Nyheter

Som enda nordiska stad har Göteborg gått vidare till finalomgången i EU:s tävling European Capital of Smart Tourism. Nu står det mellan tio europeiska städer i finalen som avgörs i oktober.

Göteborg har chansen att bli en av två städer som utses till European Capital of Smart Tourism 2020. De tio finalisterna bedöms i fyra kategorier: Tillgänglighet, Hållbarhet, Digitalisering samt Kulturarv och kreativitet. Det kommer också att delas ut individuella pris inom dessa fyra kategorier.

Det är andra året som Europas smartaste turiststäder utses av EU i syftet att promota smartare turism i Europa. I år ansökte totalt 35 städer från 17 EU-länder om titeln europeisk huvudstad för smart turism. Förra året gick utmärkelsen till Helsingfors och Lyon och årets vinnare utses i oktober.

Läs mer på: https://smarttourismcapital.eu/

I lördags invigdes European Choir Games med en pampig konsert inne på en slutsåld Partille arena. Det var Eurovision Choir, körsångens motsvarighet till Eurovision Song Contest, och en kör på 350 västsvenska sångare samt körer från flera olika länder som stod för underhållningen. Nu intar 6300 deltagare från 47 nationer och 171 körer Göteborg under veckan.

Foto: Happy Visuals/Göteborg & Co

Nu har även Gothenburg Culture Festival startat och runt om på de olika festivalplatserna blir det programpunkter för alla åldrar och smaker med musikaliska gästspel från European Choir Games. På några av scenerna blir det Friendship Concerts med uppträdanden av olika körer från hela världen. Det pågår även tävlingar i körsångens olika kategorier i samband med det ärofyllda evenemanget Grand Prix of Nations på olika arenor i centrala Göteborg. Hela programmet läser du på ecggothenburg2019.com.

På lördag är det dags för finalkonsert med avslutning i Partille arena. Där kan du lyssna till musik och sång från Göteborgs Symfoniker, Solala och Annika Herlitz. Läs mer och köp biljett (länk).

 

Sommarlovsprojektet BonnierHoops, streetbasketplanen där basket och kultur delar planhalva, är nu igång! Utanför Sjumilaskolan i Biskopsgården får barn och ungdomar testa på basket, läsa böcker, tävla i poetry slam och mycket mer. För andra året i rad är det mycket uppskattade projektet tillbaka i stadsdelen.

BonnierHoops Foto: Anders Hjorth, BonnierHoops Biskopsgården.

Det är eftermiddag och vi besöker Sjumilahallen i Biskopsgården. BonnierHoops har slagit upp tälten, läsloungen med böcker har ställts i ordning och hip hop-musik ljuder från högtalarna över streetbasketplanen. Just idag är polisen på plats för att träffa ungdomarna, ett möte som ska bidra till att öka kunskapen om människan bakom uniformen. En av dagens programpunkter är även basketmatchen tillsammans med polisen. Varje dag välkomnas ett hundratal barn och ungdomar till olika aktiviteter men framför allt till en plats att hänga på under sommarlovets alla dagar.

Anders Hjorth, Projektledare på BonnierHoops Biskopsgården Foto: Madelein Larsson

– Styrkan med BonnierHoops är långsiktigheten, att det är varje dag hela sommarlovet. På så sätt finns det alltid en välskött och bemannad plats för barnen och ungdomarna att vara på, där de kommer i kontakt med positiva aktiviteter inom kultur, idrott och stöttande samhällsfunktioner. Det handlar alltså inte bara om läsning, musik och basket. BonnierHoops är en plattform där olika verksamheter inom det privata, kommunala och ideella kan mötas och tillsammans ge barnen och ungdomarna en riktigt kul sommar och kanske ännu viktigare; en liten knuff i en riktning som hjälper dem även efter att sommaren tar slut, säger Anders Hjorth, Projektledare på BonnierHoops Biskopsgården.

BonnierHoops är öppet måndag till lördag under hela sommarlovet och alla aktiviteter är gratis. De flesta barn och ungdomar vi träffar besöker mötesplatsen större delen av lovet. Flera barn längtar efter morgondagens grillkväll där det bjuds på korv och dricka på basketplanen. Det råder ingen tvekan om att BonnierHoops är en uppskattad plats som fyller en viktig funktion.

– Det är här man hänger på sommarlovet och snackar med kompisarna. De bästa är aktiviteter med sport och vi hänger här till solen går ner. Vi vill inte att sommarlovet ska ta slut, säger Abbe 14 år och kompisarna bredvid håller med.

BonnierHoops i Biskopsgården är ett samarbete mellan Bonnierförlagen, Svenska Basketbollförbundet, Göteborgs Stad, Polisen, Näringslivsgruppen Göteborg & Co, Bokmässan, Bostadsbolaget, Poseidon, Bo Bra och Västra Hisingen Basket. BonnierHoops startades av Bonnierförlagen och Svenska Basketbollförbundet 2015 i Kista, Stockholm, för att skapa en samlingsplats för ungdomar under sommarlovet.

Ta del av BonnierHoops Biskopsgården på Instagram och Facebook.

Svenska handbollslandslaget fick en relativt tuff lottning när EM i Sverige lottades på fredagen. Svenskarna ställs mot Slovenien, Schweiz och Polen i den första rundan av EM i Göteborg i januari 2020. I huvudrundan väntar sedan troligen Danmark, Norge och Frankrike.

Grupperna till Men’s EHF EURO 2020, som avgörs 9–26 januari 2020, lottades i den österrikiska huvudstaden Wien. Sverige är huvudland för mästerskapet som spelas i Göteborg, Malmö och Stockholm. Men med gruppspel även i Norge och Österrike.

– Det kunde blivit tuffare, men det kunde också ha blivit mer gynnsamt. Jag skulle säga att vi har goda chanser att ta oss till huvudrundan i Malmö efter gruppspelet i Göteborg. Men det är många duktiga lag på vår halva som Danmark, Norge och Frankrike, säger förbundskapten Kristján Andrésson och fortsätter:

De 24 lagen lottades i sex olika grupper med fyra lag i varje grupp. Det blir två grupper i Österrike, två i Norge och två i Sverige i första rundan (9–15 januari i Göteborg.). De två bästa i varje grupp går vidare till huvudrundan. Det blir två grupper med sex lag i varje, som spelas i Malmö och i Wien (17–22 jan.). Semifinal, final, bronsmatch och match om femteplats spelas i Stockholm (24–26 jan.)

  • Grupp A i Graz: Kroatien, Vitryssland, Montenegro, Serbien.
  • Grupp B i Wien: Tjeckien, Nordmakedonien, Österrike, Ukraina.
  • Grupp C i Trondheim: Spanien, Tyskland, Lettland, Nederländerna.
  • Grupp D i Trondheim: Frankrike, Norge, Portugal, Bosnien-Hercegovina.
  • Grupp E i Malmö: Danmark, Ungern, Island, Ryssland.
  • Grupp F i Göteborg: Sverige, Slovenien, Schweiz, Polen.

Sverige kommer att spela sina tre första matcher i Göteborg: 10 jan: Sverige-Schweiz. 12 jan: Sverige-Slovenien. 14 jan: Sverige-Polen.

Magasin Göteborg är en av de mest lästa bilagorna till Dagens Industri. Magasinet som gavs ut den 15 maj lästes i år av cirka 210 000 personer. Resultatet av en nyligen genomförd läsarundersökning visar de högsta siffrorna hittills under tidningens åttaåriga livslängd.

Magasin Göteborg Foto: Katja Ragnstam

”Intelligens med omtanke” var det bärande temat för årets Magasin Göteborg. I tidningen lyfts berättelser om det innovativa och moderna Göteborg och om vad som är hett i staden just nu. En läsarundersökning baserad på cirka 300 intervjuer med olika åldersgrupper visar att tidningen i år får ett helhetsbetyg på 98 % vilket betyder att läsarna har gett ett betyg mellan 4 och 10 på en 10-gradig skala. Det är en ökning med 7 % från förra året.

Magasin Göteborg har ett högt observationsvärde, 80 % av läsarkretsen, och placerar sig därmed i elitskiktet. 65 % läser hela eller delar av tidningen och i den yngre åldersgruppen upp till 34 år är siffran högre med 70 %. Enligt läsarundersökningen har magasinet en genomsnittlig lästid på strax över nio minuter. Läsaren anser att tidningen är både intressant och har ett högt nyhetsvärde. Kategorier som ”Tidningen vänder sig till mig” och ”Angelägna ämnen” ökar också med flera procentenheter i jämförelse med tidigare år.

Magasin Göteborg produceras i samarbete med Näringslivsgruppen på Göteborg & Co och Business Region Göteborg. Tidningen ges ut en gång per år och distribueras som en bilaga till Dagens Industri samt delas ut på centrala platser i Göteborgsområdet. Läs Magasin Göteborg digitalt här och kommentera gärna med #magasinGBG

 

Innan hon fyllde 30 hade Lisa Emelia Svensson hunnit doktorera och ha ett toppjobb i New York. I dag har kometkarriären tagit henne hela vägen till FN som havsambassadör med hela världen som spelplats. Själv trivs hon bäst på en ö Västsveriges arkipelag.

Lisa Emelia Svensson känner sig mest hemma vid havet på Käringön.

Inte många har haft en lika spikrak karriär som Lisa Emelia Svensson. Att det skulle bli så var inte självklart. För även om hon kommer från en företagsam familj växte hon upp långt från näringslivets och maktens korridorer. Hon och hennes fyra syskon är uppvuxna i Bohuslän, där livet var mer till havs än hemma i huset.
– Min pappa var mycket på havet och såg till att vi också var det. Jag lärde mig tidigt att älska havet och skärgården. Det var också så jag såg på världen. Framför oss hade vi det stora havet och någonstans bortom det fanns resten av världen, som jag blev väldigt nyfiken på.

Efter Handelshögskolan i Göteborg sökte Lisa en tjänst hos Exportrådet som internationell trainee. Hon fick tjänsten med placering i New York.
– Det var fantastiskt att komma dit. Alla pratar om att det är stressigt med storstäder men för mig blev det tvärtom. Min första känsla var att jag blev lugn. Resten av världen rörde på sig och jag kunde stå stilla mitt i.

Efter tiden i New York flyttade Lisa till Sverige för att börja på UD:s aspirantprogram. Därefter väntade jobb på ambassaden i Washington och som handelsförhandlare på EU-kommissionen i Bryssel. Hon hann också med ett år som ”Diplomat-in-Residence” på John Hopkins University, där hon samtidigt skrev färdigt sin avhandling och en bok om klimatförändringar.
Tillbaka i Sverige igen, skulle Lisa arbeta som ambassadör för hållbart företagande.
– På den här tiden var hållbarhet och CSR ingenting som var självklart. Kända affärsprofiler kunde säga att de skulle fokusera enbart på resultat. I dag finns det ingen som skulle säga att företagen inte har ett stort ansvar för hållbarhet.

Nu har många företag tagit viktiga initiativ för att driva frågorna framåt. Som exempel lyfter Lisa Volvo, som gått från att främst sälja bilar till att prata mer om hur man kan tillgodose människans behov av rörlighet. Volvo håller också på att fasa ut engångsartiklar och 2025 ska 25 procent av all plast i Volvos bilar vara återvunnen.
– Det stora mervärdet är att det skapar ett tryck på marknaden och att det kan få fler företag att använda återvunnen plast till annan tillverkning. På så sätt kan man initiera och driva på förändring. Det är direkt avgörande för vår framtid att fler företag visar vägen på det här sättet.

Sedan hon fick arbetet som ambassadör för hållbart företagande har just hållbarhet varit Lisa Emelia Svenssons huvudområde. Extra mycket har hon arbetat med frågor som rör havet.
– Det är något med havet som alltid lockar mig. Jag vet inte vad det är, jag har väl salt i ådrorna på något vis. Men det finns ett sug därute i dyningarna som aldrig slocknar. Samtidigt är havet hotat, och det finns en okunskap kring både förvaltning och hållbart nyttjande av dess resurser.

När hon för ett par år sedan fick ett samtal från FN, som undrade om hon var intresserad av att driva havsfrågorna för FN:s miljökontor tvekade hon inte. Sedan dess är hennes kontor i Nairobi, Kenya.
– Att använda FN:s miljöprogram som plattform för att kunna driva havsfrågorna kändes som en naturlig väg framåt. Min stora drivkraft har alltid varit nyfikenheten och en strävan efter att utforska och förstå nya sammanhang. Och när jag väl har förstått sammanhanget flyttar jag gärna på mig för att upptäcka och bli utmanad av något annat.

Arbetet innebär mycket resande och hon har fått se många exotiska platser av jordklotet. Men inom henne finns det alltid en plats hon hellre skulle vara på.
– Det bästa i livet är naturen. Att få gå runt på klippor barfota, det är det som ger mig energi. Det spelar ingen roll om jag är på de vackraste paradisöarna som finns, det finns ändå ingen plats där jag hellre hade varit än på en våt klippa i Bohuslän, eller vid mitt hus på Käringön. Det är det absolut bästa som finns.

Att arbeta med hållbarhet och att vara havsambassadör är inget enkelt arbete. Varje år hamnar åtta miljoner ton plast i haven. Om människan fortsätter att skräpa ner i samma takt beräknas det år 2050 finnas mer plast än fisk i våra hav.
– Det är så mycket som bara pumpas ut i havet, man tror att det försvinner då, säger Lisa. Men så är det förstås inte. Länken mellan havet och klimatförändringarna är stark. Världshaven absorberar nästan en tredjedel av våra utsläpp av koldioxid och sjögräsängar binder kol.

Hälften av det kol som lagras av levande organismer finns i haven. Havet spelar en
avgörande roll för vår överlevnad, men berättelsen om hur det hänger ihop kommuniceras inte på ett sätt som gör att beslutsfattare och allmänhet förstår.
Allt är dock inte nattsvart, betonar hon. Medvetenheten kring klimat och hållbarhet har ökat och allt fler individer gör medvetna val som gynnar klimatet.
– Vi behöver med vetenskap i ryggen försöka hitta kreativa lösningar för systemförändring. Visst kan människor välja bort plastpåsen varje gång de handlar, men för att det också ska bli verklighet behövs en systemlösning. Och det är den vi måste hitta.

Copyright: Magnus Carlsson (text), Katja Ragnstam (bild)

Artikeln är ett utdrag från Magasin Göteborg. Ett samarbete mellan Näringslivsgruppen på Göteborg & Co och Business Region Göteborg. Läs hela magasinet här.

 

 

Haifa Wehbe, Dark Tranquillity, Eivør, Owe Thörnqvist, Sandro Cavazza, Iiris Viljanen, Renaida, Malou Prytz, Ann-Louise Hanson, nycirkus, GAMMAL och många, många fler. Den 6–11 augusti pågår Gothenburg Culture Festival (tidigare Göteborgs Kulturkalas) och bjuder på över 700 programpunkter på runt 30 festivalplatser i Göteborg. Programmet på Gothenburg Culture Festival är gratis för besökarna.

Foto: Beatrice Törnros/Göteborg & Co

Gothenburg Culture Festival innebär en fantastisk blandning av musik, dans, litteratur och samtal. Det blir bland annat Språkdisco på fem olika språk (Arabiska, Dari, Persiska, Tigrinia och Somali), Snedtänkt live med Kalle Lind, Poetry Slam, kampsport, parkour, Freestyle Mountainbike show, författaruppläsningar, körparad, Hammarkullekarnevalen, Pianofestivalen, bakluckeloppis, Jubileumspaviljongen, kubansk afton och stå upp-komik. Dessutom kommer RIX FM-festival med Ava Max, Liamoo, Hanna Ferm, Mohombi, Wiktoria, Bishara, Leia och Jubël. På Kajskjul 8 bjuds det på dansbansfest med The Mule Skinner Band, Framed & Martin Nilsson och Bhonus.

Superstjärnan Haifa Wehbe

Satsningen med arabiska storstjärnor är riktade konstnärliga satsningar som utöver sin egen lyskraft även ger positiva effekter, som ökat deltagande och därigenom ökad integration. Årets satsning finansieras av Göteborgs näringsliv genom Näringslivsgruppen Göteborg & Co.

– I år har vi också den stora äran att åter få presentera en arabisk superstjärna. Det blir den libanesisk/egyptiska sångerskan och filmstjärnan Haifa Wehbe, som ger en konsert på Kungstorget den 10 augusti kl.21:30, säger Tasso Stafilidis, verksamhetsansvarig på Gothenburg Culture Festival.

GCF Young i Trädgårdsföreningen

Likt tidigare år kommer aktiviteter och föreställningar för de yngre att hålla till i Trädgårdsföreningen under namnet GCF Young. Det blir bland annat publikfavoriten Varieté Göteborg där barn uppträder för barn, segling i Vallgraven, flash mob-workshop, många prova på-aktiviteter och nycirkus från flera olika länder.

– Vi är glada över att kunna blanda det lokala och det internationella i vårt utbud i GCF Young. Varieté GBG bjuder i år även på SingAlongAllsång i anslutning till sina föreställningar. Ingen ska heller missa nycirkus från Argentina, Estland och Finland eller clownerna från Kairo, säger Birte Niederhaus, programproducent för Gothenburg Culture Festival med ansvar för GCF Young, på Göteborg & Co.

Mat och hållbarhet

Förutom god mat hos festivalens matförsäljare bjuds det på Diskdisco, Schnippeldisco, workshops och föredrag med bland andra vegoinspiratören Therese Elgquist som driver bloggen Plant Based by Thess. Här finns grönsaker från stadsnära odlare, mat lagad på rester och internationell matmarknad på Gustaf Adolfs torg. Nytt för i år är en satsning på lokala bryggerier. – Vår hållbara arena Green Corner fortsätter att växa och fokus ligger på matsvinn. I år har miljökraven på alla matförsäljare skärpts och här finns ett fullspäckat program, en massa god vegetarisk mat och givetvis lokalt odlade grönsaker, säger Filip Eklund, producent för mat och marknad samt miljöansvarig på Göteborg & Co för Gothenburg Culture Festival. – Vi är också väldigt stolta över vår nya krögarsatsning Eat Local, Drink Local där fokus ligger på hållbar och lokal mat och dryck. Under festivalen kommer ett 30-tal hantverksbryggerier från Göteborg servera sin öl på restaurangplatsen som delas med Valand, säger Filip Eklund.

European Choir Games i Göteborg 3–10 augusti 2019

Årets tema är Voice & Music och samtidigt som Gothenburg Culture Festival pågår gästas Göteborg av körer från hela världen som samlas på grund av en av världens största körfestivaler: European Choir Games. De flesta av konserterna är gratis och presenteras i samarbete med Gothenburg Culture Festival. Körerna kommer också att gästa GCF:s olika scener.

Läs hela programmet på Gothenburg Culture Festivals hemsida.

Mellan den 2-5 juli är Svenska Handbollsförbundet och Göteborg värd för det Internationella Handbollförbundets (IHF) årliga kongress. Kongressen arrangeras parallellt med Partille Cup och kommer därför att ha en ungdomlig profil på temat ”In the spirit of world youth handball”. Till Göteborg anländer ungefär 350 delegater från runt 170 länder, där samtliga kontinenter är representerade.

Foto: Partille Cup

Kongressdelegaterna bor och konfererar på Gothia Towers. Att vara värd för kongressen är en del i svensk handbolls och Göteborgs gemensamma nära samarbete med IHF kring genomförandet av världsmästerskap i handboll. Sverige och Göteborg är arrangörer för herrarnas VM 2023, där matcher ska spelas i Scandinavium. IHF ser Partille Cup som en årlig höjdpunkt för den internationella handbollen och det är därför särskilt lyckat att kongressen sker under Partille Cup. Delegaterna kommer att få ta del av evenemanget på flera olika sätt under veckan, och de kommer även att få uppleva Göteborg.

Den 3–10 augusti kommer Göteborg att koka av musikaliska möten över nationsgränser när fler än 5000 körsångare kommer för att delta i European Choir Games, en av Europas största körfestivaler. Flera tusen körsångare från hela världen kommer att medverka i tävlingar som utser Europas bästa körer inom en mängd olika kategorier och musikstilar. Dessutom kommer den ärofyllda tävlingen Grand Prix of Nations att avgöras med körer från länder utanför Europa, såsom Kina, USA, Kanada, Ghana, Botswana och Indonesien.

Kören Ymna som ska medverka i Sweden A Cappella. Foto: Maja Kristin Lidell

Några av höjdpunkterna i programmet är konserten Sweden A Cappella, traditionell svensk körsång i sin allra bästa form med tre olika körer i Vasakyrkan. Dessutom utlovas en storslagen invigning med Eurovision Choir, körsångens motsvarighet till Eurovision Song Contest, samt finalkonserten med Göteborgs Symfoniker, Solala och 500 körsångare, båda på Partille Arena. Biljetter till dessa samt Sweden A Cappella köper du via European Choir Games hemsida.

Tävlingarna och konserterna kommer att, förutom på Partille Arena, hålla till i kyrkor och ute på stan i Göteborg och även i regionen. Som besökare kan du till exempel uppleva en friare konsertform, helt gratis. Dessa konserter kallas Friendship Concerts där körer från olika nationer och kulturer möts och sjunger på scener runt om i centrala Göteborg. Gothenburg Culture Festival pågår samtidigt på stan och garanterar en extra festlig inramning.

Göteborg & Co Möten deltar på ett antal olika mässor och kongresser för att omvärldsbevaka, skapa relationer och affärer samt marknadsföra Göteborg som mötesstad. I maj deltog Göteborg & Co Möten, tillsammans med lokala partners och nätverket Swedish Network of Convention Bureaus, på den årliga internationella branschmässan IMEX i Frankfurt.

Under den årliga internationella branschmässan IMEX i Frankfurt i maj nyttjades tillfället till att, förutom träffa nya och befintliga kunder, följa upp Association World Congress & Expo som genomfördes i april då många av deltagarna fanns på plats. Göteborg som mötesstad fick mycket positiv återkoppling från kunderna.

Eva Ahlm Tobisson från Göteborg & Co Möten och Maria Thylén från Svenska Mässan höll en välbesökt föreläsning om Göteborg under IMEX.
– Det var roligt att se att så många är intresserade av Göteborg som mötesstad. Man har verkligen fått upp ögonen och förstår fördelarna med att lägga möten här: gångavståndet i staden, prisbilden, venues, service och inte minst vårt unika samarbete med akademi och näringsliv, säger Eva Ahlm Tobisson, Projektledare Göteborg & Co Möten.

Maria Thylén, Svenska Mässan och Eva Ahlm Tobisson, Göteborg & Co Möten.

Positionen som globalt ledande destination för hållbara möten i ICCA Global Destination Sustainability Index nyttjas för att driva utvecklingen mot en mer hållbar mötesnäring och samtidigt stärka Göteborgs profil som mötesstad. Göteborg & Co:s hållbarhetsstrateg, Katarina Thorstensson, höll i en välbesökt workshop för den internationella mötesnäringen om Göteborgs hållbarhetsarbete under mässan. Guy Bigwood, initiativtagare till hållbarhetsindexet GDS-Index medverkade också under workshopen.

Guy Bigwood, GDS-Index och Katarina Thorstensson, Göteborg & Co föreläser om hållbarhetsarbete.

IMEX samlar över 5 000 mötesarrangörer från hela världen och då det är en av Göteborg & Co Mötens viktigaste evenemang för att värva möten, deltar vi årligen.

Här kan du se på vilka övriga evenemang Göteborg & Co Möten finns på plats under året.

Anna Hylander, Projektledare Göteborg & Co Möten. Foto: Linda Nordberg/Göteborg & Co

Anna Hylander är en av dem som under det senaste året arbetat intensivt med Associations World Congress & Expo (AWC) och även fanns på plats under genomförandet när nära 500 internationella besökare samlades på Svenska Mässan under april. Bakom kongressen står organisationen Association of Association Executives (AAE).

Hej där Anna, hur gick genomförandet?
– Jättebra, närmare 500 delegater från hela världen deltog och vi har fått väldigt bra feedback efteråt.

Vad har varit roligast under den här resan?
– De internationella kontakterna och att planera för värdskapet. Att knyta ihop alla olika aktörer; alltifrån politiker, personer inom forskning och besöksnäring till särskilt inbjudna gäster och talare och självklart organisationens team.
– Det var också roligt att få visa hur ett möte kan genomföras hållbart, att miljöcertifiera hela kongressen och att dela med oss av kunskap genom att bidra med lokal kompetens i programmet.

Göteborg & Co Möten brukar inte vara med i genomförande av möten, hur kommer det sig att det blev så med AWC?
– Nej, precis. I vanliga fall stöttar vi med allt som behövs för att få en kongress till Göteborg. Det kan vara strategier, ansökningsdokument, marknadsföringsmaterial, värdefulla kontakter inom staden, råd och information
– AWC var en strategisk satsning, som också innebar aktivt värdskap från vår sida. Det är ett steg i att öka kännedomen om Göteborg som mötesdestination och få visa upp staden för beslutsfattare till internationella kongresser. Och det lyckades vi med.

Vad var det bästa under dagarna?
– Att programmet blev så uppskattat. Att vi fick med framstående lokala företrädare som talare, till exempel från Volvo Car Group och Nobel Media. Vi fick också möjlighet att visa upp lokal innovation inom t ex medicinteknik med bioprinting och med körsång knyta an till European Choir Games.
– Dessutom så var det var mycket folk i staden redan när AWC startade eftersom Eurohorse höll på att avslutas. Så folk kom till en stad med puls och mycket aktiviteter.

Hur känns det så här i efterhand?
– Fantastiskt! Alla är så nöjda med upplevelsen. Att värdskapet lyckades. Den goda maten och all personal som genomgående får beröm. I synnerhet hos Svenska Mässan/Gothia Towers och Stjärnkockarna som kom samman och överraskade under kongressmiddagen på Kajskjul 8 i regi av Göteborgs Restaurangförening ”Smaka på Göteborg”.
– Det var också överväldigande många deltagare som ville veta mer om Göteborg och stannande en extra dag när vi anordnade en s.k. Destination day med besök bland annat hos AstraZeneca i Mölndal, Lindholmen Science Park och det nya centret för artificiell intelligens.

Vad hoppas du att besökarna fick med sig från kongressen?
– Jag hoppas såklart att de känner att det var det bästa programmet ever. Också att de fick en positiv bild av Göteborg som en hållbar mötesdestination och att de fick inspiration till kommande möten och kongresser, oavsett om de hamnar här eller någon annanstans i världen. Men självklart hoppas jag att beslutsfattarna tänker på oss som ett givet val för kommande kongresser.

 

För första gången någonsin kommer Sverige att få arrangera en Champions League-final. Detta står klart sedan UEFA:s exekutivkommitté utsett Göteborg som finalort för UEFA Women´s Champions League Final 2021.

Foto: Per Pixel Petersson

– Detta är en milstolpe i svensk fotbollshistoria. Från och med i år är damernas Champions League-final ett eget evenemang, och finalen som spelades i Budapest i maj visade direkt vilket lyft det är för damfotbollen, säger Svenska Fotbollförbundets ordförande Karl-Erik Nilsson.

I Budapest tog Lyon sin sjätte Champions League-titel genom att besegra Barcelona. I maj 2021 kommer finalen kommer att spelas på Gamla Ullevi, svensk damfotbolls nationalarena.

– Göteborg ska ännu en gång stå värd för ett stort idrottsevenemang och att det handlar om damidrott gör oss extra glada. Vi ser också fram emot att få uppmärksamma Göteborgs 400-årsjubileum med hjälp av UEFA Women’s Champions League Final 2021, säger Magnus Hallberg evenemangschef på Göteborg & Co.

Att en av damfotbollens största finaler kommer att spelas på Gamla Ullevi gläder också arenabolaget Got Event.

– Vi är oerhört stolta och taggade över att få vara finalarena för UEFA Women´s Champions League Final 2021. Som nationalarena för svensk damfotboll har vi ett långsiktigt intresse och ansvar för sportens utveckling och tillsammans med övriga samarbetspartners kommer vi göra vårt yttersta gör att leverera magiska ögonblick säger Lotta Nibell, VD på Got Event.

Att ge UEFA Women´s Champions League Final en egen plattform är ett av de första stegen i UEFA:s nya damfotbollsstrategi, vilken precis har lanserats.

– UEFA:s och Svenska Fotbollsförbundets strategier för framtidens damfotboll rimmar mycket med varandra. Efter succén som UEFA Dam-EM 2013 innebar, ansökte vi om att få arrangera ett flickmästerskap. Och det gör vi nästa år, då UEFA F17-EM avgörs i Sverige. Det evenemanget följs nu alltså upp med finalen i UEFA Women´s Champions League 2021. Samtidigt har vi tillsammans med de övriga nordiska förbunden och många intresserade städer inlett förstudien Vision 2027, som undersöker möjligheterna för en eventuell samnordisk ansökan om VM 2027, säger Karl-Erik Nilsson.