Nyheter

För andra året i rad arrangerades aktivitetssatsningen BonnierHoops i Biskopsgården. Hundratals barn och ungdomar deltog i de många olika aktiviteterna såsom streetbasket, läsning i bokloungen, poesiworkshop, pyssel och mycket mer. Utöver många lyckade aktiviteter tros projektet också ha bidragit till en minskning av antal anmälda brott i området.

Foto: BonnierHoops.

 – Det är ett bra ställe och det finns bra människor här. Alla här är från olika nationaliteter så det tycker jag är bra, vi trivs tillsammans här. Det skapar en bra gemenskap! säger Abbe 14 år, boende i Biskopsgården.

Succéprojektet kombinerar basket och kultur med syftet att öka intresset för läsning och språk, samt ge barn och unga en trygg mötesplats. Färsk statistik från polisen som jämfört brottsstatistik från år till år i området visar på en tydlig nedgång, som tog sin början första året som BonnierHoops arrangerades.

Brottsstatistiken kring vissa typer av brott har drastiskt gått ner i Biskopsgården under sommaren och antalet anmälningar har sjunkit. Så vi kan glädjande nog konstatera att projektet helt klart haft en positiv effekt i området. Även om det inte går att utesluta att även andra insatser i området har varit med och påverkat de positiva siffrorna, så är det en tydlig indikator på att aktiviteter och sysselsättning för barn och unga i utsatta områden är viktigt. Det ger också oss från polisen ett tillfälle att träffa ungdomarna och bygga förtroende och långsiktiga relationer, säger Daniel Johnsson, kommunpolis Västra Hisingen.

Arrangörerna hoppas att kunna fortsätta med projektet nästa år.

Det positiva resultatet från årets BonnierHoops uppmärksammades i flera medier. Läs mer här:

Aftonbladet

Göteborg Direkt

Göteborgs-Posten

Vårt Göteborg

Runt 3 000 elever samlades på Svenska Mässan den 7 oktober när Ung Företagsamhet hade sin årliga elevkickoff ”Startup”. Information om att starta och driva ett UF-företag varvades med inspiration från entreprenörer och rådgivare som tidigare varit med på UF-resan.

3 000 elever deltog på årets kickoff för Ung Företagsamhet. Foto: Christopher Busck/Ung Företagsamhet

”Startup” är den årliga elevkickoffen för alla elever som vill starta ett UF-företag under läsåret. 3 000 gymnasieelever från 45 skolor i Göteborgsregionen kommer under läsåret 2019/2020 att starta och driva ett UF-företag.

− Under läsåret kommer eleverna att skriva affärsplaner, ta kontakt med leverantörer, sälja sina produkter/tjänster, skriva tävlingsbidrag, ställa ut på mässor och allt annat som tillhör företagande. Med hjälp av rådgivare som agerar bollplank och delar med sig av sin kunskap och erfarenhet lär de sig att driva företag vilket är så spännande! Säger Johan Sandahl, regionchef på Ung Företagsamhet Göteborgsregionen.

Utöver det informativa är ett mål med kickoffen att inspirera eleverna med berättelser om framgångsrika unga företagare som också satt på skolbänken för några år sedan. Lina Thunberg, 24 år, berättade om sin resa från UF-företagare till praktikant och sedan försäljningschef på hud- och hårvårdsproduktbolaget Löwengrip under sin expansionsfas. Lina har idag statat eget bolag och hon ser många likheter mellan att driva ett UF-Företag och ett startup-bolag. Som bra tips uppmuntrade hon eleverna att alltid se sig själv som en ”betaversion” för att få möjligheten att förbättra sig varje dag.

Lina Thunberg berättar om sin resa från UF-företagare till försäljningschef och entreprenör. Foto: Christopher Busck/Ung Företagsamhet

Från hud- och hårvårdsprodukter tech- och business. Tech-entreprenören Josef Fallesen, 26 år, inspirerade eleverna med sin historia om hur han startade och drev Businesspodden, Nordens största podcast om entreprenörskap. Josef arbetar nu som tech-partner och investerare på CG Partners.

Josef Fallesen startade Businesspodden, Nordens största podcast om entreprenörskap. Foto: Christopher Busck/Ung Företagsamhet

2 mars 2020 är det dags för den stora regionala UF-mässan på Svenska Mässan. Där får UF-eleverna ställa ut, presentera samt sälja sina produkter och tjänster till allmänheten. Under kvällen koras också vinnarna i en rad olika kategorier, där vinnarna går vidare till SM-final. En chans som man inte får missa!

Foto: Christopher Busck/Ung Företagsamhet

Ung Företagsamhet är en politiskt obunden, ideell utbildningsorganisation. Sedan 1980 har de utbildat gymnasieelever i entreprenörskap genom processutbildningen UF-företagande.

Näringslivsgruppen på Göteborg & Co är partner till Ung Företagsamhet och står även som tävlingsvärd till det prestigefyllda priset Årets UF-företag.

Göteborg är Europas huvudstad för smart turism 2020. Det blev klart vid en ceremoni i Helsingfors på onsdag kväll 9 oktober. Tävlingen arrangeras av EU-kommissionen och Göteborg var enda nordiska stad i finalen. ”Titeln markerar starten på en ny era för Göteborg. Vi ska gå från smart till smartare och vi tänker fungera som en motor för hela EU”, säger Peter Grönberg, vd för Göteborg & Co.

Peter Grönberg, VD på Göteborg & Co kommunfullmäktiges ordförande Anneli Rhedin blev så här glada när de tog emot priset i Helsingfors.

Genom tävlingen ”European Capital of Smart Tourism” vill EU-kommissionen belöna städer som utmärker sig för smarta, innovativa och inkluderande lösningar inom turism.

35 städer från 17 EU-länder deltog i årets upplaga av tävlingen där kandidater bedöms utifrån de fyra kategorierna: Hållbarhet, Tillgänglighet, Digitalisering och Kultur/Kreativitet.
10 städer gick vidare till slutpresentation i Helsingfors varav två skulle utses till vinnare.

Det blev Göteborg och Malaga som under 2020 kan kalla sig huvudstad för smart turism.

I sitt tävlingsbidrag fokuserade Göteborg på styrkor i alla fyra kategorier och underströk ambitionen att dela med sig av kunskap och erfarenheter till andra destinationer.

Göteborg har kommit långt, inte minst vad gäller digitalisering och uppkoppling. Dessutom toppar destinationen det ansedda Global Destinations Sustainability Index vilket i korthet innebär att Göteborg är världens mest hållbara destination.

– För mig som kommunfullmäktiges ordförande är det väldigt givande att vara här i Helsingfors och diskutera Göteborg som smart destination. Vi är väldigt stolta över vår stad och vi arbetar hårt för att få ännu fler att välja att besöka oss, säger Anneli Rhedin, kommunfullmäktiges ordförande.

– Det här är ett erkännande till alla våra lokala samarbetspartner som är med och gör Göteborg till en smart destination. Vi vet att det lönar sig att investera i hållbarhet, tillgänglighet, digitalisering, kultur och kreativitet. Titeln kommer hjälpa oss att föra ut det här synsättet i världen, säger Peter Grönberg, vd för Göteborg & Co, stadens bolag för destinationsfrågor.

Ur Göteborgs tävlingsbidrag:

Being smart makes what is good even better. Our pocket-sized metropolis has for 400 years gathered people who believe in international and cultural exchange. To anyone who perceive “smart” as a tech term we wish to show another side: a side filled with warmth, inclusiveness and human values. Gothenburg is a sustainable city open to the world.

Fakta om priset:

EU-kommissionen utfärdar titeln ”European Capital of Smart Tourism” till två europeiska städer i taget. De vinnande städerna ska utmärka sig genom att arbeta med turismutveckling på ett smart, innovativt och inkluderande sätt. 2019 innehas titeln av Helsingfors och Lyon och 2020 är det Göteborg och Malaga som tar över rollen som smart huvudstad.

Städer inom EU med över 100 000 invånare kan delta. I EU-länder som saknar så stora städer får den största staden delta.

Genom att belöna smarta destinationer vill EU främja en turismutveckling som är innovativ, mångkulturell och inkluderande. Man vill också lyfta fram hur turism kan bidra till hållbar utveckling.

14–22 september firade Göteborg och Västsverige 50 årsjubileet av den första månlandningen Under veckan samarbetade ca 60 aktörer och arrangerade 150 aktiviteter kring rymdtemat för att lyfta fram Västsverige som en stark rymdregion.

Christer Fuglesang besökte Alfons Åbergs Kulturhus och en besökande skolklass fick ställa frågor. Foto: Beatrice Törnros

− Vi är otroligt nöjda med utfallet av Rymdveckan – en unik gemensam satsning tillsammans med såväl akademi som näringsliv, kulturinstitutioner och övriga organisationer. Uppmärksamheten har varit stor och besöksantalet likaså. Alla involverade har gjort ett enastående arbete med att förmedla och sprida kunskap om rymden, från då till nu och vidare i framtiden. Vi hoppas att vi lyckats med vårt mål att synliggöra allt spännande som händer i regionen relaterat till rymden och även inspirerat till vidare intresse för både vuxna och barn. Kunskap och förståelse kring rymden är viktigt för hela samhället och utifrån många olika aspekter, inte minst för miljö och klimat, säger Catrin Mattsson, projektledare Rymdveckan.

Rymdveckan var händelserik.  Från ministerbesök av rymdministern Matilda Ernkrans som invigde Universeums nya utställning ”Rymdresan”, till konserten ”Steget på månen” med Göteborgs Symfoniker som gästades av astronauten Christer Fuglesang. Chalmers arrangerade en ceremoni vid Onsala rymdobservatorium där det första spadtaget togs för ett nytt besökscentrum. Det bjöds på aktiviteter för alla åldrar såväl på Alfons Åbergs Kulturhus som på äldreboendet Tre Stiftelser.

Göteborgs Symfoniker under ledning av Daniel Bjarnason, med NASAs Hasselbladsbilder projicerade på väggarna. Foto: Francis Löfvenholm/GSO

Även om Rymdveckan är slut fortsätter rymdrelaterade aktiviteter på flera håll. Den nyinvigda utställningen på Universeum tillhör deras permanenta utbud och pågår tills vidare. Detsamma gäller utställningen Hasselblad and the Moon på Hasselblad Center. Under Rymdveckan påbörjade Chalmers en tekniktävling för elever i årskurs 6. Denna pågår under hela hösten och vinnarna presenteras i mars nästa år.  Till våren, närmare bestämt den 4 maj, arrangerar också Chalmers seminariet Produktion i rymden.

− Vårt fokus har varit att genomföra Rymdveckan i år med avstamp från 50-årsjubileet av den första månlandningen. Men vi är övertygade att rymdfrågorna även kommer att ha aktualitet i framtiden i någon form inte minst med tanke på den mycket framgångsrika rymdindustri och forskning som finns förlagd till regionen, säger Christina Backman, VD för Hasselbladsstiftelsen.

Initiativtagare till Rymdveckan är Chalmers och Hasselbladstiftelsen. Arrangemanget genomförs tillsammans med bland andra Universeum, Göteborgs Universitet, Göteborgs Symfoniker och Alfons Åbergs Kulturhus. Rymdveckan stöds även av Näringslivsgruppen på Göteborg & Co och Västra Götalandsregionen. Evenemanget är en del av Göteborgs 400-årsjubileum 2021 och fokusåret 2019 Kunskap och Upplysning.

Göteborg tog sig över Atlanten

Publicerat av Linda Nordberg 25 september, 2019 under Möten.

I mitten av september deltog Göteborg för första gången på Imex America, den största årligen återkommande internationella branschmässan i USA. På mässan fanns 3 500 köpare från 68 länder och det var ett viktigt strategiskt beslut att delta och få möjlighet att visa upp Göteborg som mötesdestination.

Maria Thylén, Svenska Mässan/Gothia Towers och Eva Ahlm Tobisson, Göteborg & Co Möten.

Eva Ahlm Tobisson, projektledare på Göteborg & Co Möten är nyligen hemkommen från ett lyckat deltagande på Sands Expo & Convention Center i Las Vegas där Imex America ägde rum 11–13 september. Under dagarna ställde Göteborg ut tillsammans med bland annat Svenska Mässan & Gothia Towers i den skandinaviska montern, även kallad Scandinavian Pavillion.

I Scandinavian Pavillion fanns flera andra destinationer och företag representerade. Foto: Chuck Janda

Inför deltagandet gjordes flera utskick till anmälda besökare med syfte att skapa en nyfikenhet för Göteborg som mötesdestination och boka upp individuella möten. Utskicken handlade bland annat om stadens matkultur, natur och aktiviteter, men också om mer mötesspecifika fördelar såsom mötesplatser, samarbetet i staden och stadens hållbarhetsposition. De fördelar som ofta leder till att såväl arrangörer som delegater är nöjda med Göteborg som mötesstad. Genom dessa utskick bokades många individuella möten med Eva. Utöver dessa möten kom flertalet kunder spontant till montern då Göteborg anses som en attraktiv destination.

Scandinavian Pavillion. Foto: Eva Ahlm Tobisson

– Vi fick givetvis många frågor om vad man kan göra i Göteborg med omnejd där kusten, naturen och maten är intressant för kunderna. Vissa sökte upp oss då de upplever att hållbarheten ställs högre upp på mötets kravlista, ett område där Göteborg står ut. Man arbetar också ofta med bolag som har kopplingar till Göteborg. Sist men inte minst är Gothia Towers och Svenska Mässan unika i Europa, med sin storlek och läge. Detta är något som den amerikanska marknaden lyfter som en av Göteborgs stora fördelar, förklarar Eva.

Förutom alla individuella möten, var årets monter-gemensamma tema ”Take a liking to a Viking” i den Skandinaviska paviljongen, där det bjöds på Viking-snacks och en interaktiv quiz för grupper som besökte montern.

Viking-quiz i den skandinaviska montern. Foto: Chuck Janda

Om det blir någon medverkan under Imex America nästa år är inte bestämt ännu.

– Vi får utvärdera och komma fram till om det finns ett värde i att komma tillbaka nästa år. Men spontant känns det som att det var väldigt värdefullt och att intresset är stort för Göteborg. Så i detta fall får man ju hoppas att det som hände i Vegas, inte stannar i Vegas, avslutar Eva.

Samtidigt med årets hummerpremiär var det premiär för Höststaden Göteborg på måndag den 23 september. För fjärde året i rad kraftsamlar upplevelsestaden Göteborg för att erbjuda höstens bästa resmål – för alla.


Foto: Liseberg.

“Samla Höstkrafter” är en påminnelse om att Göteborg har det absolut bästa utbudet för just detta syfte. Vare sig det är familjetid, relationstid eller kompistid så finns alla förutsättningar för att ladda sina batterier och komma tillbaka hem med massor av energi. Här finns något för alla; för den som vill koppla av, slippa rutiner och ha roligt med sitt resesällskap – på spa, uppleva wellness och god mat. Eller för ”hemestrare” som inte vill åka långt för att koppla av med goda vänner, musikupplevelser och långbrunch.

– Det händer så mycket i Göteborg som är värt att längta till på hösten. För såväl långväga besökare som mer närboende.  För även om man bara bor ett par mil från Göteborg kan det vara härligt att lyxa till hösten med att bo på hotell och göra något trevligt, umgås med familj eller vänner, säger Sara Källqvist, affärsutvecklare på Göteborg & Co.

Samla Höstkrafter inleds med hummerpremiären den 23 september då det finns möjlighet att följa med på en spännande safari i Göteborgs skärgård. Därefter är hösten fullspäckad med aktiviteter för alla smakriktningar; bokmässa, designfestival, konstbiennal och filmfestival för barn och unga. Eller varför inte besöka Bondens marknad i Haga, Höstens skafferi i Botaniska Trädgården eller skördefest på Tjolöholms Slott. För de lite yngre besökarna finns massor med aktiviteter under hösten från Halloween på Liseberg och Mysrys på Alfons Åberg till Creepy Science på Universeum eller om man vågar – spökvandringar i staden.

Lägg därtill sport- och musikevenemang, teater och musikaler, modevisningar och en skummande ölfestival den 1–2 november. Och mellan aktiviteterna – ett rikt utbud av kafeér, och kulinariska upplevelser på restauranger med internationellt välkänt kök.

Fullständigt program och tider finns på: https://www.goteborg.com/hoststaden/

 

Efter ett sommarlov fullt med aktiviteter såsom basketturneringar, spoken word tävlingar och läshörna avslutas årets BonnierHoops med en stor poesitävling på Bokmässan.

Under fredagen den 27 september kommer BonnierHoops ha en brandad scen med tema lärande, rörelse och inkludering. Under morgonen håller Bonnierförlagen en frukostföreläsning där Anders Hjort, Anna Lindeborg och Daniel Johnsson kommer att prata om BonnierHoops.

Kl.15.00-16.00 är det dags för poesitävling för unga mellan 14-21 år där vinnaren får 10.000 kr. Det är konstnären och poeten Segal Mohamed som står som konferencier. Tävlingen sker i form av slam poetry och vinnaren utses på plats av en jury.

BonnierHoops i Biskopsgården är ett samarbete mellan Bonnierförlagen, Svenska Basketbollförbundet, Göteborgs Stad, Polisen, Näringslivsgruppen Göteborg & Co, Bokmässan, Bostadsbolaget, Poseidon, Bo Bra och Västra Hisingen Basket. BonnierHoops startades av Bonnierförlagen och Svenska Basketbollförbundet 2015 i Kista, Stockholm, för att skapa en samlingsplats för ungdomar under sommarlovet.

Ta del av BonnierHoops Biskopsgården på Instagram och Facebook.

 

Höstens program för Student Göteborg kickade igång den 17 september med en stor välkomstkväll på Världskulturmuseet där drygt 700 studenter deltog på kvällens aktiviteter.

Foto: Göteborg & Co

Det är fullpackat på Världskulturmuseet där alla nya studenter hälsas välkomna till Göteborg och till höstens aktiviteter som erbjuds av Student Göteborg. Kvällen börjar med mat och dryck, följt av tal av Chalmers rektor och Göteborgs universitets vice rektor, och olika föreställningar. Visa studenter känner igen varandra, andra kom själva och börjar mingla med nya framtida klasskamrater.

Vi träffar Lucie, Bérénice och Charles som anlände till Sverige för en månad sedan. De kommer från Frankrike för att läsa arkitektur på Chalmers och ser fram emot de kommande nio månaderna i Göteborg. Alla tre är jättepeppade över aktiviteterna som arrangeras.

− Det är så härligt att så mycket erbjuds till studenterna! säger Charles. Medan Lucie ser fram emot fotbollsmatchen mellan IFK Göteborg och IK Sirius, fokuserar Lucie på konsten och de olika museivisningar under oktober månad. Båtturer verkar också vara roligt är alla överens om.

Lucie, Charles och Bérénice kommer från Paris i Frankrike och ska läsa arkitektur på Chalmers. Foto: Göteborg & Co

Vi lämnar trion och träffar Ophelia, som kommit hit från Shanghai i Kina för att läsa en två år Master in Strategic Human Ressources Management på Göteborgs universitet. Hon erkänner att hon inte kan så mycket om Göteborg ännu men har anmält sig till många välkomstaktiviteter för att lära känna staden på ett spännande sätt.

− Jag är jätteglad att vara här och känner mig så varmt välkomnad till Göteborg. Student Göteborg samt andra aktiviteter som arrangeras av universitetet hjälper studenterna att utforska staden samt träffa och mingla med andra som man kanske inte hade träffat annars, säger Ophelia.

Ophelia tycker att alla aktiviteterna som erbjuds är ett roligt sätt att lära känna staden. Foto: Göteborg & Co

Efter rektorernas tal är det dags för kulturunderhållning med en dansshow från GöteborgOperans Danskompani. Senare under kvällen visas kortfilmer från Draken Film följt av konsert av indiebandet Beverly Kills. DJ från Göteborgs Studentradio avslutar en lyckad invigning och kväll.

Student Göteborg har funnits sedan 2006 med syftet att göra det lättare för nya studenter att lära känna varandra och upptäcka allt staden har att erbjuda. Programmet arrangerar välkomstaktiviteter samt skapar mötesplatser bland nationella och internationella studenter. Student Göteborg är en stor satsning från Näringslivsgruppen på Göteborg & Co i samarbete med Göteborgs universitet, Chalmers och Göteborgs Förenade Studentkårer.

Göteborg samlade experter inom inkontinens

Publicerat av Linda Nordberg 13 september, 2019 under Möten.

Ian Milsom är till vardags områdeschef på Sahlgrenska Universitetssjukhuset, där han leder arbetet inom kvinno- och barnsjukvård. Ian är också initiativtagare och ordförande till den 49e kongressen om inkontinens (International Continence Society Annual Meeting – ICS) som genomfördes i Göteborg i början av september. Kongressen besöktes av nära
2 000 personer från cirka 70 länder och många av deltagarna är välrenommerade internationella experter inom inkontinens och störningar i bäckenbotten.
Vi fick möjlighet att ställa några frågor till Ian om kongressen och hans upplevelser. 

Ian Milsom och Daniel Snowdon, Executive Director ICS
Ian Milsom och Daniel Snowdon, Executive Director ICS. Foto: Anna Hylander/Göteborg & Co

Hej Ian! Berätta lite om kongressen…

Det var ungefär 2 000 deltagare på kongressen inom många yrkeskategorier, till exempel urologer, gynekologer, geriatriker, allmänläkare, men också grundforskare och sjukgymnaster. Den största delen av deltagarna kom från USA, men också många från Japan och övriga delar av världen. Eftersom kongressen var i Sverige så såg man också att fler svenskar besökte kongressen än tidigare år.

Så här i efterhand, är ni nöjda med utfallet?

Under kongressen kom många fram till mig och berättade att de tyckte att kongressen var mycket bra, att innehållet och programmet var bra och relevant. Det var roligt att höra. Och föreläsningssalarna var ju fullsatta.

Vi hade jobbat mycket med kongressen i ett par år och väldigt intensivt sista året. När vi fick kongressen till Göteborg, så hade vi tävlat med ett tiotal andra destinationer. Till slut stod det mellan oss, Paris, Glasgow och Prag. Så visst är det roligt när man hör positivt om kongressen. Möteslokalerna, utställningen och att allt var integrerat med hotellet var det också många som var imponerade av. Ofta är man på kongressen till 17.00 och sedan är det ett socialt event vid 19.00. Då är det bra att det är nära.

Vi fick väldigt stor hjälp av kongressarrangören Kenes, och de var också imponerade av Göteborg som mötesstad och fantastiskt nöjda med Svenska Mässan och Gothia Towers, precis som vi. Vi fick också mycket support av Göteborg & Co Möten, inte minst Anna Hylander och Annika Hallman. Andreas Wiktorsson var den som var ansvarig projektledare från Svenska Mässans sida och vi är även väldigt nöjda med allt kring planering och lokaler.

Det känns som att vi har varit med och gjort Göteborg en tjänst, att vi har bidragit till att få fler anhängare till Göteborg som kongress- och evenemangsstad. Det enda man kanske kunde önska är att vädret var lite bättre just under veckan då mötet var.

Hur står sig Göteborg till skillnad från andra europeiska städer, tror du?

Göteborg står sig bra! Det var många som såg fördelarna och till exempel valde flygbussen i stället för taxi. Det gick snabbt att ta sig från flygplatsen och man hade möjlighet att prata med kollegor på bussen. Det var också många som var imponerade av Göteborg när det kommer till hotellen och restaurangerna med utbudet och kvalitén på maten.

En del deltagare till kongressen hade även med sig sin partner på resan, och till och med sina barn och de upplevde att det fanns ett stort utbud av aktiviteter för dem. Vissa shoppade, andra gick på museum. Poseidon var självklart en attraktion och eftersom ICS hade Poseidon som grafiskt element, så var det många som ville besöka statyn. Det var väldigt vackert där med blommor på Götaplatsen, runt om Poseidon.

Några valde också att resa hit innan kongressen startade och passade på att uppleva den fantastiska skärgården.

Det hölls en middag i kongresshallen på Svenska Mässan. Hur viktigt är det med sociala aktiviteter under en kongress? Jag hörde förresten att det var väldigt lyckat…

Ja, det var lyckat. Många tyckte att det var imponerande hur man kunde förvandla en kongresshall till en middagslokal på det sättet och jag fick berätta hur det gick till.
Huvudpoängen med en kongress är givetvis ett vetenskapligt utbyte, men ja, jag tror att det är väldigt viktigt med sociala aktiviteter, att folk får nätverka. Att lära känna andra inom samma profession.

Göteborgs stad och Västra Götalandsregionen höll också en fin presentation under välkomstmottagningen. Det gav också ett tillfälle att knyta kontakter.
Fler mindre sociala aktiviteter genomfördes också.

Vad hoppas du att deltagarna fick med sig när de lämnade kongressen?

Att man tyckte att det vetenskapliga innehållet var bra. Vi hade en vetenskaplig kommitté som gallrade bland innehållet, så att det skulle bli ett sådant intressant innehåll som möjligt. Jag hoppas självklart att deltagarna har lärt sig en del och känner sig stimulerade att testa nya behandlingar och kunna ge nya behandlingsråd. Att man lärt känna andra personer inom samma yrkeskategori och får möjlighet att även framöver utbyta kunskaper och föra forskningen framåt.

Och jag hoppas att folk vill komma tillbaka till Göteborg. Faktum är att en deltagare ända från Kairo planerar att komma tillbaka för att paddla kanot.

Nästa år går kongressen i Las Vegas, USA.

2019 är det 50 år sedan den första månlandningen. Det uppmärksammas i Göteborg och Västsverige med Rymdveckan 14–22 september. Drygt 100 aktiviteter kommer att erbjudas för alla åldrar med allt från experiment och konsert till utställningar och föreläsningar. Ett mål med Rymdveckan är att belysa Västsverige som stark rymdregion, öka kunskapen samt inspirera för framtiden.

Steget på månen. Foto: Göteborgs Symfoniker

”Månlandningen var ett fantastiskt äventyr och en stor historisk händelse. Västsverige är en del av historien tack vare att de första fotografierna togs med Hasselbladskameran och idag är regionen en stark hubb för svensk rymdindustri och rymdforskning. Rymdveckan är en möjlighet för alla aktörer att berätta mer om vad de gör och visa Västsveriges plats i rymden”, säger Catrin Mattsson, projektledare Rymdveckan.

Den 14 september sätter Universeum igång Rymdveckan med öppningen av sin nya permanenta utställning ”Rymdresan”. En helt ny upplevelse om människan i rymden, den första månlandningen och livet som astronaut.

På Hasselblad Center återinviger den svenske astronauten Christer Fuglesang utställningen ”Hasselblad and the Moon” den 20 september. Utställningen invigdes första gången 2016 och förnyas i år med fler föremål som belyser kamerans utveckling samt det avgörande samarbetet med NASA.

”Vi gläds också åt att bland annat rymdministern Matilda Ernkrans och Anna Rathsman, generaldirektör för Rymdstyrelsen kommer att närvara vid några tillfällen under veckan” säger Catrin Mattsson, projektledare Rymdveckan.

Foto: NASA

Initiativtagare till Rymdveckan är Chalmers och Hasselbladstiftelsen. Arrangemanget genomförs tillsammans med bland andra Universeum, Göteborgs Universitet, Göteborgs Symfoniker och Alfons Åbergs Kulturhus. Rymdveckan stöds även av Näringslivsgruppen på Göteborg & Co och Västra Götalandsregionen.

Se hela programmet och mer information på www.rymdveckan.se och glöm inte att använda #rymdveckan i inlägg på sociala medier.

Som enda nordiska stad har Göteborg gått vidare till finalomgången i EU:s tävling European Capital of Smart Tourism. Nu står det mellan tio europeiska städer i finalen som avgörs i oktober.

Göteborg har chansen att bli en av två städer som utses till European Capital of Smart Tourism 2020. De tio finalisterna bedöms i fyra kategorier: Tillgänglighet, Hållbarhet, Digitalisering samt Kulturarv och kreativitet. Det kommer också att delas ut individuella pris inom dessa fyra kategorier.

Det är andra året som Europas smartaste turiststäder utses av EU i syftet att promota smartare turism i Europa. I år ansökte totalt 35 städer från 17 EU-länder om titeln europeisk huvudstad för smart turism. Förra året gick utmärkelsen till Helsingfors och Lyon och årets vinnare utses i oktober.

Läs mer på: https://smarttourismcapital.eu/

I lördags invigdes European Choir Games med en pampig konsert inne på en slutsåld Partille arena. Det var Eurovision Choir, körsångens motsvarighet till Eurovision Song Contest, och en kör på 350 västsvenska sångare samt körer från flera olika länder som stod för underhållningen. Nu intar 6300 deltagare från 47 nationer och 171 körer Göteborg under veckan.

Foto: Happy Visuals/Göteborg & Co

Nu har även Gothenburg Culture Festival startat och runt om på de olika festivalplatserna blir det programpunkter för alla åldrar och smaker med musikaliska gästspel från European Choir Games. På några av scenerna blir det Friendship Concerts med uppträdanden av olika körer från hela världen. Det pågår även tävlingar i körsångens olika kategorier i samband med det ärofyllda evenemanget Grand Prix of Nations på olika arenor i centrala Göteborg. Hela programmet läser du på ecggothenburg2019.com.

På lördag är det dags för finalkonsert med avslutning i Partille arena. Där kan du lyssna till musik och sång från Göteborgs Symfoniker, Solala och Annika Herlitz. Läs mer och köp biljett (länk).