Nyheter

Vi på Göteborg & Co känner varmt för alla som drabbas på olika sätt i de speciella tider vi befinner oss i nu. Här ger vår vd Peter Grönberg sin syn på det som händer inom besöksnäringen till följd av coronakrisen och på den roll Göteborg & Co har som samverkansplattform.

Mer information angående coronaviruset.

Nu lanserar Göteborg & Co en kampanj för att stödja besöksnäringen i hela Göteborgsregionen. På webbsidor och i sociala kanaler finns tips och förslag som vänder sig till närområdet.

När resandet i praktiken har upphört så drabbas besöksnäringens många aktörer hårt. Konceptet ”För ditt Göteborg” är ett sätt att visa hur man kan hjälpa sina lokala butiker, kaféer, kulturutövare, krogar osv.

– Det handlar om vilka insatser du och jag kan göra för att stötta den lokala besöksnäringen. Vår näring är ryggraden för alla som vill ha en levande stad. Det är en aktiv handling att äta ute och handla i butiken för alla som kan göra det, säger Andrea Jovell marknads- och kommunikationschef på Göteborg & Co.

Destinationens officiella turistguide goteborg.com vänder sig normalt sett också till besökare som kommer längre bort ifrån. Nu har innehållet anpassats till göteborgare och alla som kommer från närområdet.

– Vi tar gärna emot tips och förslag från göteborgarna. Tanken är att konceptet För ditt Göteborg ska vara brett och flexibelt och fyllas med nya aktiviteter och idéer efter hand, säger Andrea Jovell.

Läs mer på: goteborg.com/fordittgoteborg

Med anledning av coronaviruset Covid-19 har resandet i världen i stort sett helt avstannat. Stora publika evenemang och möten ställs in eller skjuts på framtiden. Vi känner varmt för alla som nu drabbas av krisen på olika sätt. Förutsättningarna för att driva företag inom besöksnäringen har förändrats i grunden. Vi på Göteborg & Co tar vår roll som samverkansplattform på stort allvar och jobbar hårt för att vara så behjälpliga som möjligt.

Här delar vi information angående coronaviruset och destinationen Göteborg.

Senast uppdaterad: 2020-03-20

Ett nytt pantsystem för matlådor ska göra att Göteborgs kulturkalas tar nästa kliv mot att bli ett helt engångsfritt evenemang 2021. Under onsdagen presenterades projektet tillsammans med flera andra spännande initiativ inom branschen på ett seminarium för att inspirera och utmana andra aktörer i Göteborg.

Foto: Johanna Montell.

Tanken med seminariet var att inspireras av hur andra har gjort för att uppnå sina hållbarhetsmål. Det fanns också möjlighet att ställa frågor till varandra och bolla nya idéer eller tankar.

– Vi samlar den kunskapen som finns inom området och ser till att sprida den. Det räcker inte med att en festival eller verksamhet blir engångsfri. Vårt mål har hela tiden varit större än så, säger Filip Eklund, miljöansvarig på Göteborg & Co för Göteborgs Kulturkalas.

Göteborgs kulturkalas har länge legat i framkant när det kommer till hållbarhet och har som mål att bli ett helt engångsfritt evenemang 2021. Sedan tidigare får exempelvis besökarna  låna second hand-köpta porslinstallrikar eller får rabatt på matpriset om de har med sig en egen matlåda.

Kulturkalaset presenterade under eftermiddagen sitt nya pantsystem som ska bli den sista pusselbiten för att helt utesluta engångsprodukter.

– Vi har tittat på flera olika modeller, pantsystemet hoppas vi kan bidra till den uppskalning som kommer att krävas.  För en festival som serverar mer än 100 000 portioner så krävs något effektivare än de modeller vi hittills testat. Vi tror Pantsystemet kommer vara den modellen, Filip Eklund.

Förutom Göteborgs kulturkalas fanns exempelvis projektet ”Engångsfritt i City” och IVL Svenska Miljöinstitutet på plats för att berätta mer om sina experiment och tillvägagångssätt för att inspirera, alla på temat engångsfritt.

– Vi har samarbetat med Park- och naturförvaltningen inom renhållning länge, så nu är det lätt att säga ja(!) till ett samarbete som detta, som också kan bidra till att det blir mindre skräp i city, säger Jessica Wassberg från Avenyföreningen som är en av initiativtagarna till Engångsfritt i City. 

Mer om Kulturkalaset hållbarhetsarbete och engångsfritt

  • Sedan tidigare har kulturkalasets volontärer och personal burit återvunna arbetskläder.  
  • Festivalområdet har en engångsfri zon och öl som serverats på festivalen har varit ur återanvändbara glas.
  • Festivalen har ställt miljökrav på matförsäljare, till exempel att de ska ha minst 30% ekologiska produkter/ingredienser.
  • Man har uppmuntrat besökare att ta med sig egna flaskor och matlådor till festivalen, något som också uppmuntrats med rabatter.
  • Det engångsfria pantprojektet har blivit uppmärksammat och fick under hösten 2019 beviljat ett bidrag från Naturvårdsverket på 525 000 kronor för genomförandet. Naturvårdverket skriver i sin motivering att ”projektet har god potential att bidra till Sveriges miljömål genom att plast används på ett mer hållbart sätt, genom att projektet ska undersöka möjligheterna till att utveckla ett pantsystem av matlådor [..]”

Nya ansikten på Göteborg & Co Möten

Publicerat av Linda Nordberg 27 februari, 2020 under Möten.

Sedan en tid tillbaka har två nya medarbetare börjat arbeta i mötesstaden Göteborg. Fredrik Lundgren förstärker projektledarsidan med att attrahera fler nya möten och Lena Edemell arbetar både med research och support till beslutade möten.

Fotot på Fredrik Lundgren och Lena Edemell.
Fredrik Lundgren och Lena Edemell. Foto: Linda Nordberg, Göteborg & Co

Fredrik har mångårig erfarenhet som projektledare samt inom marknad- och försäljning och har under de senaste åren arbetat med Sveriges och världens största idrottsevenemang, bland annat med Partille Cup – World of Handball. På Göteborg & Co Möten kommer han att arbeta med fokus på både på organisations- och företagsmöten och ser fram emot arbetet som projektledare.

– Mina förhoppningar på tjänsten som projektledare var väldigt höga och så här långt har de verkligen infriats. Att få bygga relationer med så många intressanta och duktiga forskare, professorer och ledare inom den akademiska världen och näringslivet är verkligen en bonus som kommer med jobbet. Kontakten med de internationella kongressarrangörerna och de övriga destinationerna är en annan del av jobbet som jag ser fram emot.

– Tack vare de vetenskapliga möten som vi på Göteborg & Co Möten lyckas värva hem, får forskningen som utgår från Göteborg ytterligare spridning. En viktig drivkraft som leder till att staden, vetenskapen och näringslivet hittar nya vägar till samarbeten. Men som också tydliggör vikten av vårt nätverksarbete.

– Historiskt sett känns det som vi befinner oss mitt i ett utvecklingssprång. Oavsett om det handlar om hållbara strategier för mötesindustrin eller ny teknik som växer fram längs med älvkanten, är vi en del av denna utveckling. Just känslan av att få vara med där det händer och att få skrapa lite på ytan av den senaste forskningen är väldigt inspirerande. Staden Göteborg befinner sig dessutom i en otrolig expansionsfas, inte minst när det gäller hotellbyggandet. Utbudet och gästkapaciteten ökar, vilket kommer att ge oss nya möjligheter att buda på fler och större möten. På det hela taget så känns det som att vi på Göteborg & Co har några väldigt inspirerande år framför oss.

Lena, som är lite mer varm i kläderna och varit på plats sedan hösten 2019, kommer närmast från Sahlgrenska Universitetssjukhuset där hon under flera år arbetat som bland annat enhetschef och FoUU-koordinator (Forskning, Utveckling och Utbildning). Lena, som genom åren arbetat upp ett stort nätverk, tar med sig sina erfarenheter till arbetet med att identifiera nya möten som kan värvas till Göteborg, däribland medicinska kongresser. Lena kommer också att fungera som kontaktperson utåt när det gäller support och frågor gällande redan beslutade möten.

– Att byta inriktning efter många år inom sjukvården i Västra Götalandsregionen kändes som en spännande och intressant utmaning. En viss skräckblandad förtjusning byttes dock snabbt till en genuint go’ känsla, mycket på grund av den härliga kreativa miljön och kollegorna på Göteborg & Co.

– Mötesbranschen är spännande och i konstant utveckling, med stor bredd och mycket som händer, det är väldigt roligt att få vara med på denna resa. Det är fantastiskt härligt att se de synergieffekter som möjliggörs genom det goda samarbete vi har med våra intressenter. Det är ganska unikt och utmärkande för Göteborg som mötesdestination och något att vara stolt över!

Kontakta Fredrik och Lena.

2 mars är det dags för årets höjdpunkt för Ung Företagsamhet: UF-mässa Entreprenörskap på riktigt. Över 1 300 unga entreprenörer i 340 företag säljer sina smarta, innovativa och spännande produkter och tjänster.

Foto: Ung Företagsamhet

Sedan många år tillbaka har Näringslivsgruppen varit samarbetspartner till Ung Företagsamhet som utbildar gymnasieelever i entreprenörskap genom processutbildningen UF-företagande. Ungdomar får chansen att träna och utveckla sin kreativitet, företagsamhet och sitt entreprenörskap.

Varje år arrangeras UF-mässa Entreprenörskap på riktigt där över 1 300 gymnasieelever och morgondagens entreprenörer säljer sina produkter och tjänster. En perfekt möjlighet för att trendspana och få framtidstro! Under mässan koras även årets UF-företag.

Datum: 2 mars

Tid: kl.11.00-18.00

Plats: Svenska Mässan, Göteborg

Fri entré.

All information om mässan hittar du på www.ungforetagsamhet.se/goteborg.

Ung Företagsamhet är en ideell och politiskt obunden organisation som grundades år 1980 och har sedan dess utbildat över 400 000 elever i entreprenörskap. Organisationen är rikstäckande med 24 regioner.

Sedan januari 2020 har Student Göteborg och Go Science slagits samman och bildat Unimeet Gothenburg med målet att inrikta sig mot enbart en internationell målgrupp. Invigningen av den nya satsningen ägde rum den 4 februari på Bio Roy där internationella studenter och gästforskare samlades för ceremoni och filmvisning.

Invigning av Unimeet Gothenburg med internationella studenter och gästforskare på Bio Roy. Foto: Cecilia Olofsson/ Göteborg & Co

Student Göteborg och Go Science har blivit Unimeet Gothenburg. Syftet med projektet är bland annat en ökad samverkan mellan Göteborgs universitet, Chalmers och näringslivet. Den nya plattformen kommer fortsatta arrangera välkomstaktiviteter, men med ett ökat fokus på samverkan mellan Göteborgs universitet, Chalmers och näringslivet.

Den 4 februari invigdes Unimeet Gothenburg med 180 internationella studenter och gästforskare, samt representanter från Göteborgs universitet och Chalmers. Deltagarna samlades på Bio Roy för ceremoni och filmvisning. Under kvällen presenterades först den nya satsningen samt planerade aktiviteter under våren, följt av visningen av den uppskattade kinesisk-amerikanska filmen The Farewell. Många skratt från rörda gäster avrundade en lyckad kväll.

För mer information om Unimeet Gothenburg och kommande aktiviteter: https://unimeetgothenburg.com/

Under The Brewhouse Awards finalgala 31 januari presenterades det vinnande bidraget till Göteborgs nya jubileumslåt, ”Vi vill leva, vi vill dö i Göteborg” skriven av Katarina Hemlin.

Katarina Hemlin vann låtskrivartävlingen Göteborgs Jubileumslåt, med låten ”Vi vill leva, vi vill dö i Göteborg”. Foto: Fredrik Björhed

Från början var det 70 bidrag, sedan sju finalister och ikväll blev det klart vilket det vinnande bidraget är: ”Vi vill leva, vi vill dö i Göteborg” som är skriven av Katarina Hemlin.

– ”När jag skrev ”Vill vill leva, vi vill dö i Göteborg” försökte jag fånga känslan av staden och hur den liksom berör alla oss som älskar den. Jag försökte skapa igenkänningsfaktor och få till en låt som både kan låta melankolisk och romantisk och både kan sjungas och skrålas, har Katarina Hemlin tidigare sagt om sin låt.

För att utse vinnaren har både en jury och göteborgarna själva fått rösta på sin favorit. Låten kommer nu att produceras och spelas in i studio i två versioner, varav den ena är tillsammans med Göteborgs Symfoniker. Vinnarlåten kommer också att framföras för första gången live med Göteborgs Symfoniker på scen i Slottsskogen under nationaldagen 6 juni 2020. 

– Det är en riktigt fin låt som Karatina har skrivit om vår stad. En värdig vinnare. Fantastiskt mycket tack till alla som engagerat sig dels att bidra med att rösta och dels att bidra med sin att skriva en hyllningslåt till Göteborg, säger Mia Samuelsson konstnärlig ledare på Göteborg & Co för Göteborgs 400-årsjubileum.

Låten kommer att användas både som en allsångslåt vid väl valda tillfällen och som ett soundtrack under firandet av Göteborgs 400-årsjubileum 2021. Förutom att få göra en studiospelning av låten vinner Katarina Hemlin också 20 000 kronor.

Tävlingen är ett samarbete mellan Göteborg & Co och The Brewhouse Award.

Nu står det klart att Göteborgs Kulturkalas, tillsammans med Björkåfrihet, är Årets återanvändare för sitt arbete med att återanvända kläder för personal och volontärer. Priset delades ut på Återvinningsgalan den 30 januari i Stockholm.

Pelle Hällje och Filip Eklund på Återvinningsgalan. Foto: Mikael Gustavsen.

Filip Eklund är miljöansvarig på Göteborg & Co för Göteborgs Kulturkalas och har jobbat intensivt med hållbarhet under fyra år.

– Vi är väldigt stolta över att vara årets återanvändare och få ta emot pris tillsammans med Björkåfrihet! Jag tycker det visar att vi bäst når hållbar utveckling genom samverkan. Vi har påbörjat en viktig utvecklingsresa och det här är en pusselbit i vår ambition att bli det mest hållbara evenemanget i Europa. Nu jobbar vi vidare med att förändra evenemangs och festivalers sätt att arbeta, säger Filip Eklund.

Under 2019 års Kulturkalas kläddes personal och volontärer i återvunna arbetskläder som Björkåfrihet försåg dem med. Det handlade om sammanlagt 340 t-shirts och jeansjackor med tryck. Förutom arbetskläderna användes också tallrikar, glas och bestick till besökarna som sedan diskades på plats på festivalen. Allt för att minska engångsartiklar på Kulturkalaset.

– Det här samarbetet märks. Det är givetvis viktigt att Kulturkalaset sköts på ett så hållbart sätt som möjligt, men festivaler och stora event har också en otroligt viktig roll i att nå många människor. Varje gång som sådana här saker når ut, blir det lite mer självklart att tänka återanvändning. Därför är det häftigt och hoppfullt att Göteborg & Co som ett stort kommunägt bolag är en av dem som vågar visa vägen tillsammans med oss idéburna aktörer. Det kommer att ha en påverkan långt utanför Kulturkalasets eget klimatavtryck, säger Pelle Hällje, kommunikationsansvarig på Björkåfrihet.

Göteborgs Kulturkalas har i flera år jobbat för att vara ett hållbart evenemang och har varit miljödiplomerat sedan 2008. Sedan några år tillbaka jobbar festivalen för att bli engångsfritt, Engångsfria evenemang, en satsning tillsammans med Kretslopp och vatten, vann också pris för Årets hållbara event 2018 av Hållbar besöksnäring. I år etableras också ett stort pantsystem som en läsning för att bli engångsfria, detta genom ett bidrag från Naturvårdsverket.

Göteborgs Kulturkalas 2020 hålls den 11-16 augusti. 

Nu kan du vara med och påverka årets Kulturkalas! Ta med dina idéer och önskemål kring vad du vill att Kulturkalaset ska innehålla och kom till idéträffen den 29 januari på Göteborgs Stadsbibliotek.

Foto: Julius Cederdahl/Göteborg & Co.

För första gången på många år bjuder Göteborgs Kulturkalas in alla som vill till idéträff på Göteborgs Stadsbibliotek. Träffen hålls den 29 januari klockan 18.00.

– Det känns särskilt kul att bjuda in till ett öppet idémöte eftersom Kulturkalaset så klart är avsett för sina besökare. Så alla göteborgare och västragötalänningar är varmt välkomna att dela med sig av sina idéer till årets festival,men också inför jubileumsåret 2021. Alla idéer är välkomna, både kring programinnehåll och festivalens utformning,säger Tasso Stafilidis, verksamhetsansvarig på Göteborg & Co för Göteborgs Kulturkalas.

Planeringen inför årets Kulturkalas, som hålls den 11-16 augusti, är i full gång, men det finns fortfarande utrymme för nya idéer från göteborgarna själva. Det kan gälla artister, musikformer, dansföreställningar, teater, litteratur och andra konstformer och kulturella uttryck, det är bara fantasin som sätter stopp.

På plats kommer också Kulturkalaset att presenteras kort. Kan du inte vara på plats den 29 januari går det också bra att lämna in skriftliga förslag efter mötet.

Heyou Festival är ett evenemang där barn och unga får träffa sina största idoler från sociala medier. Nu kommer det populära evenemanget tillbaka till Göteborg och Partille arena den 13–14 mars. Dessutom utökas festivalen med Heyou Award, en gala där folkets framröstade idoler tar hem priser i olika kategorier.

Foto: Isac Fredlund

När Heyou återvänder till Göteborg är det med trettio stycken av de populäraste kreatörerna bland unga från Instagram, TikTok och Youtube. På fredagen går galan Heyou Awards av stapeln och på lördagen är det Heyou Festival.

– Vi är mycket glada över att Heyou har blivit ett återkommande evenemang i Göteborg. Det bidrar till ett större utbud av evenemang för barn och unga och inträffar under en period då fler evenemang välkomnas. Vi ser också mycket positivt på att evenemanget nu utökas med Heyou Awards, där svenska folket själva får kora sina största förebilder och möjligheten att njuta av en galakväll i Partille Arena, säger Sarah Marting, tf enhetschef på Evenemang/Event support, Göteborg & Co.

Heyou Awards är inte bara en prisceremoni, under galakvällen blir det även underhållning i form av dans, sång och humor. Bland annat kommer tidigare idolen och unga stjärnskottet William Segerdahl stå på scen under fredagskvällen i Partille Arena. På lördagens festival är det som tidigare år, med ”meet and greets” och kramar i fokus. Här möts idoler och fans på riktigt, kanske för första gången. Mest populärt bland fansen är att få till en krambild med sin idol. Det är då det blir som allra längst kö till kreatörerna.

– Att få en kram och sedan ett foto med sig själv och sin idol är den stora drömmen. Heyou är ett minne för livet och lyckan i att träffa personen som man följer på sociala medier är en eufori som syns i barnens ögon under hela eventet och förmodligen längre än så, säger Matilda Aldsjö, Community Manager på Heyou.