksmål, restauranger och boendealternativ är de viktigaste faktorerna för svenskars upplevelse under en weekendresa enligt den senaste Resa i Sverige-undersökningen. En god atmosfär framhålls som en viktig aspekt oavsett typ av resa. Göteborg utmärker sig positivt bland svenska storstäder avseende nöjdhet med atmosfären.

Göteborg placerar sig ofta högt i bedömning av utbudet av shopping, restauranger, evenemang samt familjeaktiviteter. Svenska besökare associerar dessutom Göteborg i högre utsträckning med orden välkomnande, levande och genuin i förhållande till andra svenska destinationer.

Indikation på stark utveckling av gästnätter i början av året

Gästnattsutvecklingen har främst drivits av den svenska marknaden och privatsegmentet. Nästan alla prioriterade utlandsmarknader – Norge, Tyskland, Storbritannien och USA – visar en positiv utveckling. Ett undantag är Danmark, där gästnätterna minskar något efter en ovanligt stark utveckling förra året tack vare valutaeffekten. Göteborg står sig starkt i jämförelse med Stockholm, där hotellgästnätterna minskade något under januari–februari jämfört med i fjol.

Mars2025+/- 25/24
Beläggningsgrad55%-2 pp*
Sålda/belagda rum-3 %
Snittpris1 036 kr-2 %
RevPar566 kr-6 %
Beläggning mån-tors60%0 pp*
Beläggning fre-lör59%-5 pp*
Källa: Benchmarking Alliance, *pp – percentage points

Källor:

Det finns en grupp besökare som ofta glöms bort trots att de utgör omkring en fjärdedel av alla svenska övernattande besökare på destinationen. Vi talar såklart om släkt och vän-besökarna.

Läs mer

Mörkblå färgplatta med vit, tvådimensionell ikon av ett kuvert i en cirkel

Prenumerera på lägesbilden

Missa aldrig en lägesbild! Som prenumerant får du Lägesbilden direkt till din mejl.
Prenumerera på analysen

Mörkblå färgplatta med vit, tvådimensionell ikon av ett dokument i en cirkel

Gästnattstatistik

Få koll på hur många gästnätter en stad eller en kommun har i Sverige och hur beläggningen ser ut på Tillväxtverkets hemsida.

Kontakta gärna

Bernadett Pakucs

Analytiker
+46 31 368 40 08

Lägesbild februari 2025

Februari: Stabil efterfrågan och starkare beläggning på helgerna Hotellens beläggning i februari är i stort sett oförändrad jämfört med förra…

Lägesbild januari 2025

Januari: Evenemang och kultur driver efterfrågan under lågsäsong Efterfrågan ökade under andra halvan av januari och kompenserade för en svag…

Lägesbild december 2024

December: Gott slut på ett år med stark efterfrågan trots utmaningar Destinationen Göteborg har haft ett bra 2024 när det…

Lägesbild november 2024

November: En halv julmånad och tandläkare bidrog till bra beläggning Julsäsongen startar redan i november bland annat med att Jul…

Lägesbild oktober 2024

Oktober: Hösten är här med bra helgbeläggning och höstlov Det blev en ganska stabil höstmånad med bra efterfrågan från privatbesökare…

Lägesbild september 2024

September: Strålande väder och hög helgbeläggning Hösten är här med kongresser och mässor. Men det fina vädret lockade extra många…

Lägesbild augusti 2024

Augusti: Starkt avslut på sommarsäsong som slog förväntningarna Färre svenskar men stor ökning av utländska gäster. Så kan man sammanfatta…

Lägesbild juli 2024

Juli: Bra efterfrågan på boende men utan förra sommarens stora variationer i pris. Den stora högsäsongsmånaden juli betyder av tradition…

Lägesbild juni 2024

Juni: Många konferenser men utmanande konkurrens för de äldre hotellen Juni var en normal månad för destinationen Göteborg med många…

Lägesbild maj 2024

Maj: Högtryck i vädret – men blandat för besöksnäringen Det var Göteborgsvarv, Feskekörka, Viktor Leksell och en rad möten och…

Lägesbild april 2024

April 2024: Stark ökning av utlandsgäster och bra vår med flera nyheter Det blev en bra april med hotellsiffror liknande…

Lägesbild mars 2024

Mars 2024: Försiktig inledning av våren och nyheter som lockar besökare Mars månad speglade totalt sett föregående års rekordhöga hotellefterfrågan.…

Lägesbild februari 2024

Februari 2024: Stark efterfrågan tack vare båtar och hästar Februari blev en känslofylld månad präglad av den tragiska branden i…

Lägesbild januari 2024

Januari 2024: En blandad inledning på året Årets första månad började starkt när JVM i ishockey drev upp efterfrågan kring…

Lägesbild december 2023

December 2023: Dubbla VM gav extra skjuts för julmånad Året avslutades med en decembermånad då efterfrågan på hotellboende pekade uppåt.…

Lägesbild november 2023

November 2023: Privatmarknaden driver efterfråganmen tillväxten mattas av November är vanligtvis en lågsäsongsmånad men efterfrågan på hotellrum har ändå varit…

Lägesbild oktober 2023

Oktober 2023: Viljan att resa starkare än konjunkturen Svenskarna fortsätter att resa, även om mätningar visar på oro och pessimism…

Lägesbild september 2023

September - Från Jubileumshelg till Bokmässa med stark efterfrågan Månaden inleddes med jubileumsfinal, Göteborg Marathon samt Kulturkalas och avslutades med…

Lägesbild augusti 2023

Augusti - Stark hotellsommar men oro för bister ekonomi i höst Sommaren 2023 såldes fler hotellrum till bättre priser än…

Lägesbild juli 2023

Lägesbild juli - Stark efterfrågan på hotellrum präglade månaden I juli månad blomstrade efterfrågan på hotell i destinationen Göteborg med…

Lägesbild juni 2023

Lägesbild juni - Arenakonserter fyller staden och hotell Juni månad inleddes med Jubileumsfestival och fantastiska sommardagar. Staden var full av…

Lägesbild maj 2023

Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys baserad på preliminär…

Lägesbild april 2023

Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys baserad på preliminär…

Lägesbild mars 2023

Nu lämnar vi vintern bakom oss och går in i en allt intensivare vårsäsong. Eftersom mars 2022 var en månad…

Lägesbild februari 2023

Gothenburg Horse Show drev upp efterfrågan Gothenburg Horse show .Foto: Jorma Valkonen I februari var antalet sålda (belagda) hotellrum 14…

Lägesbild januari 2023

Med VM i handboll för herrar och större mässor har januari månad gått hyfsat bra för Göteborg. I en nordisk…

Lägesbild december 2022

December bjöd på en bra avslutning av 2022. Efterfrågetrycket var inte lika starkt som under sommar och höst, men det…

Lägesbild november 2022

Efterfrågan var fortsatt bra i november men inte lika kraftig som tidigare. Den starka tillväxttakten från sommaren och hösten har…

Lägesbild oktober 2022

Oktober är normalt en intensiv månad med många sålda rum och hög beläggning. I år har vi dessutom haft betydligt…

Lägesbild september 2022

September blev ännu en stark månad för besöksnäringen med resultat i nivå med 2019. Stort tryck med företagsbokningar, möten och…

Tidigare lägesbilder

Hur gick det för besöksnäringen i Göteborg? Här hittar du lägesbilder från april 2022 och augusti 2022.