Kulturkalaset satsar extra på hållbarhet
I år tar Göteborgs Kulturkalas stora steg för att göra festivalen ännu mer hållbart, bland annat genom att sträva efter certifieringen Hållbart Evenemang via företaget Greentime och genom att samarbeta med Fabrikörerna som möjliggör integration.
Certifiering ”Hållbar Evenemang” av Greentime
Hållbarhet och hållbar utveckling är begrepp som kan kännas både omfattande och komplexa, inte minst när det gäller stora evenemang. Att sikta mot en certifiering kan göra det lättare för arrangören att få struktur och hitta rätt nivå på arbetet – för att verkligen göra skillnad.
– Samarbetet med Greentime utmanar oss som arbetar med Göteborgs Kulturkalas att vilja bli ännu bättre. Tillsammans kan vi skapa en festival som är lika ansvarsfull som den är rolig och inspirerande, säger Jane Johnzon, konceptutvecklare på Göteborg & Co.
För att granska festivalens hållbarhetsarbete anlitar Greentime oberoende revisorer. Ett stort antal kriterier måste uppfyllas inom de tre dimensionerna ekologisk, social och ekonomisk, för att festivalen ska bli godkänd. Alla tre dimensionerna behöver samverka och stärka varandra för att vi ska uppnå en hållbar framtid.
Genom att uppfylla Greentimes krav vill Kulturkalaset visa att engagemanget för hållbarhet genomsyrar alla delar av evenemanget, säger Jane Johnzon. Det handlar inte bara om att underhålla och inspirera besökarna, utan också om att göra det på ett sätt som bidrar till en hållbar framtid.
Men att hållbarhetsdiplomera är inte något nytt för Kulturkalaset. Tidigare år har festivalen diplomerats genom SUSA, Sustainable Standards, utfärdat av Svensk Miljöbas. Det har varit ett viktigt steg som visat festivalens engagemang för miljövänligt och socialt ansvarstagande.
– Att nu sikta på Greentimes certifiering känns som ett naturligt nästa steg i vår hållbarhetsresa, säger Jane Johnzon.
Gamla vepor får nytt liv och ökar integrationen
För att få användning för gamla tygvepor anlitar Kulturkalaset i år Fabrikörerna, en syfabrik som syr och tränar svenska samtidigt, med stort fokus på hållbarhet och integration. Fabrikörerna har nu sytt färgglada vimplar som ska pryda årets festival.
Fabrikörerna startades 2016 av resursorganisationen Forum Skill som ett projekt efter flyktingvågen året tidigare. Syftet med projektet var att hjälpa nyanlända personer att integreras i samhället och att träna svenska. Med hjälp av arbetsförmedlingen hittades personer som hade erfarenhet av sömnad men som inte talade svenska. Tillsammans startade de syfabriken utanför Angered, till en början med endast en kund. Så småningom ökade antalet kunder och Fabrikörerna är idag ett kooperativ som ägs gemensamt av alla anställda. De anställer endast personer som befinner sig långt ifrån arbetsmarknaden och behöver hjälp att integreras.
En arbetsplats som skapar möten
Flera av de anställda på Fabrikörerna har varit med från starten sedan åtta år tillbaka, medan andra har tillkommit längs vägen. Många av dem sedan tidigare erfarenhet av sömnad och har arbetat som sömmerskor eller drivit egna fabriker i sina hemländer. Genom projektet och sin anställning har de lärt sig svenska och får möjlighet att möta andra människor, samtidigt som de får göra vad de brinner för.
Fabrikörerna har också ett samarbete med Göteborgs Stad och Arbetsförmedlingen där de tar emot personer som av olika anledningar behöver arbetsträna. De stannar ofta en kortare period på fabriken. Arbetsplatsen skapar ett fint utbyte där personer med olika kunskaper och erfarenheter möts och kan lära av varandra, och svenskan kan man alltid fortsätta träna på.
– Jag tycker det roligaste är när kunder möter människorna här. Det är en fantastisk arbetsplats och jag tycker det är väldigt fint att se folk utvecklas till att bli trygga här. Om man kommer ny till Sverige så träffar man inte så många svensktalande. Så från alla sidor blir det väldigt roligt att träffas och ha ett gemensamt samtalsämne, säger Emma Persson, verksamhetsledare på Fabrikörerna.
Ökad efterfrågan på återbrukat reklammaterial
I Fabrikörernas arbete med sömnad finns också ett stort fokus på kvalitet och miljö och de arbetar med socialt hållbara underleverantörer, goda materialval och återbrukade material. Detta passar perfekt in i Kulturkalasets eget hållbarhetsarbete och Fabrikörerna kontaktades med ett önskemål att göra vimplar av gamla flaggor och banér som inte längre användes. I stället för att köpa in nytt material kunde man ta av det som redan fanns för att synas på nya och mer effektiva sätt.
Enligt Emma Persson har efterfrågan av att återbruka reklammaterial ökat de senaste åren. Eftersom material som polyester är väldigt slitstarka är detta ett bra sätt att ge tyget ett längre liv. Men det är inte bara reklam tyget kan användas till, Fabrikörena syr också gympapåsar, tygkassar, necessärer av material från andra aktörer. Ett exempel är från Göteborg & Co’s samarbete med Handbolls-VM 2023 där vepor och flaggor efter evenemanget syddes till täcken, kuddar och gosedjur som skänktes till Göteborgs Stadsmission.
Kulturkalaset är stolta att vara kunder hos Fabrikörerna och genom detta kunna bidra till social hållbarhet.