Det finns en grupp besökare som ofta glöms bort trots att de utgör omkring en fjärdedel av alla svenska övernattande besökare på destinationen. Vi talar såklart om släkt och vän-besökarna.
- Hem
- Utveckla destinationen
- Kunskap och statistik
- Så går det för Göteborgs besöksnäring
Så går det för Göteborgs besöksnäring
Varje månad ger Göteborg & Co dig en snabb överblick över destinationens besöksnäring och vilka trender som påverkar turismen. Vi analyserar aktuella data från Benchmarking Alliance och SCB/Tillväxtverket, inklusive gästnätter, hotellbeläggning, resvanor och hotellpriser. Prenumerera gärna!
November: En halv julmånad och tandläkare bidrog till bra beläggning
Julsäsongen startar redan i november bland annat med att Jul på Liseberg öppnar. Det bidrog till att hotellen i Göteborgsregionen lördagen 16 november hade 86 procents beläggning. Sammanlagt visade månaden på en ökning med 3 procent i antal belagda rum enligt data från Benchmarking Alliance.
Helgerna fortsätter präglas av stor efterfrågan, precis som tidigare år. I genomsnitt var beläggningen 81 procent på helger och 67 procent på vardagar. Den stora tandvårdsstämman Odontologisk riksstämma samt mässan Swedental fyllde Svenska Mässan 13 – 15 november och lockade närmare 9 000 besök.
Prognosen för 2024 pekar mot 5,6 miljoner gästnätter vilket är i nivå med förra årets rekordresultat. Även om efterfrågan varit hög är hotellens intjänandeförmåga (Revpar) något lägre än förra året, på grund av lägre genomsnittspriser. Den stora ökningen av boendekapacitet de senaste åren har ökat konkurrensen. De mindre hotellen har sänkt sina priser i högre grad vilket speglas i utvecklingen av deras Revpar.
Bokningsläget framåt
Bokningsläget i december är på en mer normal nivå. Helgerna är väl bokade ända fram till jul. Därefter sker en tydlig minskning i mellandagarna. Detta beror på att Göteborg för ett år sedan var värdstad för JVM i ishockey som gav en stor ökning av bokningar under en normalt låg period. Inledningen av 2025 visar ett liknande mönster med bra bokat på helgerna, men lägre under vardagarna.
Ökat intresse för Sverige
Över 80 miljoner globala resenärer är intresserade av att besöka Sverige. Visit Swedens målgruppsanalys visar att majoriteten av de potentiella besökarna från Göteborgs prioriterade utlandsmarknader – Norge, Tyskland, Danmark, Storbritannien och USA – lockas av att uppleva städer under en semesterresa i Sverige. Göteborg, tillsammans med närliggande destinationer, har näst starkast dragningskraft efter Stockholm. Valet av destination påverkas av olika faktorer, för norrmän är tidigare positiva semesterupplevelser den mest avgörande faktorn, medan rekommendationer från vänner och familj spelar en större roll för resenärer från övriga marknader.
Lansering av Göteborgs Destinationsbarometer
Under våren 2025 planerar Göteborg & Co att lansera ett nytt verktyg som tar tempen på besöksnäringen; Destinationsbarometern. I november inleddes rekryteringen av deltagare till en panel som ska bestå av ett representativt urval av verksamheter i destinationen. Syftet är att fånga stämningsläget och förväntningarna på den närmsta framtiden hos besöksnäringens aktörer. De första barometerfrågorna skickas ut i december och rekryteringen till panelen fortsätter löpande under nästa år.
Fakta:
- Gästnätterna under oktober visar en stark utveckling med en ökning på 12 procent jämfört med samma månad förra året och hela 22 procent jämfört med 2019.
- Helger och höstlov har varit starkt drivande för efterfrågan, där utländska resenärer har bidragit betydligt. Samtliga prioriterade utlandsmarknader uppvisar en kraftig tillväxt jämfört med oktober föregående år.
- Norge visar en rekordstark utveckling under månaden.
- Under perioden januari–oktober har gästnätterna ökat med 2 procent i både Göteborgsregionen och Stockholms län jämfört med samma period förra året.
- Det totala passagerarantalet på Landvetter ligger på ungefär samma nivå som förra året under oktober. Resandet till och från Europa fortsätter att öka (+3 %), medan en minskning noteras både för inrikestrafiken och för långväga marknader sett till antalet flygpassagerare.
November | 2024 | +/- 24/23 |
---|---|---|
Beläggningsgrad | 66% | +1 pp* |
Sålda/belagda rum | +2 % | |
Snittpris | 1 195 kr | -2,4 % |
RevPar | 794 kr | -1,6 % |
Beläggning mån-tors | 67% | 0 pp* |
Beläggning fre-lör | 81% | +1 pp* |
Källor:
- Benchmarking Alliance – hotellnyckeltal för ett urval av hotellen i Göteborgsregionen
- SCB/ Tillväxtverket – preliminär statistik 2024
- Hotel Market Update Annordia November 2024.indd
- Hotellmarknadens Konjunkturbarometer november 2024.indd
- Den senaste målgruppsanalysen från Visit Sweden
Prenumerera på lägesbilden
Missa aldrig en lägesbild! Som prenumerant får du Lägesbilden direkt till din mejl.
Prenumerera på analysen
Gästnattstatistik
Få koll på hur många gästnätter en stad eller en kommun har i Sverige och hur beläggningen ser ut på Tillväxtverkets hemsida.