Nyheter

Unga människor, oavsett förutsättningar, fick arbete. Resultatet av mässan Skarpt Läge, visar att 76 av de 143 arbeten som genererades, fortfarande har kvar sina jobb. Och ytterligare 32 personer lämnade branschmässan ”At your service” med ett jobb i handen.

Foto: Fredrik Karlsson/Skarpt Läge

– Genom hårt arbete och bra samarbeten har Skapt Läge genererat och matchat ett stort antal arbetstillfällen för unga vuxna, både i höst och tidigare år. Skapt Läge är inkluderande kompetensförsörjning när den är som bäst, säger Christian Westerberg, Projektledare på Göteborg & Co för Näringslivsgruppen.

Föreningen Skarpt Läge arrangerade ”Jobbmässan Skarpt Läge” i februari och branschmässan ”At your service” i september och båda gav utdelning. Målgruppen, unga i åldrarna 18–30 år, fick möjligheten att träffa stora aktörer som Liseberg, Gothia Towers och Mac Donalds, för att nämna några. Hela 44 procent har idag kvar sina jobb som genererades i februari och 32 personer, fick jobb under den endast 3 timmar långa branschmässan.

Föreningen ser ljust på framtiden där fokus ligger på att unga ska få jobb, oavsett förutsättning. Deras funktion är att agera som en bro mellan organisationer och unga, öka ungas kontaktnät och samverka för att guida unga vuxna att hitta rätt sysselsättning. För att läsa mer: http://www.skarptlage.net/

Mässorna bygger på ett samarbete mellan Näringslivsgruppen på Göteborg & Co, Team Göteborg, Radisson Blu Scandinavia, Arbetsförmedlingen, Visita och Föreningen Skarpt Läge. Trots det otroliga resultatet är detta bara början. Förhoppningen är att Skarpt Läge inte bara ska vara Göteborgs bästa jobbmässa för unga. Det ska bli Sveriges bästa plattform för individer att komma in på arbetsmarknaden.

 

Den 29 november är det dags för Julstadens årliga invigning på Götaplatsen. I år kommer det nya ljusspelet med Pettson och Findus att invigas, det kommer bli fackeltåg med Göteborgs Lucia, utdelning av Vardagshjältepriset med mera.

Invigningen av Julstaden 2017. Foto: Elias Assar/Göteborg & Co.

En av årets nyheter är ljusspelet med Pettson och Findus som projiceras på Konstmuseets fasad. Den är interaktiv och gör det möjligt för oss alla att hjälpa Pettson och Findus att fira jul.

– Findus vill prova allt som får bilderna att ändras. Pettson undrar hur det fungerar rent tekniskt. Han har ju inte ens TV. När han ser alla människorna på invigningen tar han av sig hatten så att han inte blir igenkänd, säger Sven Nordqvist som har skrivit och illustrerat Pettson och Findus.

Fackeltåget avgår från Gustaf Adolfs Torg klockan 17.00. Det är bland annat Göteborgs Lucia, alltså Hvitfeldskas musikklasser, som går med i fackeltåget. Väl framme på Götaplatsen börjar själva invigningen av Julstaden klockan 17.30.   

– Det är så roligt att vi nu startar den 15:e upplagan av Julstaden. Vi hoppas att alla som tar del av våra ljusa mötesplatser kommer att känna en känsla av samhörighet och gemenskap, säger Birgitta Bergerlind, verksamhetsansvarig på Göteborg & Co för Julstaden.

Några tips att upptäcka Julstaden 2018

På grund av publikens användande av egna fyrverkerier och knallskott i samband med nyårsfirandet kommer Göteborg & Co inte att arrangera någon nedräkning på nyårsafton på Götaplatsen vid tolvslaget. Vi hänvisar i stället till GP:s nyårsfyrverkerier klockan 17.00 på nyårsafton och till andra arrangemang i staden som är samlande här! 

Det här är julstaden

Julstaden Göteborg genomförs i år för 15:e året i rad. Det är en medveten och långsiktig satsning på att skapa och forma nya, vackra upplevelser i stadsmiljö, genom ljus och färg. Ett brett utbud, med allt från ljusinstallationer till julmarknader, konserter, julklappsshopping och Jul på Liseberg lockar både göteborgare och tillresta besökare under november och december månad.

Julstaden Göteborg genomförs av Göteborg & Co och är ett samarbete mellan staden, fastighetsägare och näringsidkare. Huvudpartner är Higab. Övriga partners är; Akademiska hus, 2021 Göteborg 400 år, Göteborg Energi, Vasakronan, Göteborgs Köpmannaförbund, Wallenstam och Metro.

 

Under Julstaden i Göteborg kommer hela Göteborgs Konstmuseums fasad att prydas av ett ljusspel med Pettson & Findus. De populära karaktärerna kommer att fira jul tillsammans med besökaren som har möjligheten att interagera i deras julfirande.

Skiss på hur ljussättningen kommer att se ut. Illustration: White Arkitekter.

– Jag är glad och smickrad över att ni vill ha mina figurer i jätteformat på en såhär betydande plats under ett såhär stort evenemang. Findus jublar och Pettson verkar mest generad, säger Sven Nordqvist som har skrivit och illustrerat Pettson & Findus.

Den 29 november, i samband med invigningen av Julstaden, kommer Konstmuseets fasad att lysas upp av scener ur boken Pettson får julbesök, i en så kallad ”light up painting”. Karaktärerna kommer att kunna röra på sig besökarna kommer att kunna vara med och ändra på motiven och föra julhistorien framåt.

– Genom gestaltningen på Konstmuseets fasad skapas en mötesplats där alla är välkomna att hjälpa Pettson & Findus att fira jul genom att röra på redskapen exempelvis; hoppa på en platta och trycka på en knapp som står uppställda på Götaplatsen. Allt i en förhoppning att skapa glädje och delaktighet under en mörk och kall tid på året, säger Birgitta Bergerlind, verksamhetsansvarig på Göteborg & co för Julstaden.

Julstaden genomförs av Göteborg & Co och är ett samarbete mellan staden, fastighetsägare och näringsidkare. Ljusspelet med Pettson & Findus är en av Julstadens tre huvudgestaltningar i år och gestaltningsansvariga är White arkitekter som även har skapat gestaltningarna på Gustaf Adolfs Torg och i Bältespännarparken.

– I år har vi varit med och utvecklat tre interaktiva mötesplatser där målet har varit att skapa en känsla av samhörighet och gemenskap. Vi är glada över att ha kunnat bidra till årets Julstad och hoppas att alla ska känna sig välkomna, säger Christina Vildinge, designstrateg på White.

På Gustaf Adolfs Torg kommer fasaderna att vara belysta, det går även att ta ett julfoto i ett fotobås på torget, och fotot projiceras stort på en av fasaderna. I Bältesspännarparken kommer det finnas en konstgjord lägereld där du kan sätta dig på en av de uppvärmda sittplatserna och lyssna på julberättelser från förr som äldre från olika stadsdelar har delat med sig av.

Julstaden invigs den 29 november och håller på till den 6 januari.

Julstadens gestaltningar är igång dagligen kl. 07:00- 08:30, 16:00 – 24:00
Fotobåset på Gustaf Adolfs Torg är igång dagligen kl. 17:00 – 24:00

Göteborgs Kulturkalas är redan årets Hållbara event för sitt arbete med Engångsfritt Kulturkalas. Nu är Engångsfritt Kulturkalas också en av finalisterna till årets återvinningsgala i kategorin Årets förebyggare.

Foto: Studiografen/Göteborg & Co.

Engångsfritt Kulturkalas är en av tre finalister i kategorin Årets förebyggare, tillsammans med Ikea Food Service och Stockholmsmarknader. Den 31 januari 2019 vet vi vem som vinner när priset delas ut på Återvinningsgalan som hålls på Berns i Stockholm.

Satsningen ”Engångsfritt Kulturkalas” görs tillsammans med Göteborgs Stad och förvaltningen Kretslopp och vatten med syftet att Göteborgs Kulturkalas ska fungera som ett pilotprojekt där olika metoder testas för att på sikt permanentas och fungera som ett gott exempel för andra evenemang. Under Kulturkalaset 2018 kunde omkring 6 500 tallrikar och bestick, samt tusentals glas i engångsmaterial kunde undvikas.

Göteborg placerar sig i topp för tredje året i rad som bästa stad på hållbarhet. Det visar Global Destination Sustainability Index 2018 som avslöjades på onsdagen. En bred internationell ranking av hållbarhetsarbetet bland 50 städer i världen.

Annika Hallman tar emot priset av Melanié Delaplanche från GDSI och James Rees, president ICCA.

– Vi är enormt stolta över denna utmärkelse. Att Göteborg lyckas behålla topplaceringen för tredje året är en prestation som visar att staden och besöksnäringen tar hållbarhetsarbetet på allvar och utmanar andra städer att göra detsamma, säger Camilla Nyman VD för Göteborg & Co.

Rankingen gjordes första gången 2016 och i år var intresset att vara med större än någonsin. 50 städer och destinationer deltog och bland nykomlingarna finns bland annat Washington, Bangkok, St Petersburg och Monaco.

Med 95 poäng av 100 möjliga så kom Göteborg högst i rankingen bland mötes- och evenemangsstäder enligt Global Destination Sustainability Index (GDSI). Förra året samlade Göteborg ihop 92 poäng och tog även då förstaplatsen.

GDSI startades av MCI-Group ihop med internationella organisationen ICCA. På onsdagen kunde Annika Hallman, möteschef på Göteborg & Co, ta emot utmärkelsen på Göteborgs vägnar vid ICCA:s årliga världskongress i Dubai.

– Göteborg är en föregångare inom hållbarhetsarbete och många tittar på hur vi har gjort. Vårt mål är förstås att bli etta men i längden är det viktigare att fler städer börjar arbeta aktivt med hållbarhetsfrågorna och lär av varandra. Det var också syftet när GDSI startades, säger Annika Hallman

Det är hållbarhet ur alla dimensioner som mäts; ekologisk, social och ekonomisk. Men för att komma högt i rankingen så gäller det inte bara att besöksnäringen med anläggningar och hotell är med, utan också hur staden i stort arbetar med hållbarhetsfrågor.

– GDS-indexets prestationsnivå höjs år för år. Det här är ett gott tecken på att destinationer tar itu med utmaningarna för hållbarheten i vår bransch och att GDS-Index-enheten och levererar mätbara resultat, säger Mélanie Delaplanche, projektledare för GDSI.

Alla städer bedöms utifrån ett 30-tal kriterier: Exempelvis hur bra staden är på återvinning, sophantering, miljödiplomering av hotell och krogar, utsläpp av växthusgaser, tillgänglighet, trafiksituationen, system för lånecyklar och om det finns hållbarhetsstrategier hos både offentliga och privata aktörer.

– I år blev vi inbjudna att hålla föredrag och workshops inför flera andra destinationer. Allt fler städer inser att hållbarhet är ett viktigt argument när man ska övertyga arrangörer av stora möten och evenemang, säger Annika Hallman.

För att läsa mer om mätningen och samtliga städers resultat gå till: http://gds-index.com/

Samverkan för framtidens mötesstad

Publicerat av Linda Nordberg 13 november, 2018 under Möten.

Varje år bjuder Göteborg & Co Möten in partners, nyckelpersoner från akademin samt näringsidkare inom lokala besöksnäringen till en nätverksträff. Syftet är att ge möjlighet utbyta erfarenheter med andra inom staden, samt att få ytterligare kunskap och information om det senaste inom mötesstaden Göteborg.

Annika Hallman, affärsområdeschef på Göteborg & Co Möten.

Årets nätverksträff, den 6 november, hölls på Lindholmen Science Park. Valet av plats var givet. Lindholmen Science Park är just nu en av Göteborgs mest kunskapsintensiva och expansiva områden, samt en viktig knutpunkt för den växande staden. Göteborg befinner sig i en spännande utvecklingsfas som stad och mötesdestination. Stora satsningar görs inom besöksnäringen, stadsutveckling och infrastruktur, inom forskning och produktutveckling.
Det var en intressant kväll och roligt att så många kunde delta. Forskare från akademin delade bänkrader med hotell, kollektivtrafik & transportbolag, restauranger och mötesarrangörer.

Under kvällen fick deltagarna lyssna till Lindholmen Science Parks styrelseordförande Anna Nilsson-Ehle, som berättade om den otroligt omfattande verksamheten som utgör Lindholmen. Allt sammanfattat som ”Mobility of tomorrow for people and goods”. Trots den futuristiska framtoningen där Anna berättar om hur stor påverkan AI, big data och förarlösa fordon kommer att ha, poängterar Anna ändå att “äkta möten” aldrig kommer att försvinna.

Annika Hallman, affärsområdeschef på Göteborg & Co Möten gav en uppdatering om vad som händer i mötesstaden. Det är glädjande att allt fler arrangörer väljer att återvända med sina kongresser. Samverkan i staden, ett gott värdskap, anläggningar i världsklass och inte minst det strategiska arbetet att säkra ett högt deltagarantal på kongresser och stimulera till publika arrangemang gör skillnad. ”Vårt Eiffeltorn” är tillgången till stark samverkan mellan näringslivet, akademin och staden.

Annika passade också på att tacka alla samarbetspartners som engagerat sig under året i arbetet med att ta oss an uppdraget i Kommunfullmäktiges budget – att i bred samverkan ta fram en strategisk plan för att stärka det systematiska arbetet med vetenskapliga kongresser. Denna strategiska plan är ett uttryck för en ambition från stadens sida, att genom en gemensam kraftsamling ytterligare bidra till att stärka Göteborgs profil som mötesstad.
Strategisk PlanGöteborg & Co Mötens tre grundstrategier är att:
• Värva möten med volym och spets
• Intensifiera samverkan med regionens näringsliv
• Skapa en attraktiv stad för möten

Under 2019 ser vi med glädje på att vi kan välkomna tillbaka stora möten, och att man möts kring stora samhällsviktiga frågor såsom åldrande, njursjukdomar och luft/klimat.

Jenny Nyström, Professor och Prefekt på Institutionen för Neurovetenskap och Fysiologi, Sahlgrenska akademin lärde oss om vad som händer i kroppen när njurarna slutar att fungera. Något som 1 av 10 personer kommer att drabbas av under sin livstid. Många reagerade på den låga siffran 250 kr per njursjuk patient per år som spenderas på forskning – att jämföras med 6 000 kr per cancerpatient eller 23 000 kr per HIV-patient.
Jenny berättade att en stor anledning till att engagera sig i möten är för att öka samverkan och skapa möjligheter till mer och bättre forskning kring förebyggande och behandling. Det är mycket arbete, men med det stöd som finns att tillgå ser Jenny ändå fördelarna då möten sätter strålkastarljuset på ämnet, den egna forskningen och skapar ett högre kunskapsutbyte.

Under det efterföljande minglet som följde fick deltagarna även möjlighet att besöka Älvrummet för information om den pågående stadsutvecklingen i Göteborg. En möjlighet som väckte stort intresse bland deltagarna. I Älvrummet står en modell över staden som den ser nu och i framtiden.

Älvrummet.

De deltagare som kom representerar och symboliserar den bredd och därmed den samverkan som gör Göteborg så unik som mötesstad!

 

Göteborgs Kulturkalas har fått ta emot priset Hållbart event 2018 för sitt arbete med ”Engångsfritt Kulturkalas”.

Filip Eklund, miljöansvarig på Göteborg & Co för Göteborgs Kulturkalas. Foto: Ulrika Naezer.

– Det känns väldigt roligt att detta projektet får uppmärksamhet. Tack vare en fantastisk samverkan i staden, hårt slit men också att vi har vågat gå vidare med en ganska modig satsning. Ännu roligare är att så många har visat intresse för vårt arbete nu i efterhand. Det behövs exempel och vi visar vägen med detta projektet och det är precis den rollen vi ska ha. Vi ska vara i framkant och inspirera där vi kan. Nu laddar vi inför återstående arbete för att bli helt engångsfria till 2021, säger Filip Eklund, miljöansvarig på Göteborg & Co för Göteborgs Kulturkalas.

Hållbart event 2018 delades ut under onsdagen den 7 november på Hållbar besöksnäring i Stockholm, där Filip Eklund fick ta emot priset. På plats fanns också representanter från Göteborgs Stad och Kretslopp och vatten.

Satsningen ”Engångsfritt Kulturkalas” görs tillsammans med Göteborgs Stad och förvaltningen Kretslopp och vatten med syftet att Göteborgs Kulturkalas ska fungera som ett pilotprojekt där olika metoder testas för att på sikt permanentas och fungera som ett gott exempel för andra evenemang.

– För att minska klimat- och miljöpåverkan har Göteborgs Stad målet att minska hushållsavfallet med 30 procent per göteborgare till 2030 jämfört med 2010. Att stadens verksamheter går före med gott exempel är superviktigt, inte minst vid publika evenemang där vi möter många göteborgare, säger Karin Nielsen, processledare på Kretslopp och vatten.

Juryns motivering för Göteborgs Kulturkalas: ”Göteborgs Kulturkalas har visat på stor initiativförmåga och konkret miljönytta genom att eliminera engångsavfall från tusentals måltids- och dryckesserveringar. Effekten blev 18 procent lägre avfallsmängder och motsvarande minskad klimatpåverkan. Resultatet uppnåddes genom bland annat stora informationsinsatser, en innovativ disklösning, halvportioner, diskdisko, rabatt på mat som serverades i medhavd matlåda, hyrda flergångsglas och förbud mot onödiga engångsförpackningar. Konceptet ska nu permanentas och spridas till andra eventverksamheter.”

Det är första året som Hållbar Besöksnäring delar ut priset Hållbart event, det har till syfte att lyfta föredömen och goda exempel inom eventbranschen. Samtidigt delas även pris ut för Årets hållbara destination och GMIC Swedens Årets Hållbarhetsinsats.

 

 

Under sex dagar hade Kulturkalaset 1,7 miljoner besök, varav 225 000 besök på EuroPride, det visar Kulturkalaset rapport för 2018. Den visar också att 93 procent tyckte att det finns något för alla på Kulturkalaset och EuroPride, att besökarna är väldigt nöjda med Kulturkalaset och att 6 500 tallrikar och bestick av engångsmaterial kunde undvikas genom satsningen ”Engångsfritt Kulturkalas”.

–  Det känns fantastiskt att kunna presentera succéresultat för året Kulturkalas som genomfördes i samverkan med EuroPride. Och det har vi framförallt kulturlivet i Göteborg och Västra Götaland samt alla andra samverkanspartner att tacka för, som stod för över 90 procent av programinnehållet, säger Tasso Stafilidis, verksamhetsansvarig på Göteborg & Co för Göteborgs Kulturkalas.

Göteborgs Kulturkalas 2018 hade 1,7 miljoner besök, varav 225 000 på EuroPride och 200 000 på Barnens Kulturkalas, av dessa kom 76 procent från Göteborg och regionen, 10 procent kom från övriga Sverige och 13 procent från utlandet.

Nöjda besökare
Besökarna var väldigt nöjda med årets Kulturkalas, besöksundersökningen visar att besökarna i snitt gav över 6,0 på en 7-gradig skala i alla kategorier utom en där betyget blev 5,8. Detta är ett tydligt bättre resultat än 2017. Det besökarna var mest nöjda med är helhetsintrycket av Göteborg som evenemangsstad, 9 av 10 uppger att deras helhetsintryck av Kulturkalaset/EuroPride är bra.

Hållbarhetsarbete
Den nya miljösatsningen för året, Engångsfritt Kulturkalas, resulterade i att omkring 6 500 tallrikar och bestick, samt tusentals glas i engångsmaterial kunde undvikas. Satsningen är ett treårigt projekt som genomförs tillsammans med Kretslopp och vatten, målet är ett engångsfritt evenemang 2021. Under 2018 års Kulturkalas sorterades också 63 procent av allt avfall, vilket är en bra förbättring jämfört med 2017 då 46 procent sorterades.

– Jag är oerhört nöjd över att vi gör skillnad på riktigt. Vi sätter avtryck genom vårt systematiska hållbarhetsarbete med lyckade satsningar på såväl ekologisk- som social hållbarhet, säger Tasso Stafilidis.

Under året har också Kulturkalasets arbete för att minska segregationen i Göteborg fortsatt. Ett exempel är samarbetet med Mosaikfabriken där elever från skolor i olika stadsdelar möts, lär känna varandra och skapar konst i mosaik tillsammans. Årets mosaiker pryder nu muren på Kungstorget som invigs idag, den 6 november, klockan 13.00 av stadsdirektören Eva Hessman.

Kulturkalaset fortsatte också sin medvetna programbokning med en bred blandning av artister och konstnärliga uttryck som var så heltäckande och inkluderande som möjligt. Samverkan med EuroPride skapade också flera positiva effekter, bland annat genom fler internationella besökare men också ett program på engelska och fokus på hbtq-frågor.

Läs hela rapporten här!

Alberto har jobbat på Göteborg & Co i över 20 år. Han har ansvarar för Göteborg & Co:s broschyrställ i stadens hotell. Ett jobb som kräver allt från tålamod och organisationsförmåga till bra fysik.

Vi möter upp Alberto vid niotiden för att följa med honom på hans jobb några timmar. Redan i hissen ner till garaget blir det tydligt att det är en sen start på dagen för Alberto. Han berättar att han tycker om att börja jobba redan vid halv sju-tiden, på så vis undviker han den värsta trafiken. Alberto började sin första tjänst på bolaget när det var Friidrotts VM 1995.

– Jag kände att jag ville jobba med människor, så jag gick en utbildning inom turism.  När jag var färdig så var det dags för VM i Friidrott och min lärare föreslog att jag skulle höra av mig till Annelie Karlsson på Göteborg & Co. Jag fick jobb på turistbyrån i Nordstan och var där i ett par år, säger Alberto.

Efter tiden på Turistbyrån började Alberto att jobba som vaktmästare på Göteborg & Co, men vid en omorganisering 2004 erbjöds han att ha hand om broschyrställen, att styra upp arbetet kring projektet och distribuera broschyrerna med bilen. Just då hade han inte körkort, men bolag erbjöd sig att hjälpa honom med det.

I garaget på Mässans gata står bilen som Alberto använder varje dag för att köra ut broschyrer runt om i Göteborg. Den är anpassad efter de behov som arbetet kräver med att varje år dela ut 2 miljoner broschyrer. Men när Alberto började jobba med broschyrerna 2004 såg det annorlunda ut.

– När jag började körde jag en Volvo och fick fälla sätena så det blev mer plats. Men det var inte så bra, inte effektivt. Så vi började fundera på hur vi kunde förbättra situationen. Vi bytte bil och det blev bättre och bättre, nu tycker jag att det är riktigt bra. Den här bilen är perfekt, större än så här funkar det inte att ha, säger Alberto.

Bilen är full med kartonger med olika broschyrer i. Alberto har noga sorterat dem efter kategorier så de blir lätta att hitta när han är ute och kör. Han har också packat så det ska bli lätt att plocka ur exakt så många broschyrer som han behöver vid varje stopp. En fullastad bil räcker för två dagars jobb, sedan behövs den fyllas på igen. Arbetet kräver bra organisationsförmåga.

– Det är mycket att hålla reda på och mycket ansvar, så du behöver vara organiserad för att göra det bra. Jag har ett schema som jag gör tillsammans med min kollega Elisabeth Thörn, där står det vilka broschyrställ som behövs fyllas på vilken dag. Den är anpassad efter vad som händer i staden och hur stor belastning det är på varje ställ. Jag har också en checklista, som är byggd som en matris där varje broschyr har en egen ruta.

Just nu är det en relativt lugn period för Alberto, men för bara någon vecka sedan var det annorlunda. Då behövdes nästan alla broschyrer bytas ut till nya.

– För varje årstid är det många broschyrer som ska bytas ut. Det blir mer jobb då, för då behöver jag köra tillbaka de gamla broschyrerna till garaget för återvinning. Det blir en tur till garaget efter tre broschyrställ, så det blir många resor fram och tillbaka.

Tidigare kunde Alberto också märka av att det var mer intensivt under sommaren, att det var fler broschyrer gick åt då. Nu märker han inte av samma skillnad.

– Det är en mer jämn åtgång på broschyrerna året runt nu. Nu jobbar vi ju också med samtliga säsonger på ett annat sätt än vad vi gjorde när jag började jobba med detta. Här blir det ju tydligt att arbetet med de olika säsongerna har gett resultat.

Vi är framme vid det första hotellet, Alberto tar checklistan och vi går in och tittar på det första broschyrstället. Efter att ha markerat vilka broschyrer som behövs fyllas på går vi ut till bilen igen, plockar ihop de aktuella broschyrerna i en låda och går in och fyller på.

–Jag har också mycket kontakt med hotellen som har ställen hos sig och kunderna som hyr platser i ställen. Det är också mitt ansvar att föra statisk över hur många av de olika broschyrerna som går åt. Men jag är också informatör. När jag är ute och fyller på ställen så får jag frågor från turister, speciellt på Centralen och på Landvetter där många turister rör sig. Häromdagen kom ett helt gäng emot mig och frågade om jag kunde spanska, de blev så glada att jag kunde det och ställde frågor om vad de kunde hitta på under de timmarna de skulle vara i Göteborg. Så på ett sätt är jag också ansiktet utåt, det är en rolig roll tycker jag.

Albertos yrke innebär att inte vara på samma plats speciellt länge, något som han säger att han tycker om.

– Jag tycker inte om att sitta still för mycket, jag tycker det är roligt att vara ute mycket och röra på mig. Det bästa är att möta folk och att göra dem glada. Det är många som är väldigt tacksamma. Sedan gillar jag också den organiserande delen av jobbet, jag gillar ordning och reda.

Vi susar vidare genom staden, efter att ha sett alla kartonger med broschyrer i bilen och vetskapen att Alberto behöver packa om bilen med nya broschyrer innan veckan är slut blir det tydligt att det också är ett fysiskt krävande arbete.

– Jag tänker på hur jag rör på mig, att jag ska lyfta med benen, inte böja på ryggen när jag ska böja mig ner och titta till de nedersta hyllorna i ställen utan böja med benen. Och så tränar jag för att hålla mig i form, går på zumba, bodypump och gym.

Efter att ha fyllt på broschyrer på några hotell får Alberto ett mejl från kollegorna på turistbyrån i Nordstan. De behöver en låda kaffe och en låda med kopieringspapper.

– Det ingår också i mina arbetsuppgifter att hjälpa turistbyråerna med den typen av leveranser, förutom att köra ut broschyrer till dem också. Jag lämnar och hämtar post på turistbyrån på Kungsportsplatsen också.

Så vi åker tillbaka till kontoret på Mässans gata, hämtar kaffe och kopieringspapper, pratar och skämtar med några kollegor, innan vi återigen sitter i bilen och åker mot Nordstan. Framme i Nordstan pratar vi med kollegorna på turistbyrån, för att sedan åka till turistbyrån vid Kungsportsplatsen och lämna och hämta post och passa på att träffa kollegorna där. Det är lätt att förstå att Alberto som gillar att jobba med människor, tycker om sitt jobb. Det är också det som han tycker bäst om med att jobba på Göteborg & Co.

– Ja, det bästa med att jobba på Göteborg & Co är alla trevliga och bra kollegor och att stämningen är så bra. Det är viktigt för mig!

Den 3-10 augusti 2019 är det dags för Göteborg att stå värd för en av Europas största körfestivaler och körtävlingar. Redan nu är det stort intresse för festivalen och hela 68 körer från 24 olika länder har anmält sig.

Foto: European Choir Games.

I augusti 2019 kommer Göteborg att fyllas av tusentals körsångare från hela världen för en festival och en tävling som kröner Europas bästa körer. Körerna tävlar i olika kategorier och musikstilar med åldersspannet barn till seniorer. Redan nu har inte mindre än 68 körer från 24 olika länder anmält sig, vilket är väldigt bra jämfört med samma skede vid tidigare tävlingar

Bakom European Choir Games står Interkultur som också producerar världens största körtävling World Choir Games. European Choir Games hålls vartannat år och 2019 blir det fjärde upplagan. Evenemanget kommer att äga rum runtom i Göteborg och regionen med bland annat Partille Arena, kyrkor och övriga lokaler som arenor.

I samband med European Choir Games kommer Kulturkalasets efterföljare, som går under arbetsnamnet Framtidens kalas att genomföras.

Läs mer på: https://www.goteborg.com/european-choir-games-2019/

Det nya presentkortet från Göteborgs Restaurangförening ”Smaka på Göteborg” är ett plastkort som går att ladda med valfri summa och går att betala med på 39 restauranger i Göteborg. På allt från förstklassiga gourmetrestauranger till trendiga uppstickare och enklare snabbmat.

– Presentkortet gör det lätt för användaren att använda, det är enkelt att laddas på och det blir även lättare för oss som organisation att administrera. Det är ett medel för att bli tillgänglig för alla medlemmar, vilka representerar ett brett utbud av krogar för olika tillfällen, säger Håkan Thörnström styrelseledamot i Göteborgs restaurangförening.

Presentkortet är ett av de gemensamma projekten som Göteborgs Restaurangförening har och har haft tillsammans sedan starten 1999. Föreningen har bland annat jobbat för att profilera Göteborg som en kulinarisk destination och för att stärka relationerna till lokala producenter och verka för att säkra en hög kvalitetsnivå på råvaror. För att vara med i Smaka på Göteborg behöver restaurangerna vara medlemmar i Visita. Målet är också att samtliga restauranger ska vara miljödiplomerade, vilket de flesta är klara med.

– Det är en styrka att vi är många som gör samma sak och övergripande är väldigt enade. När det redan finns en bra gemenskap, även om vi är konkurrenter också, kan vi gå ihop med en gemensam riktning. Vi vet hur viktigt det är att kunna samarbeta, säger Håkan Thörnström.

Presentkortet, som fungerar som ett betalkort, går att köpa på webben eller på turistbyråerna i Nordstan och på Kungsportsplatsen.

Läs mer på: https://smakapagoteborg.se/presentkort/

Anders Söderberg blir tf VD på Göteborg & Co. Han kommer att överta ansvaret för ledningen av bolaget den 26 november.

Anders Söderberg. Foto: Göteborg & co.

– Min uppgift blir att tillsammans med alla kompetenta medarbetare på Göteborg & Co fortsätta arbetet med att stärka destinationen Göteborg. Vi har ett offensivt mål om att fördubbla turismen till 2030 och hela ledningsgruppen har ett gemensamt ansvar i att förverkliga de planerna, säger Anders Söderberg.

Anders anställdes som administrativ chef på Göteborg & Co för 2,5 år sedan. Innan dess har han arbetat som managementkonsult under 18 år med inriktning på styrning och organisation med uppdrag inom såväl Göteborgs Stad, med bolag som Liseberg och Göteborg & Co, som inom det privata näringslivet.

– I styrelsen är vi glada att Anders vill ta sig an denna roll. Det borgar för trygghet i det viktiga skede som bolaget nu befinner sig i. Rekrytering av ordinarie VD fortsätter i enlighet med Stadens rutiner och i samverkan med stadsledningskontoret, säger Håkan Linnarsson ordförande för Göteborg & Co.

Anders Söderberg tillträder den 26 november då nuvarande VD Camilla Nyman lämnar sin tjänst. Hennes anställning upphör vid årsskiftet.