Hoppa till innehållet
Choose language

Så går det för Göteborgs besöksnäring

Varje månad ger Göteborg & Co dig en snabb överblick över destinationens besöksnäring och vilka trender som påverkar turismen. Vi analyserar aktuella data från Benchmarking Alliance och SCB/Tillväxtverket, inklusive gästnätter, hotellbeläggning, resvanor och hotellpriser. Prenumerera gärna!

Maj: Hög beläggning på både vardagar och helger

Maj 2025 blev en stark månad för Göteborgs hotellnäring, med både ökad beläggning och stigande priser. Beläggningsgraden uppgick till 75 procent, en ökning med fyra procentenheter jämfört med maj 2024. Även Stockholm och Malmö hade en beläggningsgrad på 75 procent. Bland nordiska storstäder noterade dock Köpenhamn den högsta beläggningen.

Foto: Klara Hammerth

Vardagar lyfts av konferenser, helger fortsatt starka

Maj präglades av en hög konferens- och mässaktivitet med exempelvis Vitalis, Svenska Demensdagarna och Socialdemokraternas partikongress med sammanlagt 7 000 delegater, vilket drev upp beläggningen under vardagar. Hotellefterfrågan på helgerna var ännu starkare. Samtidigt steg också hotellpriserna. Snittpriset för ett hotellrum ökade med 8 procent jämfört med föregående år, vilket innebar att RevPAR för första gången i år överträffade 2024 års nivå.

Tvådimensionell blå illustration av en hand som håller en jordglob med en pin ikon ovanför

Starkt bokningsläge inför sommaren 

Inför sommaren ser bokningsläget för juni och juli mycket lovande ut, klart över fjolårets nivåer. Drivande faktorer är stora evenemang som Ullevi-konserter samt internationella kongresser som EVS, som är världens ledande konferens inom eldriven mobilitet.
De preliminära hotellsiffrorna för inledningen av juni visar starka nyckeltal, främst tack vare Håkan Hellström-konserterna. Snittbeläggningen på hotellen nådde till exempel 88 procent under lördagen, och snittpriset för hotellrum var mer än dubbelt så höga jämfört med en vanlig lördag i juni i fjol. Det understryker evenemangens avgörande betydelse för destinationens besöksnäring.

Optimism med visst mått av försiktighet

Destinationens besöksnäring är generellt optimistisk inför sommaren. Framtidstron är särskilt stark kring ökade besöksvolymer. Det finns även en övervägande optimism kring förbättrad lönsamhet, men bilden är inte entydig, 3 av 10 besöksnäringsverksamheter förväntar sig sämre lönsamhet jämfört med sommaren 2024, vilket visar att den positiva utvecklingen inte omfattar alla aktörer.

Svenskarnas starka intresse för hemester håller i sig

Rekordmånga svenskar planerar att semestra i Sverige de kommande månaderna, enligt Visit Sweden och YouGovs senaste temperaturmätning. Intresset för utlandsresor har samtidigt ökat stadigt under året. Fler svenskar överväger dessutom storstadssemester inom Sverige jämfört med förra året. Samtidigt visar Nordeas semesterundersökning att mer än dubbelt så många svenskar som i fjol oroar sig för att semesterbudgeten inte ska räcka. Trots en starkare krona uppger de flesta att valutakursen inte påverkar deras val mellan Sverige och utlandet i sommar.

Internationell tillväxt driver ökning av gästnätter

Baserat på årets utfall hittills och det aktuella bokningsläget förväntas en fortsatt positiv utveckling av gästnätter under 2025. Totalt ökade antalet gästnätter i Göteborgsregionen med 6 procent under perioden januari–april, vilket är den starkaste tillväxten bland storstadsregionerna. I Stockholms län ligger antalet gästnätter kvar på samma nivå som i fjol.

De internationella gästnätterna i Göteborg fortsätter öka, med cirka 12 procent* fler övernattningar på hotell, stugor och vandrarhem jämfört med samma period 2024. Danmark ligger kvar på en hög nivå efter fjolårets rekordsiffror, medan Norge fortsätter växa starkt trots en rekordsvag norsk krona. Effekterna av den stärkta svenska kronan syns ännu inte tydligt i volymerna, men ett fortsatt starkt växelkursläge kan på sikt dämpa efterfrågan och framför allt påverka konsumtionen negativt bland utländska besökare. Även svenska gästnätter ökade, med cirka 4 procent under perioden januari–april.

*Obs. Under 2024 har många hotell bytt bokningssystem, vilket har lett till att gästens hemvist, både för svenska och utländska gäster, inte har registrerats hos en del hotell. Statistiken är därför justerad.

Maj2025+/- 25/24
Beläggningsgrad75%+4pe*
Sålda/belagda rum+8 %
Snittpris1 407 kr+8 %
RevPar1 056 kr+14 %
Beläggning mån-tors79%+4 pp**
Beläggning fre-lör84%+5 pp**
Källa: Benchmarking Alliance, *p.e. procentenheter, **pp – percentage points

Källor:

Det finns en grupp besökare som ofta glöms bort trots att de utgör omkring en fjärdedel av alla svenska övernattande besökare på destinationen. Vi talar såklart om släkt och vän-besökarna.

Läs mer

Mörkblå färgplatta med vit, tvådimensionell ikon av ett kuvert i en cirkel

Prenumerera på lägesbilden

Missa aldrig en lägesbild! Som prenumerant får du Lägesbilden direkt till din mejl.
Prenumerera på analysen

Mörkblå färgplatta med vit, tvådimensionell ikon av ett dokument i en cirkel

Gästnattstatistik

Få koll på hur många gästnätter en stad eller en kommun har i Sverige och hur beläggningen ser ut på Tillväxtverkets hemsida.

Kontakta gärna

Bernadett Pakucs

Analytiker
+46 31 368 40 08

Lägesbild april 2025

April: Stark påskhelg och stabilt på vardagar och helger   I april var hotellbeläggningen i Göteborg bättre än under samma månad…

Lägesbild mars 2025

Mars: Stabila helger och svagare vardagar till sista veckan I Göteborg låg hotellefterfrågan i mars något under fjolårets nivå. Helgbeläggningen…

Lägesbild februari 2025

Februari: Stabil efterfrågan och starkare beläggning på helgerna Hotellens beläggning i februari är i stort sett oförändrad jämfört med förra…

Lägesbild januari 2025

Januari: Evenemang och kultur driver efterfrågan under lågsäsong Efterfrågan ökade under andra halvan av januari och kompenserade för en svag…

Lägesbild december 2024

December: Gott slut på ett år med stark efterfrågan trots utmaningar Destinationen Göteborg har haft ett bra 2024 när det…

Lägesbild november 2024

November: En halv julmånad och tandläkare bidrog till bra beläggning Julsäsongen startar redan i november bland annat med att Jul…

Lägesbild oktober 2024

Oktober: Hösten är här med bra helgbeläggning och höstlov Det blev en ganska stabil höstmånad med bra efterfrågan från privatbesökare…

Lägesbild september 2024

September: Strålande väder och hög helgbeläggning Hösten är här med kongresser och mässor. Men det fina vädret lockade extra många…

Lägesbild augusti 2024

Augusti: Starkt avslut på sommarsäsong som slog förväntningarna Färre svenskar men stor ökning av utländska gäster. Så kan man sammanfatta…

Lägesbild juli 2024

Juli: Bra efterfrågan på boende men utan förra sommarens stora variationer i pris. Den stora högsäsongsmånaden juli betyder av tradition…

Lägesbild juni 2024

Juni: Många konferenser men utmanande konkurrens för de äldre hotellen Juni var en normal månad för destinationen Göteborg med många…

Lägesbild maj 2024

Maj: Högtryck i vädret – men blandat för besöksnäringen Det var Göteborgsvarv, Feskekörka, Viktor Leksell och en rad möten och…

Lägesbild april 2024

April 2024: Stark ökning av utlandsgäster och bra vår med flera nyheter Det blev en bra april med hotellsiffror liknande…

Lägesbild mars 2024

Mars 2024: Försiktig inledning av våren och nyheter som lockar besökare Mars månad speglade totalt sett föregående års rekordhöga hotellefterfrågan.…

Lägesbild februari 2024

Februari 2024: Stark efterfrågan tack vare båtar och hästar Februari blev en känslofylld månad präglad av den tragiska branden i…

Lägesbild januari 2024

Januari 2024: En blandad inledning på året Årets första månad började starkt när JVM i ishockey drev upp efterfrågan kring…

Lägesbild december 2023

December 2023: Dubbla VM gav extra skjuts för julmånad Året avslutades med en decembermånad då efterfrågan på hotellboende pekade uppåt.…

Lägesbild november 2023

November 2023: Privatmarknaden driver efterfråganmen tillväxten mattas av November är vanligtvis en lågsäsongsmånad men efterfrågan på hotellrum har ändå varit…

Lägesbild oktober 2023

Oktober 2023: Viljan att resa starkare än konjunkturen Svenskarna fortsätter att resa, även om mätningar visar på oro och pessimism…

Lägesbild september 2023

September - Från Jubileumshelg till Bokmässa med stark efterfrågan Månaden inleddes med jubileumsfinal, Göteborg Marathon samt Kulturkalas och avslutades med…

Lägesbild augusti 2023

Augusti - Stark hotellsommar men oro för bister ekonomi i höst Sommaren 2023 såldes fler hotellrum till bättre priser än…

Lägesbild juli 2023

Lägesbild juli - Stark efterfrågan på hotellrum präglade månaden I juli månad blomstrade efterfrågan på hotell i destinationen Göteborg med…

Lägesbild juni 2023

Lägesbild juni - Arenakonserter fyller staden och hotell Juni månad inleddes med Jubileumsfestival och fantastiska sommardagar. Staden var full av…

Lägesbild maj 2023

Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys baserad på preliminär…

Lägesbild april 2023

Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys baserad på preliminär…

Lägesbild mars 2023

Nu lämnar vi vintern bakom oss och går in i en allt intensivare vårsäsong. Eftersom mars 2022 var en månad…

Lägesbild februari 2023

Gothenburg Horse Show drev upp efterfrågan Gothenburg Horse show .Foto: Jorma Valkonen I februari var antalet sålda (belagda) hotellrum 14…

Lägesbild januari 2023

Med VM i handboll för herrar och större mässor har januari månad gått hyfsat bra för Göteborg. I en nordisk…

Lägesbild december 2022

December bjöd på en bra avslutning av 2022. Efterfrågetrycket var inte lika starkt som under sommar och höst, men det…

Lägesbild november 2022

Efterfrågan var fortsatt bra i november men inte lika kraftig som tidigare. Den starka tillväxttakten från sommaren och hösten har…

Lägesbild oktober 2022

Oktober är normalt en intensiv månad med många sålda rum och hög beläggning. I år har vi dessutom haft betydligt…

Lägesbild september 2022

September blev ännu en stark månad för besöksnäringen med resultat i nivå med 2019. Stort tryck med företagsbokningar, möten och…

Tidigare lägesbilder

Hur gick det för besöksnäringen i Göteborg? Här hittar du lägesbilder från april 2022 och augusti 2022.