Det finns en grupp besökare som ofta glöms bort trots att de utgör omkring en fjärdedel av alla svenska övernattande besökare på destinationen. Vi talar såklart om släkt och vän-besökarna.
- Hem
- Utveckla destinationen
- Kunskap och statistik
- Så går det för Göteborgs besöksnäring
Så går det för Göteborgs besöksnäring
Varje månad ger Göteborg & Co dig en snabb överblick över destinationens besöksnäring och vilka trender som påverkar turismen. Vi analyserar aktuella data från Benchmarking Alliance och SCB/Tillväxtverket, inklusive gästnätter, hotellbeläggning, resvanor och hotellpriser. Prenumerera gärna!
Januari: Evenemang och kultur driver efterfrågan under lågsäsong
Efterfrågan ökade under andra halvan av januari och kompenserade för en svag start. Den svaga inledningen beror delvis på starka jämförelsetal från JVM i ishockey 2024. Liknande mönster märks jämfört med januari 2023 då Göteborg hade VM i handboll. Detta bekräftar idrottsevenemangens betydelse för att driva efterfrågan under lågsäsong.

Att hotellefterfrågan ligger på en liknande nivå som förra året bekräftar destinationens starka dragningskraft tack vare ett levande kulturliv på många scener, My Dog på Svenska Mässan och Göteborg Film Festival.
Januari är generellt en svag månad för besöksnäringen jämfört med andra lågsäsongsmånader. Då gäller det att skapa incitament för besökare att välja vår destination. Högst beläggningsgrad i januari de senaste tio åren noterades 2020 då Göteborg stod värd för EM i handboll. Beläggningen nådde då i snitt 65 procent och hotellpriserna ökade med 8 procent jämfört med året innan, enligt data från Benchmarking Alliance.

Högst beläggning bland svenska storstäder
Göteborg hade högre hotellbeläggning under januari än Stockholm och Malmö, enligt data från Benchmarking Alliance. Medan snittpriset för hotellrum sjönk i de andra storstäderna har det i Göteborg legat kvar på ungefär samma nivå som för ett år sedan, och som i januari 2020. Detta har bidragit till att Göteborg inte uppvisar samma nedgång i RevPAR som de andra svenska storstäderna. De senaste årens utmanande ekonomiska läge påverkar dock näringens lönsamhet.
I Köpenhamn, Oslo och Helsingfors märks en motsatt trend med betydligt starkare ökning av både efterfrågan och hotellpriser under januari. I Köpenhamn bidrar ett brett utbud av evenemang och festivaler, som attraherar även internationella besökare, tillsammans med en ökad satsning på nya flyglinjer till den positiva utvecklingen.
Bokningsläget
Bokningsläget under februari till april ligger nära förra årets nivå. Det påverkas av ytterligare kapacitetsökning med Clarion Hotel Karlatornet i höstas som tillförde 300 nya rum.
Inför maj och juni 2025 märks ett betydligt starkare bokningstryck, drivet av evenemang som Göteborgsvarvet, Ullevikonserter och stark efterfrågan under helgerna. För juli är bokningsläget hittills i linje med förra året, medan september visar ett betydligt bättre bokningsläge tack vare flera större möten samt Bokmässan.
Positiv inställning till fler turister i Göteborgsregionen
Invånarna spelar en stor roll som destinationens mest autentiska ambassadörer. De bidrar till att skapa en unik atmosfär och är en viktig målgrupp för den lokala besöksnäringen. En positiv inställning bland invånarna är dessutom central för en hållbar destinationsutveckling, då den bidrar till att balansera turismens ekonomiska fördelar med dess påverkan på invånarnas vardagsliv.
I höstas gjorde vi en undersökning bland invånare i Göteborgsregionen som visar hög nöjdhet med destinationens utbud. Mat, natur och evenemang väcker störst intresse, men även sevärdheter lockar många. Yngre och barnfamiljer dras i till attraktioner, medan kultur intresserar äldre och ekonomiskt starka grupper. Sju av tio anser att Göteborgsregionen har en varm och välkomnande atmosfär, vilket är en viktig styrka för destinationens attraktivitet.
Undersökningen visar att invånarna har en generellt positiv inställning till fler turister, både i regionen och i sitt närområde. Drygt en tredjedel anser att det finns utrymme för fler besökare, medan endast 6 procent har en negativ inställning. Detta speglar en bred acceptans för turismens roll och dess bidrag till regionens utveckling.
En oväntad insikt var att över en tredjedel av invånarna har bott på hotell i Göteborgsregionen under perioden augusti–oktober. Detta var något vanligare bland yngre och invånare i närregionen. Många nya hotell med unika koncept samt fördelaktiga priser har sannolikt bidragit.
Insiktsmaterial
Vi tipsar även om nytt insiktsmaterial i Visit Swedens kunskapsbank, med fördjupade analyser av omvärldstrender, svenskars semesterplaner och målgruppsinsikter för nio olika marknader:
Januari | 2025 | +/- 25/24 |
---|---|---|
Beläggningsgrad | 50% | 0 pp* |
Sålda/belagda rum | +1 % | |
Snittpris | 1 032 kr | 0 % |
RevPar | 517 kr | 0 % |
Beläggning mån-tors | 58% | +3 pp* |
Beläggning fre-lör | 51% | -3 pp* |
Källor:
- Benchmarking Alliance – hotellnyckeltal för ett urval av hotellen i Göteborgsregionen
- Invånarundersökning Göteborg & Co, oktober 2024, drygt 1000 intervjuer i representativ webbpanel bland invånare i Göteborgsregionen, 18-75 år
- Hotel Market Update Annordia January 2025.indd


Prenumerera på lägesbilden
Missa aldrig en lägesbild! Som prenumerant får du Lägesbilden direkt till din mejl.
Prenumerera på analysen

Gästnattstatistik
Få koll på hur många gästnätter en stad eller en kommun har i Sverige och hur beläggningen ser ut på Tillväxtverkets hemsida.