Hoppa till innehållet
Choose language

Så går det för Göteborgs besöksnäring

Varje månad ger Göteborg & Co dig en snabb överblick över destinationens besöksnäring och vilka trender som påverkar turismen. Vi analyserar aktuella data från Benchmarking Alliance och SCB/Tillväxtverket, inklusive gästnätter, hotellbeläggning, resvanor och hotellpriser. Prenumerera gärna!

November: En halv julmånad och tandläkare bidrog till bra beläggning

Julsäsongen startar redan i november bland annat med att Jul på Liseberg öppnar. Det bidrog till att hotellen i Göteborgsregionen lördagen 16 november hade 86 procents beläggning. Sammanlagt visade månaden på en ökning med 3 procent i antal belagda rum enligt data från Benchmarking Alliance.

Tandläkarstämman, Odontologisk riksstämma, och mässan Swedental fyllde Svenska Mässan och hotellen i mitten av november. Foto: Natalie Greppi

Helgerna fortsätter präglas av stor efterfrågan, precis som tidigare år. I genomsnitt var beläggningen 81 procent på helger och 67 procent på vardagar. Den stora tandvårdsstämman Odontologisk riksstämma samt mässan Swedental fyllde Svenska Mässan 13 – 15 november och lockade närmare 9 000 besök.

Prognosen för 2024 pekar mot 5,6 miljoner gästnätter vilket är i nivå med förra årets rekordresultat. Även om efterfrågan varit hög är hotellens intjänandeförmåga (Revpar) något lägre än förra året, på grund av lägre genomsnittspriser. Den stora ökningen av boendekapacitet de senaste åren har ökat konkurrensen. De mindre hotellen har sänkt sina priser i högre grad vilket speglas i utvecklingen av deras Revpar.

Tvådimensionell blå illustration av en hand som håller en jordglob med en pin ikon ovanför

Bokningsläget framåt

Bokningsläget i december är på en mer normal nivå. Helgerna är väl bokade ända fram till jul. Därefter sker en tydlig minskning i mellandagarna. Detta beror på att Göteborg för ett år sedan var värdstad för JVM i ishockey som gav en stor ökning av bokningar under en normalt låg period. Inledningen av 2025 visar ett liknande mönster med bra bokat på helgerna, men lägre under vardagarna.

Ökat intresse för Sverige

Över 80 miljoner globala resenärer är intresserade av att besöka Sverige. Visit Swedens målgruppsanalys visar att majoriteten av de potentiella besökarna från Göteborgs prioriterade utlandsmarknader – Norge, Tyskland, Danmark, Storbritannien och USA – lockas av att uppleva städer under en semesterresa i Sverige. Göteborg, tillsammans med närliggande destinationer, har näst starkast dragningskraft efter Stockholm. Valet av destination påverkas av olika faktorer, för norrmän är tidigare positiva semesterupplevelser den mest avgörande faktorn, medan rekommendationer från vänner och familj spelar en större roll för resenärer från övriga marknader.

Lansering av Göteborgs Destinationsbarometer

Under våren 2025 planerar Göteborg & Co att lansera ett nytt verktyg som tar tempen på besöksnäringen; Destinationsbarometern. I november inleddes rekryteringen av deltagare till en panel som ska bestå av ett representativt urval av verksamheter i destinationen. Syftet är att fånga stämningsläget och förväntningarna på den närmsta framtiden hos besöksnäringens aktörer. De första barometerfrågorna skickas ut i december och rekryteringen till panelen fortsätter löpande under nästa år.

Fakta:

  • Gästnätterna under oktober visar en stark utveckling med en ökning på 12 procent jämfört med samma månad förra året och hela 22 procent jämfört med 2019.
  • Helger och höstlov har varit starkt drivande för efterfrågan, där utländska resenärer har bidragit betydligt. Samtliga prioriterade utlandsmarknader uppvisar en kraftig tillväxt jämfört med oktober föregående år.
  • Norge visar en rekordstark utveckling under månaden.
  • Under perioden januari–oktober har gästnätterna ökat med 2 procent i både Göteborgsregionen och Stockholms län jämfört med samma period förra året.
  • Det totala passagerarantalet på Landvetter ligger på ungefär samma nivå som förra året under oktober. Resandet till och från Europa fortsätter att öka (+3 %), medan en minskning noteras både för inrikestrafiken och för långväga marknader sett till antalet flygpassagerare.
November2024+/- 24/23
Beläggningsgrad66%+1 pp*
Sålda/belagda rum+2 %
Snittpris1 195 kr-2,4 %
RevPar794 kr-1,6 %
Beläggning mån-tors67%0 pp*
Beläggning fre-lör81%+1 pp*
Källa: Benchmarking Alliance, *pp – percentage points

Källor:

Det finns en grupp besökare som ofta glöms bort trots att de utgör omkring en fjärdedel av alla svenska övernattande besökare på destinationen. Vi talar såklart om släkt och vän-besökarna.

Läs mer

Mörkblå färgplatta med vit, tvådimensionell ikon av ett kuvert i en cirkel

Prenumerera på lägesbilden

Missa aldrig en lägesbild! Som prenumerant får du Lägesbilden direkt till din mejl.
Prenumerera på analysen

Mörkblå färgplatta med vit, tvådimensionell ikon av ett dokument i en cirkel

Gästnattstatistik

Få koll på hur många gästnätter en stad eller en kommun har i Sverige och hur beläggningen ser ut på Tillväxtverkets hemsida.

Kontakta gärna

Bernadett Pakucs

Analytiker
+46 31 368 40 08

Lägesbild oktober 2024

Oktober: Hösten är här med bra helgbeläggning och höstlov Det blev en ganska stabil höstmånad med bra efterfrågan från privatbesökare…

Lägesbild september 2024

September: Strålande väder och hög helgbeläggning Hösten är här med kongresser och mässor. Men det fina vädret lockade extra många…

Lägesbild augusti 2024

Augusti: Starkt avslut på sommarsäsong som slog förväntningarna Färre svenskar men stor ökning av utländska gäster. Så kan man sammanfatta…

Lägesbild juli 2024

Juli: Bra efterfrågan på boende men utan förra sommarens stora variationer i pris. Den stora högsäsongsmånaden juli betyder av tradition…

Lägesbild juni 2024

Juni: Många konferenser men utmanande konkurrens för de äldre hotellen Juni var en normal månad för destinationen Göteborg med många…

Lägesbild maj 2024

Maj: Högtryck i vädret – men blandat för besöksnäringen Det var Göteborgsvarv, Feskekörka, Viktor Leksell och en rad möten och…

Lägesbild april 2024

April 2024: Stark ökning av utlandsgäster och bra vår med flera nyheter Det blev en bra april med hotellsiffror liknande…

Lägesbild mars 2024

Mars 2024: Försiktig inledning av våren och nyheter som lockar besökare Mars månad speglade totalt sett föregående års rekordhöga hotellefterfrågan.…

Lägesbild februari 2024

Februari 2024: Stark efterfrågan tack vare båtar och hästar Februari blev en känslofylld månad präglad av den tragiska branden i…

Lägesbild januari 2024

Januari 2024: En blandad inledning på året Årets första månad började starkt när JVM i ishockey drev upp efterfrågan kring…

Lägesbild december 2023

December 2023: Dubbla VM gav extra skjuts för julmånad Året avslutades med en decembermånad då efterfrågan på hotellboende pekade uppåt.…

Lägesbild november 2023

November 2023: Privatmarknaden driver efterfråganmen tillväxten mattas av November är vanligtvis en lågsäsongsmånad men efterfrågan på hotellrum har ändå varit…

Lägesbild oktober 2023

Oktober 2023: Viljan att resa starkare än konjunkturen Svenskarna fortsätter att resa, även om mätningar visar på oro och pessimism…

Lägesbild september 2023

September - Från Jubileumshelg till Bokmässa med stark efterfrågan Månaden inleddes med jubileumsfinal, Göteborg Marathon samt Kulturkalas och avslutades med…

Lägesbild augusti 2023

Augusti - Stark hotellsommar men oro för bister ekonomi i höst Sommaren 2023 såldes fler hotellrum till bättre priser än…

Lägesbild juli 2023

Lägesbild juli - Stark efterfrågan på hotellrum präglade månaden I juli månad blomstrade efterfrågan på hotell i destinationen Göteborg med…

Lägesbild juni 2023

Lägesbild juni - Arenakonserter fyller staden och hotell Juni månad inleddes med Jubileumsfestival och fantastiska sommardagar. Staden var full av…

Lägesbild maj 2023

Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys baserad på preliminär…

Lägesbild april 2023

Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys baserad på preliminär…

Lägesbild mars 2023

Nu lämnar vi vintern bakom oss och går in i en allt intensivare vårsäsong. Eftersom mars 2022 var en månad…

Lägesbild februari 2023

Gothenburg Horse Show drev upp efterfrågan Gothenburg Horse show .Foto: Jorma Valkonen I februari var antalet sålda (belagda) hotellrum 14…

Lägesbild januari 2023

Med VM i handboll för herrar och större mässor har januari månad gått hyfsat bra för Göteborg. I en nordisk…

Lägesbild december 2022

December bjöd på en bra avslutning av 2022. Efterfrågetrycket var inte lika starkt som under sommar och höst, men det…

Lägesbild november 2022

Efterfrågan var fortsatt bra i november men inte lika kraftig som tidigare. Den starka tillväxttakten från sommaren och hösten har…

Lägesbild oktober 2022

Oktober är normalt en intensiv månad med många sålda rum och hög beläggning. I år har vi dessutom haft betydligt…

Lägesbild september 2022

September blev ännu en stark månad för besöksnäringen med resultat i nivå med 2019. Stort tryck med företagsbokningar, möten och…

Tidigare lägesbilder

Hur gick det för besöksnäringen i Göteborg? Här hittar du lägesbilder från april 2022 och augusti 2022.