Nyheter

Göteborgs Kulturkalas har fått ta emot priset Hållbart event 2018 för sitt arbete med ”Engångsfritt Kulturkalas”.

Filip Eklund, miljöansvarig på Göteborg & Co för Göteborgs Kulturkalas. Foto: Ulrika Naezer.

– Det känns väldigt roligt att detta projektet får uppmärksamhet. Tack vare en fantastisk samverkan i staden, hårt slit men också att vi har vågat gå vidare med en ganska modig satsning. Ännu roligare är att så många har visat intresse för vårt arbete nu i efterhand. Det behövs exempel och vi visar vägen med detta projektet och det är precis den rollen vi ska ha. Vi ska vara i framkant och inspirera där vi kan. Nu laddar vi inför återstående arbete för att bli helt engångsfria till 2021, säger Filip Eklund, miljöansvarig på Göteborg & Co för Göteborgs Kulturkalas.

Hållbart event 2018 delades ut under onsdagen den 7 november på Hållbar besöksnäring i Stockholm, där Filip Eklund fick ta emot priset. På plats fanns också representanter från Göteborgs Stad och Kretslopp och vatten.

Satsningen ”Engångsfritt Kulturkalas” görs tillsammans med Göteborgs Stad och förvaltningen Kretslopp och vatten med syftet att Göteborgs Kulturkalas ska fungera som ett pilotprojekt där olika metoder testas för att på sikt permanentas och fungera som ett gott exempel för andra evenemang.

– För att minska klimat- och miljöpåverkan har Göteborgs Stad målet att minska hushållsavfallet med 30 procent per göteborgare till 2030 jämfört med 2010. Att stadens verksamheter går före med gott exempel är superviktigt, inte minst vid publika evenemang där vi möter många göteborgare, säger Karin Nielsen, processledare på Kretslopp och vatten.

Juryns motivering för Göteborgs Kulturkalas: ”Göteborgs Kulturkalas har visat på stor initiativförmåga och konkret miljönytta genom att eliminera engångsavfall från tusentals måltids- och dryckesserveringar. Effekten blev 18 procent lägre avfallsmängder och motsvarande minskad klimatpåverkan. Resultatet uppnåddes genom bland annat stora informationsinsatser, en innovativ disklösning, halvportioner, diskdisko, rabatt på mat som serverades i medhavd matlåda, hyrda flergångsglas och förbud mot onödiga engångsförpackningar. Konceptet ska nu permanentas och spridas till andra eventverksamheter.”

Det är första året som Hållbar Besöksnäring delar ut priset Hållbart event, det har till syfte att lyfta föredömen och goda exempel inom eventbranschen. Samtidigt delas även pris ut för Årets hållbara destination och GMIC Swedens Årets Hållbarhetsinsats.

 

 

Under sex dagar hade Kulturkalaset 1,7 miljoner besök, varav 225 000 besök på EuroPride, det visar Kulturkalaset rapport för 2018. Den visar också att 93 procent tyckte att det finns något för alla på Kulturkalaset och EuroPride, att besökarna är väldigt nöjda med Kulturkalaset och att 6 500 tallrikar och bestick av engångsmaterial kunde undvikas genom satsningen ”Engångsfritt Kulturkalas”.

–  Det känns fantastiskt att kunna presentera succéresultat för året Kulturkalas som genomfördes i samverkan med EuroPride. Och det har vi framförallt kulturlivet i Göteborg och Västra Götaland samt alla andra samverkanspartner att tacka för, som stod för över 90 procent av programinnehållet, säger Tasso Stafilidis, verksamhetsansvarig på Göteborg & Co för Göteborgs Kulturkalas.

Göteborgs Kulturkalas 2018 hade 1,7 miljoner besök, varav 225 000 på EuroPride och 200 000 på Barnens Kulturkalas, av dessa kom 76 procent från Göteborg och regionen, 10 procent kom från övriga Sverige och 13 procent från utlandet.

Nöjda besökare
Besökarna var väldigt nöjda med årets Kulturkalas, besöksundersökningen visar att besökarna i snitt gav över 6,0 på en 7-gradig skala i alla kategorier utom en där betyget blev 5,8. Detta är ett tydligt bättre resultat än 2017. Det besökarna var mest nöjda med är helhetsintrycket av Göteborg som evenemangsstad, 9 av 10 uppger att deras helhetsintryck av Kulturkalaset/EuroPride är bra.

Hållbarhetsarbete
Den nya miljösatsningen för året, Engångsfritt Kulturkalas, resulterade i att omkring 6 500 tallrikar och bestick, samt tusentals glas i engångsmaterial kunde undvikas. Satsningen är ett treårigt projekt som genomförs tillsammans med Kretslopp och vatten, målet är ett engångsfritt evenemang 2021. Under 2018 års Kulturkalas sorterades också 63 procent av allt avfall, vilket är en bra förbättring jämfört med 2017 då 46 procent sorterades.

– Jag är oerhört nöjd över att vi gör skillnad på riktigt. Vi sätter avtryck genom vårt systematiska hållbarhetsarbete med lyckade satsningar på såväl ekologisk- som social hållbarhet, säger Tasso Stafilidis.

Under året har också Kulturkalasets arbete för att minska segregationen i Göteborg fortsatt. Ett exempel är samarbetet med Mosaikfabriken där elever från skolor i olika stadsdelar möts, lär känna varandra och skapar konst i mosaik tillsammans. Årets mosaiker pryder nu muren på Kungstorget som invigs idag, den 6 november, klockan 13.00 av stadsdirektören Eva Hessman.

Kulturkalaset fortsatte också sin medvetna programbokning med en bred blandning av artister och konstnärliga uttryck som var så heltäckande och inkluderande som möjligt. Samverkan med EuroPride skapade också flera positiva effekter, bland annat genom fler internationella besökare men också ett program på engelska och fokus på hbtq-frågor.

Läs hela rapporten här!

Alberto har jobbat på Göteborg & Co i över 20 år. Han har ansvarar för Göteborg & Co:s broschyrställ i stadens hotell. Ett jobb som kräver allt från tålamod och organisationsförmåga till bra fysik.

Vi möter upp Alberto vid niotiden för att följa med honom på hans jobb några timmar. Redan i hissen ner till garaget blir det tydligt att det är en sen start på dagen för Alberto. Han berättar att han tycker om att börja jobba redan vid halv sju-tiden, på så vis undviker han den värsta trafiken. Alberto började sin första tjänst på bolaget när det var Friidrotts VM 1995.

– Jag kände att jag ville jobba med människor, så jag gick en utbildning inom turism.  När jag var färdig så var det dags för VM i Friidrott och min lärare föreslog att jag skulle höra av mig till Annelie Karlsson på Göteborg & Co. Jag fick jobb på turistbyrån i Nordstan och var där i ett par år, säger Alberto.

Efter tiden på Turistbyrån började Alberto att jobba som vaktmästare på Göteborg & Co, men vid en omorganisering 2004 erbjöds han att ha hand om broschyrställen, att styra upp arbetet kring projektet och distribuera broschyrerna med bilen. Just då hade han inte körkort, men bolag erbjöd sig att hjälpa honom med det.

I garaget på Mässans gata står bilen som Alberto använder varje dag för att köra ut broschyrer runt om i Göteborg. Den är anpassad efter de behov som arbetet kräver med att varje år dela ut 2 miljoner broschyrer. Men när Alberto började jobba med broschyrerna 2004 såg det annorlunda ut.

– När jag började körde jag en Volvo och fick fälla sätena så det blev mer plats. Men det var inte så bra, inte effektivt. Så vi började fundera på hur vi kunde förbättra situationen. Vi bytte bil och det blev bättre och bättre, nu tycker jag att det är riktigt bra. Den här bilen är perfekt, större än så här funkar det inte att ha, säger Alberto.

Bilen är full med kartonger med olika broschyrer i. Alberto har noga sorterat dem efter kategorier så de blir lätta att hitta när han är ute och kör. Han har också packat så det ska bli lätt att plocka ur exakt så många broschyrer som han behöver vid varje stopp. En fullastad bil räcker för två dagars jobb, sedan behövs den fyllas på igen. Arbetet kräver bra organisationsförmåga.

– Det är mycket att hålla reda på och mycket ansvar, så du behöver vara organiserad för att göra det bra. Jag har ett schema som jag gör tillsammans med min kollega Elisabeth Thörn, där står det vilka broschyrställ som behövs fyllas på vilken dag. Den är anpassad efter vad som händer i staden och hur stor belastning det är på varje ställ. Jag har också en checklista, som är byggd som en matris där varje broschyr har en egen ruta.

Just nu är det en relativt lugn period för Alberto, men för bara någon vecka sedan var det annorlunda. Då behövdes nästan alla broschyrer bytas ut till nya.

– För varje årstid är det många broschyrer som ska bytas ut. Det blir mer jobb då, för då behöver jag köra tillbaka de gamla broschyrerna till garaget för återvinning. Det blir en tur till garaget efter tre broschyrställ, så det blir många resor fram och tillbaka.

Tidigare kunde Alberto också märka av att det var mer intensivt under sommaren, att det var fler broschyrer gick åt då. Nu märker han inte av samma skillnad.

– Det är en mer jämn åtgång på broschyrerna året runt nu. Nu jobbar vi ju också med samtliga säsonger på ett annat sätt än vad vi gjorde när jag började jobba med detta. Här blir det ju tydligt att arbetet med de olika säsongerna har gett resultat.

Vi är framme vid det första hotellet, Alberto tar checklistan och vi går in och tittar på det första broschyrstället. Efter att ha markerat vilka broschyrer som behövs fyllas på går vi ut till bilen igen, plockar ihop de aktuella broschyrerna i en låda och går in och fyller på.

–Jag har också mycket kontakt med hotellen som har ställen hos sig och kunderna som hyr platser i ställen. Det är också mitt ansvar att föra statisk över hur många av de olika broschyrerna som går åt. Men jag är också informatör. När jag är ute och fyller på ställen så får jag frågor från turister, speciellt på Centralen och på Landvetter där många turister rör sig. Häromdagen kom ett helt gäng emot mig och frågade om jag kunde spanska, de blev så glada att jag kunde det och ställde frågor om vad de kunde hitta på under de timmarna de skulle vara i Göteborg. Så på ett sätt är jag också ansiktet utåt, det är en rolig roll tycker jag.

Albertos yrke innebär att inte vara på samma plats speciellt länge, något som han säger att han tycker om.

– Jag tycker inte om att sitta still för mycket, jag tycker det är roligt att vara ute mycket och röra på mig. Det bästa är att möta folk och att göra dem glada. Det är många som är väldigt tacksamma. Sedan gillar jag också den organiserande delen av jobbet, jag gillar ordning och reda.

Vi susar vidare genom staden, efter att ha sett alla kartonger med broschyrer i bilen och vetskapen att Alberto behöver packa om bilen med nya broschyrer innan veckan är slut blir det tydligt att det också är ett fysiskt krävande arbete.

– Jag tänker på hur jag rör på mig, att jag ska lyfta med benen, inte böja på ryggen när jag ska böja mig ner och titta till de nedersta hyllorna i ställen utan böja med benen. Och så tränar jag för att hålla mig i form, går på zumba, bodypump och gym.

Efter att ha fyllt på broschyrer på några hotell får Alberto ett mejl från kollegorna på turistbyrån i Nordstan. De behöver en låda kaffe och en låda med kopieringspapper.

– Det ingår också i mina arbetsuppgifter att hjälpa turistbyråerna med den typen av leveranser, förutom att köra ut broschyrer till dem också. Jag lämnar och hämtar post på turistbyrån på Kungsportsplatsen också.

Så vi åker tillbaka till kontoret på Mässans gata, hämtar kaffe och kopieringspapper, pratar och skämtar med några kollegor, innan vi återigen sitter i bilen och åker mot Nordstan. Framme i Nordstan pratar vi med kollegorna på turistbyrån, för att sedan åka till turistbyrån vid Kungsportsplatsen och lämna och hämta post och passa på att träffa kollegorna där. Det är lätt att förstå att Alberto som gillar att jobba med människor, tycker om sitt jobb. Det är också det som han tycker bäst om med att jobba på Göteborg & Co.

– Ja, det bästa med att jobba på Göteborg & Co är alla trevliga och bra kollegor och att stämningen är så bra. Det är viktigt för mig!

Den 3-10 augusti 2019 är det dags för Göteborg att stå värd för en av Europas största körfestivaler och körtävlingar. Redan nu är det stort intresse för festivalen och hela 68 körer från 24 olika länder har anmält sig.

Foto: European Choir Games.

I augusti 2019 kommer Göteborg att fyllas av tusentals körsångare från hela världen för en festival och en tävling som kröner Europas bästa körer. Körerna tävlar i olika kategorier och musikstilar med åldersspannet barn till seniorer. Redan nu har inte mindre än 68 körer från 24 olika länder anmält sig, vilket är väldigt bra jämfört med samma skede vid tidigare tävlingar

Bakom European Choir Games står Interkultur som också producerar världens största körtävling World Choir Games. European Choir Games hålls vartannat år och 2019 blir det fjärde upplagan. Evenemanget kommer att äga rum runtom i Göteborg och regionen med bland annat Partille Arena, kyrkor och övriga lokaler som arenor.

I samband med European Choir Games kommer Kulturkalasets efterföljare, som går under arbetsnamnet Framtidens kalas att genomföras.

Läs mer på: https://www.goteborg.com/european-choir-games-2019/

Det nya presentkortet från Göteborgs Restaurangförening ”Smaka på Göteborg” är ett plastkort som går att ladda med valfri summa och går att betala med på 39 restauranger i Göteborg. På allt från förstklassiga gourmetrestauranger till trendiga uppstickare och enklare snabbmat.

– Presentkortet gör det lätt för användaren att använda, det är enkelt att laddas på och det blir även lättare för oss som organisation att administrera. Det är ett medel för att bli tillgänglig för alla medlemmar, vilka representerar ett brett utbud av krogar för olika tillfällen, säger Håkan Thörnström styrelseledamot i Göteborgs restaurangförening.

Presentkortet är ett av de gemensamma projekten som Göteborgs Restaurangförening har och har haft tillsammans sedan starten 1999. Föreningen har bland annat jobbat för att profilera Göteborg som en kulinarisk destination och för att stärka relationerna till lokala producenter och verka för att säkra en hög kvalitetsnivå på råvaror. För att vara med i Smaka på Göteborg behöver restaurangerna vara medlemmar i Visita. Målet är också att samtliga restauranger ska vara miljödiplomerade, vilket de flesta är klara med.

– Det är en styrka att vi är många som gör samma sak och övergripande är väldigt enade. När det redan finns en bra gemenskap, även om vi är konkurrenter också, kan vi gå ihop med en gemensam riktning. Vi vet hur viktigt det är att kunna samarbeta, säger Håkan Thörnström.

Presentkortet, som fungerar som ett betalkort, går att köpa på webben eller på turistbyråerna i Nordstan och på Kungsportsplatsen.

Läs mer på: https://smakapagoteborg.se/presentkort/

Anders Söderberg blir tf VD på Göteborg & Co. Han kommer att överta ansvaret för ledningen av bolaget den 26 november.

Anders Söderberg. Foto: Göteborg & co.

– Min uppgift blir att tillsammans med alla kompetenta medarbetare på Göteborg & Co fortsätta arbetet med att stärka destinationen Göteborg. Vi har ett offensivt mål om att fördubbla turismen till 2030 och hela ledningsgruppen har ett gemensamt ansvar i att förverkliga de planerna, säger Anders Söderberg.

Anders anställdes som administrativ chef på Göteborg & Co för 2,5 år sedan. Innan dess har han arbetat som managementkonsult under 18 år med inriktning på styrning och organisation med uppdrag inom såväl Göteborgs Stad, med bolag som Liseberg och Göteborg & Co, som inom det privata näringslivet.

– I styrelsen är vi glada att Anders vill ta sig an denna roll. Det borgar för trygghet i det viktiga skede som bolaget nu befinner sig i. Rekrytering av ordinarie VD fortsätter i enlighet med Stadens rutiner och i samverkan med stadsledningskontoret, säger Håkan Linnarsson ordförande för Göteborg & Co.

Anders Söderberg tillträder den 26 november då nuvarande VD Camilla Nyman lämnar sin tjänst. Hennes anställning upphör vid årsskiftet.

För tredje året i rad hålls P3 Guld-galan på Partille arena utanför Göteborg. Precis som de fyra senaste åren är det Tina Mehrafzoon som leder galan, denna gång tillsammans med Marcus Berggren. Den 19 januari 2019 är det dags för den 17:e galan i ordningen.

Tina Mehrafzoon och Marcus Berggren leder P3 Guld 2019. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio.

– Att P3 Guld än en gång väljer att genomföra sitt evenemang i Göteborg och återigen valt Partille arena ser jag som ännu ett tecken på att Göteborg befäster sin position som Sveriges musikhuvudstad. Något vi är otroligt stolta och glada över, säger Magnus Hallberg, Evenemangschef på Göteborg & Co.

Tina Mehrafzoon känner P3 Guld väl då hon leder galan för femte året i rad. Hon är en av Sveriges Radios främsta musikjournalister och har sedan 2013 guidat lyssnarna till den bästa nya musiken i Musikguiden i P3. Komikern Marcus Berggren är ny programledare för P3:s flaggskepp – Morgonpasset i P3 och har snabbt blivit en favorit hos lyssnarna. Marcus är också bekant med P3 Guld, på senaste galan gjorde han en omtalad roast av Sveriges artistelit som har närmare 250 000 visningar på Youtube.

– Det var på tiden! Jag trodde att jag fick frågan redan för tre år sedan när jag blev stannad i korridoren på SR för att ”prata om P3 Guld”, säger Marcus Berggren. Då rusade pulsen och jag trodde det var klart! Men det visade sig att de ville att jag skulle vara bussvärd på bussen ut till Partille… Så detta är såklart inte lika stort som att få vara bussvärd till Partille men det är ändå kul att ha ett jobb.

– Mitt hjärta klappar så hårt för svensk musik och tillsammans med Marcus och publiken kommer galan bli årets fetaste fest, hälsar Tina Mehrafzoon.

P3 Guld kommer som alltid fyllas av livemusik och publiken bjuds på unika framträdanden som både summerar musikåret som varit och som vänder blickarna mot vad som komma skall. I nio olika kategorier prisas de artister som utmärkt sig mest genom året. Artisterna som kommer att uppträda på galan avslöjas inom kort. Vilka av årets aktuella artister som har nominerats till de nio prestigefyllda priserna offentliggörs den 28 november.

Evenemanget P3 Guld 2019 är ett samarbete mellan Sveriges Radio, Partille arena och Göteborg & Co.

Mer info: sverigesradio.se/p3guld

 

22–27 oktober genomfördes Gothenburg Design Festival som arrangeras av HDK, Högskolan för design och konstverk vid Göteborgs universitet. Genom utställningar, visningar och event producerade av lärare, forskare, studenter och design- och konsthantverkspraktiker runt om i staden ställdes frågor om vad öppenhet innebär inom design, form, arkitektur och konsthantverk.

Foto: HDK, Högskolan för Design och Hantverk vid Göteborgs universitet

Gothenburg Design Festival är en öppen läroplats som använder konstnärliga processer som motor för att belysa och experimentera med design som förändringsagent i skapandet av en socialt hållbar framtid. Tanken är att utforska nya idéer för lärande, arbete och social jämlikhet.

Deltagarna är välkomnades att lyssna på, samtala med och genomföra experiment tillsammans med studenter, personal samt nationella och internationella utövare för att se hur design kan vara en viktig beståndsdel i skapandet av en socialt hållbar framtid.

I olika workshop kunde publiken bland annat se fysiska representationer av internet eller bygga modeller i små skalor. På kulturhuset Blå Stället i Angered undersöktes hur textil kan upplevas och fungera som arkitektur. Behovet att återinföra det mänskliga perspektivet i diskussioner om allmänhet, samt mångfald inom konstnärliga utbildningar kom också att diskuteras under veckan på olika seminarier. För den som ville fanns även möjlighet att se examensarbete av HDKs mastersstudenter eller verk av nyexaminerade konsthantverkare som auktioneras ut på Göteborgs Auktionsverk.

Alla aktiviteter under Gothenburg Design Festival är gratis. Läs mer på: https://gothenburgdesignfestival.se

Festivalen genomfördes med stöd av Göteborg & Co och Näringslivsgruppen i samarbete med Kulturhuset Blå Stället, Kultur i Väst, Chalmers Arkitektur, Jubileumsparken, Röhsska museet, Lindholmen Science Park, ICIA – Institute for Contemporary Ideas and Art, IASPIS, Statens konstråd, Kulturförvaltningen Göteborgs Stad med flera.

Den 11 oktober hölls för första gången under Gymnasiedagarna och Future Skills ett föräldramöte på arabiska. Näringslivsgruppen som arbetar med inkludering och kompetensförsörjning har valt att stötta pilotinitiativet.

Foto: Frida Rudebo/Göteborgsregionen

Under tre fulla dagar, 9–11 oktober, samlades drygt 33 000 besökare på Gymnasiedagarna och Future Skills på Svenska Mässan, en årlig informations- och vägledningsmässa och Göteborgsregionens mötesplats för blivande gymnasieelever, utbildningsanordnare och representanter för arbetslivet.

Utöver presentationer och aktiviteter hölls fem stora informativa föräldramöten varav ett på arabiska. Den 11 oktober samlades deltagarna runt Svenska Mässans stora scen för att få mer information på arabiska om bland annat de olika programmen som finns i Göteborgsregionen samt en bild av den svenska arbetsmarknaden. Många frågor ställdes till talarna Mohammed Megdad från Arbetsförmedlingen och Maha Hannouneh, Studie- och yrkesvägledare från Mölndal Stad. Syftet med initiativet är att nå en viktig målgrupp som tidigare inte har tagit sig till Gymnasiedagarna på grund av språket.

Under samma dagen genomfördes även andra aktiviteter som riktar sig mot vuxna sfi-studenter och nya i Sverige. Dessutom kunde alla som ville utnyttja hjälp med svenskan och stöd från en språkguide under sitt besök.

− Det är viktigt med sådana träffar, säger Bouchra Hamdi. Hon deltar mässan med Ahmed Alaa som är sfi-student.

− Jag var intresserad av presentationen om den svenska arbetsmarknaden och är mycket nöjd med informationen jag fick. Jag tycker att Arbetsförmedlingen borde arrangera flera möten på arabiska.

Gymnasiedagarna arrangeras av Göteborgsregionen (GR). Future Skills är ett samarbete mellan GR, Business Region Göteborg, Västra Götalandsregionen, Näringslivsgruppen på Göteborg & Co och Arbetsförmedlingen. Mer information på www.gymnasiedagarna.se

Det blev en delad förstaplats för Göteborg och Stockholm när magasinet Sport & Affärer på måndagen utsåg Sveriges främsta evenemangskommun 2018. Sedan rankingen startade 2013 har Göteborg alltid funnits med bland de tre främsta.

Anders Albertsson, Got Event, och Magnus Hallberg, Göteborg & Co, fick ta emot utmärkelsen som Sveriges främsta evenemangskommun 2018.

– Med den stora bredd och spets som evenemangsstaden Göteborg kan visa upp så ska vi naturligtvis finnas med i toppen. Man blir stolt över en sådan här utmärkelse och över allt arbete som görs med både årliga evenemang och de som är tillfälliga, säger Magnus Hallberg evenemangschef på Göteborg & Co.

Magnus fick äran att ta emot utmärkelsen tillsammans med Anders Albertsson, evenemangschef på Got Event, på måndagen vid en prisceremoni i Eskilstuna. Där avslöjades hela rankinglistan över Sveriges främsta idrottskommuner 2018 som Sport & Affärer gör varje år.

Förstaplatsen delades alltså i år mellan Göteborg och Stockholm och juryn motiverade detta med att det var omöjligt att skilja de båda åt. Detta var tredje tillfället sedan 2013 som Göteborg legat etta på listan.

Juryn motivering för Göteborg lyder: ”Mycket stark eventstrategi med omfattande genomföranderesurser och bra utvärderingar av eventens effekter. Internationella idrottsevent utgör viktiga verktyg för den regionala tillväxten och genomförs ofta i Göteborgs stadsmiljö. Europatopp vad gäller att arrangera större internationella ungdomscuper. De fyra största ungdomscuperna skapar en turistekonomisk omsättning på 620 mkr per år, varav Gothia Cup i fotboll 350 mkr.”

Föreningen Skarpt Läge arrangerade fredagen den 28 september jobbmässan ”At your service”, en mötesplats för arbetssökande och arbetsgivare med fokus på besöksnäringen. Under tre timmar kom 754 arbetssökande på Scandic Crown för att träffa arbetsgivare som bland annat Liseberg, Scandic hotell, Casino Cosmopol.

Foto: Fredrik Karlsson/Föreningen Skarpt Läge

Konceptet är enkelt: de 20 arbetsgivare/utbildningsanordnare som ställer ut på Scandic Crown är alla anslutna till besöksnäringen och erbjuder över 150 st olika typer av jobb på hotell, restaurang, inom turism och handel. Alla har något att erbjuda i form av jobb, studier eller praktik.

− Det som är unikt med Skarpt Läge är enkelheten. Det är lätt för företag att vara med och för arbetssökande att träffa arbetsgivare på plats med olika rekryteringsbehov. Men framförallt genomförs en gedigen uppföljning och handledning utav både deltagare och utställare som redovisas circa sex veckor senare, säger Lotta Forsberg, en av projektledarna sedan Skarpt Läge startade 2014.

Jobbmässan Skarpt läge 2018 resulterade i 143 jobb. Uppföljningen som gjordes sex månader senare visade att 60% av de som fick ett arbete jobbar kvar. Tidigare jobbmässor & mötesplatser som Föreningen Skarpt Läge har ordnat har resulterat i 3000 besökare och över 600 anställningar de senaste tre åren.

At your Service mässan bygger på ett samarbete mellan Näringslivsgruppen på Göteborg & Co, Visita, Scandic, Arbetsförmedlingen och Föreningen Skarpt Läge.

Tillsammans med Chalmers och Göteborgs Universitet anordnades en inspirations-/informationskväll på Clarion Hotel Post den 10 september. Ämnet för kvällen var vad det innebär att stå värd för en internationell konferens och vilket stöd som finns att få.

Fredrika Lagergren Wahlin, Vicerektor med ansvar för samverkansfrågor Göteborgs universitet, Håkan Simonsen, Fundraising Director Chalmers. Foto: Helene Brynfeldt/Göteborg & Co

Intresset var mycket stort, runt 70 personer deltog och majoriteten var från akademin.

Fredrika Lagergren Wahlin, Vice Rektor med ansvar för samverkansfrågor på Göteborgs universitet, och Håkan Simonsen, Fundraising Director på Chalmers, inledde bland talarna.

Michael Axelsson, Professor vid Göteborgs universitet, och Peter Andrekson, Professor på Chalmers, delade med sig av sina erfarenheter av att stå som värd för de internationella konferenserna SEB respektive ECOC som genomfördes i Göteborg under förra året.

Erfarna personer från mötesarrangörerna MCI, Resia, Sweden MEETX och Meetagain delade också med sig av sin kunskap kring en konferens olika faser.

– Jag tycker att det var väldigt roligt att så många som planerar stora konferenser här fick möjlighet att träffas och få ta del av det ambitiösa arbetet som görs från Göteborgs stads sida kring detta. Att Göteborgs stad har en bra organisation som stödjer akademin i planeringen och genomförandet av stora arrangemang betyder att vi kan fokusera mer på konferensens vetenskapliga innehåll och upplägg. Det gör också att arbetet med att ordna konferenser blir roligare vilket betyder att inte bara deltagarna utan också arrangörerna kommer att minnas Göteborg med ett leende på läpparna, säger Fredrika Lagergren Wahlin.

– Det kändes som en väldigt bra och uppskattad kväll. Vi hoppas att de personer inom akademin som deltog ser nyttan med att stå som värd för en internationell konferens inom sitt forskningsområde och att de vågar ta steget nu när de vet vilken stöttning som finns att få, säger Håkan Simonsen.

Det gavs även goda möjligheter till nätverkande och det var roligt att så många tog tillvara på den möjligheten.