Nyheter

I samband med Go Science fick gästforskare från Göteborgs universitet och Chalmers besöka och lära sig mer om det nya nationella centret för AI forskning, AI Innovation of Sweden.

AI Innovation of Sweden är det nationella centret som genom samverkan ska accelerera innovation och forskning inom praktiskt tillämpad Artificiell Intelligens – AI. Det är en nationell och neutral satsning med ambition att fungera som en motor i det svenska AI-ekosystemet. Fokus ligger på att öka tillämpning av AI genom delning av kunskap och data, samlokalisering och samarbetsprojekt, allt med ett starkt fokus på etik, transparens och säkerhet.

Under en eftermiddag fick ett 20-tal gästforskare lyssna till en inspirationsförläsning samt delta i workshop för att lära sig mer om AI forskningen i Sverige och med syfte att använda AI som ett nytt verktyg i sitt dagliga forskningsarbete.

Adrian Bumann (Chalmers) och Aram Karimi (Göteborgs universitet) deltog på föreläsning och workshop på AI Innovation of Sweden med Go Science.

Adrian Bumann är doktorand på avdelningen för entreprenörskap och strategi, på institutionen för teknikens ekonomi och organisation. Han forskar om informationssystem och digital transformation med fokus på innovationsprocesser inom den maritima och marina sektorn och använder AI som verktyg.

− Jag har varit involverad i en av datafabrikerna på AI Innovation of Sweden. Jag tycker att det är en bra organisation att samla människor från olika områden. Det är bra att ha all kunskap på en å samma plats om vihar en fråga eller letar efter vissa kontakter för specifikt innehåll. Många människor här har mycket olika erfarenheter av AI.

Aram Karimi som forskar om Natural Language Processing på Göteborgs universitet vid Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteorin använder också AI i sitt dagliga arbete för att förstå semantik för text i Natural Language Understanding. Hon har varit på flera av Go Science aktiviteter under hösten och uppskattar det.

− Go Science är väldigt bra för internationella forskare. Jag skulle även vilja ha flermöten med företag och branscher från näringslivet. Vi forskare måste kunna förstå och lösa problem som hjälper människor i verkliga arbetslivet.

Från januari 2020 slås Student Göteborg och Go Science samman och bildar Unimeet Gothenburg.  Syftet med projektet är bland annat en ökad samverkan mellan Göteborgs universitet, Chalmers och näringslivet. Den nya plattformen innebär inte någon stor förändring utan fortsatt arrangeras välkomstaktiviteter, men med ett ökat fokus på samverkan mellan Göteborgs universitet, Chalmers och näringslivet. Tillsammans vill vi göra Göteborg till en ännu bättre stad för internationella studenter och gästforskare. Vi vill också visa bredden av stadens verksamhet, inriktning och kompetens genom en tydligare profilering av kunskapsstaden Göteborg.

I Hollywood är 96% av filmregissörerna män. I Europa är 81% av filmerna regisserade av män. Av alla filmer som visats på svensk bio hittills i år är endast 20% regisserade av kvinnor. Det vill Filmfestivalen ändra på med start under 2020 års festival.

Över hela världen finns det filmskapare, filmarbetare och aktivister som kämpar för en mer jämställd filmindustri och år 2020 har inom filmbranschen pekats ut som jämställdhetens år. Ett initiativ som har inspirerat Filmfestivalen är #5050×2020-projektet. Filminstitut, filmfestivaler och andra branschaktörer runt om i världen har anslutit sig till initiativet med målet att uppnå jämställdhet i sina verksamheter till 2020.

200 filmer regisserade av män och 200 filmer regisserade av kvinnor kommer att visas under Filmfestivalen. Jämställdhet är däremot inget nytt inom verksamheten, där man arbetat med frågorna sedan 40 år tillbaka i tiden. 2019 var 42% av filmerna som visades regisserade av kvinnor.

– Men att medvetet gå in från start och skapa ett jämställt program har resulterat i flera viktiga diskussioner om urvalsprocesser, kvalitet och feminism med publik, filmskapare och bransch. Det vill vi fortsätta med, säger Mirja Wester, VD.

Handbolls-EM väntar runt hörnet och ett fåtal biljetter finns kvar till Sveriges premiärmatch den 10 januari, tätt uppföljd av två rafflande uppgörelser den 12 och 14 januari. En nyhet är att Fanzone kommer att öppna upp på restaurang Ristoria på Gothia Towers.

Tufft motstånd väntar i Scandinavium när Sverige möter Schweiz, Slovenien och Polen. Om du vill vara med och heja fram Sverige till finalspelet på Tele2 Arena i Stockholm så passa på att köpa biljetter nu. Dessutom kan du och dina handbollsvänner ladda upp i Fanzone med god mat och underhållning i form av både quiz och en trubadur. Fanzone är beläget inne på restaurang Ristoria, en del av Gothia Towers, vid Korsvägen. Scandinavium ligger på bara några minuters gångavstånd.

Köp dina handbollsbiljetter här (länk).

Boka bord i Fanzone på restaurang Ristoria (länk).

Hösten 2019 genomfördes det kulturpedagogiska projektet Mollusker och Människor. Ett samarbete mellan Teater Trixter och Göteborgs Naturhistoriska museum, där 150 unga mellan 9–15 år har fått uttrycka sina tankar och associationer om havet och klimatförändringar genom bild, form och ord. 

Utställning Mollusker och Människor på Göteborgs Naturhistoriska museum.
Foto: Pauline Pontois /Göteborg & Co

Hur tänker unga kring havet och klimatfrågan idag? Vad har de för relation till havet? Mollusker och Människor är ett kulturpedagogiskt projekt där pedagogerna från olika skolor i Göteborg, tillsammans med Teater Trixter, jobbar för att göra unga röster om hav och klimat hörda i det offentliga rummet. Inte bara kring de negativa effekterna av global uppvärmning, utan även om positiva aspekterna av havsmiljön t.ex. de fantastiska varelserna under ytan.

Arbetet startade i klassrummet i form av workshop och fortsatte på Teater Trixter där eleverna fritt fick tolka temat ”hav och klimat” samt uttrycka sig med färg och form som verktyg.

− På Teater trix fick vi måla något valfritt som hade med klimatförändringarna att göra. På ena halvan av mitt papper så gjorde jag ett halvt träd som mådde bra och det var fint väder osv. På andra halvan så mådde trädet inte bra och det var svarta moln och helt grått ute. Tanken med min bild var att jag skulle visa hur vår värld kanske ser ut om vi fortsätter som vi gör, förklarar Ella som går i sjuan på Frida-skolan och som deltog i projektet.

Elevernas arbete samlades i en utställning på Göteborgs Naturhistoriska museum mellan 28 november och 19 december.

− Vi har upplevt ett oerhört engagemang hos deltagarna, och alla grupperna i projektet har också besökt utställningen. Det visar hur viktigt det är för unga att få vara delaktiga i det offentliga rummet och att vi delar en stad med plats för många olika röster. Deltagarna har även fått information om vår egen havsmiljö från marinbiologen Kennet Lundin, och tips om hur de själva och lärare kan söka sig vidare. Mollusker och människor ingår i ett undersökande arbete som startade 2016 om hav och klimat, och vi ser fram emot att gå vidare med dessa teman, säger Karin Blixt, projektledaren för Mollusker och Människor på Teater Trixter.

Teater Trixters projekt Mollusker och människor har genomförts med stöd av Näringslivsgruppen på Göteborg & Co, Otto & Charlotte Mannheimers fond samt Göteborgs Naturhistoriska museum.

En tolkning av temat ”hav och klimat”. Foto: Pauline Pontois /Göteborg & Co

Göteborg uppskattas som mötesstad

Publicerat av Linda Nordberg 18 december, 2019 under Okategoriserade.

Varje år väljer Göteborg & Co att mäta nöjdheten hos nationella och internationella konferensdeltagare i Göteborg. Resultatet ger en indikation på om det finns förbättringsområden som staden, arrangörer och leverantörer kan arbeta med. Under 2019 genomfördes fyra undersökningar och totalt intervjuades strax över 640 delegater på plats under de utvalda kongresserna. Resultatet är positivt.

Utsikt över mässhall.
Svenska Mässan. Foto: Peter Kvarnström/Göteborg & Co.

Oberoende av målgrupper och kongressernas olika förutsättningar står sig Göteborg mycket bra som mötesstad. När Göteborg & Co väljer ut kongresser att mäta nöjdheten under så beaktas anläggning, ämnen, mötesarrangörer och vilken period på året kongressen hålls under. Detta för att få så stor spridning och så rättvist resultat som möjligt. Under 2019 års delegatundersökningar intervjuades delegater från Sverige, Europa och övriga världen.

Nöjdhetsgraden når över 90 procent i flertalet av kategorierna, såsom boende på hotell, kollektivtrafik, utbud av nöjen, restauranger och caféer. När det kommer till service och bemötande så ligger nöjdheten på hela 97 procent. På frågan om deltagare kan tänka sig att komma tillbaka till Göteborg för en ny konferens, så svarar 95 procent ja. Cirka 89 procent kan också tänka sig att rekommendera Göteborg till vänner, släktingar eller bekanta.

Totalt sett är en majoritet av de som intervjuades positiva till Göteborg som helhet. Den totala nöjdheten med Göteborg som destination är hela 98 procent och det är en liten ökning från 2018.

Den 17 december blev det officiellt vilka sju låtar som är finalister i tävlingen Jubileumslåten. Nu kan allmänheten vara med och rösta fram sin favorit till att bli det officiella soundtracket till Göteborgs 400-årsjubileum.

Finalisterna samlade på scen. Foto: Elvira Sandell/Göteborg & Co.

Av de 70 bidrag som kom in har nu sju finalbidrag presenterats till tävlingskategorin Jubileumslåten, som är en del av The Brewhouse Award. Från 17 december till 12 januari kan alla gå in och rösta på sin favorit på brewhouse.se. Vinnaren presenteras den 31 januari 2020.

Här kan du lyssna på finalbidragen:

• ”Med allt du innebär” med Axel Sondén

• ”Min vän Göteborg” med Jonathan Lundén

• ”Mitt älskade Göteborg” med Vanessa Liftig

• ”Staden Vi älskar!” med M-Rock & Wefunky band

• ”Vårt kära Göteborg” med Arvingarna

• ”Vi vill leva, vi vill dö i Göteborg” med Katarina Hemlin

• ”Vilar i din famn (Göteborg)” med Mejram

Vinnaren erhåller ett vinstbelopp á 20 000 SEK och får sin låt inspelad i en professionell studio inför jubileumsåret 2021. Dessutom får vinnaren affärscoachning, en mentor, plats i någon av Brewhouse Incubators tillväxtprogram, kontorsplats i Brewhouse coworking-kontor under sex månader med mera.

Det kommer även att utfalla specialpriser till bidrag som sticker ut och som vi vill ge en extra uppskattning. Det kan vara bidrag med humor, bidrag med grym känsla eller ett bidrag där temat verkligen fångar stadens väder, våra människor eller något annat göteborgsk.

Läsåret 2019/2020 driver 33 706 gymnasieelever UF-företag i Sverige. Av dessa är 2 921 i Göteborgsregionen – en ökning för femtonde året i rad. Ökningen har främst varit störst i samhällsprogrammet (50 procent ökning) samt yrkesprogrammet för el och energi.

2 921 gymnasieelever driver UF-företag i Göteborgsregionen. Foto: Ung Företagsamhet.

Läsåret 2019/2020 slår alla rekord. Med en ökning på sju procent jämfört med förra året driver i år 33 706 elever ett UF-företag, varav 2 921 elever i Göteborgsregionen där 807 UF-företag bildades.

Totalt har Göteborg 46 UF-skolor och med över 200 UF-elever blev Polhemsgymnasiet på Lindholmen största UF-skola. Eleverna som driver UF-företag läser många olika program och flest UF-elever finns på ekonomi-, teknik- och handelsprogrammet. Under året blev det även en ökning av antal elever på samhälls-, el- och energiprogrammet.

Sedan starten 1980 har över 450 000 elever drivit UF-företag.

2 mars är det dags för den stora UF-mässan där UF-företag får möjlighet att ställa ut på Svenska Mässan och presentera samt sälja sina produkter och tjänster. En chans som man inte vill missa!

Gbg Talks på Göteborgs Centralstation drog många nyfikna som ville prata med en främling. Under helgen var stundtals kön lång då sex samtal var igång samtidigt.

Gbg Talks på Göteborgs Centralstation. Foto:Dear Studio/Mattias Vogel

Några som pratade långt över en timme med varandra var Ann-Charlotte Sönne och Nina Karlsson.

– Det här var jätteroligt, vi hade samma energi. Jag är ny i Sverige, flyttade hit för två år sedan, och det har varit svårt utan kompisar. Jag kom hit idag för att prata med någon och nu har jag fått en kompis. Det blev mer än vad jag förväntade mig, säger Nina Karlsson.

– Vi möttes här vid disken och jag kände bara ja! Det har varit så roligt, vi har bestämt att vi ska bli språkvänner nu. Jag skulle vilja träffa fler, säger Ann-Charlotte Sönne.

Gbg Talks är ett initiativ inom Julstaden Göteborg och i helgen var det premiär på Centralstationen. I ett särskilt iordningsställt ”rum” kunde vem som helst slå sig ner och med hjälp av specialskrivna frågor träffa en främling i ett spännande samtal. Och intresset var stort.

Andrea Jovell, marknad- och kommunikationschef på Göteborg & Co, ser gärna en fortsättning på Gbg Talks.

– Vi har fått mycket varma reaktioner från deltagarna som beskrev upplevelsen som fin och speciell. Flera av deltagarna bytte kontaktuppgifter och blev vänner direkt så syftet att främja fler mänskliga möten är uppnått, säger Andrea Jovell.

Gbg Talks sätter fokus på det mänskliga mötet och vill lyfta organisationer som också jobbar med de här frågorna som Språkvän Göteborg, Stadsmissionen, Kompis Sverige och Kulturkompis. Bakom Gbg Talks står Göteborg & Co.

Mer information om Gbg Talks finns på: goteborg.com/gbgtalks så hittar du frågor, filmer och mer information om initiativet.

Julstaden Göteborg sker för 16:e året i rad och pågår 15 november till 6 januari. Ett brett utbud, med allt från belysning till julmarknader, konserter, julklappsshopping och Jul på Liseberg, lockar både göteborgare och tillresta besökare under november och december månad.

I samband med bland annat budprocesser för större evenemang och mästerskap kan en film fungera som en viktig del av en presentation. Nu finns en ny film klar som visar på Göteborgs alla fördelar som evenemangsstad.

Polismästare Emelie Kullmyr och hockeyspelare Joel Lundqvist.

Den nya filmen visar på Göteborgs framgångsfaktorer när det gäller evenemang såsom närhet, samverkan och en evenemangsälskande lokalbefolkning. Filmen är uppbyggd utifrån fem personers medverkan, samtliga med någon form av Göteborgsanknytning. Det är kommunfullmäktiges ordförande och tillika Göteborgs borgmästare Anneli Rhedin, polismästare Emelie Kullmyr, Filmfestivalens konstnärlige ledare Jonas Holmberg, hoppryttare Malin Baryard Johnsson samt Frölunda Indians Joel Lundqvist.

Se filmen här (länk).

Nästa år är Göteborg ”European Capital of Smart Tourism”. Staden ska bli en förebild för EU-städer i utvecklingen av hållbar och smart turism. Nu har EU-kommissionen besökt Göteborg för ett första planeringsmöte inför 2020.

Startmöte för Göteborg som huvudstad för smart turism. Från vänster: Antigoni Avgeropoulou, Åsa Borvén, Ilona Lelonek Husting, Katarina Thorstensson, Helena Lindqvist, Sandra Bumbar-Malchow, Lars Isacson.

När Göteborg i oktober utsågs till Europas huvudstad för smart turism så startade arbetet med att planera vad som ska hända under året. EU-kommissionens representant Ilona Lelonek Husting fick på fredagen 6 december en första genomgång av planerna.

– Det som imponerade mest på EU-kommissionen var hur vi lyckats med samverkan mellan besöksnäringen, staden och hur göteborgarna involveras. Nu ska vi titta på vilka aktiviteter som vi själva ska göra 2020 och vad som redan finns inplanerat, säger Helena Lindqvist som är projektledare på Göteborg & Co.

Det blir en plattform för att utveckla Göteborg som destination och samverka ännu tätare med alla intressenter. Men än mer handlar det om att ta en ledarroll inom EU för att utveckla en långsiktigt hållbar turism.

Capital of Smart Tourism är ett initiativ från EU för att höja profilen för Europa som turistmål och att sätta upp en plattform för att dela med sig av de bästa metoderna inom området turism hos europeiska städer. Städer med minst 100 000 invånare kan delta och den som utses till huvudstad ska vara framstående inom fyra kategorier: tillgänglighet, hållbarhet, digitalisering samt kulturarv och kreativitet.

– Det handlar om att få ihop de fyra delarna för att få till riktigt smart turism. Vår förmåga att samarbeta i Göteborg är unik och jag är stolt över att kunna berätta om detta. Men vi ska också lära av andra som är duktiga inom områdena. Då kan vi gå från smart till smartare, säger Katarina Thorstensson som är hållbarhetsstrateg på Göteborg & Co.

Turismen växer och står för 10 procent av EU-staternas samlade BNP och skapar 27 miljoner jobb. Det är en fragmenterad bransch som består av 2,2 miljoner företag där hela 90 procent är små eller medelstora. Men det finns stor potential att växa ytterligare genom att förbättra upplevelser, skapa nya möjligheter för partnerskap och samarbete och stärka innovation i Europas städer och regioner.

Läs mer om European Capital of Smart Tourism.

Nu är Framtidsambassadörer i gång! Fler elever ska lämna grundskolan med godkända betyg. Eleverna ska också pröva kraften i digitalisering för att hitta nya sätt att lära.

Foto: Universeum

Grundskoleelever kommer att utvecklas smart, hållbart och inkluderande med utgångspunkt i skolans behov, Universeums lärmiljöer och de globala målen i Agenda 2030. Syftet är stärkt kompetens, ökad likvärdighet och ytterst högre måluppfyllelse för elever i grundskolan. Projektet bidrar även till att stödja rektorer i skolans utveckling och höja skolans digitala kompetens.

Första konceptet ”Hållbara hav” startade i slutet på november med omkring 150 elever, årskurs 4–6, från sex olika klasser runt om i staden. Arbetet byggs på olika tillfällen med lärarinspiration, för- och efterarbete i klassrummet samt besök på Universeum där eleverna utforskar nya lärmiljöer och får nya verktyg för att stärka lärandet. Med utgångspunkt i det globala målet nr 14 Hav och marina resurser och biologi som grund kommer eleverna arbeta med ett problembaserat lärande och blandade lärmiljöer som verktyg för att förstå sin samtid och omvärld.

Under läsåret 2019/2020 utvecklas projektet med 16 nya klasser och två ytterligare koncept ”Kropp och hälsa” (årskurs F-3) och ”Rymden” (årskurs 6–9). Parallellt utvecklas fler koncept som kommer sättas igång läsåret 2020/2021. Tanken är att Framtidsambassadörer ska gå från ett projekt till att bli en metod som kan nyttjas i större skala.

Projektet är en del av fokusåret Kunskap och Upplysning inför Göteborgs 400-årsjubileum 2021.

Välkommen till Gbg Talks – ett samtal på riktigt på Göteborgs Centralstation den 14-15 december. Här får du chansen att lära känna någon du aldrig tidigare mött.

Foto: Dear Friends/Göteborg &Co.

Den 14 och 15 december klockan 11–15, på Göteborgs Centralstation får alla som vill möjlighet att lära känna någon de tidigare aldrig träffat. För att bryta isen och bädda för ett spännande samtal får var och en specialskrivna frågor att ställa varandra. Gbg Talks är ett initiativ inom Julstaden Göteborg där göteborgare kan mötas.

– Vårt uppdrag är att få fler att upptäcka och välja Göteborg, dessutom ska vi bidra till en hållbar destination i alla dimensioner. Vi är övertygade om att goda samtal leder till ökad förståelse och därigenom en bättre stad för alla, säger Peter Grönberg, vd på Göteborg & Co.

När Gbg Talks har premiär den 14 december är det som en del av Julstaden. Redan den 6 december premiärsläpps videoklipp med göteborgare som aldrig träffats förut och lär känna varandra. Se klippen här: goteborg.com/gbgtalks 

Gbg Talks sätter fokus på det mänskliga mötet och vill lyfta organisationer som också jobbar med de här frågorna som Språkvän Göteborg, Stadsmissionen och Kompis Sverige.

När, var och hur? Den 14–15 december mellan klockan 11.00 och 15.00, på Göteborgs Centralstation. Kom som du är och kontakta medarbetare från Göteborg & Co på plats.

Vågar du testa? Gå in på goteborg.com/gbgtalks så hittar du frågor, filmer och mer information om initiativet. Eller kom förbi och ta del av andras spännande samtal.

J