Ibland är Göteborg en stad att besöka, ibland en stad att flytta till för arbete och ibland en stad att studera i. Vem du än vill nå, finns det filmer och presentationer om det Göteborg du vill kommunicera, som du…
Kommunicera Göteborg
Många jobbar med att kommunicera Göteborg som en plats att bo, besöka eller jobba på. Gör du också det? Då är du en del av destinationen. Här finns verktygen som hjälper dig att lyfta Göteborg med kommunikation.
Tillsammans skapar vi en stark bild av Göteborg
Vi är många som jobbar med att kommunicera Göteborg som en plats att bo, besöka eller jobba på. Gör du också det? Då är du en del av destinationen och skapar bilden av Göteborg.
Här finns verktyg som hjälper dig att lyfta Göteborg med kommunikation. Det finns bilder, filmer gemensamma hashtags och widgetar som du kan bädda in på din webbplats. Använd det som underlag, dela våra kampanjer eller inspireras av materialet när du skapar ditt eget innehåll. Det viktigaste verktyget har du förhoppningsvis redan – kärleken till staden.
Varumärket: Destinationen Göteborg – en liten storstad med stora ambitioner
För oss är Göteborg uppstickaren som tack vare dess invånare, rika kulturliv och innovativa näringsliv gör staden attraktiv. Utnämningen till världens mest hållbara destination har också givit oss en plats i det globala rampljuset.
Cool place, warm people
Dubbelmeningen i ordet cool kommunicerar både läget i norra Europa och Göteborg som en spännande plats. Warm people är människorna, med sin välkomnande och avslappnade inställning. Varumärkesplattformen riktar sig mot destinationens besökare.
Budskapsplattform: Göteborg som näringslivsdestination
Göteborgsregionens attraktionskraft bygger på hållbarhet, samverkan och innovation. Business Region Göteborg har tillsammans med Göteborg & Co, näringslivet och samverkansorganisationer skapat en budskapsplattform för att marknadsföra Göteborgsregionen mot det internationella näringslivet. Den är ett komplement till varumärkesplattformen för destinationen.
Verktyg för att lyfta Göteborg
Här hittar du verktyg som du kan använda för att lyfta Göteborg. Lägg in aktuella evenemang, nyheter och guider direkt från Goteborg.com genom vår superlättanvända widget eller använd bilder, filmer och populära hashtags för att kommunicera om Göteborg och dig själv.
Mediabank
Användarvillkor
Bläddra i den grafiska profilen för Göteborg & Co. Manualen beskriver hur vi arbetar med varumärket ur en grafisk synvinkel och är ett regelverk för hur saker och ting får se ut, våra färger, typsnitt & hur loggotypen får användas.
Den grafiska profilen för Destinationen Göteborg ger riktlinjer för hur destinationens varumärke ser ut visuellt. Med manualen som grund kommunicerar vi destinationen konsekvent och kan knyta de associationer vi önskar till varumärket.
Det finns en logotyp för bolaget Göteborg & Co och en logotyp för destinationen Göteborg. Här kan du ladda ner logotyperna.
Logotyp destinationen Göteborg (zip, 4 mb)
Logotyp Göteborg & CO (zip, 10 mb)
Evenemangskalender och guider till din hemsida
Med widgeten kan du visa aktuella evenemang och tips om aktiviteter i Göteborg på din hemsida. Du behöver inte lägga tid och pengar på uppdateringar. Du kan också välja att integrerar vårt öppna API. Då kan du själv välja innehåll som rör just din målgrupp utifrån exempelvis en plats eller ett tema.
Månadens Göteborgsmaterial är nyhetsbrevet för dig som marknadsför destinationen och vill ha koll på vad som händer på goteborg.com.
Håll koll på vilka kampanjer som är på gång.
Tillsammans lyfter vi upp den viktiga bilden av kompetens, intressanta affärer, utveckling osv. Kom ihåg att alltid använda #thisisgbg #gothenburg #göteborg.
Så lyfter kommunikation Göteborg som stad
Inspireras av hur andra har lyft Göteborg i sin kommunikation. Hur kan ditt företag eller organisation stärka Göteborg som en attraktiv och spännande stad?
AstraZeneca – Settling in
Följ 3 medarbetare och hur de bosatt sig på en ny spännande plats, Göteborg.
Volvo – Made by People
Det är människorna som skapar värde – det gäller både bilar och städer.
Volvo Trucks – How to go electric
Volvo Trucks beskriver vikten av att snabbt ställa om till elektriska transporter.
Göteborg Film Festival – The Isolated Cinema
Med karga klippor och väldiga vågor kommuniceras en cool plats. Göteborgs kust.
Unimeet Gothenburg
Internationella studenter tipsar om Göteborgs utbud inom sport och natur.
Göteborg & Co – Rum 13
Hur länge vågar du stanna i höstens läskigaste hotellrum? Välkommen att bli inlåst.
Världen pratar om Göteborg
2023 skrev National Geographic om Göteborgs “cool new districts growing up alongside cobbled historic pockets”, WANDERLUST rekommenderade ”wild, wonderful west Sweden” för resenärer som vill hålla sitt ekologiska fotavtryck lågt och The Times berättar om hur den svenska skärgården konkurerar ut Ibiza.
Kolla in vad journalister, bloggare och influencers skriver om Göteborg. Vad vill du bli känd för?