Nyheter

Vy över korsvägen, Svenska Mässan och Gothia Towers
Foto: Anders Wester/Svenska Mässan & Gothia Towers


17-21 September 2017 stod Göteborg värd för ECOC, the European Conference on Optical Communication. Det var den 43:e konferensen i ordningen och är Europas största konferens inom området optisk kommunikation. I år var konferensen för första gången miljödiplomerad.

ECOC ägde rum i Sverige för tredje gången och i Göteborg, på Svenska Mässan för andra gången. Konferensen var ett tillfälle för 1300 forskare och produktutvecklare att följa upp de främsta forskningsframstegen och vetenskapliga upptäckterna inom området optisk kommunikation. Tillsammans med den anslutande stora utställningen samlade eventet totalt 5900 deltagare från hela världen.

I Göteborg finns goda förutsättningar för hållbara möten
I syfte att bidra till en reducerad miljöpåverkan valde arrangörerna för årets konferens att för första gången miljödiplomera konferensen efter Svensk Miljöbas kriterier. Detta är även en viktig del av stadens miljöprofil, då Göteborg är rankad som en av världens ledande hållbara mötesdestinationer*. Några av åtgärderna som ledde fram till miljödiplomeringen tar fokus på måltider. ECOC arrangör valde t ex att servera fisk som var MSC-märkt, färre måltider inkluderade kött och till lunch finns alltid ett vegetariskt alternativ. Allt kaffe/te som serverades var ekologiskt och Fairtrade-märkt. Smörgåsar hade minst två ekologiska huvudingredienser.
Deltagarnas resor till och från Göteborg klimatkompenserade arrangören delvis via organisationen “Rädda Regnskog” som arbetar för att skydda regnskog i Ecuador och Colombia. Med själva möteslokalen, Svenska Mässan, strategiskt placerad mitt i staden hade besökarna dessutom gångavstånd till hotell och sociala aktiviteter och kunde undvika miljöpåverkande transporter.

ECOC valde även, i stället för gåvor till föreläsare, att donera 100 000 kronor till den svenska organisationen ”Barnfonden”.  Donationen användes till ett projekt i tredje världen, där läslampor drivna på solenergi gavs till barn.

Generellt har konferenser stor påverkan på miljön. Initiativet till miljödiplomeringen uppmuntras av destinationen och hjälper till att bidra ytterligare till att driva utvecklingen av hållbarhetsarbetet framåt. Förhoppningen är att fler konferenser följer i samma linje och väljer miljödiplomering som ett sätt att effektivt göra skillnad och bidra till de globala hållbarhetsmålen.

Mer information om ECOC’s miljödiplomering och dess arbete i detalj finns på http://ecoc2017.org/general-info/sustainability/

ECOC 2017 arrangerades av Chalmers, Danmarks Tekniske Universitet, forskningsinstitutet RISE Acreo, Telia och Ericsson. Mötesarrangör är Sweden MEETX.

* GLOBAL DESTINATION SUSTAINABILITY INDEX 2016. Läs mer.

ecoc2017.org

Foto: Linnéa Simonsson (EuroSkills 2016)
Foto: Linnéa Simonsson (EuroSkills 2016)

December 2016 genomfördes i Göteborg yrkestävlingen EuroSkills som lockade över 65 000 besökare och stöttades av Näringslivsgruppen på Göteborg & Co. Drygt ett år efter skapas arvet efter EuroSkills, Future Skills, som kommer att äga rum 10-12 oktober på Svenska Mässan under Gymnasiedagarna.

Future Skills är Gymnasiedagarnas nya mötesplats. Den arrangeras av GR Utbildning i samarbete med Näringslivsgruppen på Göteborg & Co, Business Region Göteborg, Västra Götalandsregionen och Arbetsförmedlingen.

”Syftet är att skapa en arena där unga får chansen att prata direkt med mängder av företag, branscher och utbildningsanordnare.” (Future Skills hemsida)

Mässan riktar sig främst till grundskoleelever årskurs 8-9 men är också öppen för arbetssökande och vuxen- och SFI studenter. Besökarna kommer att få chansen att träffa representanter för högskolor, yrkeshögskolor och utlandsstudier samt prova på olika yrken och lära sig mer om olika branscher.

− Future Skills handlar mycket om att få inspirerande kunskap om vilka kompetenser som kommer att efterfrågas från näringslivet. Passa på att upptäcka din talang på Future Skills! säger Lena Sjöstrand, projektledare på Göteborgsregionen kommunalförbund för Future Skills.

Välkomna!

Foto: Charlott Holmåker/Göteborg & Co.
Foto: Charlott Holmåker/Göteborg & Co.

Åtta utländska designbloggare från Tyskland, Frankrike, Storbritannien och Norge har besökt turistmål inom design i Göteborg. Samtliga bloggare är stora profiler i sina hemländer, men når också en internationell målgrupp.

I Göteborg besökte de bland annat Rum21, Engelska tapetmagasinet, Norrgavel, Floramora & Krukatös, Artilleriet och Artilleriet kitchen, Da Matteo och Grandpa. Ett program som imponerade på bloggarna som fotade flitigt, var engagerade och ställde mycket frågor.

– Jag tycker det är väldigt inspirerande att vara här. Det är ett bra program med spännande människor och det är roligt att få en inblick i den svenska designvärlden. Jag tycker den skiljer sig mot den norska och danska designen som jag kan mycket om. Den svenska upplever jag som en blandning mellan den stilrena danska och den mysiga norska designen. Och i den svenska designen tål man att det är svart också, säger Camilla Jorddal från Norge.

Efter besöket i Göteborg åkte designbloggarna vidare till Borås och Lidköping.

Clarion Karlatornet, Scandic Landvetter, Liseberg södra entrén och HKC Åby. Foto: Pressbilder.
Clarion Karlatornet, Scandic Landvetter, Liseberg södra entrén och HKC Åby. Foto: Pressbilder.

De närmaste åren planeras flera nya hotell i och runt Göteborg att öppna, med sammanlagt drygt 3 000 nya hotellrum. Och de nya hotellrummen behövs, i somras var hotellen i Göteborg så gott som fullbelagda.

När hotellrummen står klara för att ta emot gäster varierar. HKC Åby är först ut och planerar att stå klart med cirka 220 rum 2019. Dessutom kommer en ny mässanläggning om cirka 15 000 kvadratmeter att byggas. Därefter planeras en rad nya hotell att öppna 2020 och 2021. Förutom drygt 3 000 nya hotellrum kommer flera av hotellen att bidra med mötes- och utställningslokaler.

Under sommaren 2017 har hotellen i Göteborg haft en beläggning på drygt 80 procent, vilket betyder att de i princip har varit fullbelagda. Sett till hela landet var 67 procent av hotellen belagda under samma period.

2020 planerar Folkets Hus/Draken öppna med 400 rum, Scandic Gullbergsvass med 360 rum och Scandic Landvetter flygplats med 200 rum.

2021 planerar Liseberg, södra entrén öppna med 450 rum, Nordic Choice Mölndal med 370 rum och Clarion Karlatornet med 300 rum. Svenska Mässan/Gothia Towers planerar också 500+300 rum, men vet inte exakt när de kommer stå klara.

Redan nu under hösten 2017, håller cirka 900 nya kvadratmeter konferens- och eventyta på att färdigställas på Elite Park Avenue Hotel. Utbyggnaden sker mot Lorensbergsteatern. Även befintlig konferensyta renoveras, nya hotellrum byggs och befintliga rum rustas upp.

Bild: Elite Park Avenue hotel
Bild: Elite Park Avenue Hotel

 

Daina Sakars. Foto: Charlott Holmåker/Göteborg & Co.
Daina Sakars. Foto: Charlott Holmåker/Göteborg & Co.

Daina Sakars har arbetat på Göteborg & Co sedan januari 2011, hon är projektkoordinator på avdelningen evenemangsproduktion och jobbar bland annat med Göteborgs Kulturkalas.

Hur kommer det sig att du började arbeta på Göteborg & Co?

Jag hade jobbat många år som produktionsledare, projektledare och turnéledare med krogshower och turnéer, först som frilans och sedan på Krall Entertainment. När jag skulle söka mig vidare letade jag efter något där jag kunde ha användning för min breda erfarenhet och tyckte att Kulturkalaset verkade mycket intressant.  Jag hörde av mig till Göteborg & Co och hade turen att det fanns en öppning på Kulturkalaset. Jag fick först en tidsbegränsad tjänst som evenemangskoordinator och under den anställning utlystes en koordinatortjänst som jag sökte och fick.

Vad gör egentligen en koordinator? Vad jobbar du med?

Mitt uppdrag består för tillfället av två olika delar. Den ena delen är Kulturkalaset och den andra delen är avdelningsövergripande arbete på Evenemangsproduktion.

På årets Kulturkalas jobbade jag främst med förproduktion för alla bokade programpunkter på Götaplatsens scen. Detta innebär att jag tog hand om alla praktiska detaljer (förutom teknik) kring artisterna/programpunkterna inför deras uppträdande. En stor del var också arbetet med att lägga in programpunkter i Kulturkalasets programdatabas, som är ryggraden i programtidningen och hemsidan. Under Kulturkalasets genomförande hade jag en stöttande funktion och kunde rycka in där det behövdes hjälp och tro mig det behövs alltid några extra händer eller en hjärna under ett genomförande.

Andra delen av mitt uppdrag är administrativa avdelningsövergripande uppgifter på Evenemangsproduktion. Min roll är väldigt bred och eftersom jag arbetat många år på Göteborg & Co har jag haft fördelen att ofta samarbeta med andra avdelningar och hitta goda synergier.

Vad är det bästa med ditt jobb/din arbetsplats?

Jag har ett mycket omväxlande arbete och tycker och det är väldigt viktigt och inspirerande att arbeta med något som faktiskt gör skillnad, till exempel genom det viktiga hållbarhetsarbete vi gör i våra evenemang. Att stämningen på kontoret mellan kollegor är så fin och härlig gör ju också att jag trivs så bra.

Hur ser en typisk arbetsdag ut för dig?

För mig finns det ingen typisk arbetsdag, det beror på var vi är i projektcykeln.

Berätta något om ditt jobb som är extra speciellt för dig.

Något som känns speciellt är under Kulturkalaset när man arbetar ute på festivalen. Under resten av året jobbar jag mycket vid skrivbordet, men under Kulturkalaset blir hela festivalen mitt kontor. Det är en väldigt speciell känsla, som att man tar på sig andra glasögon. Centrala Göteborg med alla festivalplatserna blir både mitt och mina kollegors hemmakontor med samma goa stämning som vi har under resten av året. Jag hoppas att besökarna känner sig inkluderade och välkomna på mitt festivalkontor och att den goda stämningen sprids.

Foto: Rebecka Bjurmell
Foto: Rebecka Bjurmell

Torsdagen den 14 september hälsades cirka 800 studenter välkomna till Göteborg under en välkomstkväll på Världskulturmuseet som arrangeras av Student Göteborg.

Under en fullspäckad och lyckad kväll bjöd Student Göteborg på livemusik med bandet Slowgold och DJ Lovefuck, men även på dansuppvisning av GöteborgsOperan Danskompani, filmvisningar, olika workshopar, utställningar, med mera.

− Vi är stolta och oerhört glada över att kunna presentera ett sådant brett och intressant utbud innehållsmässigt på vår stora välkomstkväll. Nytt för i år var att vi hade filmvisningar med Draken Film, Ted Talks, popup store med Emmaus och fler utställare samt två konferencierer. Detta sammantaget bidrog till fler aktiviteter och en känsla av att vara på Student Göteborgs egen festival! Säger Nathalie Bödtker-Lund, projektansvarig på Göteborg & Co för Student Göteborg.

Varje termin börjar cirka 13 000 nya studenter i Göteborg. Student Göteborg har funnit sedan 2006 och arrangerar välkomstaktiviteter samt skapar mötesplatser bland nationella och internationella studenter. Student Göteborg är en stor satsning från Näringslivsgruppen på Göteborg & Co i samarbete med Göteborgs universitet, Chalmers och Göteborgs Förenade Studentkårer.

− Studenterna ska känna sig välkomnade, inkluderande, trygga och inspirerande av att komma till Göteborg, säger Nathalie Bödtker-Lund.

Många aktiviteter arrangeras under hela terminen. Se hela programmet här.

Håkan Thörnström. Foto: Lars Ardarve/Göteborg & Co.
Håkan Thörnström. Foto: Lars Ardarve/Göteborg & Co.

I oktober åker Göteborgs stjärnkock Håkan Thörnström till Montreal i Kanada för att representera Göteborg och laga västkusttypisk mat till opinionsbildare som resejournalister, bloggare och foodies. Tillsammans med Montreals stjärnkock Eric Gonzalez ska han laga sin mat med lokala råvaror.

De kanadensiska värdarna vill göra den lokala gastronomin i Québec mer internationellt känd och har som en del i det arbetet bjudit in Håkan Thörnström. Själv är Håkan Thörnström tydlig med att han kommer passa på att promota sin specialitet; västkustmat och mat från Göteborg.

– Det är väldigt kul att få ihop det här, för mig är det ingen ekonomisk vinning av att göra detta. Jag gör det för att det är roligt och för att det i ett större perspektiv ska bli till gagn för Göteborg. Jag tror det finns mycket gott i ett sådant här utbyte, säger Håkan Thörnström.

På plats i Montreal ska Håkan Thörnström laga all mat med lokala råvaror till bland annat resejournalister, bloggare och foodies. Han säger själv att han tycker att Québec har en intressant syn på att laga mat med naturliga råvaror.

– Jag är väldigt stolt över att få göra det här. Det är fantastiskt kul att se hur de arbetar, lära sig och knyta kontakter. Sen hade det varit roligt att i förlängningen kunna göra något liknande här, att de kommer till Göteborg och lagar mat från Québec med våra råvaror, säger Håkan Thörnström.

Läs mer och se filmen där Håkan Thörnström berättar om västkustmat!

Hotellen fulla i Göteborg i sommar

Publicerat av Stefan Gadd 8 september, 2017 under Destinationen, Turism.

gbgco_skyflyers_4_go¦êtaa¦êlvbronDet fanns knappt ett hotellrum ledigt i Göteborg i somras. Beläggningen i juli var över 80 procent i genomsnitt. Totalt har gästnätterna ökat med tre procent hittills i år.

Sommaren är alltid intensiv i Göteborg och årets största månad för besöksnäringen är juli. I år hade hotellen i praktiken fullt hela tiden. I genomsnitt var 81,4 procent av rummen belagda, för hela Sverige var motsvarande siffra 67 procent.

– Det finns mycket i juli som drar besökare till Göteborg. Många evenemang och konserter, flera kongresser och starka attraktioner som Liseberg och skärgården. Detta visar att det finns stort behov av den nya boendekapacitet som planeras, säger Camilla Nyman, VD för Göteborg & Co.

Gästnätterna ökade främst från Sverige, Norge, Danmark och USA. I augusti hade Göteborg flera stora evenemang som Way out West, Göteborgs Kulturkalas och Longines FEI EM i Ridsport vilket gör att indikationen från hotellen är mycket positiva även för den sista sommarmånaden.

De kommande åren planeras flera stora hotell vilket kommer tillföra över 3 000 nya rum i Göteborgsregionen.

Steampipe Production Studio AB/Göteborg & Co.
Foto: Steampipe Production Studio AB/Göteborg & Co.

”I love the city, it is so nice, I will definitely return in the future and I sincerely hope Kenes will be able to host more congresses in Gothenburg in the future.” Så sa Marlies Steinebach, Global Director of Business Development at Kenes Group, efter Kenes besök i Göteborg. 

Det är beslutsfattare och representanter från världsledande delar av mötesindustrin som har varit på besök och gett mycket positiv feedback. Förutom Kenes group har bland annat  INCON berömt Göteborg som mötesstad. Tidigare i år var också IAPCO (International Association of Professional Congress Organisers) på besök och Göteborg imponerade stort på dem. Jan Tonkin är ordförande i IAPCO och hon var mycket nöjd med besöket.

– Jag är mycket imponerad av mässlokalerna och hotellet, det är en miljö där jag väldigt gärna vill hålla ett möte. Jag tycker er slogan ”en stad gjord för möte” stämmer bra.

Läs fler omdömen och se filmer med referenser.

Foto: Beatrice Törnros/Göteborg & Co.
Foto: Beatrice Törnros/Göteborg & Co.

Den elfte upplagan av Göteborgs Kulturkalas hade som vanligt något för alla med över 1 000 programpunkter. Det var stora artister på Götaplatsen men också litteratur, slöjd, teater, dans, film, Barnens kulturkalas och mycket mer.

Officiella besökssiffran har inte kommit än, men konserten som drog mest publik stod Weeping Willows och symfonikerna för. Den arabiska megastjärnan Nawal El Zoghbi drog också mycket folk och Barnens kulturkalas besöktes av tusentals barn och vuxna varje dag.

– Det är med stor spänning vi sammanställer all statistik och alla besöksundersökningar efter årets Kulturkalas. Stort tack till alla kulturaktörer och samarbetspartners samt våra finansiärer för att vi tillsammans lyckades göra vårt bästa och, trots förändringar och utmaningar, genomföra ett fantastiskt kulturkalas för Göteborgs och Västra Götalandsregionens invånare och besökare, säger Tasso Stafilidis, verksamhetschef på Göteborg & Co för Göteborgs Kulturkalas.

Redan nu är det klart att nästa års Kulturkalas kommer bli speciellt, då hålls Europride i Göteborg under Kulturkalaset.

Foto: Paula Fröseth
Foto: Paula Fröseth

Under sommaren har Näringslivsgruppen bidragit till en del av Göteborgs Kulturkalas med bl.a. konserten med Nawal El Zoghbi, men även till andra kulturaktiviteter och genomföranden i olika stadsdelar.

Fokus i år har varit på kultur och ungdomar. Med projektet Kultur 4ür Göteborg, som har som ambition att arbeta för ett starkt lokalt jämlikt kulturliv och kampar mot ungdomssegregation, fick ungdomar mellan 14-20 år möjlighet att uppträda på olika scener. 14-21 juni turnerade festivalen i sju stadsdelar: från Hammarkullen till Frölunda, men även på Hisingen, i Majorna m.m. Totalt samlade turnégruppen 5000 personer i publiken.

− Evenemanget har varit extremt lyckat, säger Kalle Karlsson, projektledare för Kultur 4ür Göteborg. Verksamheten har utvecklats så mycket att den även börjar växa i regionen.

Som en del av projektet Kreativa platser i Biskopsgården genomförde organisationen MEETING PLAYS sommarprojektet Sommarteater Biskopsgården. 14 ungdomar från Biskopsgården som precis gått ut årskurs nio skapade och genomförde en teaterföreställning, tillsammans med professionella scenkonstnärer. Med eget skrivande texter och musik reflekterade de kring temat ”pengar”. Tack vare projektet fick de flesta elever vara med i ett scenkonstprojekt för första gången.

17 augusti skapade GBG HipHop Föreningen deltagarfestival på Röda Sten. Festivalen bjöd in publiken att uppleva hiphop-kulturen i sin helhet med bl.a. musik, tävlingar, workshops, konst och framträdanden. 30 artister och ca 500 besökare deltog i aktiviteterna under det lyckade arrangemanget.

− Vi är väldigt nöjda med genomförandet och att vi lyckades få flera föreningar och organisationer att engagera sig i festivalen, säger Robinson Rivera, projektledare för GBG HipHop Festival.

Fyrspannsmaraton EM i Ridsport GöteborgFoto: Thomas Jakobsson
Fem svenska medaljer, tusentals besökare och nöjda tävlande. EM i Ridsport i Göteborg blev ett mycket lyckat mästerskap där Peder Fredricson och hans häst All in avslutade mästerskapet på bästa sätt genom att vinna guldet i individuella hopptävlingen.

600 hästar, 300 tävlanden från 30 länder och inte minst 1 400 volontärer såg till att EM i Ridsport i Göteborg blev en riktig folkfest. Med Ullevi som huvudarena där det tävlades om medaljer i dressyr och hoppning, gratisarenan Heden som navet för folkfesten och Slottsskogen som fylldes med runt 30 000 åskådare under lördagens tävlingar i fyrspann.

EM i Ridsport har fått beröm av besökare och lovordats av tävlingsdeltagare. Hotellen i Göteborg var fullbokade och cirka 125 000 följde invigningen och tävlingarna på Ullevi under veckan. För de som inte kunde vara på plats direktsände SVT tävlingarna varje dag och 400 medierepresentanter var på plats under veckan.