Nyheter

Haifa Wehbe, Dark Tranquillity, Eivør, Owe Thörnqvist, Sandro Cavazza, Iiris Viljanen, Renaida, Malou Prytz, Ann-Louise Hanson, nycirkus, GAMMAL och många, många fler. Den 6–11 augusti pågår Gothenburg Culture Festival (tidigare Göteborgs Kulturkalas) och bjuder på över 700 programpunkter på runt 30 festivalplatser i Göteborg. Programmet på Gothenburg Culture Festival är gratis för besökarna.

Foto: Beatrice Törnros/Göteborg & Co

Gothenburg Culture Festival innebär en fantastisk blandning av musik, dans, litteratur och samtal. Det blir bland annat Språkdisco på fem olika språk (Arabiska, Dari, Persiska, Tigrinia och Somali), Snedtänkt live med Kalle Lind, Poetry Slam, kampsport, parkour, Freestyle Mountainbike show, författaruppläsningar, körparad, Hammarkullekarnevalen, Pianofestivalen, bakluckeloppis, Jubileumspaviljongen, kubansk afton och stå upp-komik. Dessutom kommer RIX FM-festival med Ava Max, Liamoo, Hanna Ferm, Mohombi, Wiktoria, Bishara, Leia och Jubël. På Kajskjul 8 bjuds det på dansbansfest med The Mule Skinner Band, Framed & Martin Nilsson och Bhonus.

Superstjärnan Haifa Wehbe

Satsningen med arabiska storstjärnor är riktade konstnärliga satsningar som utöver sin egen lyskraft även ger positiva effekter, som ökat deltagande och därigenom ökad integration. Årets satsning finansieras av Göteborgs näringsliv genom Näringslivsgruppen Göteborg & Co.

– I år har vi också den stora äran att åter få presentera en arabisk superstjärna. Det blir den libanesisk/egyptiska sångerskan och filmstjärnan Haifa Wehbe, som ger en konsert på Kungstorget den 10 augusti kl.21:30, säger Tasso Stafilidis, verksamhetsansvarig på Gothenburg Culture Festival.

GCF Young i Trädgårdsföreningen

Likt tidigare år kommer aktiviteter och föreställningar för de yngre att hålla till i Trädgårdsföreningen under namnet GCF Young. Det blir bland annat publikfavoriten Varieté Göteborg där barn uppträder för barn, segling i Vallgraven, flash mob-workshop, många prova på-aktiviteter och nycirkus från flera olika länder.

– Vi är glada över att kunna blanda det lokala och det internationella i vårt utbud i GCF Young. Varieté GBG bjuder i år även på SingAlongAllsång i anslutning till sina föreställningar. Ingen ska heller missa nycirkus från Argentina, Estland och Finland eller clownerna från Kairo, säger Birte Niederhaus, programproducent för Gothenburg Culture Festival med ansvar för GCF Young, på Göteborg & Co.

Mat och hållbarhet

Förutom god mat hos festivalens matförsäljare bjuds det på Diskdisco, Schnippeldisco, workshops och föredrag med bland andra vegoinspiratören Therese Elgquist som driver bloggen Plant Based by Thess. Här finns grönsaker från stadsnära odlare, mat lagad på rester och internationell matmarknad på Gustaf Adolfs torg. Nytt för i år är en satsning på lokala bryggerier. – Vår hållbara arena Green Corner fortsätter att växa och fokus ligger på matsvinn. I år har miljökraven på alla matförsäljare skärpts och här finns ett fullspäckat program, en massa god vegetarisk mat och givetvis lokalt odlade grönsaker, säger Filip Eklund, producent för mat och marknad samt miljöansvarig på Göteborg & Co för Gothenburg Culture Festival. – Vi är också väldigt stolta över vår nya krögarsatsning Eat Local, Drink Local där fokus ligger på hållbar och lokal mat och dryck. Under festivalen kommer ett 30-tal hantverksbryggerier från Göteborg servera sin öl på restaurangplatsen som delas med Valand, säger Filip Eklund.

European Choir Games i Göteborg 3–10 augusti 2019

Årets tema är Voice & Music och samtidigt som Gothenburg Culture Festival pågår gästas Göteborg av körer från hela världen som samlas på grund av en av världens största körfestivaler: European Choir Games. De flesta av konserterna är gratis och presenteras i samarbete med Gothenburg Culture Festival. Körerna kommer också att gästa GCF:s olika scener.

Läs hela programmet på Gothenburg Culture Festivals hemsida.

Mellan den 2-5 juli är Svenska Handbollsförbundet och Göteborg värd för det Internationella Handbollförbundets (IHF) årliga kongress. Kongressen arrangeras parallellt med Partille Cup och kommer därför att ha en ungdomlig profil på temat ”In the spirit of world youth handball”. Till Göteborg anländer ungefär 350 delegater från runt 170 länder, där samtliga kontinenter är representerade.

Foto: Partille Cup

Kongressdelegaterna bor och konfererar på Gothia Towers. Att vara värd för kongressen är en del i svensk handbolls och Göteborgs gemensamma nära samarbete med IHF kring genomförandet av världsmästerskap i handboll. Sverige och Göteborg är arrangörer för herrarnas VM 2023, där matcher ska spelas i Scandinavium. IHF ser Partille Cup som en årlig höjdpunkt för den internationella handbollen och det är därför särskilt lyckat att kongressen sker under Partille Cup. Delegaterna kommer att få ta del av evenemanget på flera olika sätt under veckan, och de kommer även att få uppleva Göteborg.

Den 3–10 augusti kommer Göteborg att koka av musikaliska möten över nationsgränser när fler än 5000 körsångare kommer för att delta i European Choir Games, en av Europas största körfestivaler. Flera tusen körsångare från hela världen kommer att medverka i tävlingar som utser Europas bästa körer inom en mängd olika kategorier och musikstilar. Dessutom kommer den ärofyllda tävlingen Grand Prix of Nations att avgöras med körer från länder utanför Europa, såsom Kina, USA, Kanada, Ghana, Botswana och Indonesien.

Kören Ymna som ska medverka i Sweden A Cappella. Foto: Maja Kristin Lidell

Några av höjdpunkterna i programmet är konserten Sweden A Cappella, traditionell svensk körsång i sin allra bästa form med tre olika körer i Vasakyrkan. Dessutom utlovas en storslagen invigning med Eurovision Choir, körsångens motsvarighet till Eurovision Song Contest, samt finalkonserten med Göteborgs Symfoniker, Solala och 500 körsångare, båda på Partille Arena. Biljetter till dessa samt Sweden A Cappella köper du via European Choir Games hemsida.

Tävlingarna och konserterna kommer att, förutom på Partille Arena, hålla till i kyrkor och ute på stan i Göteborg och även i regionen. Som besökare kan du till exempel uppleva en friare konsertform, helt gratis. Dessa konserter kallas Friendship Concerts där körer från olika nationer och kulturer möts och sjunger på scener runt om i centrala Göteborg. Gothenburg Culture Festival pågår samtidigt på stan och garanterar en extra festlig inramning.

Göteborg & Co Möten deltar på ett antal olika mässor och kongresser för att omvärldsbevaka, skapa relationer och affärer samt marknadsföra Göteborg som mötesstad. I maj deltog Göteborg & Co Möten, tillsammans med lokala partners och nätverket Swedish Network of Convention Bureaus, på den årliga internationella branschmässan IMEX i Frankfurt.

Under den årliga internationella branschmässan IMEX i Frankfurt i maj nyttjades tillfället till att, förutom träffa nya och befintliga kunder, följa upp Association World Congress & Expo som genomfördes i april då många av deltagarna fanns på plats. Göteborg som mötesstad fick mycket positiv återkoppling från kunderna.

Eva Ahlm Tobisson från Göteborg & Co Möten och Maria Thylén från Svenska Mässan höll en välbesökt föreläsning om Göteborg under IMEX.
– Det var roligt att se att så många är intresserade av Göteborg som mötesstad. Man har verkligen fått upp ögonen och förstår fördelarna med att lägga möten här: gångavståndet i staden, prisbilden, venues, service och inte minst vårt unika samarbete med akademi och näringsliv, säger Eva Ahlm Tobisson, Projektledare Göteborg & Co Möten.

Maria Thylén, Svenska Mässan och Eva Ahlm Tobisson, Göteborg & Co Möten.

Positionen som globalt ledande destination för hållbara möten i ICCA Global Destination Sustainability Index nyttjas för att driva utvecklingen mot en mer hållbar mötesnäring och samtidigt stärka Göteborgs profil som mötesstad. Göteborg & Co:s hållbarhetsstrateg, Katarina Thorstensson, höll i en välbesökt workshop för den internationella mötesnäringen om Göteborgs hållbarhetsarbete under mässan. Guy Bigwood, initiativtagare till hållbarhetsindexet GDS-Index medverkade också under workshopen.

Guy Bigwood, GDS-Index och Katarina Thorstensson, Göteborg & Co föreläser om hållbarhetsarbete.

IMEX samlar över 5 000 mötesarrangörer från hela världen och då det är en av Göteborg & Co Mötens viktigaste evenemang för att värva möten, deltar vi årligen.

Här kan du se på vilka övriga evenemang Göteborg & Co Möten finns på plats under året.

Anna Hylander, Projektledare Göteborg & Co Möten. Foto: Linda Nordberg/Göteborg & Co

Anna Hylander är en av dem som under det senaste året arbetat intensivt med Associations World Congress & Expo (AWC) och även fanns på plats under genomförandet när nära 500 internationella besökare samlades på Svenska Mässan under april. Bakom kongressen står organisationen Association of Association Executives (AAE).

Hej där Anna, hur gick genomförandet?
– Jättebra, närmare 500 delegater från hela världen deltog och vi har fått väldigt bra feedback efteråt.

Vad har varit roligast under den här resan?
– De internationella kontakterna och att planera för värdskapet. Att knyta ihop alla olika aktörer; alltifrån politiker, personer inom forskning och besöksnäring till särskilt inbjudna gäster och talare och självklart organisationens team.
– Det var också roligt att få visa hur ett möte kan genomföras hållbart, att miljöcertifiera hela kongressen och att dela med oss av kunskap genom att bidra med lokal kompetens i programmet.

Göteborg & Co Möten brukar inte vara med i genomförande av möten, hur kommer det sig att det blev så med AWC?
– Nej, precis. I vanliga fall stöttar vi med allt som behövs för att få en kongress till Göteborg. Det kan vara strategier, ansökningsdokument, marknadsföringsmaterial, värdefulla kontakter inom staden, råd och information
– AWC var en strategisk satsning, som också innebar aktivt värdskap från vår sida. Det är ett steg i att öka kännedomen om Göteborg som mötesdestination och få visa upp staden för beslutsfattare till internationella kongresser. Och det lyckades vi med.

Vad var det bästa under dagarna?
– Att programmet blev så uppskattat. Att vi fick med framstående lokala företrädare som talare, till exempel från Volvo Car Group och Nobel Media. Vi fick också möjlighet att visa upp lokal innovation inom t ex medicinteknik med bioprinting och med körsång knyta an till European Choir Games.
– Dessutom så var det var mycket folk i staden redan när AWC startade eftersom Eurohorse höll på att avslutas. Så folk kom till en stad med puls och mycket aktiviteter.

Hur känns det så här i efterhand?
– Fantastiskt! Alla är så nöjda med upplevelsen. Att värdskapet lyckades. Den goda maten och all personal som genomgående får beröm. I synnerhet hos Svenska Mässan/Gothia Towers och Stjärnkockarna som kom samman och överraskade under kongressmiddagen på Kajskjul 8 i regi av Göteborgs Restaurangförening ”Smaka på Göteborg”.
– Det var också överväldigande många deltagare som ville veta mer om Göteborg och stannande en extra dag när vi anordnade en s.k. Destination day med besök bland annat hos AstraZeneca i Mölndal, Lindholmen Science Park och det nya centret för artificiell intelligens.

Vad hoppas du att besökarna fick med sig från kongressen?
– Jag hoppas såklart att de känner att det var det bästa programmet ever. Också att de fick en positiv bild av Göteborg som en hållbar mötesdestination och att de fick inspiration till kommande möten och kongresser, oavsett om de hamnar här eller någon annanstans i världen. Men självklart hoppas jag att beslutsfattarna tänker på oss som ett givet val för kommande kongresser.

 

För första gången någonsin kommer Sverige att få arrangera en Champions League-final. Detta står klart sedan UEFA:s exekutivkommitté utsett Göteborg som finalort för UEFA Women´s Champions League Final 2021.

Foto: Per Pixel Petersson

– Detta är en milstolpe i svensk fotbollshistoria. Från och med i år är damernas Champions League-final ett eget evenemang, och finalen som spelades i Budapest i maj visade direkt vilket lyft det är för damfotbollen, säger Svenska Fotbollförbundets ordförande Karl-Erik Nilsson.

I Budapest tog Lyon sin sjätte Champions League-titel genom att besegra Barcelona. I maj 2021 kommer finalen kommer att spelas på Gamla Ullevi, svensk damfotbolls nationalarena.

– Göteborg ska ännu en gång stå värd för ett stort idrottsevenemang och att det handlar om damidrott gör oss extra glada. Vi ser också fram emot att få uppmärksamma Göteborgs 400-årsjubileum med hjälp av UEFA Women’s Champions League Final 2021, säger Magnus Hallberg evenemangschef på Göteborg & Co.

Att en av damfotbollens största finaler kommer att spelas på Gamla Ullevi gläder också arenabolaget Got Event.

– Vi är oerhört stolta och taggade över att få vara finalarena för UEFA Women´s Champions League Final 2021. Som nationalarena för svensk damfotboll har vi ett långsiktigt intresse och ansvar för sportens utveckling och tillsammans med övriga samarbetspartners kommer vi göra vårt yttersta gör att leverera magiska ögonblick säger Lotta Nibell, VD på Got Event.

Att ge UEFA Women´s Champions League Final en egen plattform är ett av de första stegen i UEFA:s nya damfotbollsstrategi, vilken precis har lanserats.

– UEFA:s och Svenska Fotbollsförbundets strategier för framtidens damfotboll rimmar mycket med varandra. Efter succén som UEFA Dam-EM 2013 innebar, ansökte vi om att få arrangera ett flickmästerskap. Och det gör vi nästa år, då UEFA F17-EM avgörs i Sverige. Det evenemanget följs nu alltså upp med finalen i UEFA Women´s Champions League 2021. Samtidigt har vi tillsammans med de övriga nordiska förbunden och många intresserade städer inlett förstudien Vision 2027, som undersöker möjligheterna för en eventuell samnordisk ansökan om VM 2027, säger Karl-Erik Nilsson.

Ett rykande färskt nummer av Magasin Göteborg distribuerades som bilaga till Dagens Industri den 15 maj. I tidningen lyfts berättelser om det innovativa och moderna Göteborg men även om vad som är hett i staden just nu. ”Intelligens med omtanke” är det bärande temat för årets magasin.

Magasin Göteborg Foto: Katja Ragnstam

– Mycket händer i Göteborg just nu. Nya idéer föds, möjligheterna är många och intresset är stort för staden. Allt fler människor upptäcker Göteborgs attraktivitet både som stad att bo, verka i och besöka. A ”pocket-sized metropolis” skrev nyligen en utländsk journalist om Göteborg. Det är en ganska träffsäker definition på en stad och region vi är väldigt förtjusta i, säger Lennart Johansson, chef på Näringslivsgruppen för Göteborg & Co.

Årets utgåva av Magasin Göteborg har temat ”intelligens med omtanke”. Artificiell intelligens och stadsutveckling kräver både förståelse för nya smarta sätt att verka och leva samtidigt som dessa nya möjligheter behöver användas med omtanke för att så många som möjligt ska få tillgång till det som gör Göteborg attraktivt. I tidningen lyfts allt från 3D-bioprintar som skapar kroppsvävnad och hur Göteborg landade ett Nobelpris till sommarens körinvasion och vilka de sex företagen vi bör hålla koll på just nu är. Läs också om hur en boråsare inredde Dubai, hur Göteborgs streetmode erövrar världen och om årets mest intressanta flygetablering på Landvetter.

Magasin Göteborg produceras i samarbete med Näringslivsgruppen på Göteborg & Co och Business Region Göteborg. För åttonde året i rad distribueras magasinet runt om i Göteborg och är en av de mest lästa bilagorna i Dagens Industri.

Läs Magasin Göteborg digitalt här och kommentera gärna med #magasinGBG

Filmen Aniara, visad inuti en sarkofag under Göteborgs Film Festival i januari i år, skapade uppmärksamhet i media världen över. Den otraditionella filmupplevelsen utmanade det sedvanliga sättet att se på film och nådde en medieräckvidd på 500 miljoner.

Foto: Studio Mint

– Vi är oerhört glada över genomslaget som The Worlds Most Claustrophobic Cinema fick världen över, inte minst i USA där det skrevs flera hundra artiklar om visningarna. Vetskapen om att det i över 140 länder skrivits om Göteborg och dessa visningar under festivalen känns fantastiskt skoj. Och att nå ut till allt från Perez Hilton till Variety, The Hollywood Reporter och The Times med ett helt egenproducerat arrangemang känns stärkande för vårt framtida arbete med utvecklingen av festivalen, säger Andreas Degerhammar, kommunikationschef, Göteborg Film Festival.

Under Göteborgs Film Festival utmanade festivalen förväntansfulla människor med en bioupplevelse utöver det vanliga. En upplevelse inuti ett trångt fysiskt utrymme, en sarkofag där utövaren var helt isolerad från omvärlden. Konceptet fick stor internationell uppmärksamhet och spridning i media och den annorlunda filmupplevelsen plockades upp i TV, radio, tidningar och social media. Att se på film i den klaustrofobiska miljön, omnämndes i över 500 artiklar och inlägg i sociala medier samt delades från över hundra olika länder. Under lanseringsdagen twittrades det flitigt och första dagen publicerades en tweet var tredje sekund. Det rådde ingen tvekan om det stora intresset för den omtalade filmupplevelsen och samtliga 28 föreställningar blev snabbt utsålda.

Tack vare samarbetet mellan Göteborg Film Festival och Näringslivsgruppen, Göteborg & Co möjliggjordes en större, internationell pressbevakning av bland annat The New Yorker, Variety, Cineuropa och the Telegraph.

Göteborg Film Festival är en ideell förening. Deras årliga festival äger rum från tredje veckan i januari och pågår i tio dagar där filmer från hela världen visas på biografer runt om i staden. Göteborg Film Festival är i år nominerade till Guldägget, The One Show och The Webby Awards. Läs mer här för information om Göteborg Film Festival.

Just nu pågår årets Gothenburg Tech Week i Göteborg. Under dagarna 6–11 maj 2019 samlas tech- och startupscenen runt om i staden. För femte året i rad genomförs evenemanget som satsar på att både öka medvetenheten om stadens tech- och startupscen samt lyfta Göteborg som entreprenörsstad.

Foto: Wesley Overclift

– Äntligen är Gothenburg Tech Week här och vi kan börja se resultatet av flera månader av hårt arbete, det var verkligen en nervös och förväntansfull måndagsmorgon! Vi har haft en otroligt bra start på veckan och känslan är på topp. I år har vi sammanlagt 32 event spridda över veckan och den lineup som erbjuds är den bästa vi haft hittills och vi är otroligt stolta över detta! Vi har haft ett stort intresse från organisationer att delta i veckan, även besökarantalet är högt vilket är fantastiskt roligt. Jag ser fram emot resterande vecka med intressanta event och nya möten, säger Malin Kjällström, organisatör för Gothenburg Tech Week.

Under veckan bjuds det på inspirerande föreläsningar från bland annat Fredrik Reinfelt – Sveriges före detta statsminister, Lena Apler – Entreprenör och grundare till Collector Bank AB och Erik Gatenholm – VD Cellink AB, för att bara nämna några. Under veckan arrangeras även workshops, hacks och lanseringar om teknik, startup och näringsliv på olika ställen i Göteborg. Alla event är gratis och öppna för alla. Se hela programmet här.

Näringslivsgruppen är partner till Gothenburg Tech Week och arbetar för att utveckla synligheten av Göteborgs tech- och startupscenen. Gothenburg Tech Week är en ideell organisation som grundats för att stärka Göteborgs entreprenörer och startupföretag genom att organisera och samordna en evenemangsvecka i maj varje år.

Under jobbmässan Skarpt Läge i februari träffade unga vuxna i åldrarna 18–30 år arbetsgivare med en enda förhoppning, att lämna mässhallen med ett jobb i handen. Två månader senare har 184 fått anställning som ett direkt resultat av mässan. Skarpt Läge är idag mer än en jobbmässa, det är en viktig mötesplats för samverkan.

Jobbmässan Skarpt Läge. Foto: Fredrik Karlsson/Skarpt Läge

– Skarpt Läge är idag inte enbart en jobbmässa, utan en mötesplats som genererar ett antal synergieffekter, till exempel har vi i år samarbetat med Hvitfeldska Gymnasiet och Aniaragymnasiet som bidrog med 25 stycken fantastiskt duktiga och positiva elever från årskurs tre som volontärer under själva mässan. Vi besöker kontinuerligt ett antal ungdomsverksamheter, bland annat MiM-Kunskapscenter och SOS-barnbyar, där ungdomarna har fått hjälp av oss med hur de ska söka jobb, vidga sina nätverk och skapa nya kontakter med olika arbetsgivare. Flera av dessa kontakter har lett till jobb för ungdomarna säger Lotta Forsberg, projektledare på Skarpt Läge.

Den 22 februari hade Skarpt Läge premiär för i år på en ny plats, Svenska Mässan i Göteborg. Under tre timmar fick unga vuxna, oavsett förutsättningar, möjlighet att matchas ihop med företag som kunde erbjuda jobb direkt på plats. Konceptet är enkelt, de arbetsgivare som ställde ut hade alla något att erbjuda i form av jobb, studier eller praktik och de arbetssökande som kom var väl förberedda med sina meritförteckningar i handen. En uppföljning två månader senare visar på 184 skapade arbetstillfällen varav 94 heltidstjänster. Majoriteten av arbetstillfällena fanns inom branscherna lagerlogistik samt hotell och restaurang. Rekryteringar och intervjuer fortgår löpande och efter sex månader görs en ny mätning av resultatet som då förväntas bli ännu högre.

Med 1831 deltagare slog dessutom mässan nytt besöksrekord. Förhoppningen är att Skarpt Läge inte bara ska vara Göteborgs bästa jobbmässa för unga, utan den ska bli Sveriges bästa plattform för ungdomar att komma in på arbetsmarknaden.

Skarpt läge bygger på ett samarbete mellan Näringslivsgruppen på Göteborg & Co, Gothia Towers /Svenska mässan, Arbetsförmedlingen, Visita och Arbetsmarknad och Vuxenutbildning.

I samband med Börssällskapets möte på Svenska Mässan den 2 april delades priset ut under högtidliga former inför en fullsatt publik. En Göteborgsstatyett i silver samt en check på 25 000 kr lämnades över av kommunstyrelsens ordförande Axel Josefson tillsammans med Näringslivsgruppen på Göteborg & Co. Vinnare av Göteborgs Companipris 2018 är biotechbolaget I-Tech som på ett hållbart sätt håller havstulpaner borta från fartygsskrov.

Kommunstyrelsens ordförande Axel Josefson delar tillsammans med Näringslivsgruppen, Göteborg & Co ut priset till I-Tech AB (Från vänster: CFO Magnus Henell, Styrelseordförande Stefan Sedersten, VD Philip Chaabane). Foto: Tim Kristensson/Happy Visuals

− I en stad med många spännande och lovande bolag känner vi stor ödmjukhet att stå som vinnare till Göteborgs Companipris.  I-Tech, som fötts ur den lokala akademiska forskningen och som till stor del backats upp av lokala finansiärer, står mitt i en global expansion i den för Göteborg så kännetecknande marina sektorn. Vi delar äran med alla som varit med i vår knappt 20-åriga resa säger Philip Chaabane, VD på I-Tech.

I-Tech bildades 2000 och är en spin-off från forskning på Göteborgs Universitet och Chalmers. Det är ett forskningsintensivt bolag som applicerar bio-teknik på ett av fartygsbranschen stora problem, påväxt av havstulpaner. Genom produkten, substansen Selektope som man tillsätter i båtbottenfärg stöter man bort havstulpanerna från fartygsskrovet. Selektope är unikt vid fartygsskydd då det är den enda substansen i världen som inte har en dödande verkan på havstulpaner.

Fakta om Göteborgs Companipris:

  • Näringslivsgruppen på Göteborg & Co delar varje år ut Göteborgs Companipris till framgångsrika företag som drivs och utvecklas i Göteborgsregionen.
  • Priset består av 25 000 SEK och en silverstatyett.
  • Companipriset har sedan det instiftades 1994 mottagits av cirka 60 företag.

Näringslivsgruppen på Göteborg & Co är en plattform för samverkan mellan näringsliv, organisationer, kommuner och akademi som verkar för att stärka och utveckla Göteborgs konkurrens- och attraktionskraft. Genom initiativ och projekt stimulerar Näringslivsgruppen till långsiktig kompetensförsörjning och inkludering för att bidra till en attraktiv, levande och hållbar storstadsregion.

 

Du är inbjuden till Sveriges första ölvecka 5 – 13 april! Vad sägs om att ta Paddan-båten och göra olika bryggeristopp längs vattnet? Hundpromenad från bryggerierna Beerbliotek till Brewdog? IPA-fester, Tap-room parties eller ölvandring i Göteborgs city? Det finns nästan ingen hejd på påhittigheten.

Foto: Peter Bergqvist

Göteborg kallas ofta Sveriges ölhuvudstad. Och inte utan anledning. Antalet bryggerier har formligen exploderat i Göteborg med omnejd. Höjdpunkten är GBG Beer Week som startades ideellt av Petur Olafsson och Fredrik Berggren och som nu hålls för femte året i rad.

– Målet med GBG Beer Week att få stadens ölkultur att blomstra ännu mer. Under en fantastisk vecka i april hyllar vi mångfalden i det nya öl-Sverige, säger Petur Olafsson.

På Gbg Beer Week får allt plats; smått och stort, lokalt och internationellt, brett och smalt.

– Tillsammans har vi i stan satt en rörelse i rullning, där events arrangerade av bryggerier, importörer, restauranger, pubar och föreningar får hela staden att jäsa av smakrika upplevelser. Kulmen är En Öl & Whiskymässa med över 23 500 besökare under två dagar, fortsätter Fredrik Berggren.

Varför har då Göteborg blivit den svenska ölhuvudstaden?
– Göteborg har alltid varit en ölstad med en stolt bryggerihistoria. Idag fortsätter traditionen med en unik samarbetsanda där nya och etablerade bryggerier hjälper och sporrar varandra. Internationellt sett ligger många av bryggerierna i framkant vad gäller kvalitetet, nytänkande och ambitioner, säger Petur Olafsson.

Förresten är det kanske inte så konstigt att Göteborg kallas Sveriges ölhuvudstad. Som Göteborgs-Posten kunde rapportera i februari har det under arbetet med Västlänken grävts fram två 400 år gamla öltappar i området runt Skansen Lejonet. Öltappar var de kranar som användes för att hälla öl ur tunnor. På den tiden tillverkades mycket öl och man drack väldigt mycket öl. En tradition som göteborgarna alltså fortfarande håller kär!

Om du vill läsa om Göteborgs mikrobryggerier:
https://www.goteborg.com/mikrobryggerier/

GBG Beer Week 5–13 april:
http://www.gbgbeerweek.se/

En Öl och Whiskymässa, Svenska Mässan, 12–13 april:
https://olochwhiskymassa.se/