Nyheter

Hotell och restauranger har tappat flertalet av sina kunder. Evenemang och möten har flyttats fram eller ställts in. Besöksnäringen försöker på olika sätt hålla sina verksamheter igång, trots en oviss framtid under covid-19. Göteborg & Co har som destinationsbolag liksom kollegor runt om i världen försökt navigera i detta nya landskap. Dags att prata om hur det går för destinationen Göteborg och vilken roll Göteborg & Co kan spela nu och i framtiden.

Studio Göteborg & Co bjuder på korta samtal om aktuella händelser inom besöksnäringen i Göteborg. Här samtalar Andrea Jovell, marknad- och kommunikationschef, med inbjudna gäster.

Göteborg & Co är en del av Göteborgs stad. Vårt uppdrag är att få fler att upptäcka och välja Göteborg. I bred samverkan leder och driver vi utvecklingen av Göteborg som en hållbar destination.

Fler avsnitt hittar du här.

Torsdagen 4 juni fyller Göteborg 399 år. Då presenteras en försmak av 400-årsjubileets höjdpunkter och du får veta mer om det historiska festtåget som är en del av Jubileumshelgen 2021. Det blir premiär av en utställning med skisser på festtågets vagnar i NK:s skyltfönster, där en av vagnarna ska designas av göteborgarna själva.

Plats: Instagram @goteborg2021
Tid:
Torsdagen den 4 juni klockan 10.30

Göteborgs 400-årsjubileum presenterar festtågets vagnar illustrerade av 10 kända och mindre kända illustratörer via Instagram. En av vagnarna är extra speciell eftersom den ska illustreras baserat på idéer från göteborgarna själva. Livesändningen sker i promenadformat med start vid Gustav Adolfs torg och fortsätter sedan till NK:s skyltfönster på Östra Hamngatan där vi får veta mer om utställningen av festtåget.

Medverkande vid direktsändningen:

  • Therése Brusberg, chef Göteborgs 400-årsjubileum 2021, Göteborg & Co
  • Michelle Bödtker-Lund, producent invigning och jubileumshelg, Göteborgs 400-årsjubileum 2021, Göteborg & Co
  • Henrik Wallgren, konstnärlig ledare Historiska festtåget (tio första ekipagen), Göteborgs 400-årsjubileum 2021, Göteborg & Co
  • Charlott Holmåker, presskontakt, Göteborg & Co

För mer information och presskontakter, se pressmeddelande på Via TT.

Göteborg & Co har ingått ett nytt samarbete med Göteborgs-Posten, Luger och Pustervik där parterna tillsammans bjuder in till gratis streamade konserter. Det blir fyra konserter på Pustervik med Jonathan Johansson, Sarah Klang, Parham/Bonjou och Sabina Ddumba. Jonathan Johansson är först ut den 5 juni. Konserterna är början på ett samarbete där målet är att bjuda på mer streamad musik framöver.

Jonathan Johansson är först ut den 5 juni. Foto: Luger

– Det är väldigt roligt att kunna göra detta för göteborgarna tillsammans med Göteborgs Posten. Samtidigt är det också ett sätt att fortsätta bygga musikstaden Göteborg, säger Magnus Hallberg, evenemangschef på Göteborg & Co.

Konserterna är helt gratis och kommer kunna streamas från gp.se, det kommer också gå att swisha en valfri summa som går direkt till artisten. Först ut är Jonathan Johansson den 5 juni. I samband med konsterna kommer GP också ha studiosändningar med bland andra kulturjournalisten Johan Lindqvist.

– Det är några av Sveriges mest spännande artister som sätter ihop föreställningar som är unika för just den här kvällen. Tiderna är extrema och mycket känns tungt, men mitt i allt detta är det fantastiskt att ändå få tillgång till musik i ett sammanhang som vi inte upplevt tidigare, menar GP:s musikredaktör Johan Lindqvist.

För att ta del av konserterna behöver du inte ha ett inlogg på gp.se.

Konsertdatum:

Jonathan Johansson, 5 juni.

Sarah Klang, 12 juni

Parham/Bonjou, 18 juni

Sabina Ddumba, 26 juni

I september 2021 står Göteborg och Svenska Mässan värd för EAIE (the European Association for International Education), Europas största, och världens näst största internationella kongress inom högre utbildning. Runt 6 000 personer från universitet och högskolor från över 95 länder brukar delta

Foto: Per Pixel Persson/Göteborg & Co.

– Efter många års arbete kan vi nu berätta att Göteborg står som värd för EAIE 2021, ett besked vi kan ge när vi alla kan behöva något att blicka fram emot. Det är en besvärlig tid för branschen just nu och det behövs positiva nyheter. Att detta stora, prestigefulla möte kommer till Göteborg nästa år är en påminnelse om att arbetet med att värva framtida stora möten fortsätter oavbrutet, säger Annika Hallman möteschef på Göteborg & Co.

Under den årliga konferensen samlas rektorer, politiker, chefer för internationella avdelningar och andra verksamma inom internationell utbildning för att nätverka, delta i workshops och föreläsningar.

Kongressen organiseras av EAIE och som värd står sex universitet och högskolor i Västsverige: Göteborgs universitet, Chalmers, Jönköping University, Högskolan i Borås, Högskolan i Halmstad och Högskolan i Skövde.

– Genom att arrangera EAIE-konferensen här i Västsverige får vi inte bara möjlighet att diskutera och utbyta erfarenheter kring angelägna utbildningsfrågor. Vi bidrar också till att sätta vår region på den internationella utbildningskartan, säger Eva Wiberg, rektor Göteborgs universitet.

Förutom föreläsningar och workshops kommer också drygt 350 internationella organisationer att delta som utställare. Utställarna kommer från runt 30 länder som exempelvis Australien, Brasilien, Canada, Sydafrika, USA, Kina och Nya Zeeland. – Värdet av internationella relationer och utbyten kan inte överskattas, och konferensens tusentals deltagare från hela världen öppnar för fantastiskt många nya kontakter. På sikt gynnar det hela vår region genom många nya infallsvinklar i det utbyte av kunskap, kompetens och frågeställningar mellan samhälle och akademi som är en förutsättning för en positiv samhällsutveckling, säger Chalmers rektor Stefan Bengtsson.

Göteborgvarvet har sedan 1980 varit en stor löparfest i Göteborg. Men i år blev det istället ett virtuellt lopp där löpare från 24 länder sprang på hemmaplan. Ett exempel på hur krisen i världen snabbat på utvecklingen av digitala upplevelser.

Foto: Dino Soldin och Polestar. Suldan Hassan, Ullevi FK, under sitt VR-lopp på Hällered utanför Borås.

För Annika Knutsson, Göteborgsvarvets race director, var 11 mars en dag när allt ställdes på ända. Då beslutades att årets upplaga ställdes in. Evenemanget som varje år lockar 80 000 löpare att springa något av loppen under veckan och hundratusentals åskådare fyller Göteborgs gator.

– Varvet betyder så mycket både för löparna och för Göteborg så det var ett svårt beslut. Samtidigt fanns det i våra planer att satsa på virtuella lopp. Detta snabbade på den processen, säger Annika Knutsson.

I Göteborgs roll som European Capital of Smart Tourism är digitalisering ett prioriterat område. Därför är utvecklingen av virtuella evenemang, konserter och kulturella upplevelser av stort intresse. Ett annat exempel är musiklägret Side by side by El Sistema som förra året i Göteborg samlade över 2 000 deltagare från hela världen. Även det kommer genomföras digitalt i år.

När det gäller virtuella lopp ligger Europa en bit efter USA där det har blivit vanligt på senare år. Göteborgsvarvet Virtual Race 21k är ett av de första som genomförts i större skala på vår kontinent.

Längden var som alltid 21,1 kilometer och de anmälda löparna skulle springa sträckan under dagarna 15 – 17 maj. Genom att ladda ner en app så registrerades loppet via löparens mobiltelefon eller GPS-klocka.

Totalt var det 3 336 löpare från 24 länder som fullföljde loppet. Tillsammans sprang de 70 643 kilometer och den snabbaste tiden var 1:10:30 för män och 1:19:24 för kvinnor.

Annika Knutsson, race director

– Det är riktigt bra för att vara en premiär. Vi kommer fortsätta arrangera virtuella lopp i framtiden vid olika tillfällen och med olika distanser. Det är något som vi tror att löparna kommer vilja ha, säger Annika Knutsson.

Men 2021 hoppas Göteborgsvarvet vara tillbaka och fylla Göteborgs gator med löpare och publik under en intensiv vecka i maj.

– Ja, det vill vi verkligen. De virtuella loppen är ett bra komplement som är bra både för folkhälsan och loppet. Men det ersätter inte att springa tillsammans inför en stor publik. 2021 fyller Göteborg 400 år och då arrangerar vi både det ordinarie Göteborgsvarvet och ett jubileumsmaraton som går i september där det redan är flera tusen anmälda.

För oss i Norden är flyget viktigt för att människor ska kunna ta sig hit. Just nu står de flesta flygplan på marken och resenärerna har minskat med över 95 procent. Möt Lottie Ljunggren, direktör för Marknad och Kommersiell utveckling på Swedavia. I ett samtal med Andrea Jovell, chef för Marknad & Kommunikation på Göteborg & Co berättar hon om hur man hanterar krisen, klimatomställningen och när planen kan tänkas lyfta igen.

Studio Göteborg & Co bjuder på korta samtal om aktuella händelser inom besöksnäringen i Göteborg. Här samtalar Andrea Jovell, marknad- och kommunikationschef, med inbjudna gäster.

Göteborg & Co är en del av Göteborgs stad. Vårt uppdrag är att få fler att upptäcka och välja Göteborg. I bred samverkan leder och driver vi utvecklingen av Göteborg som en hållbar destination.

Fler avsnitt hittar du här.

Ett rykande färskt nummer av Magasin Göteborg distribuerades som bilaga till Dagens Industri den 13 maj. ” Hållbar tillväxt – för alla” är det bärande temat för årets magasin som bland annat lyfter smart citylogistik, avancerad vård på fyra hjul, kongresstaden Göteborg, fossilfria investeringar och bjuder även fiskrecept från årets kock Martin Moses. 

Årets magasin har temat Hållbar tillväxt – för alla. När Göteborg genomgår ett gigantiskt utvecklingssprång och vi mitt i det stora klivet möter en pandemi är det viktigare än någonsin att vi har FN:s Agenda 2030 för ögonen: att ingen får lämnas utanför utvecklingen. Därför genomsyras årets magasin av hållbar tillväxt med aktuella berättelser och storyn som visar upp det Göteborg som vi är så stolta över.

Magasin Göteborg produceras i samarbete med Näringslivsgruppen på Göteborg & Co och Business Region Göteborg. För nionde året i rad distribueras magasinet som en bilaga till Dagens Industri och läggs ut på en rad platser runt om i Göteborg.

Dessutom publiceras magasinet digitalt på www.magasingoteborg.se där alla tidigare nummer av Magasin Göteborg också finns att läsa.

Dela och kommentera gärna med #magasinGBG

Trevlig läsning!

Göteborg blir första destination i landet att starta en digital plattform för kunskap om besöksnäringen. Där ska olika turistiska data samlas in, analyseras och ge kunskap för beslut om framtida utveckling för besöksnäringen.

Foto: Jennie Smith/Göteborg & Co

– Vi ser att besöksnäringen behöver bättre kunskap om vilka det är som besöker oss, hur de planerar och genomför sin resa. Detta är ett sätt att samla in, berika, analysera och tillgängliggöra data inom boende, transporter och aktiviteter, säger Niklas Masuch på Göteborg & Co som projektleder arbetet.

Målet är att ge insikter och ett förbättrat beslutsstöd i destinationens utvecklingsarbete hos Göteborg & Co och hos medverkande partners. Ett efterfrågat underlag för nya företag, produkter och tjänster inom besöksnäringen.

Göteborg är utsett av EU till European Capital of Smart Tourism 2020 där ett av områdena handlar om digitalisering. Den kunskapshubb som Göteborg & Co nu bygger upp är en del av arbetet inom smart turism där målet är att utveckla turismen i Europa på ett hållbart sätt.

Göteborg & Co har upphandlat teknik- och kommunikationsföretaget HiQ som ska ta fram en första version tillsammans med de olika aktörer som kommer att använda den. Aktörerna utgörs dels av besöksnäringen dels av industriella partners. – Vi ska ha ett färdigt koncept på plats efter sommaren. Det blir en digital testbänk för att stimulera ny innovation inom besöksnäringen och en väldigt bra genomlysning av hur vi kan göra detta med den bästa tekniken. Steg två blir att färdigställa och driva det vidare, säger Niklas Masuch.

Den 13 maj distribueras årets Magasin Göteborg som bilaga till Dagens Industri. Temat i år är ”Hållbar tillväxt – för alla”. I årets magasin kan du bland annat läsa om årets kock, köksmästaren från SK Mat och Människor Martin Moses. Magasinet är ett samarbete mellan Näringslivsgruppen på Göteborg & Co och Business Region Göteborg.

Magasin Göteborg kommer att distribueras på en rad platser i och runt Göteborg. Dessutom kommer magasinet publiceras digitalt på www.magasingoteborg.se där alla tidigare nummer av Magasin Göteborg också finns att läsa. Trevlig läsning!

Samtidigt som stora delar av världen sitter i karantän har Sverige valt att gå en annan väg. Restauranger och kaféer är fortfarande öppna och med det följer ett stort ansvar. Veckans Studio Göteborg & Co gästas av Angelica Winter, avdelningschef för livsmedelskontroll på Miljöförvaltningen.

Vi får höra Angelica berätta om hur restauranger i Göteborg anpassar sig till rådande läge, vilka frågor som dyker upp under Miljöförvaltningens kontroller och vad besökare bör tänka på för att underlätta för restauratörer att fortsätta sina verksamheter.

Studio Göteborg & Co bjuder på korta samtal om aktuella händelser inom besöksnäringen i Göteborg. Här samtalar Andrea Jovell, marknad- och kommunikationschef, med inbjudna gäster.

Göteborg & Co är en del av Göteborgs stad. Vårt uppdrag är att få fler att upptäcka och välja Göteborg. I bred samverkan leder och driver vi utvecklingen av Göteborg som en hållbar destination.

Fler avsnitt hittar du här.

Den 13 maj distribueras årets Magasin Göteborg som bilaga till Dagens Industri. Temat i år är ”Hållbar tillväxt – för alla”. I årets Magasin kan du bland annat läsa en intervju med industrimannen Carl Bennet. Magasinet är ett samarbete mellan Näringslivsgruppen på Göteborg & Co och Business Region Göteborg.

Magasin Göteborg kommer att distribueras på en rad platser i och runt Göteborg. Dessutom kommer magasinet publiceras digitalt på www.magasingoteborg.se där alla tidigare nummer av Magasin Göteborg också finns att läsa. Trevlig läsning!

I projektet Göteborgs Framtidsambassadörer utforskas olika sätt att stärka lärandet och fördjupa ämneskunskaperna i naturvetenskap och teknik. Det har förverkligats genom ett samarbete mellan Göteborgs grundskoleförvaltning, Universeum och Näringslivsgruppen och Göteborgs 400-årsjubileum på Göteborg & Co. Nu ställer projektet om till digitala upplevelser och möten.

På ambassadörsdagen 22 april ställde eleverna om till digitala presentationer.

Målet med Göteborgs Framtidsambassadörer är att grundskoleelever ska utvecklas smart, hållbart och inkluderande med utgångspunkt i skolans behov, Universeums lärmiljöer och de globala målen i Agenda 2030. Syftet är stärkt kompetens, ökad likvärdighet och ytterst högre måluppfyllelse för elever i grundskolan. Projektet bidrar även till att stödja rektorer i skolans utveckling och höja skolans digitala kompetens.

I november 2019 fördjupade sig lärare och grundskoleelever i temat ”Hållbara hav”, och under våren 2020 har projektet arbetat med koncepten ”Kropp och hälsa” och ”Rymden”.

22 april var det ambassadörsdag för alla klasser som jobbat med rymden utifrån temat ”vår unika planet”. Vi fick se flera inspirerande filmer fulla av kloka reflektioner om hållbarhet. Givet situationen med covid-19 blev ambassadörsdagen helt digital och alla klasser var med på länk. Inte som planerat men bra ändå i ett projekt som också handlar om att pröva kraften i digitalisering för att hitta nya sätt att lära.

Läs mer om Göteborgs Framtidsambassadörer på universeum.se.

Se filmen om Framtidsambassadörer.