Hoppa till innehållet
Choose language

Världen väntar

När du läser detta är både konstnärliga chefen Katrín Hall och dansaren Riley O’Flynn från Göteborgsoperans danskompani troligtvis på världsturné – med slutsålda dansföreställningar i London, Taiwan och Sydkorea.

Foto: Samuel Unéus

När Danskompaniet på Göteborgsoperan senast öppnade upp till audition sökte 1 230 personer från hela världen. 70 dansare på elitnivå från hela världen blev kallade. 8 blev utvalda till gruppen av 38 dansare från över 20 länder. Katrín Hall vet vad det innebär att höra till en danselit på internationell nivå, bli bedömd och utvald.

Efter många år som professionell dansare hade hon synpunkter på förändringar som var på gång hemma på Island för hennes tidigare danskompani. För att göra en lång historia kort, resulterade hennes tydliga protest i att hon fick jobbet som chef där. En ledare som vet vad hon vill var född. Nu sitter hon i ett hörnrum på GöteborgsOperan som konstnärlig chef för ett av Europas främsta kompanier för samtida dans.

Katrín Hall låter förvånansvärt mycket som en driven företagsledare – i en dansares kropp. Tänker mycket på balansen mellan risk, kvalitet, exportpotential, konsten att skapa team av ett gäng artister, talanger och att leverera till en publik. Som hon konstant vill se växa, breddas.

– Vi måste locka de bästa dansarna som lockar de bästa koreograferna till att skapa nya, banbrytande dansverk här, vilket gör oss efterfrågade på världens bästa scener. Du förstår, ingen del får fallera.

– Vi befinner oss på bergets topp. Det har varit en lång resa och att kana ned går betydligt mycket snabbare än att klättra upp.

Internationellt säljer Danskompaniets föreställningar ofta ut direkt. De marknadsförs nästan som en rockgrupp på turné. Att sälja in dansföreställningar internationellt är en helt egen genre.

– Vårt varumärke spelar stor roll. Många internationella beställare vill ha våra föreställningar innan de sett föreställningen. De litar på att det får något av högsta kvalitet.

– Vi har träffat på franska besökare som rest till Göteborg för att se föreställningar som direkt blivit slutsålda i Paris, säger Katrín.

Men hon vill också nå ut till fler grupper, unga, och till dem som knappt vet vad samtida dans är.

– Tröskeln behöver bli lägre utan att vi kompromissar med det konstnärliga, det allra minsta. Jag tror modern dans har potentialen att påverka människor och samhällen, vara relevanta, inte minst i dessa tider av oro.

Riley O’Flynn är född i Los Angeles och utbildad vid världsberöma Juillard i New York. Han visste ingenting om Sverige när han började se sig om i världen efter rätt dansensemble att satsa på. Göteborgs Danskompani hade han och hans kursare däremot hört talas om. Att kompaniet hade en helt egen identitet, och samarbeten med väldigt intressanta och berömda koreografer. Ett gäng nyutexaminerade dansare begav sig efter examen 2017 på Europaturné för att både ”visa upp sig” och känna efter var de skulle kunna tänka sig att ge sitt allt.

Och ömsesidigt tycke uppstod snabbt mellan Riley och danskompaniet efter två dagars audition. Atmosfären och att det ges utrymme för individens uttryck gjorde intryck på Riley.

– Vi blev uppmuntrade att vara oss själva. Det var fint. Dansarna från hela världen har blivit som en stor familj fastän alla och allt var nytt för mig. Man förälskar sig snabbt i alla eftersom dansen bygger på att man måste ge av sig själv. Och det är väldigt fysiskt.

Kändes inte Göteborg och Sverige pyttelitet efter artistlivet i New York?

– Visst, men med många fördelar. I New York finns alltid någonting som man borde gå på. Här kan jag koncentrera mig, leva med närvaro och alltid ha nära till naturen, säger Riley som efter sex säsonger blivit så pass förtjust i Göteborg att han läser svenska på SFI.

För honom känns det som ett privilegium att få känna sig så väl omhändertagen av en riktig arbetsgivare. I USA är det oftast frilanskontrakt som gäller.

Förutom dansen gör han egen musik som han kombinerar med dans. Han tar fram mobilen och visar klipp från hans första konsert på Göteborgsoperans specialbyggda klubbscen.

– Det här är ju ett helt fantastiskt hus med massa talanger och idéer

.Även om dansen och turnerandet tar tid, är Riley angelägen om att engagera sig i Göteborg. Att upptäcka naturen som han kommit att älska. Och han vill gärna ta inspiration av det svenska sättet att inreda. ”Alla har så mysigt hemma.” Och han vill ha mer av magin att bada bastu ute på Björkö. Sådant vill han gärna visa sin amerikanska familj som snart kommer på besök. De verkar trots allt nöjda med att Rileys val föll just på Sverige och Göteborg.

Nu får de också chansen att komma hit.

Text: Ulrica Segersten

Artikeln tidigare publicerad i Magasin Göteborg

Läs mer på Magasin Göteborg (magasingoteborg.se)

Magasin Göteborg är ett samarbete mellan Näringslivsgruppen på Göteborg & Co och Business Region Göteborg. Tidningen distribueras som en bilaga till Dagens Industri och läggs ut på en rad platser runt om i Göteborg. Om du önskar få fysiska tidningar, hör av dig till naringslivsgruppen@goteborg.com