Nyheter

För oss i Norden är flyget viktigt för att människor ska kunna ta sig hit. Just nu står de flesta flygplan på marken och resenärerna har minskat med över 95 procent. Möt Lottie Ljunggren, direktör för Marknad och Kommersiell utveckling på Swedavia. I ett samtal med Andrea Jovell, chef för Marknad & Kommunikation på Göteborg & Co berättar hon om hur man hanterar krisen, klimatomställningen och när planen kan tänkas lyfta igen.

Studio Göteborg & Co bjuder på korta samtal om aktuella händelser inom besöksnäringen i Göteborg. Här samtalar Andrea Jovell, marknad- och kommunikationschef, med inbjudna gäster.

Göteborg & Co är en del av Göteborgs stad. Vårt uppdrag är att få fler att upptäcka och välja Göteborg. I bred samverkan leder och driver vi utvecklingen av Göteborg som en hållbar destination.

Fler avsnitt hittar du här.

Ett rykande färskt nummer av Magasin Göteborg distribuerades som bilaga till Dagens Industri den 13 maj. ” Hållbar tillväxt – för alla” är det bärande temat för årets magasin som bland annat lyfter smart citylogistik, avancerad vård på fyra hjul, kongresstaden Göteborg, fossilfria investeringar och bjuder även fiskrecept från årets kock Martin Moses. 

Årets magasin har temat Hållbar tillväxt – för alla. När Göteborg genomgår ett gigantiskt utvecklingssprång och vi mitt i det stora klivet möter en pandemi är det viktigare än någonsin att vi har FN:s Agenda 2030 för ögonen: att ingen får lämnas utanför utvecklingen. Därför genomsyras årets magasin av hållbar tillväxt med aktuella berättelser och storyn som visar upp det Göteborg som vi är så stolta över.

Magasin Göteborg produceras i samarbete med Näringslivsgruppen på Göteborg & Co och Business Region Göteborg. För nionde året i rad distribueras magasinet som en bilaga till Dagens Industri och läggs ut på en rad platser runt om i Göteborg.

Dessutom publiceras magasinet digitalt på www.magasingoteborg.se där alla tidigare nummer av Magasin Göteborg också finns att läsa.

Dela och kommentera gärna med #magasinGBG

Trevlig läsning!

Göteborg blir första destination i landet att starta en digital plattform för kunskap om besöksnäringen. Där ska olika turistiska data samlas in, analyseras och ge kunskap för beslut om framtida utveckling för besöksnäringen.

Foto: Jennie Smith/Göteborg & Co

– Vi ser att besöksnäringen behöver bättre kunskap om vilka det är som besöker oss, hur de planerar och genomför sin resa. Detta är ett sätt att samla in, berika, analysera och tillgängliggöra data inom boende, transporter och aktiviteter, säger Niklas Masuch på Göteborg & Co som projektleder arbetet.

Målet är att ge insikter och ett förbättrat beslutsstöd i destinationens utvecklingsarbete hos Göteborg & Co och hos medverkande partners. Ett efterfrågat underlag för nya företag, produkter och tjänster inom besöksnäringen.

Göteborg är utsett av EU till European Capital of Smart Tourism 2020 där ett av områdena handlar om digitalisering. Den kunskapshubb som Göteborg & Co nu bygger upp är en del av arbetet inom smart turism där målet är att utveckla turismen i Europa på ett hållbart sätt.

Göteborg & Co har upphandlat teknik- och kommunikationsföretaget HiQ som ska ta fram en första version tillsammans med de olika aktörer som kommer att använda den. Aktörerna utgörs dels av besöksnäringen dels av industriella partners. – Vi ska ha ett färdigt koncept på plats efter sommaren. Det blir en digital testbänk för att stimulera ny innovation inom besöksnäringen och en väldigt bra genomlysning av hur vi kan göra detta med den bästa tekniken. Steg två blir att färdigställa och driva det vidare, säger Niklas Masuch.

Den 13 maj distribueras årets Magasin Göteborg som bilaga till Dagens Industri. Temat i år är ”Hållbar tillväxt – för alla”. I årets magasin kan du bland annat läsa om årets kock, köksmästaren från SK Mat och Människor Martin Moses. Magasinet är ett samarbete mellan Näringslivsgruppen på Göteborg & Co och Business Region Göteborg.

Magasin Göteborg kommer att distribueras på en rad platser i och runt Göteborg. Dessutom kommer magasinet publiceras digitalt på www.magasingoteborg.se där alla tidigare nummer av Magasin Göteborg också finns att läsa. Trevlig läsning!

Samtidigt som stora delar av världen sitter i karantän har Sverige valt att gå en annan väg. Restauranger och kaféer är fortfarande öppna och med det följer ett stort ansvar. Veckans Studio Göteborg & Co gästas av Angelica Winter, avdelningschef för livsmedelskontroll på Miljöförvaltningen.

Vi får höra Angelica berätta om hur restauranger i Göteborg anpassar sig till rådande läge, vilka frågor som dyker upp under Miljöförvaltningens kontroller och vad besökare bör tänka på för att underlätta för restauratörer att fortsätta sina verksamheter.

Studio Göteborg & Co bjuder på korta samtal om aktuella händelser inom besöksnäringen i Göteborg. Här samtalar Andrea Jovell, marknad- och kommunikationschef, med inbjudna gäster.

Göteborg & Co är en del av Göteborgs stad. Vårt uppdrag är att få fler att upptäcka och välja Göteborg. I bred samverkan leder och driver vi utvecklingen av Göteborg som en hållbar destination.

Fler avsnitt hittar du här.

Den 13 maj distribueras årets Magasin Göteborg som bilaga till Dagens Industri. Temat i år är ”Hållbar tillväxt – för alla”. I årets Magasin kan du bland annat läsa en intervju med industrimannen Carl Bennet. Magasinet är ett samarbete mellan Näringslivsgruppen på Göteborg & Co och Business Region Göteborg.

Magasin Göteborg kommer att distribueras på en rad platser i och runt Göteborg. Dessutom kommer magasinet publiceras digitalt på www.magasingoteborg.se där alla tidigare nummer av Magasin Göteborg också finns att läsa. Trevlig läsning!

I projektet Göteborgs Framtidsambassadörer utforskas olika sätt att stärka lärandet och fördjupa ämneskunskaperna i naturvetenskap och teknik. Det har förverkligats genom ett samarbete mellan Göteborgs grundskoleförvaltning, Universeum och Näringslivsgruppen och Göteborgs 400-årsjubileum på Göteborg & Co. Nu ställer projektet om till digitala upplevelser och möten.

På ambassadörsdagen 22 april ställde eleverna om till digitala presentationer.

Målet med Göteborgs Framtidsambassadörer är att grundskoleelever ska utvecklas smart, hållbart och inkluderande med utgångspunkt i skolans behov, Universeums lärmiljöer och de globala målen i Agenda 2030. Syftet är stärkt kompetens, ökad likvärdighet och ytterst högre måluppfyllelse för elever i grundskolan. Projektet bidrar även till att stödja rektorer i skolans utveckling och höja skolans digitala kompetens.

I november 2019 fördjupade sig lärare och grundskoleelever i temat ”Hållbara hav”, och under våren 2020 har projektet arbetat med koncepten ”Kropp och hälsa” och ”Rymden”.

22 april var det ambassadörsdag för alla klasser som jobbat med rymden utifrån temat ”vår unika planet”. Vi fick se flera inspirerande filmer fulla av kloka reflektioner om hållbarhet. Givet situationen med covid-19 blev ambassadörsdagen helt digital och alla klasser var med på länk. Inte som planerat men bra ändå i ett projekt som också handlar om att pröva kraften i digitalisering för att hitta nya sätt att lära.

Läs mer om Göteborgs Framtidsambassadörer på universeum.se.

Se filmen om Framtidsambassadörer.

Vad är egentligen ett restaurangbesök? I veckans avsnitt av Studio Göteborg & Co berättar Olivier Marette – ordförande för det globala nätverket Délice – hur stor del mat, dryck och restauranger faktiskt är i mångas sociala liv. Olivier berättar även hur restauratörer nu tvingas ställa om under krisen. Det räcker inte längre att vara duktig i köket, du behöver också bli skicklig på att kommunicera digitalt med dina gäster. Vi får också höra att Göteborg har en fantastisk och levande matkultur.

Studio Göteborg & Co bjuder på korta samtal om aktuella händelser inom besöksnäringen i Göteborg. Här samtalar Andrea Jovell, marknad- och kommunikationschef, med inbjudna gäster.

Göteborg & Co är en del av Göteborgs stad. Vårt uppdrag är att få fler att upptäcka och välja Göteborg. I bred samverkan leder och driver vi utvecklingen av Göteborg som en hållbar destination.

Fler avsnitt hittar du här.

Fakta och statistik över den utvecklingen för besöksnäringen är högintressant just nu. Därför lanserar Göteborg & Co nu Besöksnäringskollen som visar hur det ser ut för besöksnäringen i Göteborgsregionen vad gäller beläggningsgrad, omsättning och antal varsel.


–  Vi ser ett stort behov av kunskap och omvärldsbevakning i realtid. Med de snabba förändringar som sker så behövs uppdaterade fakta för att näringen och politiken ska kunna fatta underbyggda beslut, säger Peter Grönberg vd på Göteborg & Co.

Besöksnäringskollen bygger på underlag från Benchmarking Alliance som samlar in data från närmare 1000 hotell. Statistiken är en indikator över läget för hotellnäringen som uppdateras löpande här.

Hotellen i de svenska storstäderna hade senaste veckan en beläggning på runt tio procent. Något bättre än de nedstängda nordiska huvudstäderna som ligger mellan två och sex procent.

Besöksnäringskollen redovisar beläggningen på de större hotellen i Göteborgsregionen dag-för-dag. Samt en beräkning av hur den turistekonomiska omsättningen för besöksnäringen påverkas av den nuvarande krisen. Besöksnäringen i Göteborgsregionen omsatte förra året 37 miljarder kronor. Den dramatiska nedgången startade i mitten av mars och i förra veckan var tappet 85 procent.

Göteborgsföretaget Icebug är världens första klimatpositiva tillverkare av outdoor-skor. Nu är man också vinnare av Göteborgs Companipris 2019 som delas ut av Näringslivsgruppen Göteborg & Co. Samtidigt med den pågående coronakrisen i världen fortsätter företaget driva sin klimatkamp.

Göteborgsföretaget Icebug är världens första klimatpositiva tillverkare av outdoor-skor. Foto: Icebug

− Det är ett riktig roligt pris att vinna, eftersom kriterierna för priset ringar in de syften vi har, säger David Ekelund, grundare och vd för Icebug.

Sedan företaget grundades 2001 av David och hans mor har hållbarhet och folkhälsa varit viktigt. Företagets mål är att få ut människor i naturen under alla årstider. Detta är ännu mer aktuellt och viktigt just nu.

− 2019 års vinnare Icebug har utvecklat en unik greppteknologi för outdoor-skor och arbetar föredömligt med hållbarhet i alla dimensioner. De vågar sticka ut hakan, utmana sin bransch och har bestämt sig för att lämna positiva fotspår efter sig, säger Kristin Mari Riera, projektledare för Göteborgs Companipris på Näringslivsgruppen Göteborg & Co.

På grund av den rådande situationen har företaget gjort en del nya prioriteringar. Många event som företaget arrangerar för att skapa en känsla av community ställs om. Icebug har också utvecklat ett system för att stötta lokala återförsäljare som tvingats att stänga sina butiker.

− Många saker är osäkra och förändras snabbt. Det är viktigt att behålla en tydlig inre kompass. För oss är det att kunna hålla två saker i huvudet samtidigt: att klara oss genom den akuta krisen vi befinner oss i just nu och samtidigt inte sluta arbeta med omställningen kring koldioxidutsläpp, säger David Ekelund.

Fakta om Göteborgs Companipris:

  • Näringslivsgruppen på Göteborg & Co delar varje år ut Göteborgs Companipris till framgångsrika företag som drivs och utvecklas i Göteborgsregionen.
  • Priset består av 25 000 SEK och en silverstatyett.
  • Companipriset har sedan det instiftades 1994 mottagits av cirka 60 företag.

Petra Stusek, ordförande i European Cities Marketing och vd för Ljubljana Tourism i Slovenien om den globala besöksnäringen efter Covid 19. I ett samtal med Göteborg & Co:s Andrea Jovell tecknas en hoppfull bild av den framtida turismen i Europa.

Studio Göteborg & Co bjuder på korta samtal om aktuella händelser inom besöksnäringen i Göteborg. Här samtalar Andrea Jovell, marknad- och kommunikationschef, med inbjudna gäster.

Göteborg & Co är en del av Göteborgs stad. Vårt uppdrag är att få fler att upptäcka och välja Göteborg. I bred samverkan leder och driver vi utvecklingen av Göteborg som en hållbar destination.

Fler avsnitt hittar du här.

Resultat från årets jobbmässa Skarpt Läge levererar. Två månader efter genomförandet och trots den rådande situationen som påverkar många branscher har 318 intervjuer och 73 jobb skapats under den tre timmar långa jobbmässan som slog rekord med 1 658 deltagare.

1 658 personer deltog på årets jobbmässa Skarpt Läge. Foto: Fredrik Karlsson.

Årets jobbmässa genomfördes i år på Chalmers Conference Centre i Johanneberg, den 21 februari. Den sjunde upplagan slog rekord i antal deltagare med 1 658 besökare med snittåldern på 21 år och med en jämt fördelning av besökare över hela staden, med alla stadsdelar representerade.

Under tre timmar erbjöds det över 1 200 tjänster från 40 utställare i olika branscher. 318 intervjuer genomfördes under mässan vilket är vad det brukar ligga kring om man jämför med andra åren. Resultatet från årets årets mässa präglades dock av den rådande situationen i samhället. Trots det skapades 73 jobb under mässan varav 29st inom vård och omsorg som har fortsatt stort behov av att hitta personal. Där är Skarpt Läge en utmärkt matchare.

Näringslivsgruppen har sedan starten varit engagerad i Skarpt Läge som är, utöver en vanlig jobbmässa, en viktig mötesplats för samverkan och kompetensförsörjning

Skarpt läge bygger på ett samarbete mellan Näringslivsgruppen på Göteborg & Co, Arbetsförmedlingen, Visita, Göteborgs stads Arbetsmarknad och Vuxenutbildning, Chalmers, Länsstyrelsen Västra Götalands län, Hvitfeldtska och Partille Gymnasium.

Foto: Fredrik Karlsson