Ibland är Göteborg en stad att besöka, ibland en stad att flytta till för arbete och ibland en stad att studera i. Vem du än vill nå, finns det filmer och presentationer om det Göteborg du vill kommunicera, som du…
Lyft Göteborg med kommunikation
Många jobbar med att kommunicera Göteborg som en plats att bo, besöka eller jobba på. Gör du också det? Då är du en del av destinationen. Här finns verktygen som hjälper dig att lyfta Göteborg med kommunikation.

Tillsammans skapar vi en stark bild av Göteborg
Vi är många som jobbar med att kommunicera Göteborg som en plats att bo, besöka eller jobba på. Gör du också det? Då är du en del av destinationen och skapar bilden av Göteborg.
Här finns verktyg som hjälper dig att lyfta Göteborg med kommunikation. Det finns bilder, filmer gemensamma hashtags och widgetar som du kan bädda in på din webbplats. Använd det som underlag, dela våra kampanjer eller inspireras av materialet när du skapar ditt eget innehåll. Det viktigaste verktyget har du förhoppningsvis redan – kärleken till staden.

Varumärket: Destinationen Göteborg – en liten storstad med stora ambitioner
För oss är Göteborg uppstickaren som tack vare dess invånare, rika kulturliv och innovativa näringsliv gör staden attraktiv. Utnämningen till världens mest hållbara destination har också givit oss en plats i det globala rampljuset.
Cool place, warm people
Dubbelmeningen i ordet cool kommunicerar både läget i norra Europa och Göteborg som en spännande plats. Warm people är människorna, med sin välkomnande och avslappnade inställning.
Verktyg för att lyfta Göteborg
Här hittar du verktyg som du kan använda för att lyfta Göteborg. Lägg in aktuella evenemang, nyheter och guider direkt från Goteborg.com genom vår superlättanvända widget eller använd bilder, filmer och populära hashtags för att kommunicera om Göteborg och dig själv.
Evenemangskalender och guider till din hemsida
Med widgeten kan du visa aktuella evenemang och tips om aktiviteter i Göteborg på din hemsida. Du behöver inte lägga tid och pengar på uppdateringar. Du kan också välja att integrerar vårt öppna API. Då kan du själv välja innehåll som rör just din målgrupp utifrån exempelvis en plats eller ett tema.


Månadens Göteborgsmaterial är nyhetsbrevet för dig som marknadsför destinationen och vill ha koll på vad som händer på goteborg.com.

Tillsammans lyfter vi upp den viktiga bilden av kompetens, intressanta affärer, utveckling osv. Kom ihåg att alltid använda #thisisgbg #gothenburg #göteborg.
Så lyfter kommunikation Göteborg som stad
Inspireras av hur andra har lyft Göteborg i sin kommunikation. Hur kan ditt företag eller organisation stärka Göteborg som en attraktiv och spännande stad?
AstraZeneca – Settling in
Följ 3 medarbetare och hur de bosatt sig på en ny spännande plats, Göteborg.
Volvo – Made by People
Det är människorna som skapar värde – det gäller både bilar och städer.
Volvo Trucks – How to go electric
Volvo Trucks beskriver vikten av att snabbt ställa om till elektriska transporter.
Göteborg Film Festival – The Isolated Cinema
Med karga klippor och väldiga vågor kommuniceras en cool plats. Göteborgs kust.
Unimeet Gothenburg
Internationella studenter tipsar om Göteborgs utbud inom sport och natur.
Göteborg & Co – Rum 13
Hur länge vågar du stanna i höstens läskigaste hotellrum? Välkommen att bli inlåst.
Världen pratar om Göteborg
Kolla in vad journalister, bloggare och influencers skriver om Göteborg – allt från trendiga kvarter till matkultur och hållbarhet. Vad vill du bli känd för?
The Independent
I en artikel från brittiska The Independent gör reportern en djupdykning i Göteborgs hållbarhetssatsningar. Staden beskrivs som en välkomnande plats “där fantastiska idéer kan blomma ut”.
New York Times
Under Pandemiåret 2021 drog Göteborg Film Festival social distansering till sin spets i en isolerad biograf – för en person – på fyren Pater Noster. Något som uppmärksammades i en artikel av New York Times.
The Guardian
När brittiska The Guardian utsåg Europas “10 coolaste områden” 2020, fanns Göteborg och kvarteren runt Järntorget och Långgatorna högst upp på listan. “En stad som är lätt att älska”, skrev tidningen i sin artikel.