Nyheter

Sedan januari 2020 har Student Göteborg och Go Science slagits samman och bildat Unimeet Gothenburg med målet att inrikta sig mot enbart en internationell målgrupp. Invigningen av den nya satsningen ägde rum den 4 februari på Bio Roy där internationella studenter och gästforskare samlades för ceremoni och filmvisning.

Invigning av Unimeet Gothenburg med internationella studenter och gästforskare på Bio Roy. Foto: Cecilia Olofsson/ Göteborg & Co

Student Göteborg och Go Science har blivit Unimeet Gothenburg. Syftet med projektet är bland annat en ökad samverkan mellan Göteborgs universitet, Chalmers och näringslivet. Den nya plattformen kommer fortsatta arrangera välkomstaktiviteter, men med ett ökat fokus på samverkan mellan Göteborgs universitet, Chalmers och näringslivet.

Den 4 februari invigdes Unimeet Gothenburg med 180 internationella studenter och gästforskare, samt representanter från Göteborgs universitet och Chalmers. Deltagarna samlades på Bio Roy för ceremoni och filmvisning. Under kvällen presenterades först den nya satsningen samt planerade aktiviteter under våren, följt av visningen av den uppskattade kinesisk-amerikanska filmen The Farewell. Många skratt från rörda gäster avrundade en lyckad kväll.

För mer information om Unimeet Gothenburg och kommande aktiviteter: https://unimeetgothenburg.com/

Under The Brewhouse Awards finalgala 31 januari presenterades det vinnande bidraget till Göteborgs nya jubileumslåt, ”Vi vill leva, vi vill dö i Göteborg” skriven av Katarina Hemlin.

Katarina Hemlin vann låtskrivartävlingen Göteborgs Jubileumslåt, med låten ”Vi vill leva, vi vill dö i Göteborg”. Foto: Fredrik Björhed

Från början var det 70 bidrag, sedan sju finalister och ikväll blev det klart vilket det vinnande bidraget är: ”Vi vill leva, vi vill dö i Göteborg” som är skriven av Katarina Hemlin.

– ”När jag skrev ”Vill vill leva, vi vill dö i Göteborg” försökte jag fånga känslan av staden och hur den liksom berör alla oss som älskar den. Jag försökte skapa igenkänningsfaktor och få till en låt som både kan låta melankolisk och romantisk och både kan sjungas och skrålas, har Katarina Hemlin tidigare sagt om sin låt.

För att utse vinnaren har både en jury och göteborgarna själva fått rösta på sin favorit. Låten kommer nu att produceras och spelas in i studio i två versioner, varav den ena är tillsammans med Göteborgs Symfoniker. Vinnarlåten kommer också att framföras för första gången live med Göteborgs Symfoniker på scen i Slottsskogen under nationaldagen 6 juni 2020. 

– Det är en riktigt fin låt som Karatina har skrivit om vår stad. En värdig vinnare. Fantastiskt mycket tack till alla som engagerat sig dels att bidra med att rösta och dels att bidra med sin att skriva en hyllningslåt till Göteborg, säger Mia Samuelsson konstnärlig ledare på Göteborg & Co för Göteborgs 400-årsjubileum.

Låten kommer att användas både som en allsångslåt vid väl valda tillfällen och som ett soundtrack under firandet av Göteborgs 400-årsjubileum 2021. Förutom att få göra en studiospelning av låten vinner Katarina Hemlin också 20 000 kronor.

Tävlingen är ett samarbete mellan Göteborg & Co och The Brewhouse Award.

Nu står det klart att Göteborgs Kulturkalas, tillsammans med Björkåfrihet, är Årets återanvändare för sitt arbete med att återanvända kläder för personal och volontärer. Priset delades ut på Återvinningsgalan den 30 januari i Stockholm.

Pelle Hällje och Filip Eklund på Återvinningsgalan. Foto: Mikael Gustavsen.

Filip Eklund är miljöansvarig på Göteborg & Co för Göteborgs Kulturkalas och har jobbat intensivt med hållbarhet under fyra år.

– Vi är väldigt stolta över att vara årets återanvändare och få ta emot pris tillsammans med Björkåfrihet! Jag tycker det visar att vi bäst når hållbar utveckling genom samverkan. Vi har påbörjat en viktig utvecklingsresa och det här är en pusselbit i vår ambition att bli det mest hållbara evenemanget i Europa. Nu jobbar vi vidare med att förändra evenemangs och festivalers sätt att arbeta, säger Filip Eklund.

Under 2019 års Kulturkalas kläddes personal och volontärer i återvunna arbetskläder som Björkåfrihet försåg dem med. Det handlade om sammanlagt 340 t-shirts och jeansjackor med tryck. Förutom arbetskläderna användes också tallrikar, glas och bestick till besökarna som sedan diskades på plats på festivalen. Allt för att minska engångsartiklar på Kulturkalaset.

– Det här samarbetet märks. Det är givetvis viktigt att Kulturkalaset sköts på ett så hållbart sätt som möjligt, men festivaler och stora event har också en otroligt viktig roll i att nå många människor. Varje gång som sådana här saker når ut, blir det lite mer självklart att tänka återanvändning. Därför är det häftigt och hoppfullt att Göteborg & Co som ett stort kommunägt bolag är en av dem som vågar visa vägen tillsammans med oss idéburna aktörer. Det kommer att ha en påverkan långt utanför Kulturkalasets eget klimatavtryck, säger Pelle Hällje, kommunikationsansvarig på Björkåfrihet.

Göteborgs Kulturkalas har i flera år jobbat för att vara ett hållbart evenemang och har varit miljödiplomerat sedan 2008. Sedan några år tillbaka jobbar festivalen för att bli engångsfritt, Engångsfria evenemang, en satsning tillsammans med Kretslopp och vatten, vann också pris för Årets hållbara event 2018 av Hållbar besöksnäring. I år etableras också ett stort pantsystem som en läsning för att bli engångsfria, detta genom ett bidrag från Naturvårdsverket.

Göteborgs Kulturkalas 2020 hålls den 11-16 augusti. 

Nu kan du vara med och påverka årets Kulturkalas! Ta med dina idéer och önskemål kring vad du vill att Kulturkalaset ska innehålla och kom till idéträffen den 29 januari på Göteborgs Stadsbibliotek.

Foto: Julius Cederdahl/Göteborg & Co.

För första gången på många år bjuder Göteborgs Kulturkalas in alla som vill till idéträff på Göteborgs Stadsbibliotek. Träffen hålls den 29 januari klockan 18.00.

– Det känns särskilt kul att bjuda in till ett öppet idémöte eftersom Kulturkalaset så klart är avsett för sina besökare. Så alla göteborgare och västragötalänningar är varmt välkomna att dela med sig av sina idéer till årets festival,men också inför jubileumsåret 2021. Alla idéer är välkomna, både kring programinnehåll och festivalens utformning,säger Tasso Stafilidis, verksamhetsansvarig på Göteborg & Co för Göteborgs Kulturkalas.

Planeringen inför årets Kulturkalas, som hålls den 11-16 augusti, är i full gång, men det finns fortfarande utrymme för nya idéer från göteborgarna själva. Det kan gälla artister, musikformer, dansföreställningar, teater, litteratur och andra konstformer och kulturella uttryck, det är bara fantasin som sätter stopp.

På plats kommer också Kulturkalaset att presenteras kort. Kan du inte vara på plats den 29 januari går det också bra att lämna in skriftliga förslag efter mötet.

Heyou Festival är ett evenemang där barn och unga får träffa sina största idoler från sociala medier. Nu kommer det populära evenemanget tillbaka till Göteborg och Partille arena den 13–14 mars. Dessutom utökas festivalen med Heyou Award, en gala där folkets framröstade idoler tar hem priser i olika kategorier.

Foto: Isac Fredlund

När Heyou återvänder till Göteborg är det med trettio stycken av de populäraste kreatörerna bland unga från Instagram, TikTok och Youtube. På fredagen går galan Heyou Awards av stapeln och på lördagen är det Heyou Festival.

– Vi är mycket glada över att Heyou har blivit ett återkommande evenemang i Göteborg. Det bidrar till ett större utbud av evenemang för barn och unga och inträffar under en period då fler evenemang välkomnas. Vi ser också mycket positivt på att evenemanget nu utökas med Heyou Awards, där svenska folket själva får kora sina största förebilder och möjligheten att njuta av en galakväll i Partille Arena, säger Sarah Marting, tf enhetschef på Evenemang/Event support, Göteborg & Co.

Heyou Awards är inte bara en prisceremoni, under galakvällen blir det även underhållning i form av dans, sång och humor. Bland annat kommer tidigare idolen och unga stjärnskottet William Segerdahl stå på scen under fredagskvällen i Partille Arena. På lördagens festival är det som tidigare år, med ”meet and greets” och kramar i fokus. Här möts idoler och fans på riktigt, kanske för första gången. Mest populärt bland fansen är att få till en krambild med sin idol. Det är då det blir som allra längst kö till kreatörerna.

– Att få en kram och sedan ett foto med sig själv och sin idol är den stora drömmen. Heyou är ett minne för livet och lyckan i att träffa personen som man följer på sociala medier är en eufori som syns i barnens ögon under hela eventet och förmodligen längre än så, säger Matilda Aldsjö, Community Manager på Heyou.

I samband med Go Science fick gästforskare från Göteborgs universitet och Chalmers besöka och lära sig mer om det nya nationella centret för AI forskning, AI Innovation of Sweden.

AI Innovation of Sweden är det nationella centret som genom samverkan ska accelerera innovation och forskning inom praktiskt tillämpad Artificiell Intelligens – AI. Det är en nationell och neutral satsning med ambition att fungera som en motor i det svenska AI-ekosystemet. Fokus ligger på att öka tillämpning av AI genom delning av kunskap och data, samlokalisering och samarbetsprojekt, allt med ett starkt fokus på etik, transparens och säkerhet.

Under en eftermiddag fick ett 20-tal gästforskare lyssna till en inspirationsförläsning samt delta i workshop för att lära sig mer om AI forskningen i Sverige och med syfte att använda AI som ett nytt verktyg i sitt dagliga forskningsarbete.

Adrian Bumann (Chalmers) och Aram Karimi (Göteborgs universitet) deltog på föreläsning och workshop på AI Innovation of Sweden med Go Science.

Adrian Bumann är doktorand på avdelningen för entreprenörskap och strategi, på institutionen för teknikens ekonomi och organisation. Han forskar om informationssystem och digital transformation med fokus på innovationsprocesser inom den maritima och marina sektorn och använder AI som verktyg.

− Jag har varit involverad i en av datafabrikerna på AI Innovation of Sweden. Jag tycker att det är en bra organisation att samla människor från olika områden. Det är bra att ha all kunskap på en å samma plats om vihar en fråga eller letar efter vissa kontakter för specifikt innehåll. Många människor här har mycket olika erfarenheter av AI.

Aram Karimi som forskar om Natural Language Processing på Göteborgs universitet vid Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteorin använder också AI i sitt dagliga arbete för att förstå semantik för text i Natural Language Understanding. Hon har varit på flera av Go Science aktiviteter under hösten och uppskattar det.

− Go Science är väldigt bra för internationella forskare. Jag skulle även vilja ha flermöten med företag och branscher från näringslivet. Vi forskare måste kunna förstå och lösa problem som hjälper människor i verkliga arbetslivet.

Från januari 2020 slås Student Göteborg och Go Science samman och bildar Unimeet Gothenburg.  Syftet med projektet är bland annat en ökad samverkan mellan Göteborgs universitet, Chalmers och näringslivet. Den nya plattformen innebär inte någon stor förändring utan fortsatt arrangeras välkomstaktiviteter, men med ett ökat fokus på samverkan mellan Göteborgs universitet, Chalmers och näringslivet. Tillsammans vill vi göra Göteborg till en ännu bättre stad för internationella studenter och gästforskare. Vi vill också visa bredden av stadens verksamhet, inriktning och kompetens genom en tydligare profilering av kunskapsstaden Göteborg.

I Hollywood är 96% av filmregissörerna män. I Europa är 81% av filmerna regisserade av män. Av alla filmer som visats på svensk bio hittills i år är endast 20% regisserade av kvinnor. Det vill Filmfestivalen ändra på med start under 2020 års festival.

Över hela världen finns det filmskapare, filmarbetare och aktivister som kämpar för en mer jämställd filmindustri och år 2020 har inom filmbranschen pekats ut som jämställdhetens år. Ett initiativ som har inspirerat Filmfestivalen är #5050×2020-projektet. Filminstitut, filmfestivaler och andra branschaktörer runt om i världen har anslutit sig till initiativet med målet att uppnå jämställdhet i sina verksamheter till 2020.

200 filmer regisserade av män och 200 filmer regisserade av kvinnor kommer att visas under Filmfestivalen. Jämställdhet är däremot inget nytt inom verksamheten, där man arbetat med frågorna sedan 40 år tillbaka i tiden. 2019 var 42% av filmerna som visades regisserade av kvinnor.

– Men att medvetet gå in från start och skapa ett jämställt program har resulterat i flera viktiga diskussioner om urvalsprocesser, kvalitet och feminism med publik, filmskapare och bransch. Det vill vi fortsätta med, säger Mirja Wester, VD.

Handbolls-EM väntar runt hörnet och ett fåtal biljetter finns kvar till Sveriges premiärmatch den 10 januari, tätt uppföljd av två rafflande uppgörelser den 12 och 14 januari. En nyhet är att Fanzone kommer att öppna upp på restaurang Ristoria på Gothia Towers.

Tufft motstånd väntar i Scandinavium när Sverige möter Schweiz, Slovenien och Polen. Om du vill vara med och heja fram Sverige till finalspelet på Tele2 Arena i Stockholm så passa på att köpa biljetter nu. Dessutom kan du och dina handbollsvänner ladda upp i Fanzone med god mat och underhållning i form av både quiz och en trubadur. Fanzone är beläget inne på restaurang Ristoria, en del av Gothia Towers, vid Korsvägen. Scandinavium ligger på bara några minuters gångavstånd.

Köp dina handbollsbiljetter här (länk).

Boka bord i Fanzone på restaurang Ristoria (länk).

Hösten 2019 genomfördes det kulturpedagogiska projektet Mollusker och Människor. Ett samarbete mellan Teater Trixter och Göteborgs Naturhistoriska museum, där 150 unga mellan 9–15 år har fått uttrycka sina tankar och associationer om havet och klimatförändringar genom bild, form och ord. 

Utställning Mollusker och Människor på Göteborgs Naturhistoriska museum.
Foto: Pauline Pontois /Göteborg & Co

Hur tänker unga kring havet och klimatfrågan idag? Vad har de för relation till havet? Mollusker och Människor är ett kulturpedagogiskt projekt där pedagogerna från olika skolor i Göteborg, tillsammans med Teater Trixter, jobbar för att göra unga röster om hav och klimat hörda i det offentliga rummet. Inte bara kring de negativa effekterna av global uppvärmning, utan även om positiva aspekterna av havsmiljön t.ex. de fantastiska varelserna under ytan.

Arbetet startade i klassrummet i form av workshop och fortsatte på Teater Trixter där eleverna fritt fick tolka temat ”hav och klimat” samt uttrycka sig med färg och form som verktyg.

− På Teater trix fick vi måla något valfritt som hade med klimatförändringarna att göra. På ena halvan av mitt papper så gjorde jag ett halvt träd som mådde bra och det var fint väder osv. På andra halvan så mådde trädet inte bra och det var svarta moln och helt grått ute. Tanken med min bild var att jag skulle visa hur vår värld kanske ser ut om vi fortsätter som vi gör, förklarar Ella som går i sjuan på Frida-skolan och som deltog i projektet.

Elevernas arbete samlades i en utställning på Göteborgs Naturhistoriska museum mellan 28 november och 19 december.

− Vi har upplevt ett oerhört engagemang hos deltagarna, och alla grupperna i projektet har också besökt utställningen. Det visar hur viktigt det är för unga att få vara delaktiga i det offentliga rummet och att vi delar en stad med plats för många olika röster. Deltagarna har även fått information om vår egen havsmiljö från marinbiologen Kennet Lundin, och tips om hur de själva och lärare kan söka sig vidare. Mollusker och människor ingår i ett undersökande arbete som startade 2016 om hav och klimat, och vi ser fram emot att gå vidare med dessa teman, säger Karin Blixt, projektledaren för Mollusker och Människor på Teater Trixter.

Teater Trixters projekt Mollusker och människor har genomförts med stöd av Näringslivsgruppen på Göteborg & Co, Otto & Charlotte Mannheimers fond samt Göteborgs Naturhistoriska museum.

En tolkning av temat ”hav och klimat”. Foto: Pauline Pontois /Göteborg & Co

Göteborg uppskattas som mötesstad

Publicerat av Linda Nordberg 18 december, 2019 under Okategoriserade.

Varje år väljer Göteborg & Co att mäta nöjdheten hos nationella och internationella konferensdeltagare i Göteborg. Resultatet ger en indikation på om det finns förbättringsområden som staden, arrangörer och leverantörer kan arbeta med. Under 2019 genomfördes fyra undersökningar och totalt intervjuades strax över 640 delegater på plats under de utvalda kongresserna. Resultatet är positivt.

Utsikt över mässhall.
Svenska Mässan. Foto: Peter Kvarnström/Göteborg & Co.

Oberoende av målgrupper och kongressernas olika förutsättningar står sig Göteborg mycket bra som mötesstad. När Göteborg & Co väljer ut kongresser att mäta nöjdheten under så beaktas anläggning, ämnen, mötesarrangörer och vilken period på året kongressen hålls under. Detta för att få så stor spridning och så rättvist resultat som möjligt. Under 2019 års delegatundersökningar intervjuades delegater från Sverige, Europa och övriga världen.

Nöjdhetsgraden når över 90 procent i flertalet av kategorierna, såsom boende på hotell, kollektivtrafik, utbud av nöjen, restauranger och caféer. När det kommer till service och bemötande så ligger nöjdheten på hela 97 procent. På frågan om deltagare kan tänka sig att komma tillbaka till Göteborg för en ny konferens, så svarar 95 procent ja. Cirka 89 procent kan också tänka sig att rekommendera Göteborg till vänner, släktingar eller bekanta.

Totalt sett är en majoritet av de som intervjuades positiva till Göteborg som helhet. Den totala nöjdheten med Göteborg som destination är hela 98 procent och det är en liten ökning från 2018.

Den 17 december blev det officiellt vilka sju låtar som är finalister i tävlingen Jubileumslåten. Nu kan allmänheten vara med och rösta fram sin favorit till att bli det officiella soundtracket till Göteborgs 400-årsjubileum.

Finalisterna samlade på scen. Foto: Elvira Sandell/Göteborg & Co.

Av de 70 bidrag som kom in har nu sju finalbidrag presenterats till tävlingskategorin Jubileumslåten, som är en del av The Brewhouse Award. Från 17 december till 12 januari kan alla gå in och rösta på sin favorit på brewhouse.se. Vinnaren presenteras den 31 januari 2020.

Här kan du lyssna på finalbidragen:

• ”Med allt du innebär” med Axel Sondén

• ”Min vän Göteborg” med Jonathan Lundén

• ”Mitt älskade Göteborg” med Vanessa Liftig

• ”Staden Vi älskar!” med M-Rock & Wefunky band

• ”Vårt kära Göteborg” med Arvingarna

• ”Vi vill leva, vi vill dö i Göteborg” med Katarina Hemlin

• ”Vilar i din famn (Göteborg)” med Mejram

Vinnaren erhåller ett vinstbelopp á 20 000 SEK och får sin låt inspelad i en professionell studio inför jubileumsåret 2021. Dessutom får vinnaren affärscoachning, en mentor, plats i någon av Brewhouse Incubators tillväxtprogram, kontorsplats i Brewhouse coworking-kontor under sex månader med mera.

Det kommer även att utfalla specialpriser till bidrag som sticker ut och som vi vill ge en extra uppskattning. Det kan vara bidrag med humor, bidrag med grym känsla eller ett bidrag där temat verkligen fångar stadens väder, våra människor eller något annat göteborgsk.

Läsåret 2019/2020 driver 33 706 gymnasieelever UF-företag i Sverige. Av dessa är 2 921 i Göteborgsregionen – en ökning för femtonde året i rad. Ökningen har främst varit störst i samhällsprogrammet (50 procent ökning) samt yrkesprogrammet för el och energi.

2 921 gymnasieelever driver UF-företag i Göteborgsregionen. Foto: Ung Företagsamhet.

Läsåret 2019/2020 slår alla rekord. Med en ökning på sju procent jämfört med förra året driver i år 33 706 elever ett UF-företag, varav 2 921 elever i Göteborgsregionen där 807 UF-företag bildades.

Totalt har Göteborg 46 UF-skolor och med över 200 UF-elever blev Polhemsgymnasiet på Lindholmen största UF-skola. Eleverna som driver UF-företag läser många olika program och flest UF-elever finns på ekonomi-, teknik- och handelsprogrammet. Under året blev det även en ökning av antal elever på samhälls-, el- och energiprogrammet.

Sedan starten 1980 har över 450 000 elever drivit UF-företag.

2 mars är det dags för den stora UF-mässan där UF-företag får möjlighet att ställa ut på Svenska Mässan och presentera samt sälja sina produkter och tjänster. En chans som man inte vill missa!