Hoppa till innehållet

Sök

Vad söker du efter?

Så går det för Göteborgs besöksnäring

Varje månad ger Göteborg & Co dig en snabb överblick över destinationens besöksnäring och vilka trender som påverkar turismen. Vi analyserar aktuella data från Benchmarking Alliance och SCB/Tillväxtverket, inklusive gästnätter, hotellbeläggning, resvanor och hotellpriser. Prenumerera gärna!

Januari 2024: En blandad inledning på året

Årets första månad började starkt när JVM i ishockey drev upp efterfrågan kring årsskiftet. Den andra halvan av januari märks en avmattning jämfört med 2023 då herrarnas VM i handboll drog upp efterfrågan, men fortfarande bättre än 2019. Generellt har hushållen blivit mindre pessimistiska om både den egna och samhällets ekonomi.

Vintervädret i januari bjöd på flera vackra och kyliga dagar. Foto: House of Vision/Goteborg.com
Tvådimensionell blå illustration av en hand som håller en jordglob med en pin ikon ovanför

Rekord för gästnätter 2023

Det blev som väntat decemberrekord i gästnätter i Göteborgsregionen med en tillväxt på 19 procent jämfört med 2022 och 27 procent jämfört med 2019. Det är tydligt att publika evenemang drev på efterfrågan i slutet av förra året och i början av detta. Utan den betydande påverkan från ishockeyn med många internationella spelare och supportrar skulle antalet sålda hotellrum i januari legat minst tre procent under nivån från 2019.

Det finns en viss ljusglimt i Konjunkturinstitutets senast mätning där hushållen blivit mindre pessimistiska om ekonomi. Signalerna om kommande räntesänkningar den senaste tiden har ökat på optimismen. Fler hushåll sparar i nuläget och även om intresset för utlandsresor ökat planerar många svenskar att resa i Sverige.

Mässor och evenemang

Bokningsläget ser bra ut inför februari tack vare Båtmässan och Gothenburg Horse Show. Periodvis ser det bra ut även längre fram under våren. Framför allt i samband med mässor och möten där det tar rejäl fart i maj månad Möteskalender – Göteborg & Co (goteborgco.se)

Det är stort tryck på de stora ungdomsturneringarna i sommar och Gothia Cup blev fullbokat rekordtidigt. De senaste två åren har exceptionellt många stora artister turnerat i Europa och Ullevi har haft hela 24 konserter. I år är det flera konserter i storlek 5 – 15 tusen åskådare planerade både inom- och utomhus, men hittills finns ingen planerad på Ullevi.

Årets stora nyheter som också blir reseanledningar är öppnandet av World of Volvo i april och Liseberg Oceana senare i sommar. Även Feskekôrka öppnar igen efter flera års renovering.

Göteborgs besökarprofil under första kvartalet

Under årets första kvartal är generellt kortare vistelser och dagsbesök vanligast bland svenskar som besöker destinationen. Fler äldre och fler från Västsverige besöker Göteborg och tågresor är generellt mer efterfrågade bland svenska besökare. Kulturföreställningar och evenemangsbesök är populära, liksom restaurangbesök och rekreation. Det är dock färre som shoppar och besöker attraktioner. Resor med partnern är vanliga, men fler kommer även ensamma. Generellt är släkt- och vänbesök vanligare under lågsäsong.

Svenskarnas resplaner

Svenskarna fortsätter planera semesterresor trots bistra tider. I Visit Swedens senaste temperaturmätning tänker sig 34 procent göra en semesterresa i Sverige och hela 55 procent utomlands under första halvåret 2024. Men hälften av alla svenskar anser att inflationen påverkar resplanerna.

Det är vanligt att många som planerar en resa i Sverige ännu inte bestämt destination i början av året. Den pressade hushållsekonomin bidrar också till att allt fler bokar sina resor närmare avresedatumet, man avvaktar rätt tillfälle och väljer kortare resor. Även den officiella gästnattstatistiken tyder på att den genomsnittliga vistelsetiden har minskat bland svenska besökare till Göteborgsregionen under 2023 jämfört med 2019.

Den fortsatt korta framförhållningen utmanar turismnäringens planeringsmöjligheter. Därför blir attraktiva erbjudanden och upplevelser som lockar potentiella besökare avgörande, särskilt nu när intresset för att resa utanför högsäsongen är större än före pandemin.

Besök hos släkt och vänner är vanligast vid den här tiden av året, men fler överväger även familjesemester.

Fakta:

  • De utländska övernattningarna i december 2023 var hela 50 procent fler än 2019, den högsta tillväxten någonsin.
  • Flest övernattningar i december från Norge, USA och Kanada, följt av Danmark och Tyskland. Kanadensiska spelare och supportrar till hockey-VM genererade sammanlagt över 14 000 gästnätter till Göteborgsregionen.
  • Även helåret 2023 nådde rekordsiffror med 5,58 miljoner gästnätter i Göteborgsregionen. 10 procent fler än 2019 och den största relativa tillväxten av storstadsregionerna.
  • Utvecklingen drevs huvudsakligen av den svenska marknaden (+11%) men även utlandet visade en stark utveckling (+7%) jämfört med 2019.
Januari2024+/- 24/23
Beläggningsgrad49%-6 pp
Snittpris1 043 kr-5%
RevPar515 kr-11%
Beläggning mån-tors53%-11 pp
Beläggning fre-lör53% -4 pp
Källa: Benchmarking Alliance, *pp – percentage points

Källor:

Det finns en grupp besökare som ofta glöms bort trots att de utgör omkring en fjärdedel av alla svenska övernattande besökare på destinationen. Vi talar såklart om släkt och vän-besökarna.

Läs mer

Mörkblå färgplatta med vit, tvådimensionell ikon av ett kuvert i en cirkel

Prenumerera på lägesbilden

Missa aldrig en lägesbild! Som prenumerant får du Lägesbilden direkt till din mejl.
Prenumerera på analysen

Mörkblå färgplatta med vit, tvådimensionell ikon av ett dokument i en cirkel

Gästnattstatistik

Få koll på hur många gästnätter en stad eller en kommun har i Sverige och hur beläggningen ser ut på Tillväxtverkets hemsida.

Kontakta gärna

Bernadett Pakucs

Analytiker
+46 31 368 40 08

Lägesbild december 2023

December 2023: Dubbla VM gav extra skjuts för julmånad Året avslutades med en decembermånad då efterfrågan på hotellboende pekade uppåt.…

Lägesbild november 2023

November 2023: Privatmarknaden driver efterfråganmen tillväxten mattas av November är vanligtvis en lågsäsongsmånad men efterfrågan på hotellrum har ändå varit…

Lägesbild oktober 2023

Oktober 2023: Viljan att resa starkare än konjunkturen Svenskarna fortsätter att resa, även om mätningar visar på oro och pessimism…

Lägesbild september 2023

September - Från Jubileumshelg till Bokmässa med stark efterfrågan Månaden inleddes med jubileumsfinal, Göteborg Marathon samt Kulturkalas och avslutades med…

Lägesbild augusti 2023

Augusti - Stark hotellsommar men oro för bister ekonomi i höst Sommaren 2023 såldes fler hotellrum till bättre priser än…

Lägesbild juli 2023

Lägesbild juli - Stark efterfrågan på hotellrum präglade månaden I juli månad blomstrade efterfrågan på hotell i destinationen Göteborg med…

Lägesbild juni 2023

Lägesbild juni - Arenakonserter fyller staden och hotell Juni månad inleddes med Jubileumsfestival och fantastiska sommardagar. Staden var full av…

Lägesbild maj 2023

Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys baserad på preliminär…

Lägesbild april 2023

Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys baserad på preliminär…

Lägesbild mars 2023

Nu lämnar vi vintern bakom oss och går in i en allt intensivare vårsäsong. Eftersom mars 2022 var en månad…

Lägesbild februari 2023

Gothenburg Horse Show drev upp efterfrågan Gothenburg Horse show .Foto: Jorma Valkonen I februari var antalet sålda (belagda) hotellrum 14…

Lägesbild januari 2023

Med VM i handboll för herrar och större mässor har januari månad gått hyfsat bra för Göteborg. I en nordisk…

Lägesbild december 2022

December bjöd på en bra avslutning av 2022. Efterfrågetrycket var inte lika starkt som under sommar och höst, men det…

Lägesbild november 2022

Efterfrågan var fortsatt bra i november men inte lika kraftig som tidigare. Den starka tillväxttakten från sommaren och hösten har…

Lägesbild oktober 2022

Oktober är normalt en intensiv månad med många sålda rum och hög beläggning. I år har vi dessutom haft betydligt…

Lägesbild september 2022

September blev ännu en stark månad för besöksnäringen med resultat i nivå med 2019. Stort tryck med företagsbokningar, möten och…

Tidigare lägesbilder

Hur gick det för besöksnäringen i Göteborg? Här hittar du lägesbilder från april 2022 och augusti 2022.

Prenumerera på Göteborg & Co:s nyhetsbrev

Vill du ha kontinuerliga uppdateringar från Göteborg & Co i din mailkorg?

Registrera