Nyheter

Ett rykande färskt nummer av Magasin Göteborg distribuerades som bilaga till Dagens Industri den 15 maj. I tidningen lyfts berättelser om det innovativa och moderna Göteborg men även om vad som är hett i staden just nu. ”Intelligens med omtanke” är det bärande temat för årets magasin.

Magasin Göteborg Foto: Katja Ragnstam

– Mycket händer i Göteborg just nu. Nya idéer föds, möjligheterna är många och intresset är stort för staden. Allt fler människor upptäcker Göteborgs attraktivitet både som stad att bo, verka i och besöka. A ”pocket-sized metropolis” skrev nyligen en utländsk journalist om Göteborg. Det är en ganska träffsäker definition på en stad och region vi är väldigt förtjusta i, säger Lennart Johansson, chef på Näringslivsgruppen för Göteborg & Co.

Årets utgåva av Magasin Göteborg har temat ”intelligens med omtanke”. Artificiell intelligens och stadsutveckling kräver både förståelse för nya smarta sätt att verka och leva samtidigt som dessa nya möjligheter behöver användas med omtanke för att så många som möjligt ska få tillgång till det som gör Göteborg attraktivt. I tidningen lyfts allt från 3D-bioprintar som skapar kroppsvävnad och hur Göteborg landade ett Nobelpris till sommarens körinvasion och vilka de sex företagen vi bör hålla koll på just nu är. Läs också om hur en boråsare inredde Dubai, hur Göteborgs streetmode erövrar världen och om årets mest intressanta flygetablering på Landvetter.

Magasin Göteborg produceras i samarbete med Näringslivsgruppen på Göteborg & Co och Business Region Göteborg. För åttonde året i rad distribueras magasinet runt om i Göteborg och är en av de mest lästa bilagorna i Dagens Industri.

Läs Magasin Göteborg digitalt här och kommentera gärna med #magasinGBG

Filmen Aniara, visad inuti en sarkofag under Göteborgs Film Festival i januari i år, skapade uppmärksamhet i media världen över. Den otraditionella filmupplevelsen utmanade det sedvanliga sättet att se på film och nådde en medieräckvidd på 500 miljoner.

Foto: Studio Mint

– Vi är oerhört glada över genomslaget som The Worlds Most Claustrophobic Cinema fick världen över, inte minst i USA där det skrevs flera hundra artiklar om visningarna. Vetskapen om att det i över 140 länder skrivits om Göteborg och dessa visningar under festivalen känns fantastiskt skoj. Och att nå ut till allt från Perez Hilton till Variety, The Hollywood Reporter och The Times med ett helt egenproducerat arrangemang känns stärkande för vårt framtida arbete med utvecklingen av festivalen, säger Andreas Degerhammar, kommunikationschef, Göteborg Film Festival.

Under Göteborgs Film Festival utmanade festivalen förväntansfulla människor med en bioupplevelse utöver det vanliga. En upplevelse inuti ett trångt fysiskt utrymme, en sarkofag där utövaren var helt isolerad från omvärlden. Konceptet fick stor internationell uppmärksamhet och spridning i media och den annorlunda filmupplevelsen plockades upp i TV, radio, tidningar och social media. Att se på film i den klaustrofobiska miljön, omnämndes i över 500 artiklar och inlägg i sociala medier samt delades från över hundra olika länder. Under lanseringsdagen twittrades det flitigt och första dagen publicerades en tweet var tredje sekund. Det rådde ingen tvekan om det stora intresset för den omtalade filmupplevelsen och samtliga 28 föreställningar blev snabbt utsålda.

Tack vare samarbetet mellan Göteborg Film Festival och Näringslivsgruppen, Göteborg & Co möjliggjordes en större, internationell pressbevakning av bland annat The New Yorker, Variety, Cineuropa och the Telegraph.

Göteborg Film Festival är en ideell förening. Deras årliga festival äger rum från tredje veckan i januari och pågår i tio dagar där filmer från hela världen visas på biografer runt om i staden. Göteborg Film Festival är i år nominerade till Guldägget, The One Show och The Webby Awards. Läs mer här för information om Göteborg Film Festival.

Just nu pågår årets Gothenburg Tech Week i Göteborg. Under dagarna 6–11 maj 2019 samlas tech- och startupscenen runt om i staden. För femte året i rad genomförs evenemanget som satsar på att både öka medvetenheten om stadens tech- och startupscen samt lyfta Göteborg som entreprenörsstad.

Foto: Wesley Overclift

– Äntligen är Gothenburg Tech Week här och vi kan börja se resultatet av flera månader av hårt arbete, det var verkligen en nervös och förväntansfull måndagsmorgon! Vi har haft en otroligt bra start på veckan och känslan är på topp. I år har vi sammanlagt 32 event spridda över veckan och den lineup som erbjuds är den bästa vi haft hittills och vi är otroligt stolta över detta! Vi har haft ett stort intresse från organisationer att delta i veckan, även besökarantalet är högt vilket är fantastiskt roligt. Jag ser fram emot resterande vecka med intressanta event och nya möten, säger Malin Kjällström, organisatör för Gothenburg Tech Week.

Under veckan bjuds det på inspirerande föreläsningar från bland annat Fredrik Reinfelt – Sveriges före detta statsminister, Lena Apler – Entreprenör och grundare till Collector Bank AB och Erik Gatenholm – VD Cellink AB, för att bara nämna några. Under veckan arrangeras även workshops, hacks och lanseringar om teknik, startup och näringsliv på olika ställen i Göteborg. Alla event är gratis och öppna för alla. Se hela programmet här.

Näringslivsgruppen är partner till Gothenburg Tech Week och arbetar för att utveckla synligheten av Göteborgs tech- och startupscenen. Gothenburg Tech Week är en ideell organisation som grundats för att stärka Göteborgs entreprenörer och startupföretag genom att organisera och samordna en evenemangsvecka i maj varje år.

Under jobbmässan Skarpt Läge i februari träffade unga vuxna i åldrarna 18–30 år arbetsgivare med en enda förhoppning, att lämna mässhallen med ett jobb i handen. Två månader senare har 184 fått anställning som ett direkt resultat av mässan. Skarpt Läge är idag mer än en jobbmässa, det är en viktig mötesplats för samverkan.

Jobbmässan Skarpt Läge. Foto: Fredrik Karlsson/Skarpt Läge

– Skarpt Läge är idag inte enbart en jobbmässa, utan en mötesplats som genererar ett antal synergieffekter, till exempel har vi i år samarbetat med Hvitfeldska Gymnasiet och Aniaragymnasiet som bidrog med 25 stycken fantastiskt duktiga och positiva elever från årskurs tre som volontärer under själva mässan. Vi besöker kontinuerligt ett antal ungdomsverksamheter, bland annat MiM-Kunskapscenter och SOS-barnbyar, där ungdomarna har fått hjälp av oss med hur de ska söka jobb, vidga sina nätverk och skapa nya kontakter med olika arbetsgivare. Flera av dessa kontakter har lett till jobb för ungdomarna säger Lotta Forsberg, projektledare på Skarpt Läge.

Den 22 februari hade Skarpt Läge premiär för i år på en ny plats, Svenska Mässan i Göteborg. Under tre timmar fick unga vuxna, oavsett förutsättningar, möjlighet att matchas ihop med företag som kunde erbjuda jobb direkt på plats. Konceptet är enkelt, de arbetsgivare som ställde ut hade alla något att erbjuda i form av jobb, studier eller praktik och de arbetssökande som kom var väl förberedda med sina meritförteckningar i handen. En uppföljning två månader senare visar på 184 skapade arbetstillfällen varav 94 heltidstjänster. Majoriteten av arbetstillfällena fanns inom branscherna lagerlogistik samt hotell och restaurang. Rekryteringar och intervjuer fortgår löpande och efter sex månader görs en ny mätning av resultatet som då förväntas bli ännu högre.

Med 1831 deltagare slog dessutom mässan nytt besöksrekord. Förhoppningen är att Skarpt Läge inte bara ska vara Göteborgs bästa jobbmässa för unga, utan den ska bli Sveriges bästa plattform för ungdomar att komma in på arbetsmarknaden.

Skarpt läge bygger på ett samarbete mellan Näringslivsgruppen på Göteborg & Co, Gothia Towers /Svenska mässan, Arbetsförmedlingen, Visita och Arbetsmarknad och Vuxenutbildning.

I samband med Börssällskapets möte på Svenska Mässan den 2 april delades priset ut under högtidliga former inför en fullsatt publik. En Göteborgsstatyett i silver samt en check på 25 000 kr lämnades över av kommunstyrelsens ordförande Axel Josefson tillsammans med Näringslivsgruppen på Göteborg & Co. Vinnare av Göteborgs Companipris 2018 är biotechbolaget I-Tech som på ett hållbart sätt håller havstulpaner borta från fartygsskrov.

Kommunstyrelsens ordförande Axel Josefson delar tillsammans med Näringslivsgruppen, Göteborg & Co ut priset till I-Tech AB (Från vänster: CFO Magnus Henell, Styrelseordförande Stefan Sedersten, VD Philip Chaabane). Foto: Tim Kristensson/Happy Visuals

− I en stad med många spännande och lovande bolag känner vi stor ödmjukhet att stå som vinnare till Göteborgs Companipris.  I-Tech, som fötts ur den lokala akademiska forskningen och som till stor del backats upp av lokala finansiärer, står mitt i en global expansion i den för Göteborg så kännetecknande marina sektorn. Vi delar äran med alla som varit med i vår knappt 20-åriga resa säger Philip Chaabane, VD på I-Tech.

I-Tech bildades 2000 och är en spin-off från forskning på Göteborgs Universitet och Chalmers. Det är ett forskningsintensivt bolag som applicerar bio-teknik på ett av fartygsbranschen stora problem, påväxt av havstulpaner. Genom produkten, substansen Selektope som man tillsätter i båtbottenfärg stöter man bort havstulpanerna från fartygsskrovet. Selektope är unikt vid fartygsskydd då det är den enda substansen i världen som inte har en dödande verkan på havstulpaner.

Fakta om Göteborgs Companipris:

  • Näringslivsgruppen på Göteborg & Co delar varje år ut Göteborgs Companipris till framgångsrika företag som drivs och utvecklas i Göteborgsregionen.
  • Priset består av 25 000 SEK och en silverstatyett.
  • Companipriset har sedan det instiftades 1994 mottagits av cirka 60 företag.

Näringslivsgruppen på Göteborg & Co är en plattform för samverkan mellan näringsliv, organisationer, kommuner och akademi som verkar för att stärka och utveckla Göteborgs konkurrens- och attraktionskraft. Genom initiativ och projekt stimulerar Näringslivsgruppen till långsiktig kompetensförsörjning och inkludering för att bidra till en attraktiv, levande och hållbar storstadsregion.

 

Du är inbjuden till Sveriges första ölvecka 5 – 13 april! Vad sägs om att ta Paddan-båten och göra olika bryggeristopp längs vattnet? Hundpromenad från bryggerierna Beerbliotek till Brewdog? IPA-fester, Tap-room parties eller ölvandring i Göteborgs city? Det finns nästan ingen hejd på påhittigheten.

Foto: Peter Bergqvist

Göteborg kallas ofta Sveriges ölhuvudstad. Och inte utan anledning. Antalet bryggerier har formligen exploderat i Göteborg med omnejd. Höjdpunkten är GBG Beer Week som startades ideellt av Petur Olafsson och Fredrik Berggren och som nu hålls för femte året i rad.

– Målet med GBG Beer Week att få stadens ölkultur att blomstra ännu mer. Under en fantastisk vecka i april hyllar vi mångfalden i det nya öl-Sverige, säger Petur Olafsson.

På Gbg Beer Week får allt plats; smått och stort, lokalt och internationellt, brett och smalt.

– Tillsammans har vi i stan satt en rörelse i rullning, där events arrangerade av bryggerier, importörer, restauranger, pubar och föreningar får hela staden att jäsa av smakrika upplevelser. Kulmen är En Öl & Whiskymässa med över 23 500 besökare under två dagar, fortsätter Fredrik Berggren.

Varför har då Göteborg blivit den svenska ölhuvudstaden?
– Göteborg har alltid varit en ölstad med en stolt bryggerihistoria. Idag fortsätter traditionen med en unik samarbetsanda där nya och etablerade bryggerier hjälper och sporrar varandra. Internationellt sett ligger många av bryggerierna i framkant vad gäller kvalitetet, nytänkande och ambitioner, säger Petur Olafsson.

Förresten är det kanske inte så konstigt att Göteborg kallas Sveriges ölhuvudstad. Som Göteborgs-Posten kunde rapportera i februari har det under arbetet med Västlänken grävts fram två 400 år gamla öltappar i området runt Skansen Lejonet. Öltappar var de kranar som användes för att hälla öl ur tunnor. På den tiden tillverkades mycket öl och man drack väldigt mycket öl. En tradition som göteborgarna alltså fortfarande håller kär!

Om du vill läsa om Göteborgs mikrobryggerier:
https://www.goteborg.com/mikrobryggerier/

GBG Beer Week 5–13 april:
http://www.gbgbeerweek.se/

En Öl och Whiskymässa, Svenska Mässan, 12–13 april:
https://olochwhiskymassa.se/

Kongress om åldrande i Göteborg

Publicerat av Linda Nordberg 1 april, 2019 under Möten.

Det arbetas intensivt med att få alla bitar på plats inför den stora gerontologi- och geriatrikkongressen, IAGG-ER, som kommer att genomföras på Svenska Mässan i Göteborg under maj månad. Boo Johansson är tillsammans med Marie Kivi delar av kärnan bakom kongressen.

Planeringen av ”The 9th International Association of Gerontology and Geriatrics European Region Congress”, eller lättare uttryckt som IAGG-ER, är i full gång. Boo har rollen som kongresspresident och Marie rollen som ”Deputy General Secretary”, där hon fungerar som spindeln i ett komplext nätverk. Till vardags, när de inte planerar kongressen, arbetar båda på Göteborgs Universitet med undervisning och forskning om åldrande. Bland annat hur minne och tankeförmåga påverkas och hur människor mår med stigande ålder, det vill säga psykiskt välbefinnande.

Nordiskt möte startade processen

Boo Johansson Göteborgs universitet
Boo Johansson. Foto: Johan Wingborg

Det började 2014 efter den 24:e nordiska gerontologikongressen i Göteborg. Kongressen hade fallit väl ut och med det i åtanke väcktes tankarna på att även locka hit ett europeiskt möte.

– Det var så det började, litegrann på grund av erfarenheten från 2014, när den nordiska gerontologikongressen hölls i Göteborg. Då kongressen blev väldigt lyckad i alla avseenden, kände vi att, det här skulle vi klara att göra igen, säger Boo.

AgeCap, Centrum för åldrande och hälsa, d.v.s det konsortie som engagerar många inom Göteborgs Universitet med åldrandeinriktning, kom också då in i bilden. Eftersom AgeCap nyligen etablerats så skulle europakongressen kunna fungera som en manifestation för universitetet och alla involverade.
Samtidigt så tog Göteborg & Co Möten kontakt med Boo och frågade om han ville arbeta för att ta hit det europeiska mötet. Det kom propåer från flera olika håll att söka denna kongress för 2019.

Beslut togs om att söka stöd för detta hos den europeiska organisationen IAGG-ER. Organisationen tog även kontakt med den mötesarrangör, PCO, MeetX som de hade arbetat tillsammans för det nordiska mötet.

– Det blev nog tuffare än vi väntat, då föregående IAGG-ER kongress använt upp alla tillgångar. Vi fick kämpa i ekonomisk motvind redan från början. Man kan ju undra varför man gör något sådant här då det finns en ekonomisk risk med ett sådant här engagemang. Men inom akademin drivs vi ju av andra krafter, nämligen att få möjlighet att träffa kollegor och dela med oss av pågående forskning, säger Boo.

IAGG-ER går var fjärde år och under kongressen 2015, vann Göteborg i konkurrens med Málaga, som hade fått Antonio Banderas att agera som ambassadör för sin hemstad. Beslutet om att förlägga 2019 års kongress i Göteborg togs efter en omröstning bland delegater från alla medlemsländer och organisationer i ett council-möte där organisationen lyckades övertyga om att Göteborg skulle vara det bästa och mest självklara valet för nästa kongress.

– Det var ju en flagga, absolut! Det betyder mycket för oss som var engagerade och vi såg även att det skulle vara bra för AgeCap. Vi skulle nu få en exponering långt utöver Göteborgs Universitet och Sverige. Jag tror att vi har lyckats väl med att marknadsföra mötet även internationellt. Det är ju ett ”win-win” med den här typen av möten, säger Boo.

Marie Kivi
Marie Kivi. Foto: Peter Nilsson

– Efter beslutet om att förlägga kongressen till Göteborg har vi varit på flera andra kongresser runt om i världen, såsom världsmötet för hela IAGG i San Fransisco 2017, men även det nordiska mötet i Oslo 2018, för att marknadsföra kongressen i Göteborg, fortsätter Marie.

När Boo och Marie funderar över vad som gjorde att Göteborg vann IAGG-ER tror de att det främst handlar om erfarenheter från den framgångsrika nordiska kongressen 2014, erfarenheter som också många av delegaterna som röstade hade fått. Detta, tillsammans med det faktum att vi i Skandinavien har hög kvalitet, ordning och reda och faktiskt får allt att fungera som det ska när det kommer till möten och kongresser.

– Vi är väldigt tacksamma att kunna ha kongressen i en sådan miljö som på Svenska Mässan. Hade vi inte haft det, så hade vi inte ens haft en tanke på att försöka förlägga till Göteborg. Mässan är suverän med just kombinationen med hotellmöjlighet och alla andra faciliteter med mötesrum, restauranger och annat, mitt i centrum dessutom. Det är en stor konkurrensfördel om man jämför med andra städer, säger Boo och fortsätter:
– Vi uppskattar också att Göteborg & Co var med som en initial pushare och hjälpte till att ta fram material så vi kunde marknadsföra kongressen.

Capability in ageing – from cell to society

Kongressen handlar om åldrande, allt från vad som händer i celler till vad som händer i samhället när vi åldras. Det innebär alltså att många olika typer av vetenskapliga discipliner blir engagerade för att kunna täcka in alla aspekter av åldrande.

– Inom AgeCap har vi valt att betona något vi kallar kapabilitet där vi ställer frågan om vi kan realisera våra förmågor utifrån det vi själva vill åstadkomma på äldre da’r? Hur vi vill leva och hur kan vi få ett gott liv även på äldre dagar. Det är ett övergripande tema, säger Boo och fortsätter:
– För att vi ska kunna få ett sådant gott liv, så måste cellerna fungera, likväl som samhället. Det är så vi knyter ihop kongressen, ”Capability in ageing – from cell to society”.

När man tänker på åldrandet så menar Boo på att samhället ofta enbart lägger fokus på negativa aspekter vilket ses i fördomar och diskriminering, så kallad ålderism. Han menar därför att det är viktigt att undersöka vad man faktiskt kan göra trots högre ålder. Att bekämpa handlingar och synsätt där man blir behandlad utifrån kronologisk ålder, inte utifrån vad man faktiskt kan eller skulle kunna.

Förutom de många parallella sessioner som kommer att finnas under de tre kongressdagarna, så kommer det under IAGG-ER också att finnas öppna scener som kommer att användas i pauserna. Där kommer organisationer att få möjlighet att presentera sig och sitt arbete.

– Det kommer att finnas en mängd olika aktiviteter på scenerna, under pauser och luncher. Exempelvis så kommer Margaretakören, där äldre sjunger tillsammans med barn. En fashion-show med mode för äldre, kommer man också att få se. Ja, sådant som inte är rent vetenskapligt, men ändå på något sätt berör förutsättningarna för ett gott åldrande, berättar Marie.

I samband med IAGG-ER i Göteborg kommer också ett ”World Councilmöte” att hållas för hela den internationella organisationen.

– Det är alltid en utmaning med möten i möten, förklarar Boo. Men det innebär i detta fall att vi även kommer att få deltagare från alla världsdelar till det vetenskapliga programmet.

Under kongressen kommer man att behöva ta hjälp av många volontärer. Alltifrån studenter till pensionärer som bidrar med sin tid för att hjälpa till att göra kongressen så lyckad som möjligt. Boo och Marie är övertygade om att volontärerna också får många nya och värdefulla erfarenheter från detta frivilligarbete.

Publika aktiviteter

Foto från utställningen Årsrika. Sten med hunden Ludde. Foto: Elisabeth Ohlson Wallin

På samma sätt som man gjorde under den stora strokekongressen, ESOC, som gick i Göteborg 2018, så är det även planerat för ett antal mer publika aktiviteter som genomförs utanför kongresslokalerna. Årsrika är en utställning som kommer att visas på Stadsbiblioteket. Utställningen skildrar äldre med olika bakgrunder och erfarenheter. Genom fotografier berättar man sin historia om livslust, sorg, kärlek, njutning och död. Delar av utställningen kommer också att visas på andra platser runt om i staden.

Carin Mannheimers pris som ges till unga forskare inom AgeCap för all typ av forskning kring åldrande kommer att delas ut på kongressen. Pristagarna kommer efter prisceremonin att bege sig till Stadsbiblioteket, där pristagarna kommer att presenteras tillsammans med de tidigare årens pristagare.
Därutöver hoppas organisationen även på medial uppmärksamhet i press, radio och TV för att nå ut till en bred allmänhet.

Foto från utställningen Årsrika.
Göteborgarna Iris & Gunvor finns med i utställningen Årsrika. Foto: Elisabeth Ohlson Wallin

Förhoppningar

I dag är närmare 1 300 deltagare registrerade till kongressen, men prognosen tyder på ett högre antal. Boo och Marie hoppas på närmare 1 500. Trots att möten i Norden håller en hög kvalitet, både när det kommer till innehåll, logistik och teknik, så finns det ändå saker som kan försvåra.

– Om man tittar på vad det kostar för en enskild person – hela paketet, att resa, vara borta, bo och så vidare, så är det mycket pengar det handlar om. Det är också en så kallad breddkongress som spänner över flera olika områden och det kan ibland vara svårt att motivera, då man också behöver medverka på mindre och smalare möten, som handlar om precis det man själv sysslar med, säger Boo.

Organisationen skulle gärna se många juniora forskare på kongressen, då det finns mycket värdefullt för dem att ta del av.

– Vi har självklart också en lägre avgift för de som ännu inte nått en doktorsexamen. Det är alltid en utmaning att göra det möjligt för juniora forskare, med sämre ekonomiska möjligheter, att delta i kongresser, trots att det ju egentligen är dessa som ska ansvara för den framtida forskningen. Vi ser också att det bland anmälningarna finns ett högre antal studenter än under tidigare kongresser, fortsätter Boo.

Till kongressen kommer deltagare främst från Europa, men även från Sydamerika, USA, Canada och Australien.

– Västra Götalandsregionen är en partner som har gett mycket stöd till kongressen, och därifrån kommer mycket personal. Det blir en värdefull personalutbildningsmöjlighet på ”hemmaplan”, säger Boo.
– Det gäller även Göteborgs stad, fyller Marie i. De har en option på 200 personer som kan delta och på samma sätt förhoppningsvis få en kick under kongressen. Vi skulle nog båda med de erfarenheter vi gjort från vår planering vilja rekommendera regionen med kranskommuner att alltid försöka dra nyttja av sådana här möten som avancerad personalutbildning och stimulera forsknings- och utvecklingsarbeten på hemmaplan.

– …det där var ett kanonmöte, det var den bästa kongressen!

När Boo och Marie får frågan om vad deltagarna skall få med sig från kongressen, vad de skall känna, tycka, tänka och veta när de åker hem, så svarar de:

– Att det där var ett kanonmöte, det var den bästa kongressen! Att man får med sig många nya idéer och nya kontakter. Ordning och reda, säger Boo.

Marie fortsätter:
– Välorganiserat, bra lokaler, fin stad och ett bra innehåll! Vi har skapat tematiserade symposier och en vetenskaplig konferens som hänger ihop. Det blir mycket mer intressant att ta del av saker som hänger ihop, istället för att man bara får små bitar utan sammanhang.
– Jag tror att det kommer att bli ett kanonmöte, avslutar Marie.

Vill du arbeta som volontär under kongressen IAGG-ER, kontakta gärna volontäransvarig Grazina.WojnickiJohansson@gmail.com

Den nye VD:n på Göteborg & Co, Peter Grönberg, kommer närmast från en tjänst på Volvo Group där han bland annat ansvarat för företagskultur, organisationsutveckling, ledarskap, mångfald och arbetsgivarvarumärke.

Peter Grönberg blir ny VD för Göteborg & Co. Han börjar 3 juni. Foto: Anders Thessing

Peter Grönberg har arbetat många år inom Volvokoncernen och har innehaft haft ett flertal olika befattningar på ledande nivå. År 2014 blev Peter Grönberg utsedd till årets ledarutvecklare av tidningen Chef.

– Efter många år av framgångar höjer Göteborg ribban ytterligare och siktar på att fördubbla turism, kongresser och evenemang. Vi är glada att välkomna Peter Grönberg som ny VD till Göteborg & Co, som samordnar arbetet att göra Göteborg och göteborgsregionen till ett ännu bättre besöksmål. Med bred erfarenhet från bland annat Volvo står Peter Grönberg för det nya, inkluderande ledarskap vi behöver i arbetet, säger ordförande i Göteborg & Co, Jonas Ransgård.

Peter Grönberg är glad över att ha fått förtroende att gå in i rollen som VD för Göteborg & Co och ser fram emot sitt nya uppdrag.
– Att få möjlighet att använda all min samlade erfarenhet som ledare i kombination med att få verka inom demokrati och samhällsutveckling, som jag brinner för, är ett fantastiskt uppdrag. Tillsammans vill jag att vi fortsätter resan med att stärka initiativkraften, kreativiteten och samarbetet för att göra vår stad än mer mänsklig och attraktiv att besöka, leva och verka i, säger Peter Grönberg.

Peter tillträder sin tjänst den 3 juni.

Dagseventet CapitalOnBoard hade premiär i mars. En mötesplats där västsvenska startups och nationella investerare träffades på färjan Stena Danica tur och retur till Fredrikshamn. Ett lyckat evenemang med 150 deltagare och över 300 förbokade möten.   

Föredrag på Stena Danica. Foto: CapitalOnBoard

Morgonen den 12 mars samlades 150 förväntansfulla deltagare i avresehallen för frukost och registrering innan de steg ombord på Stena Danica. Under båtfärden fick de möjlighet att nätverka med västsvenska och nationella investerare. Dagen bjöd även på inspirerande föreläsningar, paneldebatter, bolagspitchar och över 300 förbokade one-to-one meetings.

– Vi hade en vision om att skapa en ny arena för startups, investerare och branschfolk för att mötas. Vi vet att behovet och efterfrågan finns och nu efter att ha genomfört den första upplagan av CapitalOnBoard så kan vi konstatera att vi fick mycket positiv feedback och en direkt efterfrågan på en nästa omgång. Genom att delvis isolera deltagarna från omvärlden under dagen så fick vi dess fullständiga fokus på varandra och vi tror att det resulterade i desto fler nya möten och framtida relationer. Vi fick ett tydligt bevis på att den här arenan behövs och ser fram emot att fortsätta utveckla konceptet samt följa upp effekter av den genomförda omgången säger Alexandra Björk, organisatör för CapitalOnBoard.

Evenemanget organiserades av Peter Kurzwelly och Alexandra Björk, två veteraner inom startups och innovationssystemet. Duon ville komma ifrån den klassiska konferensanläggningen där deltagarna kan komma och gå som de vill. Då föddes idén att i sann göteborgsanda arrangera eventet till havs.

– Vi har igen brist på bra bolag i Västsverige men däremot brist på kapital. Så vi vill ta kapitalet till startups och möjliggöra framtida relationer med investerare, säger Peter Kurzwelly, organisatör för CapitalOnBoard.

CapitalOnBoard arrangeras i samarbete med Västra Götalandsregionen, Venture Cup, Business Region Göteborg, Chalmers Ventures, GU Ventures, Delphi, Fabbelito och Näringslivsgruppen på Göteborg &Co.

För mer information om CapitalOnBoard: https://capitalonboard.confetti.events/

Det är fokusåret Kunskap och upplysning inom Göteborgs 400-årsjubileum i år. Under året står utbildning, forskning och kompetensförsörjning i centrum och skapar en plattform för aktörer att kraftsamla inom sin verksamhet. Vi möter Eva Henricsson på Näringslivsgruppen, Göteborg & Co som processleder fokusåret. 

Hallå där Eva! Vem är du?

Processledare för fokusåret Kunskap och upplysning inom Göteborgs 400-årsjubileum och har lång erfarenhet av att arbeta för kunskapsstaden Göteborg. Jag arbetar inom Näringslivsgruppen på Göteborg & Co som är en plattform för samverkan mellan näringsliv, organisation, kommun, region och akademi och som syftar till att stärka och utveckla Göteborgs konkurrens- och attraktionskraft.

Jag är född och uppvuxen i Göteborg och har alltid haft ett stort engagemang för utvecklingen av staden och ser att det kommande året för med sig stora möjligheter.

Den 22 januari, hade ni ert stora uppstartsmöte för Kunskap och upplysning. Hur gick det och motsvarade mötet dina förväntningar?

Ja, ambitionen för 2019 är att nyttja erfarenheterna från tidigare fokusår och fortsätta arbetet med att engagera hela staden i jubileet. Under uppstartsmötet kom ett 70-tal personer från förvaltningar, bolag, akademin, region, Science Parks, företag, stiftelser och föreningar för att inspireras och få information om hur deras organisationer har möjlighet att engagera sig i fokusåret.

Medverkade gjorde även den unga referensgruppen, en grupp som ska bidra med ett ungt perspektiv och vara med och påverka och sätta sin prägel på Göteborgs 400-årsjubileum. Att just så många och med sådan bredd kom, gjorde att mötet blev ett bra tillfälle för nätverkande inom sakområdet. Ett annat syfte var att inspirera med olika aktiviteter som kommer att ske under 2019. Jag hoppas att vi får fler som vill engagera sig och göra konkreta aktiviteter under året!

Vad kommer hända under året och vilka milstolpar har vi att se fram emot?

En mängd olika saker kommer att hända under året. Ett första avstamp var den Internationella modersmålsdagen den 25 februari som Språkcentrum inom Göteborgs Stad arrangerade. Näst på tur står Vetenskapsfestivalen med temat den ”Svindlande tanken” 1–12 april och Future Skills, regionens största praoplats den 8–10 oktober. Under 2019 manifesteras också flera historiska händelser. Det är 50 år sedan den första månlandningen och därför blir det en Rymdvecka i höst 14–22 september. Det är också 30 år sedan konventionen om barns rättigheter antogs. En viktig målgrupp för året blir just därför barnen. Ambitionen är ju att allt ska fortsätta även efter 2019 så därför blir 2021 en viktig milstolpe att manifestera det arbete som gjorts.

Vad kommer att bli roligast och vilka utmaningar ser du att Kunskap och upplysning medför?

Det roligaste är att många tycker att ämnet och fokusåret är väldigt relevant och vill engagera sig för att göra staden än bättre. Min utmaning blir att hinna fånga upp alla goda idéer som finns. Jag ser en stor möjlighet med året!

Läs mer om fokusåret Kunskap och upplysning. 

 

Den 19 mars vann Jubileumsparken i Frihamnen Sienapriset som delas ut av Sveriges Arkitekter till landets bästa landskapsarkitektur. I motiveringen lyfts Jubileumsparken som en inspirerande förebild både för medborgardriven stadsutveckling och innovativt hållbarhetsarbete.

Allmänna Bastun, Jubileumsparken, Frihamnen. Foto: Beatrice Törnros/Göteborg & Co.

– Sienapriset är ett prestigefyllt arkitektpris att tilldelas. Det är extra kul att just Jubileumsparken har vunnit då det är ett speciellt stadsutvecklingsprojekt där vi tillsammans med föreningen Passalen skapat en mötesplats för alla som drivs, formas och leds av unga, säger Jessica Segerlund på Älvstranden Utveckling.

Jubileumsparken är ett svar på göteborgarnas önskemål inför stadens 400-årsjubileum om stadsnära grönområden och att komma närmare vattnet. En första etapp av Jubileumsparken ska stå klar till jubileumsåret 2021 men redan idag finns det i den framväxande parken en bastu, en sötvattenbassäng i anslutning till Göta älv, en liten saltvattenbassäng, seglarskola, lekplats, en roller derby-bana, odlingslådor, testodlingar, kafé med mera.

Jubileumsparken drivs genom en IOP, idéburet offentligt partnerskap, där ungdomar från alla stadsdelar anställs för att sköta driften och utveckla en mötesplats för alla. Förra året hade parken i sin helhet över 80 000 besökare.
– Sienapriset betyder att vi med Jubileumsparken inte bara når ut till göteborgare och besökare, utan att vårt gemensamma arbete även ger avtryck i branschen, säger Kristoffer Nilsson, processledare på stadsbyggnadskontoret.

Sienapriset 2018

Sienapriset har delats ut sedan 1987 för att främja god utemiljö och tilldelas ett objekt och dess arkitekt. Priset delades ut på Arkitekturgalan i Stockholm den 19 mars 2019. Juryns motivering: ”När kommunen bygger park är invånarnas medverkan och platsens förutsättningar en självklar utgångspunkt. Projektet visar betydelsen av att låta fler komma till tals när staden växer och att stödja framväxten av lokala grannskap. När industrikajen omvandlas till park blir landskapsarkitekturen en förändringsmotor som bidrar till social inkludering och framväxt av lokala ekonomier. Vinnaren är en inspirerande förebild för medborgardriven stadsutveckling och utforskar på ett innovativt sätt hållbarhetsbegreppet.” Läs mer om priset på: arkitekt.se/sienapriset.

Jubileumsparken i Frihamnen

Sienapriset är en av flera nomineringar och priser som Jubileumsparken mottagit sedan 2014. Tidigare har parken vunnit Sveriges Arkitekter Västra Götalands arkitekturpris 2014 och nominerats till Kasper Sahlinpriset 2015. Dessutom vann utvecklandet av Frihamnen, där Jubileumsparken ingår, Planpriset 2016. Jubileumsparken utvecklas i samverkan mellan park- och naturförvaltningen, stadsbyggnadskontoret och Älvstranden Utveckling, och är en del av stadens satsningar inför 400-årsjubiléet 2021. Den hittills byggda parken är en del av en strategisk metod för att utveckla ett område och är en del av planprocessen. Genom platsbyggnad öppnas området tidigt och verkar mellan vision, plan och genomförande.

Läs mer om Jubileumsparken på goteborg2021.com och alvstaden.se/jubileumsparken.

Till sommaren 2019 får Göteborgs södra skärgårdsö Donsö sitt första hotell. Hotellet byggs av Isbolaget i anslutning till restaurang Isbolaget och förväntas öppna 1 juli 2019.

Restaurang Isbolaget. Foto: Andreas Silverblad.

Mitt i södra delen av Göteborgs skärgård, på Donsö, bygger Isbolaget sitt nya hotell – Hotell Isbolaget. Det kommer till en början stå utrustat med nio dubbelrum och en svit som alla har havsutsikt, och sedan utökas med ytterligare fyra rum till hösten. Hotellet beräknas vara klart för bokningar från 1 juli 2019, men redan 19 juni 2019 arrangeras en invigning på ön.

– Jag vill att våra gäster ska känna som att de kommer hem till mig. Det ska vara en hemmamiljö där inget är hugget i sten, och ingen ska gå missnöjd härifrån. Hotellet kommer att gå hand i hand med restaurangen och passar för de som vill ha lugn, ro och fridfylldhet. Inredningen kommer vara av industriellt slag med färger som påminner om höst, vinter och vår. Vi vill servera hemmagjord frukost – egen marmelad, frallor, frukt, juice och mycket annat, berättar Lise-Lotte Steen, ägare av både restaurangen och hotellet.

Hotellet kommer drivas av familjen Steen som har haft företagsverksamhet inom familjen i över 100 år. Resan började med en livsmedelsbutik ute på Donsö som idag är Ica. Alla inom familjen är lika spända och förväntansfulla över hotellet, framförallt eftersom att det är det första av sitt slag på Donsö.

– Just nu är det fullt fokus på att rummen ska bli klara och fina. Förutom hotellet och restaurangen finns det andra saker att uppleva på ön som naturslingor, picknickplatser och härliga badplatser. Vi vill också ordna cykeluthyrning medan andra verksamheter här ute erbjuder uthyrning av vattenskoter, kajak och bastuflotte med badtunna. I augusti hålls även en båtmässa, berättar John Steen som också kommer driva hotellet.

Mer information om Isbolaget, hotellet och restaurangen finns här.

Restaurang Isbolaget. Foto: Andreas Silverblad.