Hoppa till innehållet
Choose language
  • Hem
  • Nyheter
  • Hallå där, Katarina Thorstensson, hållbarhetsstrateg på Göteborg & Co

Hallå där, Katarina Thorstensson, hållbarhetsstrateg på Göteborg & Co

Nyligen avgjordes Global Sustainability Index, där Göteborg, för sjunde året, emottog utmärkelsen som världens mest hållbara destination. Följd av flera andra nordiska städer, såsom Oslo, Köpenhamn, Helsingfors och Bergen.
Sedan indexet infördes 2016, har fler och fler destinationer anslutit sig. I år deltog hundra destinationer, därav 42 nya från 11 länder och konkurrensen är större än någonsin.

Katarina Thorstensson arbetar som hållbarhetsstrateg på Göteborg & Co. Det var ett tag sedan vi pratade med Katarina senast och vi undrar såklart vad som har hänt sedan sist. Om vad det betyder för staden att få priset sju gånger och hur Göteborg kan inspirera till en ännu mer hållbar värld.

Katarina håller i hållbarhetspriset.
Katarina Thorstensson vid utdelningen av hållbarhetspriset the Leadership Award på den årliga turismkongressen City DNA i Valencia i oktober.

Hej Katarina! Grattis och välkommen hem! Du har ju varit i Valencia och tagit emot priset för världens mest hållbara destination. Hur känns det att Göteborg tagit hem utmärkelsen för sjunde gången?
Fantastiskt roligt! Det är lika spännande och roligt varje gång. I år var det nästan dubbelt så många destinationer som rankats. 100 städer från i stort sett hela världen deltar, vilket gör det extra roligt. Göteborg var också, som enda destination, finalist i båda de två priskategorierna där man själv nominerar bidrag, Innovation Award och Impact Award. Det visar också att det finns en anledning att vi är i topp år efter år. Man kan inte vara annat än enormt stolt!

Vad betyder det för Göteborg att återigen fått utmärkelsen?
Det är självklart ett fint kvitto på vår styrka som destination – att det vi gör var och en och tillsammans i staden är bra. Att vi placerat oss i topp sju år i rad visar på ett starkt engagemang och en långsiktighet, som är viktig inte bara för arbetet i sig, utan också för trovärdigheten. Vi menar det vi säger och erbjuder.
Sedan tror jag det är en stark konkurrensfaktor för oss som mötes- och evenemangsdestinationen. Arrangörer tittar i allt större utsträckning på destinationer som arbetar aktivt med hållbarhetsfrågor och hur möten kan bidra positivt till samhället i stort. Utmärkelsen är dessutom en viktig del i vår positionering som hållbar destination och stärker varumärket.

Har det skett en utveckling inom mötes- och besöksnäringen gällande hållbarhet under senare år?
Oh ja, allt fler ser värdet av att arbeta aktivt och systematiskt med hållbarhetsfrågor och det är många som gör ett väldigt bra arbete. Till exempel så har vi en väldigt hög andel certifierade anläggningar och hotell vilket också betyder arbete i ständig utveckling, eftersom det är en princip i certifieringsarbete. Vi har dessutom många aktörer som är förebilder, som driver utvecklingen i sina respektive näringar, vilket också är väldigt inspirerande och viktigt för destinationen. Att ha bredd och spets även på detta område är en del av vår framgång.

Hur kan man som aktör inom besöksnäringen arbeta hållbart? Och hur kan vi inspirera andra aktörer inom besöksnäringen och andra destinationer?
Först handlar det om att bestämma sig och sätta mål för vad man vill åstadkomma. Sedan att börja göra. Det är bättre att göra något, än inget. Börja med något enkelt som ger snabbt resultat för att sedan ge sig i kast med lite mer komplicerade saker. Hållbarhet handlar ju bland annat om att vara smart och snäll med tillgångar och resurser, så att till exempel titta på var i organisationen det finns mycket avfall eller spill, kan ju vara ett bra ställe att börja. Att använda en certifiering som hjälp att veta vad som bör göras är också ett sätt, som samtidigt ger ett kvitto på vad du gjort.

Det finns väldigt mycket att lära av andra och de flesta delar gärna sina erfarenheter. Att titta på hur andra gör, kan ge inspiration när man vill utveckla sitt eget arbete. Ett annat sätt är att samarbeta kring gemensamma utmaningar. Sedan får man inte glömma eller underskatta vikten av kunskap och utbildning.
En nyckel till att lära av varandra och att hitta samarbeten är att visa upp vad man gör, att berätta vad man har för ambitioner och hur man arbetar för att uppnå dem. Att lyfta och kommunicera sitt hållbarhetsarbete och sina satsningar är dessutom både ett sätt att informera potentiella kunder och att stärka varumärket.

Global Destination Sustainability Index 2023 Resultat

Göteborg på första plats bland hållbara destinationer i världen