Nyheter

Parfymflaska.
Foto: Pressbild.

Parfymföretaget Agonist från Göteborg vann guld när Svenska Designpriset presenterade årets vinnare, för sin parfymflaska No White Oud i kategorin produktdesign.

Den vinnande designen är gjord av Christine och Niclas Lydeen, som också grundade Agonist 2008. I dag är Agonist ett av det mest efterfrågade och unika varumärket inom nischande parfymer internationellt. Christine och Niclas Lydeen bor ute på Donsö i Göteborgs skärgård och inspireras va naturen och miljön när de skapar sina parfymer.

”För elegans, mystik och detaljkänsla – förpackat på ett karismatiskt sätt som doftar guld lång väg” juryns motivering till varför Agonist vann guld.

Svenska Designpriset delas ut en gång om året och är en tävling i design som är öppen för alla som arbetar med grafisk design och formgivning. Priset ska främja och utveckla svensk grafisk design och kommunikation och kriterier som bedöms är kommunikation, effekt, hantverk och känsla. Förutom Agonist vann Göteborgsoperan 17/18 och I huvudet på Folkteatern guld.

Hör Christine och Niclas själva berätta om sina parfymer. (2.10 in i klippet)

Foto: Fredrik Karlsson
Foto: Fredrik Karlsson

Jobbmässan för unga, Skarpt Läge, hölls för fjärde året i rad den 24 februari 2017 på Hotell Radisson Blu Scandinavia. Mässan är ett samarbete mellan Team Göteborg, Näringslivsgruppen på Göteborg & Co, Radisson Blu Scandinavia, Arbetsförmedlingen och Visita. Under tre timmar fick 203 unga göteborgare anställning på ett av de 44 företagen som medverkade. Hur ser det ut efter sex månader?

Årets mässa blev mer framgångsrikt än tidigare där 203 unga fick anställning direkt i form av heltids- och deltidsanställning eller praktik. Efter sex månader arbetar 122 unga kvar, det vill säga över hälften. Dessutom har många sommaranställningar gått över att bli heltidsanställningar.

− Vi är fantastiskt glada över att så många unga jobbar kvar och att vi med enkla medel, kunnat kompetensförsörja vår stad, säger Fredrik Karlsson, projektledare för jobbmässan Skarpt Läge.

Rapporten visar att företagen är i en fortsatt expansive fas kopplat till den rådande högkonjunkturen och har ett stort rekryteringsbehov. Därför behövs det flera mötesplatser där arbetsgivare kan möta arbetskraft och en mässa som Skarpt Läge är ett viktigt verktyg i det arbetet.

Nästa år anordnas jobbmässan Skarpt Läge den 23 februari 2018 på Hotell Radisson Blu Scandinavia.

Foto: Jeremie Lecaudey/Volvo Ocean Race.
Foto: Jeremie Lecaudey/Volvo Ocean Race.

Söndagen den 22 oktober gick starten i världens tuffaste jorden-runt-segling, Volvo Ocean Race. Till midsommar 2018 välkomnas de sju båtarna till Göteborg för en stor seglingsfest i Frihamnen, dit alla är inbjudna för att bli en del av äventyret.

När båtarna lämnade Alicante i Spanien väntar 45 000 sjömil, innan mållinjen i holländska Haag. Göteborg är näst sista stoppet, så räkna med att spänningen kommer bli hög bland teamen när de laddar för sista sträckan. Båtarna beräknas anlända runt 14-15 juni och starten mot Haag går den 21 juni, precis innan midsommar. Däremellan bjuds det till stor seglingsfest för alla!

Evenemangsområdet byggs upp i Frihamnen, i hjärtat av Göteborgs Hamn, där en del av den nya staden växer fram. Här kommer tävlingsbåtarna att ligga hela veckan och det bjuds på av aktiviteter, uppträdanden och information om utvecklingen i Göteborg. Ett av syftena med att arrangera Volvo Ocean Race är just att få visa upp området för både Göteborgare och besökare och binda ihop staden över älven.

I år har hela Volvo Ocean Race extra stort fokus på miljöfrågan. Huvudorganisationen ställer stora krav på värdstäderna när det gäller återvinning och miljövänliga material i Race Village. Men mest märks kanske satsningen på båten Turn the Tide on Plastic som seglar under FN:flagg med syfte att uppmärksamma plastföroreningar i havet. Med i teamet finns göteborgaren Martin Strömberg, som gör sitt fjärde race.

Ännu en god nyhet för i år är en regel som uppmuntrar mixade lag av både kvinnor och män, en chans som nästan alla team har tagit. Därför får vi se fler kvinnor i racet än någonsin!

Se starten live på www.volvooceanrace.com nu på söndag.

Så här kan du följa Martin Strömberg och Volvo Ocean Race på vägen mot Göteborg: www.volvooceanracegoteborg.com www.facebook.com/volvooceanracegoteborg

Foto: Tomas Yeh.
Nya restaurangen. Foto: Tomas Yeh.

Ny restaurang med Stefan Karlsson och Götaplatsgruppen, utbyggda möteslokaler som nu rymmer 700 personer, nya utställningslokaler, renoverade hotellrum och ny bar. Vi besöker Elite Park Avenue och deras största satsning sedan 2005.

– De viktigaste förändringarna är tre delar kan man säga. En är samarbetet med Götaplatsgruppen och Stefan Karlsson med den nya restaurangen, de står också för all mat vi serverar. Den andra är den nya frukostdelen, nu har vi lokaler som funkar under alla fyra säsonger. Sen har vi den nya utställningsytan också. Vi har byggt ut med 1 000 kvadratmeter och hotellet har blivit väldigt komplett, säger Thomas Heden, sälj- och marknadschef på Elite Park Avenue, som visar runt oss.

Arbetet med utbyggnaden och renoveringen började på allvar i april 2017. Nu, bara några månader senare, är det mesta klart. I restaurangen, som fått helt nytt utseende, träffar vi den prisbelönade och välkända göteborgskocken Stefan Karlsson. Just nu är det inga gäster här, men Stefan Karlsson har ändå fullt upp, restaurangen har precis öppnat för både lunch och middag efter en smygstart under Bokmässan.

Thomas Heden och Stefan Karlsson. Foto: Charlott Holmåker och Tomas
Thomas Heden och Stefan Karlsson. Foto: Charlott Holmåker och Tomas Yeh.

– Vi vill att restaurangen ska vara en naturlig mötesplats för både inresta och göteborgare, den ska tilltala alla. När det kommer till maten kan man säga att det är ett nordiskt brasseri. Gästerna ska känna igen sig lite i smaken och vi försöker mixa svenskt med internationellt, säger Stefan Karlsson.

Än så länge har responsen varit positiv både när det kommer till maten och lokalerna. Det uppfattas som positivt att det inte är någon vägg mellan hotellets reception och restaurangen. Och maten har också gillats av gästerna. För Stefan Karlsson och Götaplatsgruppen som har flera restauranger i Göteborg var det mycket adressen som gjorde dem intresserade av att öppna ännu en restaurang i stan.

– Adressen är väldigt intressant för mig personligen. Den har alltid varit en mötesplats och mycket kulturbärande. Det är roligt att få vara med att förnya här och vi hoppas såklart att våra visioner ska passa in här, säger Stefan Karlsson.

Förutom en ny restaurang har Elite Park Avenue också byggt ut sina lokaler mot Lorensbergsparken, en utbyggnad som innebär större möjligheter för hotellet. Nu kan man bland annat ta emot större sällskap för sittande middagar. Banketten rymmer numer 700 personer, jämfört med de 450 som man tidigare fick plats med, vilket öppnar upp för fler kongresser och konferenser än vad man tidigare kunnat ta emot. Det finns också större ytor för utställningar och mingel.

Utbyggnaden mot Lorensbergsparken.
Utbyggnaden mot Lorensbergsparken.

Trots att nästan hela hotellet har renoverats är det fortfarande en mix av gammalt och nytt. Vi står och ser ut genom fönsterväggarna i den nybyggda delen som vetter mot Lorensbergsparken. Går vidare till den klassiska Taubesalen som har kvar sina målningar som Taube själv målat, där har bara golvet bytts ut. Flera andra detaljer från andra årtionden har också bevarats. Thomas Heden menar också att Elite Park Avenue är viktig för många göteborgare och att det är viktigt att ha med sig.

– Det här är på något sätt göteborgarnas hotell och har alltid varit. Det vill vi fånga upp ännu mer än tidigare, säger Thomas Heden.

Elite Park Avenue har gått igenom den största förändringen sedan Elite tog över verksamheten 2005, men om det blir någon invigning när allt är klart vill Thomas Heden inte lova än.

– Vi hade ingen invigning 2005, så visst hade det varit roligt. Men jag lovar inget, säger Thomas Heden.

Den nya delen av hotellet planeras bli en naturlig del av Lorensbergsparken som man hoppas får mer liv nu. Till nästa sommar planerar man bland annat att öppna en ny uteservering där.

IMG_0395 800Samarbeta, ge varandra inspiration och lära av varandra var ledorden under GMIC Swedens seminarium på Möten & Events. Fyra talare inom olika områden i branschen gav sina inspel på hur möten och evenemang kan göras mer hållbara.

– Vår vision är att möten och evenemang ska vara hållbara och för att nå dit gäller det att alla delar av branschen hakar på och jobbar för hållbarhet. Det är därför det är så viktigt att vi ses såhär, ta till vara på varandras kunskap, lär oss och inspireras av varandra, säger Katarina Thorstensson, hållbarhetsstrateg på Göteborg & Co och moderator på seminariet.

Hållbarhetsrådgivaren Simon Strandvik från Effort Consulting pratade om positiva förändringar när det gäller hållbara möten, som att intresset är större och hållbarhet har blivit en självklar punkt på agendan. Men samtidigt som medvetenheten ökar menade han att vi har svårt för att förändra oss och leva på ett hållbart sätt. Vi flyger mer, köper mer och äter mer kött. Men han ser också positiva trender såsom arbetet med Parisavtalet, som syftar till att begränsa klimatförändringarna.

Några som har kommit långt i sitt hållbarhetsarbete är Malmö Turism. Deras hållbarhetsansvariga Marie Holmberg berättade om hur Malmö Turism gick till väga för att utveckla sitt hållbarhetsarbete genom att ISO-certifiera verksamheten. Hon menade också att det är lönande att vara hållbar, att det är en bra affär.

Clas Berglund från Sponsor- och eventföreningen pratade om vikten av att lära av varandra. Han medgav att det finns mycket att lära, men sa också att hans bransch är på rätt väg och att trenden är att ta mer ansvar. Att sponsorer och rättighetsägare vill samverka med andra delar i branschen för att bli bättre.

Jenny Jernberg från Insamlingsstiftelsen för drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus berättade om hur de som ideell organisation arbetar med social hållbarhet tillsammans med sponsorer och samarbetspartner i samband med evenemang. Jenny delade med sig av sina erfarenheter om hur ett fungerande samarbete kan se ut och vilket mervärde det kan ge till alla parter att synas i rätt sammanhang.

Samtliga fyra talare var överens om att det är nödvändigt att jobba för att få fler hållbara möten och event och att det gäller att ta hjälp av varandra för att nå dit.

Foto: Beatrice Tornrös
Foto: Beatrice Tornrös

Som ett arv efter EuroSkills genomfördes för första gången Future Skills under Gymnasiedagarna 10-12 oktober på Svenska Mässan.

Det blev ett väldigt lyckat genomförande med 31 000 besökare (Gymnasiedagarna 2016 lockade 26 000 besökare) och 400 besökande till regionens största föräldramöte.

− Gymnasiedagarna kompletterad med den nya satsningen Future Skills med kopplingen till arbetsmarknaden är en smart och viktig arena och en pusselbit för ungdomarna.  Här får de, tillsammans med föräldrar och andra vuxna, mycket kunskap om vad det finns för jobbmöjligheter framöver. Alla prova-på jobbaktiviteterna verkade varit väldigt uppskattade och de medverkande företagen och branscherna verkar vara överlag positiva. Nu är siktet redan inställt på 2018 och fortsatt utveckling av denna viktiga arena! Säger Helena Söderbäck, förbundsdirektör för GR.

Future Skills arrangeras av GR Utbildning i samarbete med Näringslivsgruppen på Göteborg & Co, Business Region Göteborg, Västra Götalandsregionen och Arbetsförmedlingen.

Foto: Ung Företagsamhet Göteborg
Foto: Ung Företagsamhet Göteborg

Näringslivsgruppen på Göteborg & Co stöttar Ung Företagsamhet (UF) som skapar utbyte mellan skola och näringsliv genom att ungdomar får starta, driva och avveckla företag under ett läsår på gymnasiet. Årets UF har precis startat och regionchefen för UF Göteborg berättar mer.  Hallå där Johan Sandahl!

Hallå där Johan! Vem är du?

En idrottsintresserad västkustkille som arbetar som regionchef på Ung Företagsamhet Göteborg. Tidigare arbetade jag som projektledare med ansvar för gymnasiefrågor. Är nu inne på mitt sjätte år på UF.

Har ni planerat något speciellt för årets UF? Något extra som eleverna ska tänka på?

Läsåret 2017/18 är fullt med spännande nyheter som tar vår verksamhet till en ny nivå. Vi har lanserat en digital rådgivarbank – ufradgivare.se. Den förenklar processen för elever att hitta rätt rådgivare till sitt företag. Vi har också inlett ett samarbete med SDSN Youth som stöttar upp vår verksamhet med tolv hållbarhetscoacher. De gör klassrumsbesök och bidrar med kunskap hur UF-företagarna kan tänka mer hållbart i sitt företagande, både ekonomiskt och socialt.

2 oktober hade ni elevkickoff med temat ”Welcome to the företags-jungle”. Hur gick det?

Vi hade en fantastisk dag på Svenska Mässan när närmare 2 200 elever bänkade sig i raderna! Vi fick besök av Charles Sinclair, VD på Oddwork, som tipsade om försäljning och vikten av att arbeta tätt med sin rådgivare. Superentreprenören Jarno Vanhatapio, grundare av Nelly.com och NA-KD, berättade om sin resa och hur man bygger bolag. Även paret Andreas Hellmers och Alexandra ”Kissie” Nilsson inspirerade från scen. Andreas driver en unik hållbarhetsverksamhet och Alexandra är en av Sveriges största bloggare med över 120 000 läsare dagligen. Under kickoffen delades även tre priserna ut. Det mest prestigefyllda priset för dagen delades ut av vår partner JCE Group. Vinnaren kammade hem hela 50.000kr och i år blev det New Buddies UF från Angeredsgymnasiet!

Foto: Pauline Pontois  /Göteborg & Co
Foto: Pauline Pontois /Göteborg & Co

Höstens aktiviteter för Go Science har startat. Go Science är ett välkomstarrangemang för nya internationella gästforskare vid Göteborgs universitet och Chalmers och som arrangeras av Näringslivsgruppen på Göteborg & Co i samarbete med Göteborgs universitet och Chalmers.

För att hälsa nya internationella gästforskare välkomna till Göteborg erbjuds varje termin flera aktiviteter där de får upptäcka staden och träffa andra forskare.

3 oktober kickade höstens Go Science igång med en stadsrundtur för att upptäcka Göteborg. Gästforskarna från hela världen fick möjlighet att lära sig mer om stadens historia samt vart Göteborg är på väg med sin stora stadsutveckling och 400-årsjubileet 2021. Turen tog forskarna till såväl centrala Göteborg som utanför centrum med bl.a Linnéstaden, Masthugget, Klippan och Hisingen med en stopp på Ramberget för att få utsikt över hela staden.

Aktiviteterna fortsätter hela höstterminen med museum- och företagsbesök samt ett traditionellt Luciafirande i december. Se alla aktiviteter här.

Vy över korsvägen, Svenska Mässan och Gothia Towers
Foto: Anders Wester/Svenska Mässan & Gothia Towers


17-21 September 2017 stod Göteborg värd för ECOC, the European Conference on Optical Communication. Det var den 43:e konferensen i ordningen och är Europas största konferens inom området optisk kommunikation. I år var konferensen för första gången miljödiplomerad.

ECOC ägde rum i Sverige för tredje gången och i Göteborg, på Svenska Mässan för andra gången. Konferensen var ett tillfälle för 1300 forskare och produktutvecklare att följa upp de främsta forskningsframstegen och vetenskapliga upptäckterna inom området optisk kommunikation. Tillsammans med den anslutande stora utställningen samlade eventet totalt 5900 deltagare från hela världen.

I Göteborg finns goda förutsättningar för hållbara möten
I syfte att bidra till en reducerad miljöpåverkan valde arrangörerna för årets konferens att för första gången miljödiplomera konferensen efter Svensk Miljöbas kriterier. Detta är även en viktig del av stadens miljöprofil, då Göteborg är rankad som en av världens ledande hållbara mötesdestinationer*. Några av åtgärderna som ledde fram till miljödiplomeringen tar fokus på måltider. ECOC arrangör valde t ex att servera fisk som var MSC-märkt, färre måltider inkluderade kött och till lunch finns alltid ett vegetariskt alternativ. Allt kaffe/te som serverades var ekologiskt och Fairtrade-märkt. Smörgåsar hade minst två ekologiska huvudingredienser.
Deltagarnas resor till och från Göteborg klimatkompenserade arrangören delvis via organisationen “Rädda Regnskog” som arbetar för att skydda regnskog i Ecuador och Colombia. Med själva möteslokalen, Svenska Mässan, strategiskt placerad mitt i staden hade besökarna dessutom gångavstånd till hotell och sociala aktiviteter och kunde undvika miljöpåverkande transporter.

ECOC valde även, i stället för gåvor till föreläsare, att donera 100 000 kronor till den svenska organisationen ”Barnfonden”.  Donationen användes till ett projekt i tredje världen, där läslampor drivna på solenergi gavs till barn.

Generellt har konferenser stor påverkan på miljön. Initiativet till miljödiplomeringen uppmuntras av destinationen och hjälper till att bidra ytterligare till att driva utvecklingen av hållbarhetsarbetet framåt. Förhoppningen är att fler konferenser följer i samma linje och väljer miljödiplomering som ett sätt att effektivt göra skillnad och bidra till de globala hållbarhetsmålen.

Mer information om ECOC’s miljödiplomering och dess arbete i detalj finns på http://ecoc2017.org/general-info/sustainability/

ECOC 2017 arrangerades av Chalmers, Danmarks Tekniske Universitet, forskningsinstitutet RISE Acreo, Telia och Ericsson. Mötesarrangör är Sweden MEETX.

* GLOBAL DESTINATION SUSTAINABILITY INDEX 2016. Läs mer.

ecoc2017.org

Foto: Linnéa Simonsson (EuroSkills 2016)
Foto: Linnéa Simonsson (EuroSkills 2016)

December 2016 genomfördes i Göteborg yrkestävlingen EuroSkills som lockade över 65 000 besökare och stöttades av Näringslivsgruppen på Göteborg & Co. Drygt ett år efter skapas arvet efter EuroSkills, Future Skills, som kommer att äga rum 10-12 oktober på Svenska Mässan under Gymnasiedagarna.

Future Skills är Gymnasiedagarnas nya mötesplats. Den arrangeras av GR Utbildning i samarbete med Näringslivsgruppen på Göteborg & Co, Business Region Göteborg, Västra Götalandsregionen och Arbetsförmedlingen.

”Syftet är att skapa en arena där unga får chansen att prata direkt med mängder av företag, branscher och utbildningsanordnare.” (Future Skills hemsida)

Mässan riktar sig främst till grundskoleelever årskurs 8-9 men är också öppen för arbetssökande och vuxen- och SFI studenter. Besökarna kommer att få chansen att träffa representanter för högskolor, yrkeshögskolor och utlandsstudier samt prova på olika yrken och lära sig mer om olika branscher.

− Future Skills handlar mycket om att få inspirerande kunskap om vilka kompetenser som kommer att efterfrågas från näringslivet. Passa på att upptäcka din talang på Future Skills! säger Lena Sjöstrand, projektledare på Göteborgsregionen kommunalförbund för Future Skills.

Välkomna!

Foto: Charlott Holmåker/Göteborg & Co.
Foto: Charlott Holmåker/Göteborg & Co.

Åtta utländska designbloggare från Tyskland, Frankrike, Storbritannien och Norge har besökt turistmål inom design i Göteborg. Samtliga bloggare är stora profiler i sina hemländer, men når också en internationell målgrupp.

I Göteborg besökte de bland annat Rum21, Engelska tapetmagasinet, Norrgavel, Floramora & Krukatös, Artilleriet och Artilleriet kitchen, Da Matteo och Grandpa. Ett program som imponerade på bloggarna som fotade flitigt, var engagerade och ställde mycket frågor.

– Jag tycker det är väldigt inspirerande att vara här. Det är ett bra program med spännande människor och det är roligt att få en inblick i den svenska designvärlden. Jag tycker den skiljer sig mot den norska och danska designen som jag kan mycket om. Den svenska upplever jag som en blandning mellan den stilrena danska och den mysiga norska designen. Och i den svenska designen tål man att det är svart också, säger Camilla Jorddal från Norge.

Efter besöket i Göteborg åkte designbloggarna vidare till Borås och Lidköping.

Clarion Karlatornet, Scandic Landvetter, Liseberg södra entrén och HKC Åby. Foto: Pressbilder.
Clarion Karlatornet, Scandic Landvetter, Liseberg södra entrén och HKC Åby. Foto: Pressbilder.

De närmaste åren planeras flera nya hotell i och runt Göteborg att öppna, med sammanlagt drygt 3 000 nya hotellrum. Och de nya hotellrummen behövs, i somras var hotellen i Göteborg så gott som fullbelagda.

När hotellrummen står klara för att ta emot gäster varierar. HKC Åby är först ut och planerar att stå klart med cirka 220 rum 2019. Dessutom kommer en ny mässanläggning om cirka 15 000 kvadratmeter att byggas. Därefter planeras en rad nya hotell att öppna 2020 och 2021. Förutom drygt 3 000 nya hotellrum kommer flera av hotellen att bidra med mötes- och utställningslokaler.

Under sommaren 2017 har hotellen i Göteborg haft en beläggning på drygt 80 procent, vilket betyder att de i princip har varit fullbelagda. Sett till hela landet var 67 procent av hotellen belagda under samma period.

2020 planerar Folkets Hus/Draken öppna med 400 rum, Scandic Gullbergsvass med 360 rum och Scandic Landvetter flygplats med 200 rum.

2021 planerar Liseberg, södra entrén öppna med 450 rum, Nordic Choice Mölndal med 370 rum och Clarion Karlatornet med 300 rum. Svenska Mässan/Gothia Towers planerar också 500+300 rum, men vet inte exakt när de kommer stå klara.

Redan nu under hösten 2017, håller cirka 900 nya kvadratmeter konferens- och eventyta på att färdigställas på Elite Park Avenue Hotel. Utbyggnaden sker mot Lorensbergsteatern. Även befintlig konferensyta renoveras, nya hotellrum byggs och befintliga rum rustas upp.

Bild: Elite Park Avenue hotel
Bild: Elite Park Avenue Hotel