Westcoast Equestrian Week utmanar besökare att göra smartare val
Westcoast Equestrian Week, en av Sveriges största ridsportstävlingar, arrangeras den 22–28 juli för tredje året i rad på Åbytravet i Mölndal, strax utanför Göteborg. Tävlingen, som är öppen för allmänheten, kombinerar hästtävlingar på högsta nivå med ett stort festivalområde som inkluderar matmässa, barnområde och – nytt för i år – cirkulärmässan Hoofprint Market.
− Vi har under några år stöttat Westcoast Equestrian Week i deras hållbarhetsarbete. De är en arrangör som verkligen tänker nytt och sätter hållbarhet högt upp i prioriteringslistan – se bara deras olika aktiviteter i år! Detta hoppas vi kan ge dem ett stöd inför framtida certifiering som de siktar mot, säger Madeleine Eriksson, Evenemangsutvecklare på Göteborg & Co.
Utöver ett fullspäckat program med tävlingar i både hoppning och dressyr skapas ett område med festivalkänsla med foodtrucks och barnaktiviteter. Evenemanget har även sedan starten haft ett starkt fokus på hållbarhet och i sin strävan att underlätta för besökarna att göra smartare val, har Westcoast Equestrian Week beslutat att ersätta den traditionella mässan med en cirkulär mässa.
Hoofprint Market: en cirkulär mässa för häst- och ryttare utrustning
Hoofprint Market vill symbolisera det positiva avtryck som de engagerade inom ridsporten gör. Istället för en traditionell mässa kommer Hoofprint Market att erbjuda en modern shoppingupplevelse där alla varor som säljs är begagnade.
− I ett samhälle där fast-fashion dominerar, är vi stolta över att vara pionjärer för en förändring inom evenemangens shoppingfokus, mot ett mer cirkulärt köpbeteende. Vi tar hand om hela försäljningen och skapar en modern shoppingupplevelse med enbart pre-used utrustning för häst och ryttare. Vi tror och hoppas att detta kan vara ett nytt sätt att handla på mässor under event och inspirera fler arrangörer till cirkulära shoppingupplevelser, säger Hanna Khazrai, huvudansvarig för evenemanget och hållbarhetsarbetet hos Westcoast Equestrian Week.
För de varor som inte blir sålda eller upphämtade, möjliggör ett samarbete med ridskolor i Göteborgsregionen att produkterna hamnar hos nya tacksamma ridskoleryttare eller våra samhällshjältar – ridskolehästarna.