Nyheter

Foto: Frida Winter/Göteborg & Co.
Foto: Frida Winter/Göteborg & Co.

Som en av IAPCO:s (The International Association of Professional Congress Organisers) partnerstäder 2017 var Göteborg värd för IAPCO Council Meeting.  Ett tillfälle för den internationella organisationen inom möten och kongresser att upptäcka Göteborg som mötesstad.

– Vi såg vilka fantastiska möjligheter Göteborg har för besökare från hela världen. Det var intressant att höra om expansionsplanerna och vi kan se att staden har en lovande framtid inom mötesvärlden, säger Jan Tonkin, ordförande IAPCO.

Med styrelsemedlemmar från alla världens hörn höll IAPCO sitt möte i Göteborg den 11-14 maj. De hann under dagarna se Svenska Mässan, men också vilka fördelar Göteborg har som mötesstad.

– Det var en underbar upplevelse för oss alla, vi uppskattade inte bara funktionaliteten på Svenska mässan, utan också den vackra naturen som är så nära stadens centrum, säger Jan Tonkin.

Att ett etablerat branschnätverk som IAPCO väljer att lägga sitt styrelsemöte i Göteborg är viktigt i arbetet att öka kännedomen om Göteborg och stärka profilen som mötesstad.

Foto: Frida Winter/Göteborg & Co.
Foto: Frida Winter/Göteborg & Co.

Turismen fortsätter öka till Göteborg och de andra svenska storstäderna. Under årets tre första månader så steg antalet gästnätter med sju procent jämfört med 2016. De stora raketerna var USA med 67 och Kina med 54 procent.

De internationella besökarna till Göteborg har sedan 2014 ökat med 36 procent under årets tre första månader. Samtidigt har svenska övernattningar på hotell och vandrarhem stigit med 22 procent under samma period.

Det är en väldigt stark utveckling som Göteborg delar med Stockholm och Malmö. I övriga landet har det varit en mer försiktig ökning på totalt 13 procent de tre senaste åren. Internationella övernattningar som är en betydligt mindre andel utanför storstäderna har ökat med 11 procent under samma tid.

Påsken är traditionellt ingen bra helg för storstäderna. I år inföll den i april vilket kan betyda att gästnätterna minskar jämfört med föregående år då påsken låg i mars.

Maj är däremot en bra månad med stora händelser som Elfack-mässan och GöteborgsVarvet som drar många besökare.

Här finns den senaste statistiken över gästnätter under första kvartalet.

 

 

 

3454MagasinGbg_EJ_BÅRD.indd

17 maj distribuerades Magasin Göteborg som bilaga till Dagens Industri. Näringslivsgruppen på Göteborg & Co och Business Region Göteborg är uppdragsgivare för magasinet.

Temat för årets magasin är ”Staden som testarena för nya idéer och ny teknik”. Där kan ni bland annat läsa om Göteborg som showroom för framtiden, men också om entreprenörer som exporterar Göteborgsföretag i hela världen, eller om Ruben Östlund som tävlar om Guldpalmen med sin nya film The Square i Cannes.

Syftet med magasinet är att locka innovativa personer och företag till regionen och visa på den mångfald bland företag som finns i Göteborg.

MagasinGöteborg_2017

Foto: Frida Winter/Göteborg & Co.
Foto: Frida Winter/Göteborg & Co.

Lagom till att högsäsongen är igång öppnar turistbyrån vid Kungsportsplatsen igen, efter att haft stängt sedan januari i år och byggts om helt. Nu är den tillgänglig och har ny teknik och design som ska inspirera besökare och göteborgare till att upptäcka mer om Göteborg.

Det främsta skälet till renoveringen är tillgänglighet, därför är den gamla entrén utbytt mot en ny tillgänglighetsanpassad entré med större dörrar. Den har också flyttats och ingången är nu mot spårvagnshållplatsen.

– Just tillgängligheten är en stor anledning till att vi renoverat turistbyrån, den nya entrén behövdes verkligen. Och vi är jättenöjda med resultatet, den är öppen, välkomnande och tillgänglig, säger Annelie Karlsson, chef för besöksservice på Göteborg & Co.

Andra nyheter som turistbyrån bjuder på är ny teknik som bland annat en stor videovägg som visar det bästa med Göteborg och en pekskärm där besökarna själva kan söka på kartan och leta efter tips. Också för de yngsta finns det nytt att upptäcka i barnhörnan som gjorts i samarbete med Universeum och Alfons Åbergs kulturhus. Och det nya har tagits emot positivt av besökarna under första dagen, som sagt att de tycker det är fint.

Varje år har turistbyråerna i Göteborg runt en halv miljon besök från världens alla hörn, hit kommer världen på besök varje dag. Men det är inte bara långväga gäster som ska inspireras till att upptäcka mer av Göteborg, även göteborgarna är välkomna.

– Vi vill att göteborgarna ska använda oss, när man får besök som behöver tips eller ett citycard. Men också för att lämna in sina egna tips på vad man tycker att vi bör känna till. Och varför inte för att själva få tips på hur de kan fortsätta att upptäcka Göteborg. Många blir lite hemmablinda och vi kan visa vad man kan göra i sin egen stad, säger Annelie Karlsson.

Är det en utmaning?

– Haha, ja, om du som göteborgare kommer hit så lovar vi att tipsa om något som du tidigare inte visste om, säger Annelie Karlsson.

IAPCO välkomnas till Göteborg

Publicerat 2 maj, 2017 under Möten.

Ytterligare en betydelsefull organisation välkomnas till Göteborg

Som en del i strategin att öka kännedomen om och därmed stärka Göteborgs profil som mötesstad är det viktigt att få nyckelkunder och beslutsfattare till Göteborg. Under maj månad har vi på Göteborg & Co Möten, tillsammans med Svenska Mässan åter glädjen att välkomna en prestigefull gruppering till staden. Det är International Association of Professional Congress Organisers, som är en internationell organisation för mötesarrangörer, som i år valt Göteborg som en av IAPCO:s partnerstäder för IAPCO Council Meeting.

IAPCO Partner Logo

Vi ser mycket fram emot att återigen visa upp stadens styrkor och möjligheter.

Mer om IAPCO:s besök följer i kommande nyhetsbrev från Göteborg & Co Möten.

 

Göteborg & Co Möten är på plats på Associations World Congress i Wien, Österrike

För tionde året i rad hålls Associations World Congress, den största konferensen som samlar internationella och europeiska ledare i mötesvärlden runt om i Europa. Kongressen är en bra plattform som erbjuder möjligheter för nätverkande och utbyte av erfarenheter och idéer.

Vi finns på plats den 2-4 maj i Austria Center Vienna.

Läs mer om kongressen på den officiella hemsidan, associationscongress.com

Här är några av de stolta pristagarna på byrån Elemental. Från vänster Victor Oddo, Juan Ignacio Cerda, Diego Torres, Alejandro Aravena och Gonzalo Arteaga
Här är några av de stolta pristagarna på byrån Elemental. Från vänster Victor Oddo, Juan Ignacio Cerda, Diego Torres, Alejandro Aravena och Gonzalo Arteaga

Arkitekten Alejandro Aravena vinner Göteborgspriset för hållbar utveckling på en miljon svenska kronor. ”Aravena är en nytänkande chilensk arkitekt som, tillsammans med kollegorna i sitt ”Do Tank-företag” Elemental, tillämpar en designfilosofi som går ut på att involvera invånarna som en del av lösningen och inte bara se dem som ett problem – att bygga förtroendebroar mellan människor, företag och de styrande.”

Så lyder delar av motiveringen till årets mottagare av Göteborgspriset för hållbar utveckling. Den 22 november tar han emot priset i Göteborg på Draken, Folkets Hus där även hans kollegor på Elemental är närvarande. I samband med pristagarens vistelse kommer seminarier och föreläsningar att genomföras.

49-årige Alejandro Aravena är baserad i Santiago, Chile och är känd för sitt arbete i socioekonomiskt utsatta områden. Elemental är en operativ tankesmedja för utveckling av strategier och produktion av prisvärda bostäder för ekonomiskt utsatta grupper. De fungerar liknande en tankesmedja men utför även idéer och visioner och arbetar för att motverka segregationen bland annat genom att producera ekonomiska nybyggen på ett socialt och hållbart sätt. Deras modell tillgängliggör information till husköpare som innebär att de kan färdigställa en del av bygget på egen hand. Detta har möjliggjort för fler människor att bygga hus i områden där de annars inte skulle haft råd att bosätta sig.

Juryn för Göteborgspriset för hållbar utveckling består av Lotta Göthe (VD för Ecoplan In Medio), Elin Eriksson (IVL Swedish Environmental Research Institute), Björn Siesjö (Göteborgs stadsarkitekt), Johanna Stål (chefredaktör Camino magasin), Emma Peterson (Hifab) och Thomas Kåberger (Professor, Chalmers).

Juryns hela motivering lyder:

Att arbeta för en hållbar framtid är en komplex och svår uppgift, där design är ett kraftfullt verktyg. Designen påverkar inte bara valet av material, utan även hur den byggda miljön ska förverkligas, hur produkter och tjänster används och hur människor kommer att leva tillsammans. Det rör sig sällan om den bästa tekniska lösningen utan snarare om att anlägga ett helhetsperspektiv för att förbättra människors livskvalitet. Om bara ett par decennier väntas sex miljarder människor bo i städer, och av dem kommer två miljarder att leva under fattigdomsgränsen. Behovet av billiga och lämpliga sociala boenden är stort, både i nuläget och framöver. En innovativ utformning av framtidens städer kommer att vara avgörande för en hållbar utveckling. Alejandro Aravena är en nytänkande chilensk arkitekt som, tillsammans med kollegorna i sitt ”Do-Tank-företag” Elemental, tillämpar en designfilosofi som går ut på att involvera invånarna som en del av lösningen och inte bara se dem som ett problem – att bygga förtroendebroar mellan människor, företag och de styrande. De tre dimensionerna i en hållbar utveckling – den sociala, miljömässiga och ekonomiska – balanseras i en process som bygger på delaktighet. Alejandro Aravena och kollegorna i Elemental hävdar att med rätt design handlar hållbarhet enbart om att använda sitt sunda förnuft. Resultatet är ofta enkla lösningar på komplexa utmaningar.

2016 vann Aravena ett av världens mest prestigefyllda arkitektpriser: Pritzker Prize. Samma år inbjöds han att huvudkurera arkitektbiennalen i Venedig.

Läs mer om Hållbarhetspriset här.

Skarpt läge

Jobbmässan för unga – Skarpt läge, genomfördes för fjärde året i rad den 24 februari 2017, av Team Göteborg och Näringslivsgruppen på Göteborg & Co. Resultatet visar att 203 unga göteborgare fick anställning under den tre timmar långa jobbmässan.
Totalt fick mässan 1138 besökare i åldern 18 till 30 år. Skarpt läge växer för varje år och återigen, gick närmare en fjärdedel av besökarna därifrån med en anställning.
Konceptet är enkelt – De 44 arbetsgivare som ställde ut på Radisson Blu Scandinavia hade alla något att erbjuda i form av jobb, studier eller praktik.
– Vi fokuserar på instegsjobben. Vi vill vara den mötesplatsen i Göteborg som snabbast får ut unga i arbetslivet. Än en gång lyckades vi med detta” säger Lotta Forsberg, projektledare sedan mässan startade 2014.
Mässan bygger på ett samarbete mellan Team Göteborg och Näringslivsgruppen på Göteborg & Co, Radisson Blu Scandinavia, Arbetsförmedlingen och Visita.
Trots det otroliga resultatet är detta bara början. Förhoppningen är att Skarpt läge inte bara ska vara Göteborgs bästa jobbmässa för unga. Det ska bli Sveriges bästa plattform för unga att komma in på arbetsmarknaden.
Mer information och tidigare resultat från Skarpt läge

Kenes på Clarion Post

Kenes Group är ett arrangörsföretag som arrangerar stora medicinska kongresser över hela världen och i slutet av mars fick Göteborg möjligheten att hälsa dem välkomna till staden. 20 av Kenes beslutsfattare samlades på Clarion Hotel Post i Göteborg för att planera framtiden på ett gemensamt affärsplaneringsmöte. ”För att öka kunskapen och stärka Göteborgs profil som mötesstad så är det oerhört betydelsefullt att få hit nyckelkunder och beslutsfattare. Därför är vi väldigt glada att Kenes ville lägga sitt affärsplaneringsmöte här”, säger Annika Hallman, chef för Göteborg & Co Möten.

Vid sidan av Kenes interna program gavs möjlighet att visa upp staden samt arrangera aktiviteter. Exempelvis bjöds tre lokala forskningsföretag och projekt in att medverka med interaktiva aktiviteter. ”En unik möjlighet för oss att tillsammans med våra partners visa upp mötesstaden”, säger Annika Hallman.

Förutom de internationella gästerna medverkade politiker och personer från lokala näringslivet och akademin. Mötet har uppmärksammats i internationell mötespress samt i sociala medier.

Westgames – nytt evenemang i Göteborg

Publicerat 22 mars, 2017 under Evenemang.
Kvällsbilder på Scandinavium .Foto: Jorma Valkonen
Kvällsbild på Scandinavium .Foto: Jorma Valkonen

Den 16 december lanseras ett helt nytt evenemangskoncept i Scandinavium. För första gången i Sverige kommer eliten inom e-sport och skateboarding att samlas under ett och samma tak.
– Vi tror starkt på Westgames. Genom det här evenemanget tar två stora livsstilssporter klivet in på arenan, säger Max Markusson som är evenemangschef på Göteborg & Co.

Westgames samlar tävlande i CS:GO, FIFA och Street Skateboarding. Den 16 december hålls tävlingarna i Scandinavium. Det blir en samling av proffs och amatörer, tjejer och killar.
Med 250 000 utövare i Sverige är gaming redan en väletablerad sport med många utövare och följare. Detsamma gäller för skateboarding. Sporten har vuxit stadigt över lång tid och gått från alternativt intresse till OS-gren. Att skapa ett gemensamt koncept för de båda sporterna handlar om att bygga på deras gemensamma nämnare och att många utövare identifierar sig med livsstilen. Både e-sport och skateboard har många utövare och starkt fäste i Göteborg.
Mark Pulman är ansvarig arrangör på Pulman Event. Han ser stor potential i evenemanget.
– Westgames är en hyllning till två fantastiska sporter. Det kommer bli ett extremt roligt och underhållande evenemang för både publik och deltagare.
Inför Westgames kommer 30 av skateboardvärldens största stjärnor att bjudas in. Dessutom kommer amatörer att få chansen att kvala in genom tävlingar som genomförs under hösten.
Kvalificeringen till e-sporttävlingarna kommer att ske online och arrangören har cirka 2500 kvalplatser där de bästa går vidare till finalerna i Scandinavium. Tävlingarna avgörs i spelen CS:GO och FIFA.
– Det här är spel som engagerar miljontals människor världen över. För Göteborg som evenemangsstad är det viktigt att vi tänker nytt och satsar på evenemang och sporter som växer och attraherar nya målgrupper, säger Max Markusson.
– Vi ser verkligen fram emot att få välkomna Westgames och en ny publik till Scandinavium. Kombinationen av gaming och skate är spännande och ger en ny dimension till Scandinaviums redan breda evenemangsutbud, säger Lotta Nibell, vd på Got Event.
Westgames arrangeras av Pulman Event i samarbete med Göteborg & Co och Got Event.