Nyheter

Varje år håller de 100 konserter och turnerar världen runt som Sveriges Nationalorkester. Göteborgs Symfoniker är en stor del av Göteborg och en självklar ambassadör för staden.

Vincent Hashmi.

– Vi blir ju ambassadörer bara genom att vi faktiskt har Göteborg med i vårt namn, men det handlar också om att vi valt att satsa på utbildning, kultur och skola. Man kan säga att slutprodukten av det vi gör blir ett tecken på att staden mår bra, som ett adelsmärke för staden, säger Vincent Hashmi, sponsoransvarig på Göteborgs Symfoniker.

Vi träffar Vincent Hashmi i Göteborgs konserthus på Götaplatsen där Göteborgs Symfoniker har sin hemvist. Här är musiken och kulturens närvaro påtaglig och det känns att det har skapats musik i världsklass här i närmare 100 år. Huset är byggt för musiken och här möter arvet framtiden. På dörrar in till de olika musikrummen hänger det lappar med sportlovets program.

– Viktigt är att vi jobbar väldigt nära samhället, med kultur och kunskap. Ett exempel är vårt projekt Side by side där barn och ungdomar träffas varje sommar, de äldre barnen lär de yngre. Nu under sportlovet är barn och ungdomar här och spelar varje dag, säger Vincent Hashmi.

Folkets orkester med internationell publik
Sedan 1997 är Göteborgs Symfoniker Sveriges Nationalorkester, och det är en populär orkester. Föreställningarna brukar vara fyllda och GSO-play, som visar konserter på nätet, har 100 000 följare från hela världen varje månad. Vincent Hashmi menar att Göteborgs Symfonikers 109 musiker håller världsklass, men att de ändå är folkets orkester.

– Vi har musikens motsvarighet till Zlatan, varje kväll i konserthuset. Många av de bästa musikerna i världen kommer hit och jobbar med oss. Men framför allt är vi folkets orkester. Vi har inga trösklar. Alla är välkomna, du får komma klädd hur du vill och biljetterna är prisvärda. Något som är möjligt tack vare Västra Götalandsregionen som är vår huvudman, säger Vincent Hashmi.

Varje år turnerar Göteborgs Symfoniker i Sverige och resten av världen. I år ska de bland annat besöka skandinaviska huvudstäder. Kommande åren väntar bland annat Japan och USA. Det är också många som reser från andra länder till Göteborg för att se Göteborgs Symfoniker i Konserthuset. De flesta kommer från Storbritannien, Norge, Tyskland och USA. I och med att de är populära både utomlands och i Sverige hjälper de andra aktörer i Göteborg att öppna dörrar för samtal.

– Vi tar alltid med oss politiker eller folk från näringslivet. Därigenom skapar vi ett extra rum för dem att samtala med viktiga parter i en positiv anda. Ofta blir det väldigt bra och givande samtal, säger Vincent Hashmi.

Företagens roll
Förutom att vara sponsoransvarig på Göteborgs Symfoniker är Vincent Hashmi också etablerad operasångare. Han menar att det är viktigt för Göteborgs Symfoniker att förvalta och fördjupa kulturarvet till kommande generationer. Där fyller också näringslivet en viktig funktion. Det är även där hans erfarenheter både inom kulturen och näringslivet har kommit till användning.

– Det är tack vare våra partners, bland annat inom näringslivet, som vi har möjlighet att turnera och ta in konstnärliga spetsprojekt. Jag tror att vi behöver detta samarbetet för att kunna bevara det fina vi har. Och där tror jag att min roll, som både kan läsa noter och årsredovisningar, fungerar bra som en brygga mellan de olika världarna. Jag är mycket stolt över företagen som vi samarbetar med, säger Vincent Hashmi.

För företagen som är partners till Göteborgs Symfoniker blir en positiv effekt av samarbetet att en orkester i världsklass hjälper dem att locka arbetskraft från andra länder. Men också unika arrangemang tillsammans med Symfonikerna.

– Vi gör skräddarsydda aktiviteter tillsammans med våra partners. Det kan vara att vi spelar på platser där det är oväntat att höra klassisk musik. Det blir som en attack med klassisk musik! Det känns i hela kroppen och i en oväntad kontext kan du ta in musiken på ett annat sätt. Många konsumerar klassisk musik utan att de tänker på det, som exempelvis när de tittar på Game of Thrones eller Sagan om Ringen, fortsätter Vincent Hashmi.

Musiken som ett verktyg
I sin roll som ambassadörer för Göteborg använder Göteborgs Symfoniker musiken som ett verktyg. Vincent Hashmi menar att musiken, om den används på rätt sätt, kan stärka solidariteten.

– Vårt uppdrag är inte enbart att skapa fin musik, det handlar lika mycket om vilket samhälle vi vill ha och hur vi tillsammans kan göra det bättre. Vi vill lyfta mänskliga värden och jag tror att alla vill lämna över världen till nästa generation och att den då ska vara lite vänligare.

Vad är du mest stolt över?

– Jag är stolt över att vi är en orkester i världsklass som är duktiga på att nå ut till barn och ungdomar. Vi plockar bort dem från vardagsproblem och ger dem självförtroende och ett språk. De blir sedda och får något att bli stolta över.

I mars åker Göteborgs Symfoniker på turné och besöker Oslo, Stockholm, Köpenhamn och Reykjavik.

Boka biljetter till Göteborgs Symfoniker hittar du här.

Vill du vara med och jobba på olika evenemang i Göteborg? Kanske vill du träffa nya människor, få nya erfarenheter och lära dig nya saker?

Ansökningsperioden är öppen fram till den 23 februari. För att kunna söka måste du fyllt 15 år. Gå in och anmäl dig till Team Göteborg – ett värdskap för alla! www.teamgoteborg.com

I juni kommer Volvo Ocean Race till Göteborg och nu söker vi volontärer till vår organisation på land. Ta chansen att vara del av ett globalt megaevenemang. Få nya erfarenheter, träffa nya vänner och ha kul! Volvo Ocean Race i Göteborg ska bli ett evenemang i absoluta världsklass. Var en del av teamet som gör det möjligt!

Volontärsuppdragen gäller evenemangsområdet Race Village i Frihamnen i Göteborg, där
folkfesten kommer att äga rum den 14‐21 juni.

Läs mer och anmäl dig som volontär på www.volvooceanracegoteborg.com

Foto: Dino Soldin Stendahls/Göteborg & Co

7–8 februari hölls 2018 års upplaga av Connect2Capital på Clarion Post Hotel, mötesplatsen där investerare och tillväxtföretag träffas för att matcha idéer med kapital. Med ca 450 deltagare från 14 länder fortsätter mötesplatsen att generera bra möten mellan bolag som söker kapital och investerare.

Foto: Cim Ek

Varje år under två dagar tar lokala, nationella och internationella företagare och investerare över Clarion Post Hotel. Mötesplatsen Connect2Capital möjliggör för bolag som söker kapital att få träffa investerare och affärsänglar på en och samma plats.

− Ibland är det svårt att nå ut med sin produkt, därför är det bra att få träffa alla samtidigt, säger Marlene Sjöberg, grundare och vd för It-företaget RaceOne som utvecklar en app för att följa deltagare i olika idrottsevenemang.  Det är första gången jag deltar på Connect2Capital och tycker att det är en jättebra och naturlig mötesplats för nätverk.

Förutom ett scenprogram innehållande keynotes och pitchande bolag så har företagare möjlighet att förboka individuella möten med investerare för att sälja in sin idé på bästa sätt.

− Det är viktigt att förbereda deltagarna för att göra bra affärer. Det handlar både om att öva på sin pitch för sökande bolag såsom förbereda affärsänglar. En utvecklingsmöjlighet kunde vara att arrangera fler mindre nedslag under året som övningstillfälle, säger Stina Jernhed, affärsutvecklare på Connect Väst och projektledare för Connect2Capital.

Näringslivsgruppen är medarrangör till Connect2Capital sedan 2014.

Bloggen Gastrogays riktar in sig på mat, resor och Eurovision, nu är de i Sverige i sex veckor för att följa Melodifestivalen och samtidigt upptäcka svensk mat och resa runt i landet. Under en av de sex veckorna besökte de Göteborg.

Bakom Gastrogays, en av Irlands största mat- och resebloggar, står Russel James Alford och Patrick Hanlon. När vi träffar dem i Göteborg berättar de att de har gjort en lång lista med restauranger som de vill besöka.

– Än så länge har vi ätit fantastisk mat! Lokal mat, anpassat efter säsong och av global karaktär. När vi reser är maten i centrum, men vi vill också samla på oss erfarenheter och lära känna människorna och kulturen, säger Patrick Hanlon.

Alford och Hanlon säger att de försöker hitta det unika med varje plats de besöker och att de sätter högt värde på att det de gör är genuint. Anledningen till att de besöker Sverige i hela sex veckor är för att de tycker om Sverige och vill se vad landet har att erbjuda utanför Stockholm. Men också att de älskar Eurovision och såg en chans att få följa Melodifestivalen. Innan de kom till Göteborg var de en vecka i Karlstad.

– Jämfört med Karlstad är Göteborg stort, men det är ändå så pass litet att det är lätt att ta sig runt. Än så länge har vi varit i Göteborg i två dagar och tycker det är väldigt trevligt här, och det finns mycket bra och prisvärd mat här och mycket lokal öl, vilket vi gillar! Och människorna här är supertrevliga, säger Russel James Alford.

Nu har juryn utsett det vinnande designförslaget för stationer och torn längs den planerade stadslinbanan i Göteborg. Förslaget heter New Beacons och bakom det står Amsterdam-baserade arkitekt- och designkontoret UNStudio och Göteborgs-baserade Kjellgren Kaminsky Architecture.

Illustration UNStudio och Kjellgren Kaminsky

Designtävlingen har arrangerats av Göteborgs Stad i samarbete med Västtrafik och organisationen Sveriges Arkitekter. Fyra prekvalificerade team lämnade i höstas in sina förslag som sedan har visats upp för allmänheten, både på nätet och på utställningar på flera håll i Göteborg. Och nu har juryn – med representanter för de tre arrangörerna – utsett förslaget från UNStudio och Kjellgren Kaminsky Architecture till det vinnande.

New Beacons är det förslag som mest övertygande förenar arkitektonisk kvalitet och funktionella krav. Poesi och lekfullhet kombineras med flexibilitet och utvecklingsbarhet, säger Lena Dübeck, tävlingsjuryns ordförande.

Vad händer nu med förslaget?

Det kommer att ingå i den fortsatta planeringen av linbanan och det vinnande teamet kommer att medverka i det arbetet. Men vi kan inte idag med säkerhet säga att det är just så här som i förslaget som torn och stationer kommer att se ut, svarar Lena Dübeck.

Läs mer om linbanan

Göteborg har chansen att vinna The British LGBT Award som bästa HBTQ-destination 2018. Priset delas ut till individer, organisationer eller i det här fallet destinationer som har visat stort engagemang för HBTQ-frågor.

Foto: Ambjörn Torhard

Göteborg är en av tio destinationer som är nominerade i sin kategori. Vem som vinner avgörs genom en allmän röstning och vinnaren hyllas och får ta emot sitt pris 11 maj i London.

Tidigare vinnare är Miami 2017, Los Angeles 2016 och Stockholm 2015.

2018 arrangeras EuroPride i Göteborg och Stockholm. Den 14-19 augusti i Göteborg samtidigt som Kulturkalaset.

Rösta på din favorit här.

Skandinaver och amerikaner fyllde hotellen när Göteborg ökade i antal gästnätter för tjugosjätte året i rad. Med cirka 4,8 miljoner gästnätter blev 2017 det bästa året någonsin för besöksnäringen i Göteborgsregionen. Det visar SCB/Tillväxtverkets årssiffror som släpptes på onsdagen.

Foto: Per Pixel Petersson/Göteborg & Co.

– Det är väldigt glädjande att gästnätterna fortsätter att öka, speciellt från våra prioriterade länder inom Skandinavien och övriga Europa. Den positiva utvecklingen stärker besöksnäringens roll som basnäring och möjliggör att än mer bidra till Göteborgs positiva utveckling, säger Camilla Nyman VD för Göteborg & Co.

Norge och Danmark ökade med 8 procent och Sverige med 4 procent. Gästnätter från övriga europeiska länder steg med 2 procent. USA gjorde ett kraftigt kliv uppåt med 56 procent och passerade Danmark som fjärde största utlandsmarknad i Göteborgs gästnattsliga. Sammanlagt ökade gästnätterna i Göteborgsregionen med 2 procent under 2017.

Hotellen i Göteborg har högst beläggning av svenska storstäder, nästan 70 procent i genomsnitt. Det är numera hög beläggning under flera delar av året samtidigt som Göteborg fortsätter vara en oerhört populär sommarstad med attraktioner som Liseberg, skärgården och stora evenemang.

– Med 2017 avslutar vi destinationens affärsplansperiod 2015–2017 och konstaterar att våra högt ställda mål överträffats. Gästnätterna i Göteborgsregionen har under treårs-perioden ökat från 4,1 till 4,8 miljoner och de internationella gästnätterna dubbelt så snabbt som de svenska. Nu startar vi en ny affärsplansperiod och siktar på en fortsatt positiv utveckling, säger Camilla Nyman VD Göteborg & Co.

Elcykelföretaget Ecoride och It-företaget Pilotfish Networks är vinnarna av Göteborgs Companipris 2017. Priset delades ut av Näringslivsgruppen på Göteborg & Co och kommunstyrelsens ordförande Ann-Sofie den 5 februari  2018 i samband med Börssälskapets möte på Elite Park Avenue Hotel. 

Foto: Marie Ullnert

− Årets vinnare är två företag som båda har visat på stort entreprenörskap och nytänkande. De har genom innovativt arbete förändrat sina branscher och de är nu i den absoluta framkanten av utvecklingen, säger Lennart Johansson, chef för Näringslivsgruppen på Göteborg & Co. Han delade ut priserna tillsammans med kommunstyrelsens ordförande Ann-Sofie Hermansson.

Sedan starten 1994 har Göteborgs Companipris mottagits av cirka 60 framgångsrika företag som drivs och utvecklas i Göteborgsregionen. Priset består av 25 000 sek och en silverstatyett.

Ecoride

Ecoride bildades 2007 av de unga bröderna Martin och Christian Walleräng som med inspiration från Kina ville ta elcykel till Sverige för att ge alla en chans att leva klimatsmartare och cykla mera. Ecoride är idag det ledande elcykelföretaget i Norden och säljer årligen omkring 10 000 cyklar.

− Bröderna Walleräng som skapade Ecoride hade en väldigt bra timing med elcyklar och företaget har gjort en fantastisk resa. Nu är Ecoride nästan synonymt med elcykel. För cykelbranschen är det viktigt att fortsätta utveckla infrastrukturen i stan för att tänka mer klimatsmart och hitta bra transportlösningar. Vi är bara i början på en mer hållbar utveckling. Det känns naturligtvis otroligt roligt att få Companipriset något som alla i företaget ska känna sig stolta över, säger Mårten Nydahl, VD för Ecoride.

Pilotfish Networks

Pilotfish Networks som bildades 2000 är från början en spinoff från Ericsson. Företaget har tagit ”Internet of Things” till kollektivtrafiken och gjort den både smartare och bättre för miljön genom att utveckla system som optimerar och hanterar komplex trådlös datorkommunikation till och från mobila enheter. Deras produkt finns idag i ca 5 000 fordon i flera länder.

− Det är första gången som vi får pris och det känns fantastiskt. Det känns extra roligt att bli uppmärksammad i vår stad! Digitalisering och kollektivtrafik befinner sig i en expansionsfas, mellan 2016 och 2017 dubblerade vi vår verksamhet. Det finns en stark efterfrågan i vår bransch och vi kommer fortsätta stärka vår produkt och verksamhet, säger Tomas Gabinus, VD för Pilotfish Networks.

Anders Fahl har arbetat på Göteborg & Co sedan 2005, han är IT-chef, webbansvarig och ansvarig för övergripande digitala satsningar. Han jobbar bland annat med goteborg.com.

Hur kommer det sig att du började arbeta på Göteborg & Co?

Jag fick nys om Göteborg & Co redan 1995 och tyckte det verkade vara en spännande och intressant arbetsplats. Men det var först 2005 som jag skickade in en spontanansökan och jag hade tur, det passade bra in i tiden och jag började jobba på det som då hette IT-avdelningen.

Då var vi tre stycken som jobbade på IT-avdelningen och hade hand om IT frågor och några hemsidor som vi uppdaterade. Men världen förändras och efter en period flyttade jag över till avdelningen privatturism och hade hand om webben där. Sedan dess har det ändrats igen och nu är jag IT-chef på 50 procent och jobbar som webbansvarig och ansvarig för övergripande digitala satsningar på kommunikationsavdelningen 50 procent.

Du tillhör alltså två avdelningar och har två olika roller, vad innebär dina roller?

Som IT-chef ser jag till att alla interna system fungerar och därmed att alla andra kan arbeta. Men jag jobbar också långsiktigt och strategiskt för att vi ska ligga i framkant och se till att vi har moderna verktyg. Jag har regelbunden kontakt med andra IT-chefer inom kommunen. Som webbansvarig på kommunikationsavdelningen jobbar jag bland annat mycket med goteborg.com.

Även om de två rollerna tillhör olika avdelningar så tycker jag att de hänger ihop. Det interna påverkar ofta det externa och tvärtom.

Vad skulle du säga är den största skillnaden nu jämfört med när du började jobba här?

En skillnad är att det har blivit en allt mer komplex omvärld. Allt var lite enklare tidigare, nu påverkar externa faktorer mer. Branschen är väldigt påverkad av vilka beteenden vi som människor har och hur man förändrar sina vanor och tankemönster. Hur vi bokar resor och hur vi använder teknik har förändrats i grunden. När jag började fanns inte sociala medier och smartphones till exempel. Digitaliseringen påverkar allt och antalet digitala tjänster har ökat väldigt mycket.

Utvecklingen inom IT påverkar också hur vi jobbar internt. Nu vill vi kunna jobba lika bra hemma, eller på en flygplats som på kontoret. Förutom full mobilitet vill vi också kunna jobba när vi vill och vi har allt fler tekniska prylar som ska fungera effektivt.

En annan skillnad är att kommunikationsavdelningen inte fanns när jag började här. Då gjorde var och en saker som man tyckte var fint. Dokument, presentationer och liknande kunde se helt olika ut. Idag finns det tydligare ramar som kommunikationsavdelningen sätter vilket naturligtvis skapar en mycket mer enhetlig bild.

Hur har det varit att vara med under utvecklingen?

Det har varit och är en intressant och spännande resa. Målet och uppdraget är detsamma, att marknadsföra Göteborg. Men nu är det inte bara vi som sprider bilden av Göteborg. Vad alla andra pratar om och hur bilden av Göteborg förmedlas i sociala kanaler av alla som besöker oss är otroligt viktigt. Och det är viktigt att vi kan hjälpa till att förmedla en så bra och trovärdig bild som möjligt. Helt enkelt att göra det enkelt och lockande att dela med sig av Göteborg.

Hur ser en typisk arbetsdag ut för dig?

Jobbet är väldigt varierande, så det är svårt att säga för ingen dag är den andra lik. Jag får väldigt mycket frågor, det är mycket rådgivning både internt och externt. Vilket inte är så konstigt eftersom IT ofta är en viktig parameter i allt vi gör.

Du är en av dem på Göteborg & Co som känner de flesta på bolaget?  

Ja, lite så är det. Alla som börjar här passerar mig på ett eller annat sätt eftersom de ska ha inlogg och datorer och så vidare. Alla är ju berörda av IT så jag känner de flesta här. Jag tycker det är bra och jag får en bra känsla av vad alla jobbar med och vilja projekt de sitter i. Det innebär också att jag rör mig mycket i lokalerna, viket också är bra.

Vad tycker du är det bäst med ditt jobb?

Att det är så varierande, ena dagen kan jag sitta i strategiska möten med andra IT chefer inom Göteborgs stad och diskutera utveckling av nya digitala arbetssätt. Senare samma dag har vi redaktionsråd och brainstorming om hur vi ska få ut budskap i våra sociala kanaler bättre.

Det är mycket att göra och aldrig en tråkig stund!

Du har jobbat här i fler år, finns det något du kan nämna som du är lite extra stolt eller nöjd över?

Då skulle jag säga att jag är stolt över vårt arbete med goteborg.com. Jag är nöjd med både det arbetet vi har gjort med sajten och det vi fortsätter att göra idag. Det är också roligt att det inte bara är vi som tycker den är bra, vi har kontakt med andra europeiska destinationsorganisationer och får ofta höra att det är en bra sajt och det finns flera som haft goteborg.com som förebild när de själva jobbar med sin sajt.

Jag känner att när det kommer till goteborg.com så gör vi ett bra jobb. Internt är känslan väldigt bra och vi har också varit med på Internet Worlds topp 100-lista sju år i rad. De utser Sveriges 100 bästa sajter, och vi brukar vara den enda destinationssajten som är med på den listan, det är ett bra betyg!

Göteborg fortsätter vara attraktivt för besökare. Under 2015–2017 har antalet gästnätter ökat med hela 17 procent. De internationella besöken har ökat kraftigt med USA och Kina i spetsen.

Besöksnäringen växte stadigt även under 2017. Årssiffrorna släpps av SCB/Tillväxtverket den 7 februari, men prognosen pekar mot en fortsatt ökning av kommersiella gästnätter på hotell och vandrarhem i Göteborgsregionen.

Foto: Anders Wester/Göteborg & Co.

Destinationens affärsplaneperiod 2015 – 2017 har haft en ökning av gästnätter med 17 procent, från 4,1 miljoner till 4,8 miljoner enligt prognosen.

Flest antal besökare kommer från Sverige, men det är de internationella gästnätterna som ökat snabbast, under de senaste tre åren har de ökat dubbelt så snabbt som de svenska. Av besöken från utlandet är det USA som sticker ut och har nu gått förbi Danmark i antal kommersiella övernattningar. Även Kina har visat sig ha en mycket positiv utveckling och som vanligt har många besökare kommit från Norge och Danmark.

Under 2017 har också hotellen varit fullbelagda under stora delar av året. Under sommaren var i genomsnitt 81,4 procent av rummen belagda, för hela Sverige var motsvarande siffra 67 procent.

Att både besökare och göteborgare attraheras av utbudet i Göteborg märks också hos stadens attraktioner. Göteborgs Konstmuseum har gått mycket bra och ökat sitt besöksantal med 23 procent jämfört med 2016. Också Stadsmuseet har gått bra och hade drygt 18 procent fler besökare än föregående år. Liseberg hade 3,1 miljoner besökare i parken 2017 vilket är lika många som under 2016 och Universeum hade också ungefär lika många besökare 2017 som 2016. Shoppingen i köpcentret Nordstan ökade sin omsättning med 100 miljoner kronor.

När Tripadvisors lista över Sveriges 25 bästa hotell publicerades stod det klart att landets två bästa hotell finns i Göteborg. Högst på listan är Upper House, följt av Hotel Pigalle på andra plats och inte långt efter Dorsia Hotel & Restaurant på plats fyra.


Upper House. Foto: Gothia Towers

Det är Traveler’s Choice Awards 2018 över Sveriges bästa hotell som toppas av två Göteborgshotell. Hotellen rankas baserat på recensioner och åsikter från Tripadvisors resenärer under ett år.

Med på listan hittar vi också, Avalon Hotel som nummer åtta och Sankt Jörgen Park på tjugonde plats.

Göteborgshotellen på listan över Sveriges bästa hotell
1. Upper House
2. Hotel Pigalle
4. Dorsia Hotel & Restaurant
8. Avalon Hotel
20. Sankt Jörgen Park