Näringslivsgruppen på 400-års Jubileets Finalhelg med Kulturkalaset och Frihamnsdagarna
Efter en fantastisk sommar av att fira Göteborgs 400-års Jubileum med allt från Jubileumsfestival till öppet bad i Göta Älv så var Jubileets Finalhelg 1–3 september den stora avslutningen. Med en mängd olika aktiviteter så som Göteborgs Marathon och Ö-Fest var det en stor succé. Näringslivsgruppen var engagerade i Finalhelgen genom Göteborgs Kulturkalas och Frihamnsdagarna.
Göteborgs Kulturkalas
Den 1–3 september ägde ett mycket lyckat Göteborgs Kulturkalas rum runt om i staden som en del av Jubileets finalhelg. Det blev en folkfest för hela Göteborg, med ett program med sällan skådad bredd av smaker och upplevelser. Näringslivsgruppens satsning i år fokuserade på ungdomar i den yngre delen av generation Z, 12-18 år. Satsningen genomfördes främst på festivalplatsen Bältespännarparken, men innehåll skapades även i Kronhuskvarteret och på Kungstorget.
Samarbetet möjliggjorde för Kulturkalaset att arbeta fram en ny typ av kommunikation, via nya kanaler och nya samarbeten kopplat till program och innehåll inom exempelvis gaming, remake/second hand och Tiktok/Booktok-profiler. TikTok profiler så som dansduon Nino&Julia var på plats och höll i en dansworkshop och man kunde diskutera böcker med Bokmässan och bokbloggare. Väl på plats fanns även temat desinformation som en röd tråd med interaktiva stationer som öppnade för diskussion inom källkritik och ny teknik.
Frihamnsdagarna
Frihamnsdagarna arrangerades för tredje året i rad och tillför en öppen arena för att diskutera politik, samhälle och näringsliv. I år hade festivalen 13 500 besökare, 130 utställare och 400 engagerade organisationer som tillsammans fyllde Bananpiren under två dagar. Näringslivsgruppen höll i ett av de 150 scenprogrammen under evenemanget med fokus på hur samverkan mellan näringslivet, staden, akademin och civilsamhället kan jobba tillsammans för framtiden. Medverkande var bland annat Thomas Andersson från Volvo Cars, Matti Ahlqvist från AstraZeneca, Isaac Haasén från NEXTAR och Ari Amin från Changers Hub.
– Vi i Näringslivsgruppen arbetar för ett bättre och attraktivare Göteborg. Kan man göra det tillsammans så blir vi ännu starkare, säger Malin Engelbrecht chef på Näringslivsgruppen Göteborg & Co.