Hoppa till innehållet

Sök

Vad söker du efter?

Kommunicera Göteborg

Många jobbar med att kommunicera Göteborg som en plats att bo, besöka eller jobba på. Gör du också det? Då är du en del av destinationen. Här finns verktygen som hjälper dig att lyfta Göteborg med kommunikation.

Tillsammans skapar vi en stark bild av Göteborg

Vi är många som jobbar med att kommunicera Göteborg som en plats att bo, besöka eller jobba på. Gör du också det? Då är du en del av destinationen och skapar bilden av Göteborg.

Här finns verktyg som hjälper dig att lyfta Göteborg med kommunikation. Det finns bilder, filmer gemensamma hashtags och widgetar som du kan bädda in på din webbplats. Använd det som underlag, dela våra kampanjer eller inspireras av materialet när du skapar ditt eget innehåll. Det viktigaste verktyget har du förhoppningsvis redan – kärleken till staden.

Kollage med tre bilder: en mingelbild utomhus med personer i färgglada kläder, en servitris i lila t-shirt hänger upp vinglas i taket, en närbild på en kvinna i jeansskjorta och förkläde

Varumärket: Destinationen Göteborg – en liten storstad med stora ambitioner

För oss är Göteborg uppstickaren som tack vare dess invånare, rika kulturliv och innovativa näringsliv gör staden attraktiv. Utnämningen till världens mest hållbara destination har också givit oss en plats i det globala rampljuset.

Cool place, warm people

Dubbelmeningen i ordet cool kommunicerar både läget i norra Europa och Göteborg som en spännande plats. Warm people är människorna, med sin välkomnande och avslappnade inställning. Varumärkesplattformen riktar sig mot destinationens besökare.

Destinationen Göteborgs varumärkesplattform (PDF)

Vi över arenan Ullevi, hotellet Jacy's och omkringliggande omgivning.

Budskapsplattform: Göteborg som näringslivsdestination

Göteborgsregionens attraktionskraft bygger på hållbarhet, samverkan och innovation. Business Region Göteborg har tillsammans med Göteborg & Co, näringslivet och samverkansorganisationer skapat en budskapsplattform för att marknadsföra Göteborgsregionen mot det internationella näringslivet. Den är ett komplement till varumärkesplattformen för destinationen.

Göteborgs budskapsplattform (businessregiongoteborg.se)

Verktyg för att lyfta Göteborg

Här hittar du verktyg som du kan använda för att lyfta Göteborg. Lägg in aktuella evenemang, nyheter och guider direkt från Goteborg.com genom vår superlättanvända widget eller använd bilder, filmer och populära hashtags för att kommunicera om Göteborg och dig själv.

Mörkblå färgplatta med vit text på: Grafisk Manual Göteborg & Co

Bläddra i den grafiska profilen för Göteborg & Co. Manualen beskriver hur vi arbetar med varumärket ur en grafisk synvinkel och är ett regelverk för hur saker och ting får se ut, våra färger, typsnitt & hur loggotypen får användas.

Grafisk manual för Göteborg & CO (pdf)

Ljusblå färgplatta med vit text på: Grafisk Manual Göteborg

Den grafiska profilen för Destinationen Göteborg ger riktlinjer för hur destinationens varumärke ser ut visuellt. Med manualen som grund kommunicerar vi destinationen konsekvent och kan knyta de associationer vi önskar till varumärket.

Grafisk manual Destinationen Göteborg (pdf)

Grå färgplatta med loggan för Göteborg och för Göteborg & Co

Det finns en logotyp för bolaget Göteborg & Co och en logotyp för destinationen Göteborg. Här kan du ladda ner logotyperna.

Logotyp destinationen Göteborg (zip, 4 mb)
Logotyp Göteborg & CO (zip, 10 mb)

Evenemangskalender och guider till din hemsida

Med widgeten kan du visa aktuella evenemang och tips om aktiviteter i Göteborg på din hemsida. Du behöver inte lägga tid och pengar på uppdateringar. Du kan också välja att integrerar vårt öppna API. Då kan du själv välja innehåll som rör just din målgrupp utifrån exempelvis en plats eller ett tema.

Widget – installera på några minuter

Vår widget är en förkonfigurerad lösning baserad på vårt öppna API. Med denna widget kan du enkelt integrera vårt material,…

API – större flexibilitet

Ett API är, förenklat, ett gränssnitt med koppling mellan två system som kommunicerar. Ett exempel på hur ett API fungerar…

Ibland är Göteborg en stad att besöka, ibland en stad att flytta till för arbete och ibland en stad att studera i. Vem du än vill nå, finns det filmer och presentationer om det Göteborg du vill kommunicera, som du…

Läs mer

Blå färgplatta med vit text på: Månadens Göteborgsmaterial

Månadens Göteborgsmaterial är nyhetsbrevet för dig som marknadsför destinationen och vill ha koll på vad som händer på goteborg.com.

Prenumerera på nyhetsbrevet

En liten passagerarfärga som glider över ett stilla hav, ordet Kampanjer står skrivet över bilden

Håll koll på vilka kampanjer som är på gång.

Aktuella kampanjer

En korthårig person håller upp sin telefon och tar ett kort på konstmuseets fasad i Göteborg, över bilden står ett "-tecken skrivet i vit text

Tillsammans lyfter vi upp den viktiga bilden av kompetens, intressanta affärer, utveckling osv. Kom ihåg att alltid använda #thisisgbg #gothenburg #göteborg.

Så lyfter kommunikation Göteborg som stad

Inspireras av hur andra har lyft Göteborg i sin kommunikation. Hur kan ditt företag eller organisation stärka Göteborg som en attraktiv och spännande stad?

AstraZeneca – Settling in

Följ 3 medarbetare och hur de bosatt sig på en ny spännande plats, Göteborg.

Volvo – Made by People

Det är människorna som skapar värde – det gäller både bilar och städer.

Volvo Trucks – How to go electric

Volvo Trucks beskriver vikten av att snabbt ställa om till elektriska transporter.

Göteborg Film Festival – The Isolated Cinema

Med karga klippor och väldiga vågor kommuniceras en cool plats. Göteborgs kust.

Unimeet Gothenburg

Internationella studenter tipsar om Göteborgs utbud inom sport och natur.

Göteborg & Co – Rum 13

Hur länge vågar du stanna i höstens läskigaste hotellrum? Välkommen att bli inlåst.

Världen pratar om Göteborg

2023 skrev National Geographic om Göteborgs “cool new districts growing up alongside cobbled historic pockets”, WANDERLUST rekommenderade ”wild, wonderful west Sweden” för resenärer som vill hålla sitt ekologiska fotavtryck lågt och The Times berättar om hur den svenska skärgården konkurerar ut Ibiza.

Kolla in vad journalister, bloggare och influencers skriver om Göteborg. Vad vill du bli känd för?

Vibild över Göta älv, en stor Stenaline färga glider ut mot havet

Vill du veta mer? Kontakta oss

Louise Parra Karlander

Enhetschef, Inhouse
+46 733 18 43 51

Helena Lindqvist

Chef Marknad och kommunikation
+46 31 368 41 38

Koncept, teman och säsonger

En attraktiv destination har alltid något att upptäcka oavsett årstid och behöver utveckla nya reseanledningar. Tillsammans med besöksnäringen breddar och…

Evenemangs- och destinationskampanjer

Här finns material för aktuella kampanjer, och tidigare genomförda kampanjer. Dela dom gärna och inspireras av materialet.

Mediabank

Här hittar du bilder, texter och videor om allt från shopping till naturäventyr.

Öppet API - Alltid uppdaterad evenemangskalender till din webbsida

Göteborg & Co arbetar aktivt med att ta fram inspirerande guider och en ständigt uppdaterad evenemangskalender. Innehåll och funktionalitet som…

Skräddarsydda presentationsfilmer om Göteborg

Ibland är Göteborg en stad att besöka, ibland en stad att flytta till för arbete och ibland en stad att…

Boka annonser i kartor, guide och broschyrställ

På våra kartor, i den officiella turistguiden, och i våra broschyrställ kan du nå besökare till Göteborg, både inför resan…

Kommunicera GDSI Leadership Award

Här hittar du material för att kommunicera Göteborgs position som en hållbar destination och vår förstaplats i rankningen Global Destination…

Prenumerera på Göteborg & Co:s nyhetsbrev

Vill du ha kontinuerliga uppdateringar från Göteborg & Co i din mailkorg?

Registrera