När det är stora evenemang i Göteborg, som Ullevikonserter eller idrottsmästerskap, ökar efterfrågan automatiskt. Hotellrum bokas upp, restauranger fylls av gäster och besökare fyller stadens gator. De flesta av besöksnäringens aktörer kan dra nytta av inflödet. Detsamma gäller sommaren då…
- Hem
- Utveckla destinationen
- Kunskap och statistik
- Så går det för Göteborgs besöksnäring
- Lägesbild november 2023
Lägesbild november 2023
November 2023: Privatmarknaden driver efterfrågan
men tillväxten mattas av
November är vanligtvis en lågsäsongsmånad men efterfrågan på hotellrum har ändå varit ganska god. Nästan hälften av dagarna hade i år över 70 procent beläggning. Överlag har privatmarknaden varit betydligt starkare än affärssegmentet.

Sammanfattning:

- Hotellbeläggningen på helgerna ökade medan vardagar minskade. Överlag något lägre beläggning i november än föregående år.
- Snittpriserna på hotellrum i november är strax över nivån från 2019 medan föregående månader lågt betydligt över.
- I oktober ökade gästnätterna med nio procent jämfört med rekordåret 2019. Allt pekar på att 2023 blir det bästa någonsin i gästnätter.
- Lägesbild Special: Hur kan fler upptäcka Göteborg under lågsäsong
Bra helger och konferenser bidrog på vardag
Höga beläggningsnivåer märktes under första helgen i samband med höstlovet samt sista helgen i samband med Kunskap & Framtidsmässan och Peter Jöbacks julshow på Scandinavium. Vissa konferenser bidrog också till ökningar på vardagar, som Kvalitetsmässan med nära 80 procent beläggning. Antalet belagda hotellrum ökade med bara cirka 6 procent enligt Benchmarking Alliance, vilket kan jämföras med 17 procent i oktober och 14 procent i september.
Lägre pristillväxt
Prisutvecklingen har tagit en annan riktning jämfört med tidigare månader. Under november var snittpriset endast 2 procent högre än 2019, i kontrast till 7 respektive 15 procent högre logipriser under september och oktober jämfört med samma månader 2019. Det här är en förväntad förändring med ökad konkurrens mellan aktörer och ett prisdrivet konsumtionsbeteende.
Resor prioriteras men konsumtionen dras ner
Bokningsläget indikerar bra utsikter för december. Tack vare handbolls VM i början av månaden och Junior VM i Ishockey efter jul, är en högre andel av hotellrummen bokade. Därefter är utsikterna lite svagare inför januari med en liten förbättring i februari. Under första kvartalet förväntas efterfrågan, särskilt inom fritid och nöjen, generellt sett dämpas något på grund av det rådande ekonomiska läget. Shopping och restaurangbesök kan förväntas påverkas mer.
Fakta oktober & november:
- 3 av 4 svenskar planerar att dra ner på julklappsköpen enligt en undersökning av Accenture.
- Årets julhandelsrapport indikerar att särskilt sällanköpsvaruhandeln kommer påverkas av hushållens minskade konsumtionsutrymme. Försäljningen under december väntas vara tillbaka till nivån från 2019 på nationell nivå enligt HUI:s prognos.
- Under oktober likt månaden innan noteras ett nytt gästnattsrekord i Göteborgsregionen med en ökning med 9 procent jämfört med motsvarande månad 2019. Allt pekar på att 2023 blir det bästa någonsin i gästnätter.
- Medan utvecklingen under september drevs främst av den svenska marknaden (+13 procent) var utlandet drivande under oktober med 17 procent fler utländska övernattningar jämfört med 2019.
- På marknadsnivå fortsätter samma trend som noterades under hela året, med USA, Nederländerna och Danmark som visar starkast utveckling. Övernattningar från Danmark visar ökade 62 procent under oktober.
- Visit Swedens nya kampanj, Sweden (not Switzerland) har fått stort genomslag vilket väntas stärka ytterligare intresset för Sverige även bland storstadsintresserade besökare.
- Flygtillgängligheten är en fortsatt utmaning. Antalet landningar på Landvetter har varit 24% färre under hösten jämfört med 2019.
November | 2023 | +/- 23/22 |
---|---|---|
Beläggningsgrad | 64% | -2,3 pp |
Snittpris | 1 192 kr | -0,7% |
RevPar | 764 kr | +3% |
Beläggning mån-tors | 66% | -5 pp |
Beläggning fre-lör | 78% | +3 pp |
Källor:
- Hotel Market Update Annordia NOV 2023.indd
- Holiday Shopping Trends 2023 | Accenture
- Julrapporten – prognostiserar julhandeln och släpper Årets Julklapp | HUI
- Nyhetsbrev november 2023 (visitsweden.com)
- Benchmarking Alliance – preliminära data för november
- SCB/ Tillväxtverket – gästnattstatistik


Prenumerera på lägesbilden
Missa aldrig en lägesbild! Som prenumerant får du Lägesbilden direkt till din mejl.
Prenumerera på analysen

Gästnattstatistik
Få koll på hur många gästnätter en stad eller en kommun har i Sverige och hur beläggningen ser ut på Tillväxtverkets hemsida.