Hoppa till innehållet
Choose language

Lägesbild juni 2023

Tvådimensionell blå illustration av en hand som håller en jordglob med en pin ikon ovanför

Lägesbild juni – Arenakonserter fyller staden och hotell

Juni månad inleddes med Jubileumsfestival och fantastiska sommardagar. Staden var full av människor och stora arenakonserter såsom Metallica och Bruce Springsteen har tydligt påverkat månadens utfall. Göteborg har haft fler övernattande besökare och sålda hotellrum under juni månad jämfört med tidigare år. Den kommande högsäsongen förväntas vara stark, men det finns utrymme för tillväxt under sista veckan i juli.  

Ett publikfullt Ullevi under en konsert, upplyst av röda fyrverkerier
Metallica, Bruce Springsteen, Coldplay, stora arenakonserter fyller staden under sommaren. Foto: Got Event.

Efterfrågan på hotell i Göteborg har varit fortsatt stark under juni, med en högre beläggning jämfört med både Stockholm och Malmö. Antalet övernattande gäster och sålda hotellrum visar en tydlig ökning jämfört med både juni 2022 och 2019, särskilt under andra halvan av månaden. Vissa helger och söndagar har också presterat bättre. I samband med konserterna Metallica och Bruce Springsteen var Göteborg i princip fullbelagt.  

Detta återspeglas även i de högre hotellpriserna under dessa evenemangsdagar. Snittpriset på hotellrum under juni har aldrig varit så högt tidigare, och har bidragit till ökade intäkter för hotellen (RevPar). 

Juli förväntas vara stark 

Juli månad förväntas också vara stark, med en hög andel bokade hotellrum som ligger nära nivån från förra året, trots den ökade kapaciteten med alla nyöppnade hotell. Särskilt under de första veckorna i juli i samband med fyra Coldplay-konserter förväntas efterfrågan vara hög. 

Samtidigt finns det fortfarande viss tillväxtpotential för sista veckan i juli, där andelen bokade hotellrum är något lägre. Trots att en del svenskar har det tufft ekonomiskt är få beredda att strama åt semesterbudgeten. 

Shoppingen kan dock påverkas i större utsträckning där många konsumenter, framför allt de yngre åldersgrupperna, anger sig vara mer prismedvetna. Detta bekräftas även av internationella resenärer som planerar en utlandsresa under de kommande månaderna. 

Besökarprofil under sommaren 

Under sommarmånaderna attraherar destinationen Göteborg generellt fler svenskar från de yngre åldersgrupperna, barnfamiljer och besökare från Stockholm och Östra Mellansverige, enligt Göteborg & Co:s senaste besökarundersökning.  

Besökarna har olika preferenser beroende på ålder och ressällskap, där de yngre generellt är mer intresserade av evenemang och nattliv under sommaren medan äldre åldersgrupper prioriterar restauranger, caféer och shopping (46–60 år) samt natur, kultur och sevärdheter (60–75 år).  

Attraktioner lockar flest besökare i barnfamiljsåldern (31–45 år). Den här gruppen är också mest nöjd med destinationen, vilket avspeglas i den höga rekommendationsgraden (NPS) inom denna grupp. 

Juni2023+/- 23/22
Beläggningsgrad74%+0,5 pp
Snittpris1 639 kr+26%
RevPar1 213 kr+27%
Beläggning mån-tors75%-2 pp
Beläggning fre-lör78%-3 pp
Söndag63%+12%
Källa: Benchmarking Alliance

Snabbfakta och siffror från juni

  • Antalet belagda hotellrum i Göteborg har ökat med 11% jämfört med juni 2022 och med 19% jämfört med juni 2019. 
  • Göteborg hade den högsta hotellbeläggningen bland svenska storstäder under juni. Beläggning på 74% i Göteborg kan jämföras med 71% i Stockholm och 70% i Malmö. Snittbeläggningen med över 80% var dock betydligt högre både i Köpenhamn och Oslo. 
  • Snittpriset för ett hotellrum i Göteborg har legat på en högre nivå än i Stockholm under juni (1639 kr jämfört med 1522 kr). 
  • Antalet övernattningar i Göteborgsregionen har ökat med 21% fram till maj jämfört med samma period föregående år. Svenska övernattningar har ökat med 19% under perioden, medan utlandet har ökat med 30% jämfört med samma period förra året. 
  • Destinationens fem största utlandsmarknader visar en stark uppgång under maj jämfört med både förra året och 2019, bortsett från Storbritannien som ligger fortsatt efter avseende övernattningar. 
  • Nederländerna visar även fortsättningsvis den starkaste utvecklingen med en ökning på 86% jämfört med maj 2022. Landet har nu klättrat upp till en femteplats avseende antal övernattningar.  
  • USA visar den näst starkaste ökningen på 32% jämfört med maj 2022.  
  • USA är destinationens näst största utlandsmarknad efter Norge. Jämfört med maj 2019 märks nästan en fördubbling av antalet övernattningar från USA, vilket troligtvis kan tillskrivas den direktlinje som etablerats från New York. 

Källor och merläsning

Övrig läsning

Mörkblå färgplatta med vit, tvådimensionell ikon av ett kuvert i en cirkel

Prenumerera på lägesbilden

Missa aldrig en lägesbild! Som prenumerant får du Lägesbilden direkt till din mejl.
Prenumerera på analysen

Mörkblå färgplatta med vit, tvådimensionell ikon av ett dokument i en cirkel

Gästnattstatistik

Få koll på hur många gästnätter en stad eller en kommun har i Sverige och hur beläggningen ser ut på Tillväxtverkets hemsida.