Nyheter

Välkommen till Gbg Talks – ett samtal på riktigt på Göteborgs Centralstation den 14-15 december. Här får du chansen att lära känna någon du aldrig tidigare mött.

Foto: Dear Friends/Göteborg &Co.

Den 14 och 15 december klockan 11–15, på Göteborgs Centralstation får alla som vill möjlighet att lära känna någon de tidigare aldrig träffat. För att bryta isen och bädda för ett spännande samtal får var och en specialskrivna frågor att ställa varandra. Gbg Talks är ett initiativ inom Julstaden Göteborg där göteborgare kan mötas.

– Vårt uppdrag är att få fler att upptäcka och välja Göteborg, dessutom ska vi bidra till en hållbar destination i alla dimensioner. Vi är övertygade om att goda samtal leder till ökad förståelse och därigenom en bättre stad för alla, säger Peter Grönberg, vd på Göteborg & Co.

När Gbg Talks har premiär den 14 december är det som en del av Julstaden. Redan den 6 december premiärsläpps videoklipp med göteborgare som aldrig träffats förut och lär känna varandra. Se klippen här: goteborg.com/gbgtalks 

Gbg Talks sätter fokus på det mänskliga mötet och vill lyfta organisationer som också jobbar med de här frågorna som Språkvän Göteborg, Stadsmissionen och Kompis Sverige.

När, var och hur? Den 14–15 december mellan klockan 11.00 och 15.00, på Göteborgs Centralstation. Kom som du är och kontakta medarbetare från Göteborg & Co på plats.

Vågar du testa? Gå in på goteborg.com/gbgtalks så hittar du frågor, filmer och mer information om initiativet. Eller kom förbi och ta del av andras spännande samtal.

J

Utvecklingen av Göteborg som mötesstad går framåt. Mycket tack vare engagerade personer inom forskning och akademi. Via internationella nätverk förstärks Göteborg ytterligare som mötesstad. För fjärde året i rad delades stadens diplom ut till personer för betydande insatser i mötesstaden.

Bilden visar de mötesambassadörer som uppmärksammas av Göteborg.
På bilden från vänster: Sandi Habinc, (Cobham Gaisler), Christian Blomstrand, (Göteborgs universitet, Sahlgrenska akademin), Per Nellgård, (Sahlgrenska Universitetssjukhuset), Marie Kivi (Göteborgs universitet), Anneli Rhedin (Kommunfullmäktiges ordförande, Göteborgs Stad), Boo Johansson (Göteborgs universitet), Björn Johansson, (Chalmers tekniska högskola), Jenny Nyström (Göteborgs universitet, Sahlgrenska akademin), Mattias Hallquist (Göteborgs universitet). Foto: Marie Ullnert

I syfte att uppmärksamma och tacka personer som varit extra betydelsefulla för Göteborg som mötesstad bjöd Göteborg & Co Möten nyligen in till en högtidlig ceremoni på Residenset. Dessa nyckelpersoner, verksamma inom bland annat kommunikation i rymden, luft och klimat, produktionssystem, gerontologi, intensivvård och neurovetenskap, fungerar som ambassadörer för staden och har, genom sin expertis och renommé, en avgörande roll i att Göteborg får stå värd för möten. Det var fjärde året i rad som stadens diplom delades ut för betydande insatser i mötesstaden Göteborg. I år deltog åtta diplommottagare i närvaro av kommunfullmäktiges ordförande och representanter för akademins ledningar.

14–15 november hölls 2019 års upplaga av #Connect2Capital på Clarion Post Hotel, mötesplatsen där investerare och tillväxtföretag träffas för att matcha idéer med kapital. Med över 400 deltagare varav 80 investerare är mötesplatsen en viktig plattform för bolag som söker kapital och investerare.

Foto: Connect Sverige

För femte året i rad samlades lokala, nationella och internationella företagare och investerare på Clarion Post Hotel. Mötesplatsen #Connect2Capital möjliggör för bolag som söker kapital att få träffa investerare och affärsänglar på en och samma plats. Under två dagar arrangerades panelsamtal, keynotes och pitchtävling framför jury på scen, men också individuella möten där företagare får chans att sälja sin idé direkt till en investerare. Under kvällen utsåg även Silicon Vikings den göteborgsbaserade startupen Precisely till representant för Sverige i den internationella tävlingen Startup World Cup i San Francisco maj 2020.

− #Connect2Capital är en bra mötesplats och forum för att lyfta innovativa bolag från regionen. Det är också ett ypperligt tillfälle att öppna upp mer för nordiska aktörer för att skapa affärsmöjligheter och nya nätverk, säger Malin Kjällström, projektledare på Connect Väst för #Connect2Capital.

Emma Rozada, grundare och COO av The Techno Creatives deltog under eventet med syfte att belysa entreprenörskap i Göteborg. För två år sedan var hon med och pitchade inför investerare. I år deltog hon i panelsamtalet ”How to breakthrough” där hon berättade om breakthrough och breakdown under resan av ett tillväxtföretag.

− Med pitchning är det en kontinuerlig resa. Man måste hela tiden hålla det vid liv eftersom när man väl behöver pengarna så är det för sent att börja pitcha. Det är jätteviktigt med evenemang som #Connect2Capital och det är roligt att det finns i Göteborg som är generellt mer industritungt jämfört med resten av Sverige. Här finns det möjlighet att nätverka med bolag som är mer integrerade i teknik.

#Connect2Capital arrangeras av Connect Sverige, region Väst, i samarbete med Näringslivsgruppen Göteborg & Co, Almi, Business Region Göteborg och Västra Götalandsregionen

Med mindre än två månader kvar till handbolls-EM i Sverige, den 9–26 januari, är nu både Sveriges premiärmatch mot Schweiz i Scandinavium och Danmarks premiär mot Island i Malmö Arena i princip utsålda.

Foto: Patric Söderström

– Det känns fantastiskt. Vi vet visserligen att vi har ett oerhört populärt landslag. Men att Sveriges och Danmarks premiärmatcher redan är utsålda, det hade vi inte räknat med. Med lite god vilja kanske man kan hitta 100 spridda biljetter kvar till premiärmatcherna, men då får man skynda sig. Och så har vi kvar att sälja cirka 1 000 biljetter till Sveriges andra match och något mer till sista matchen i Göteborg. Sedan är det fullt även på den, det vill säga runt 11 500 åskådare per match, säger Krister Bergström VD för handbolls-EM.

Sverige kommer att spela sina tre första matcher i Göteborg: 10 jan: Sverige-Schweiz. 12 jan: Sverige-Slovenien. 14 jan: Sverige-Polen. Därefter väntar huvudrundan dit de två bästa lagen i Sveriges grupp kvalificerar sig.

EM arrangeras gemensamt av Sverige, Österrike och Norge – med Sverige som huvudarrangör. För första gången deltar 24 lag i slutspelet som inleds med sex grupper med fyra lag i varje. Det blir två grupper i Österrike, två i Norge och två i Sverige i första rundan (9–15/1). De två bästa i varje grupp går vidare till huvudrundan. Där blir det två grupper med sex lag i varje, som spelas i Malmö och i Wien (17–22/1). Semifinal, final, bronsmatch och match om femteplats spelas i Tele2 Arena i Stockholm (24–26/1) med plats för cirka 20 000 åskådare.

Den 26 november, är det 400 dagar kvar till 2021 då Göteborg fyller 400 år. Nu bjuds göteborgarna in att vara en del av firandet med sina egna 400 saker.

Foto: Dick Gillberg/Göteborg & Co.

400 kapsyler, sagor, berättelser, sånger, teckningar, geocacher eller något helt annat. Nu bjuds invånare, föreningar, arbetsplatser och företag in till att vara en del av Göteborgs 400-årsjubileum genom att samla sina 400 saker. Det är bara fantasin som sätter gränser.

400 geocacher
En som redan vet vilka som är hans 400 saker är Lars-Erik Frödeberg som ska placera ut 400 geocacher under 400 dagar runt om i Göteborg. Varje cach innehåller historiska fakta och den 400:e cachen kommer att kunna hittas på Göteborgs officiella 400-årsdag den 4 juni 2021.

– Jag älskar Göteborg, tycker det är väldigt roligt med geocaching och ville på något sätt hylla Göteborgs 400-årsfirande. Jag hoppas att mitt projekt kan få människor att träffas, och upptäcka att genom historien lär man sig så mycket om hur staden har blivit som den är idag, säger Lars-Erik Frödeberg.

Ljud från 400 platser
”Du är här” är ett initiativ som handlar om texter, sånger och ljudinspelningar från 400 platser som bildar ett arkiv och en föränderlig föreställning. Det är skådespelarna Ulf Rönnerstrand och Ylva Olaison, konstnären och musikern Isak Eldh, författaren och musikern Magnus Haglund och poeten Lina Ekdahl som står bakom detta mobila sångspel om Göteborg. Från med den 26 november kan du gå in och lyssna på några exempel via länk på hemsidan. Fler kommer att läggas ut kontinuerligt.

– Verket är en hyllning till staden i dess mångfald av detaljer och motsägelser. Vi sätter ljus på 400 platser runt om i staden, både de kända riktmärkena och de undangömda vrårna, säger Lina Ekdahl.

Vill du vara med och fira med dina egna 400 saker? Gå in på: http://www.goteborg2021.com/400-saker/

Svenska Cykelförbundet har fattat beslut om att Göteborg får stå värd för SM i mountainbike i augusti 2020. Mästerskapet kommer att arrangeras i Skatås vecka 32 med finaler under helgen den 8-9 augusti.

Foto: Daniel Breece

”Evenemanget är ett led i vår långsiktiga strategi tillsammans med klubben CK Master att skapa en internationell årligen återkommande mountainbike-tävling. I samband med SM byggs en ny bana med internationell standard, vilket kommer att möjliggöra för fler MTB-tävlingar framöver.” säger Anniela Forsell, Key Account Manager Sport Events på Göteborg & Co.

”Vi är verkligen supertaggade. Det känns väldigt kul att få arrangera ett SM på hemmaplan och att alla ungdomar och barn i klubben får möjlighet att komma nära och uppleva ett SM.” säger Daniel Lägersten från arrangören CK Master.

 

Göteborg behåller förstaplatsen bland världens mest hållbara städer. På onsdagen avslöjades resultatet av Global Destination Sustainability Index 2019, där över 50 städer i världen deltar. För fjärde året i rad kom Göteborg överst.

Annika Hallman tar emot priset av Guy Bigwood, GDSI, och James Reese, ICCA Photo: Buller

– De senaste åren har Göteborg tagit en ledande roll och inspirerat andra destinationer att bli mer hållbara. Vi har nyttjat vår topplacering för att driva utvecklingen mot en mer hållbar mötesnäring, samtidigt som det stärkt Göteborgs profil som mötesstad, säger Annika Hallman möteschef på Göteborg & Co som tog emot priset på en världskongress i Houston.

Global Destination Sustainability Index (GDSI) startades av MCI-Group ihop med internationella mötesorganisationen ICCA. Rankingen gjordes första gången 2016 och i år var intresset att vara med större än någonsin med över 50 städer. Göteborg tog förstaplatsen tätt följd av Köpenhamn och Zürich.

Förutom GDSI fick Göteborg en annan stor utmärkelse nyligen när EU-kommissionen utnämnde staden till European Capital of Smart Tourism 2020. Även här är arbetet med hållbarhet ett tungt vägande skäl.

– Båda utmärkelserna kommer sätta ännu mer ljus på Göteborg som förebild. Nästa år kommer det bli stort fokus på hur man kan arbeta för att bli smartare inom områden som digitalisering, tillgänglighet, kultur och hållbarhet, säger Peter Grönberg VD på Göteborg & Co.

GDSI mäter hållbarhet ur alla dimensioner; ekologisk, social och ekonomisk. Alla städer bedöms utifrån flera kriterier: Exempelvis hur bra staden är på återvinning, sophantering, miljödiplomering av hotell och krogar, utsläpp av växthusgaser, tillgänglighet, trafiksituationen, system för lånecyklar och om det finns hållbarhetsstrategier hos både offentliga och privata aktörer.

För att läsa mer om mätningen och alla städers resultat gå till: http://gds-index.com/

Den 18:e P3 Guld-galan kommer äga rum den 18 januari i Partille arena i Göteborg. Det blir P3-profilen, skådespelaren och komikern Kodjo Akolor som programleder P3 Guld 2020. Han kommer guida publiken, lyssnarna och tittarna genom en kväll fylld av prisutdelningar och liveframträdanden, som både summerar musikåret 2019 och blickar framåt in i det nya året. Idag presenteras också den första artisten som är klar för galan; Victor Leksell.

Kodjo Akolor. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio.

Om mindre än tre månader är det dags för P3 Guld-galan att hylla det svenska musikåret 2019. Under en kväll fylld med spektakulära artistuppträdanden och nervpirrande prisutdelningar i nio kategorier riktas strålkastarna mot svensk musiks nutid och framtid. Programledare är Kodjo Akolor:

– P3 Guld är Sveriges svar på MTV Music Awards. Det är den känslan jag vill förmedla. Vi har så många galor som tar sig själva på stort allvar. Det är skönt med en gala som är lite mer avslappnad.

Det är inte första gången Kodjo Akolor programleder den guldsprakande galan. 2014 ledde han galakvällen på egen hand och 2015 delade han på uppgiften tillsammans med Tina Mehrafzoon. Tidigare i år var Kodjo programledare för Melodifestivalen tillsammans med Marika Carlsson, Eric Saade och Sarah Dawn Finer, men den 18 januari 2020 är det alltså åter dags för honom att ta sig an en stor direktsändning på egen hand.

– Det är med skräckblandad förtjusning som jag tar mig an utmaningen att vara ensam programledare. Det är alltid lite läskigt att stå och falla själv, säger Kodjo Akolor.

Den 18 januari 2020 uppträder Victor Leksell på P3 Guld-galan i Partille arena i Göteborg. Galan direktsänds i P3, SVT2, SVT Play och på Sveriges Radio Play. Vilka som nomineras i priskategorierna och vilka andra artister som uppträder på galan offentliggörs under hösten.

Mer information hittar du på instagramkontot p3sverigesradio och på hemsidan sverigesradio.se/p3guld

Evenemanget P3 Guld 2020 är ett samarbete mellan Sveriges Radio, Partille arena och Göteborg & Co.

Årets mässa Gymnasiedagarna och Future Skills slog rekord med 35 000 besökare. Cirka 900 arbetssökande, komvux- och SFI-studenter deltog för att träffa representanter från ett hundratal företag och få information om framtidens arbetsmarknad. I år satsade Näringslivsgruppen på att göra mässan tillgänglig för flera.

8–10 oktober fylldes Svenska Mässan med grundskoleelever, vårdnadshavare, arbetssökande och komvux- och SFI-studenter som deltog på Gymnasiedagarna och Future Skills. På den årliga informations- och vägledningsmässan fick besökarna möjlighet att prata med regionens gymnasieskolor, representanter från arbetsmarknaden och studie- och yrkesvägledare, och planera inför det kommande gymnasievalet.

I år satsade Näringslivsgruppen på att nå ut till fler genom att arrangera olika aktiviteter: en busstur från Hammarkullen till Svenska Mässan och ett informationsmöte på arabiska.

Foto: Göteborgsregionen

Tack vare ett samarbete med Nytorpsskolan skjutsades 35 vårdnadshavare med buss från Hammarkullen till mässan.

− Att samarbeta så här är bra. Föräldrarna är våra viktigaste medspelare och jag är övertygad om att föräldrarnas engagemang i sina barns gymnasieval gör att eleverna får ett mer genomtänkt och planerat val som blir hållbart. Här blev dessutom en bieffekt att föräldrarna själva fick möjlighet att få kontakt med företagare, branscher och olika utbildare vilket ledde till att även vårdnadshavare fick information om olika yrkesmöjligheter för sin egen del vilket flera uttryckte var positivt, säger Else-Marie Hallqvist, rektor på Nytorpsskolan i Hammarkullen.

Gymnasiedagarna arrangeras av Göteborgsregionen (GR). Future Skills är ett samarbete mellan GR, Business Region Göteborg, Västra Götalandsregionen, Näringslivsgruppen på Göteborg & Co och Arbetsförmedlingen. Mer information på www.gymnasiedagarna.se

 

För andra året i rad arrangerades aktivitetssatsningen BonnierHoops i Biskopsgården. Hundratals barn och ungdomar deltog i de många olika aktiviteterna såsom streetbasket, läsning i bokloungen, poesiworkshop, pyssel och mycket mer. Utöver många lyckade aktiviteter tros projektet också ha bidragit till en minskning av antal anmälda brott i området.

Foto: BonnierHoops.

 – Det är ett bra ställe och det finns bra människor här. Alla här är från olika nationaliteter så det tycker jag är bra, vi trivs tillsammans här. Det skapar en bra gemenskap! säger Abbe 14 år, boende i Biskopsgården.

Succéprojektet kombinerar basket och kultur med syftet att öka intresset för läsning och språk, samt ge barn och unga en trygg mötesplats. Färsk statistik från polisen som jämfört brottsstatistik från år till år i området visar på en tydlig nedgång, som tog sin början första året som BonnierHoops arrangerades.

Brottsstatistiken kring vissa typer av brott har drastiskt gått ner i Biskopsgården under sommaren och antalet anmälningar har sjunkit. Så vi kan glädjande nog konstatera att projektet helt klart haft en positiv effekt i området. Även om det inte går att utesluta att även andra insatser i området har varit med och påverkat de positiva siffrorna, så är det en tydlig indikator på att aktiviteter och sysselsättning för barn och unga i utsatta områden är viktigt. Det ger också oss från polisen ett tillfälle att träffa ungdomarna och bygga förtroende och långsiktiga relationer, säger Daniel Johnsson, kommunpolis Västra Hisingen.

Arrangörerna hoppas att kunna fortsätta med projektet nästa år.

Det positiva resultatet från årets BonnierHoops uppmärksammades i flera medier. Läs mer här:

Aftonbladet

Göteborg Direkt

Göteborgs-Posten

Vårt Göteborg

Runt 3 000 elever samlades på Svenska Mässan den 7 oktober när Ung Företagsamhet hade sin årliga elevkickoff ”Startup”. Information om att starta och driva ett UF-företag varvades med inspiration från entreprenörer och rådgivare som tidigare varit med på UF-resan.

3 000 elever deltog på årets kickoff för Ung Företagsamhet. Foto: Christopher Busck/Ung Företagsamhet

”Startup” är den årliga elevkickoffen för alla elever som vill starta ett UF-företag under läsåret. 3 000 gymnasieelever från 45 skolor i Göteborgsregionen kommer under läsåret 2019/2020 att starta och driva ett UF-företag.

− Under läsåret kommer eleverna att skriva affärsplaner, ta kontakt med leverantörer, sälja sina produkter/tjänster, skriva tävlingsbidrag, ställa ut på mässor och allt annat som tillhör företagande. Med hjälp av rådgivare som agerar bollplank och delar med sig av sin kunskap och erfarenhet lär de sig att driva företag vilket är så spännande! Säger Johan Sandahl, regionchef på Ung Företagsamhet Göteborgsregionen.

Utöver det informativa är ett mål med kickoffen att inspirera eleverna med berättelser om framgångsrika unga företagare som också satt på skolbänken för några år sedan. Lina Thunberg, 24 år, berättade om sin resa från UF-företagare till praktikant och sedan försäljningschef på hud- och hårvårdsproduktbolaget Löwengrip under sin expansionsfas. Lina har idag statat eget bolag och hon ser många likheter mellan att driva ett UF-Företag och ett startup-bolag. Som bra tips uppmuntrade hon eleverna att alltid se sig själv som en ”betaversion” för att få möjligheten att förbättra sig varje dag.

Lina Thunberg berättar om sin resa från UF-företagare till försäljningschef och entreprenör. Foto: Christopher Busck/Ung Företagsamhet

Från hud- och hårvårdsprodukter tech- och business. Tech-entreprenören Josef Fallesen, 26 år, inspirerade eleverna med sin historia om hur han startade och drev Businesspodden, Nordens största podcast om entreprenörskap. Josef arbetar nu som tech-partner och investerare på CG Partners.

Josef Fallesen startade Businesspodden, Nordens största podcast om entreprenörskap. Foto: Christopher Busck/Ung Företagsamhet

2 mars 2020 är det dags för den stora regionala UF-mässan på Svenska Mässan. Där får UF-eleverna ställa ut, presentera samt sälja sina produkter och tjänster till allmänheten. Under kvällen koras också vinnarna i en rad olika kategorier, där vinnarna går vidare till SM-final. En chans som man inte får missa!

Foto: Christopher Busck/Ung Företagsamhet

Ung Företagsamhet är en politiskt obunden, ideell utbildningsorganisation. Sedan 1980 har de utbildat gymnasieelever i entreprenörskap genom processutbildningen UF-företagande.

Näringslivsgruppen på Göteborg & Co är partner till Ung Företagsamhet och står även som tävlingsvärd till det prestigefyllda priset Årets UF-företag.

Göteborg är Europas huvudstad för smart turism 2020. Det blev klart vid en ceremoni i Helsingfors på onsdag kväll 9 oktober. Tävlingen arrangeras av EU-kommissionen och Göteborg var enda nordiska stad i finalen. ”Titeln markerar starten på en ny era för Göteborg. Vi ska gå från smart till smartare och vi tänker fungera som en motor för hela EU”, säger Peter Grönberg, vd för Göteborg & Co.

Peter Grönberg, VD på Göteborg & Co kommunfullmäktiges ordförande Anneli Rhedin blev så här glada när de tog emot priset i Helsingfors.

Genom tävlingen ”European Capital of Smart Tourism” vill EU-kommissionen belöna städer som utmärker sig för smarta, innovativa och inkluderande lösningar inom turism.

35 städer från 17 EU-länder deltog i årets upplaga av tävlingen där kandidater bedöms utifrån de fyra kategorierna: Hållbarhet, Tillgänglighet, Digitalisering och Kultur/Kreativitet.
10 städer gick vidare till slutpresentation i Helsingfors varav två skulle utses till vinnare.

Det blev Göteborg och Malaga som under 2020 kan kalla sig huvudstad för smart turism.

I sitt tävlingsbidrag fokuserade Göteborg på styrkor i alla fyra kategorier och underströk ambitionen att dela med sig av kunskap och erfarenheter till andra destinationer.

Göteborg har kommit långt, inte minst vad gäller digitalisering och uppkoppling. Dessutom toppar destinationen det ansedda Global Destinations Sustainability Index vilket i korthet innebär att Göteborg är världens mest hållbara destination.

– För mig som kommunfullmäktiges ordförande är det väldigt givande att vara här i Helsingfors och diskutera Göteborg som smart destination. Vi är väldigt stolta över vår stad och vi arbetar hårt för att få ännu fler att välja att besöka oss, säger Anneli Rhedin, kommunfullmäktiges ordförande.

– Det här är ett erkännande till alla våra lokala samarbetspartner som är med och gör Göteborg till en smart destination. Vi vet att det lönar sig att investera i hållbarhet, tillgänglighet, digitalisering, kultur och kreativitet. Titeln kommer hjälpa oss att föra ut det här synsättet i världen, säger Peter Grönberg, vd för Göteborg & Co, stadens bolag för destinationsfrågor.

Ur Göteborgs tävlingsbidrag:

Being smart makes what is good even better. Our pocket-sized metropolis has for 400 years gathered people who believe in international and cultural exchange. To anyone who perceive “smart” as a tech term we wish to show another side: a side filled with warmth, inclusiveness and human values. Gothenburg is a sustainable city open to the world.

Fakta om priset:

EU-kommissionen utfärdar titeln ”European Capital of Smart Tourism” till två europeiska städer i taget. De vinnande städerna ska utmärka sig genom att arbeta med turismutveckling på ett smart, innovativt och inkluderande sätt. 2019 innehas titeln av Helsingfors och Lyon och 2020 är det Göteborg och Malaga som tar över rollen som smart huvudstad.

Städer inom EU med över 100 000 invånare kan delta. I EU-länder som saknar så stora städer får den största staden delta.

Genom att belöna smarta destinationer vill EU främja en turismutveckling som är innovativ, mångkulturell och inkluderande. Man vill också lyfta fram hur turism kan bidra till hållbar utveckling.