Nyheter

Efter en rekordsommar för turismen i Göteborg med flera stora evenemang så samlade Göteborg & Co representanter för besöksnäringen, staden och näringslivet för att blicka mot framtiden. Staden har satt upp ett ambitiöst mål om att dubbla turismen till 2030.

Destinationsdagen 2018. Foto: Göteborg & Co.

Destinationsdagen 2018 hölls på Wallmans senaste nöjessatsning The Concept i centrala Göteborg den 28 augusti. Att fördubbla turismen i Göteborg till 2030 är ett gemensamt mål för besöksnäringen, något som blev tydligt under Destinationsdagen då näringen samlades och inspirerades tillsammans.

– Göteborg har bestämt sig för att satsa på besöksnäringen och utveckla destinationen. Det är någonting vi måste hjälpas åt och göra tillsammans för att det ska bli framgångsrikt, sa Camilla Nyman VD för Göteborg & Co i sin inledning.

I sommar har Göteborg varit värd för evenemang som Volvo Ocean Race, Nordea Masters, EuroPride, flera stora konserter och festivaler. Samt årliga händelser som GöteborgsVarvet, Partille och Gothia Cup. De har lockat många besökare och hotellen i stan har haft rekordhög beläggning.

De närmaste åren står Göteborg inför ett utvecklingssprång då det ska byggas 80 000 nya bostäder och arbetsplatser. Det innebär stora utmaningar och möjligheter att skapa en attraktiv stad för både göteborgare och besökare.

Frilansjournalisten Matilde Wergeland publicerade ett reportage om Göteborg i amerikanska Vouge förra året som fick stor spridning och blev en av de tio mest lästa researtiklarna. Hon pratade om varför Göteborg anses exotiskt i amerikanska ögon.

– Göteborg har en stark tradition med kaféer och gamla byggnader, samtidigt som mycket har hänt i staden de senaste 5–7 åren med restauranger, hotell, barer och evenemang. Jag tror att amerikaner gillar kombinationen av att Göteborg är en liten, mysig småstad som ändå har mycket saker som en storstad har, säger Matilde Wergeland.

Ola Serneke, entreprenör och koncern-VD för Serneke som bygger Nordens största byggnad Karlatornet på Lindholmen, gick igenom tio punkter för att skapa en attraktiv stad. Laura Aalto, VD för Helsinki Marketing, var på plats och berättade mer om hur de skapat den sociala plattformen #MyHelsinki, där befolkning och besökare kan dela sina upplevelser och berättelser. Paul Welander från Volvo Car Group pratade om hur viktig bilden av Göteborg är för ett av Sveriges viktigaste globala företag.

Det har gått mycket bra för Styrsöbolagets nya båtlinje mellan Stenpiren i centrala Göteborg och Hönö Klåva i norra delen av Göteborgs skärgård. Linjen har haft nära 33 500 passagerare mellan den 26 juni och 19 augusti.

Båten Kungsö lämnar Eriksberg mot Hönö Klåva. Foto: Pauline Pontois/Göteborg & Co

– Det är en helt otrolig drömstart på linjen och en bekräftelse på att det finns ett behov och ett önskemål att åka till Norra skärgården. Nära 33 500 passagerare är fantastiskt bra.  Vi är stolta och nöjda att det gått så bra, och att vi kunnat möta göteborganarnas önskemål om att knyta ihop skärgården och staden genom centrum, det är något vi velat i flera år. Ambitionen är att linjen ska bli bestående, säger Bertil Pevantus, vd för Styrsöbolaget och affärsområdeschef båt på Transdev Sverige AB.

Båten har gått fyra gånger om dagen från Stenpiren via Eriksberg ut till Hönö Klåva, resan har tagit en timme och kostat 75 kr enkel väg. Den har trafikerats av Styrsöbolaget och Västtrafiks biljetter har inte gällt på turen. Linjen är en satsning från Styrsöbolaget och en del av jubileumssatsningen ”Tillgänglig Skärgård”, sprungen ur göteborgarnas önskan att enklare ta sig till skärgården inför Göteborgs 400-årsjubileum 2021.

Öckerö kommun har också märk av ett ökat besöksantal under sommaren till Öckerö öarna och framförallt till Hönö Klåva.

– Sommaren har inneburit ett stort ökat antal besökare till Öckerö öarna och speciellt till Hönö Klåva, vi har indikationer att samtliga öar har haft en märkbar ökning. Vi kan se att cykelturismen ökat markant vilket vi gläder oss åt då vi arbetat med just denna formen, även båtluffningen mellan våra öar har visat en märkbar uppsida. Vad gäller företagen i Klåva har vi inga officiella siffror men efter samtal är vår uppfattning att alla har minst dubblat sin omsättning, vissa har än större ökning. Det är också med glädje vi noterat att många medborgare i kommunen valt båten för resor in till Göteborg, detta stärker oss att behovet och intresset finns för en båttrafik även för boende i skärgården, säger Ronald Johansson, Besök- och näringslivschef Öckerö kommun.

14–19 augusti hade göteborgarna möjlighet att besöka Jubileumspaviljongen under Göteborgs Kulturkalas. Programmet hade över 70 olika punkter och många besökte paviljongen. 

Foto: Marie Ullnert/Göteborg & Co

Många nyfikna göteborgare tog sig till Jubileumspaviljongen i år för att ta del av de olika aktiviteter som erbjöds. Besökarna kunde få information om jubileumssatsningarna, prata med ledande tjänstemän i staden samt lyssna till paviljongens scenprogram. Flera programpunkter erbjöd globala inslag, i linje med jubileets fokusår som i år är Go Global. Bland annat pratade konstnären Arghavan Agida om sitt projekt Artdom, som förenat iranska och svenska kvinnliga konstnärer genom konsten. Kerstin Årre, enhetschef för bibliotek i Östra Göteborg berättade om det mångkulturella biblioteket Världslitteraturhuset i Gamlestaden som invigs den 1 december.

Besökarna visade stort intresse för paviljongens VR-visningar och kunde uppleva den planerade färdvägen med Stadslinbanan över älven, tack vare ett samarbete med Trafikkontoret och Västtrafik. De kunde även uppleva Stadsmuseets och Stadsbyggnadskontorets visualiseringar av 1600-talets Göteborg.

Foto: Marie Ullnert/Göteborg & Co

Musikentusiaster kunde delta i Side by Side by El Sistema Sweden och Göteborgs Symfonikernas aktivitet och ungdomssatsningen Hisingen startade spontandansa för att uppmärksamma Kvillestråkets dansbana. På kvällen kunde besökarna dansa loss till rytmerna från olika DJs.

− Paviljongen är en fantastisk mötesplats där vi i dialog med göteborgarna kan prata om 400-årsjubileet år 2021 och om alla spännande idéer som redan blivit verklighet, säger Alexsandra Flinck, projektkoordinator och platschef för Jubileumspaviljongen.

I höst har Göteborg chansen att bli European Innovation Capital of the year. Det är fjärde gången som Europakommissionen utlyser tävlingen European Capital of Innovation (iCapital) Award, om att bli Europas Innovationshuvudstad. Tävlingen syftar till att uppmärksamma städers viktiga roll i att utveckla framtidens lösningar på samhällsproblem – i bred samverkan med andra aktörer.

Foto: Per Pixel Petersson/Göteborg & Co.

I Göteborgs ansökan anges bland annat stadens beslutade Innovationsprogram och Handlingsplan, lanseringen av Testbädd Göteborg och det pågående arbetet kring en möjlig Science Park för välfärd och social utveckling. Staden nämner också i sin ansökan, det fortsatta arbetet med relation och samverkan med medborgare. Nu senast med första priset i Guldlänken för mobilappen ”Anmäla hinder” och ”One Stop Future Shop”, som tog hem kategorin Årets Välfärdsförnyare på Stora Samhällsgalan. I ansökan nämns även en del innovationsdrivna näringslivsetableringar, som gjorts i Göteborg.

Vinnaren i iCapital Award 2018 tillkännages 6 november i Lissabon. De tolv städerna i årets final är: Århus, Antwerpen, Aten, Bristol, Göteborg, Hamburg, Leuven, Lissabon, Madrid, Toulouse, Umeå och Wien.

2017 vann Paris med Tallinn och Tel Aviv på andra och tredje plats. 2016 vann Amsterdam, följt av Turin och Paris och första gången, 2014 var det Barcelona som vann, följt av Grenoble och Groningen.

 

Under drygt två veckor i augusti fylls Göteborg med sex stora evenemang: Way out west, EuroPride i Göteborg 2018, Nordea Masters, Göteborgs Kulturkalas, Göteborgs Dans- och teaterfestivalen och Göteborg Grand Prix. Mellan den 9 och 26 augusti kommer staden fyllas av många tusentals besökare från när och fjärran.

Foto: Beatrice Törnros/Göteborg & Co.

De följande dryga två veckorna kommer evenemangen avlösa och överlappa varandra runt om i Göteborg. Med allt från musik i Slottsskogen och kultur- och pridefest i centrala Göteborg till golf, friidrott och dans. Intensiva dagar med fantastiska evenemang som förväntas locka flera tusentals besökare.

– Det här visar verkligen på Göteborgs bredd och attraktivitet som evenemangsstad! Efter en stark sommar för besöksnäringen i Göteborg, känns det fantastiskt att nå ett crescendo i augusti med de här evenemangen, säger Åsa Borvén, Tf Evenemangschef på Göteborg & Co.

Först ut är Way out west i Slottsskogen med start i dag, 9 augusti. Den tre dagar långa musikfestivalen, som lockar besökare från hela Sverige och även från andra delar av världen, brukar slå publikrekord. 2017 besökte 34 000 personer festivalen dagligen.

Två dagar efter den sista spelningen på Way out west är det dags för Göteborgs Kulturkalas och EuroPride i Göteborg 2018 den 14–19 augusti. En av Nordens största kulturfestivaler, Göteborgs Kulturkalas skapar tillsammans med EuroPride något unikt och bjuder in till en folkfest med över en miljon besök. De båda evenemangen kommer bland annat samverka kring programinnehåll och evenemangsytor i centrala Göteborg.

Under samma vecka så drar tre andra evenemangen igång. Den 16 augusti är det dags för Nordea Masters på Hills golf och sports club med golf i världsklass och förväntas ha 65 000 besök under fyra dagar. Den 17 augusti drar Göteborgs dans- och teaterfestival igång och den 18 augusti är det dags för internationella friidrottstävlingen Göteborg Grand Prix på Slottsskogsvallen.

Läs mer om evenemangen här:
Way out west
Göteborgs Kulturkalas
EuroPride i Göteborg
Nordea Masters
Göteborg Grand Prix
Göteborgs dans- och teaterfestival 

Efter ett lyckat projekt år 2017 är konst- och teaterföreningen Meeting Plays tillbaka med en ny sommarteater i Biskopsgården. Tillsammans med professionella scenkonstnärer och ungdomshandledare skapar och genomför ungdomar från Biskopsgården och Torslanda en unik föreställning. Gatuteatern ”Hej Blå” har nu turnerat i olika gårdar i Biskopsgården. Näringslivsgruppen som stöttar projektet var med på ett av genomföranden.

Foto: Göteborg & Co

På denna varma och soliga eftermiddag samlas ett åttiotal barn från närliggande förskolor och gårdar i området där det rullande kulturhuset, en blå husvagn, har parkerat för dagen. Där kommer det nya äventyret ”Hej Blå”, som skapats av sommarjobbande 15-åringar från Biskopsgården, spelas. Under tre veckor har ungdomarna som precis slutat nian, arbetat sex timmar om dagen tillsammans med professionella scenkonstnärer för att skriva, repetera och framföra föreställningen under en turné på Norra Hisingen.

– I fjol spelade ungdomarna framför en publik i sin egen ålder men i år ville de inte spela för jämnåriga. Vi ändrade så att gruppen spelar en föreställning som riktar sig mot yngre barn från förskolor och närliggande gårdar. Det är mycket roligare för dem och de lär sig andra typer av gatuteater där man aldrig vet hur publiken kommer att reagera! säger Åsa Janson och Anna Leyman, projektledarna för Meeting Plays.

Efter ett välkomnande av ”Hallonprinssessan” ser man att det rör sig i husvagnen. En maskerad och ansiktsmålad grupp, alla utklädda i blå, kommer ut ur den lilla vagnen. De är utomjordningar. Deras rymdskepp har kraschat på jorden och gruppen försöker kommunicera med oss på bästa sättet. Tack vare tricks, dans och musik lyckas utomjordningar att kommunicera med imponerade barn i publiken som välkomnar den blåa gruppen med ett stort leende.

I ett nästan helt ordlöst 30 minuters äventyr lär man sig om att välkomna den som ser annorlunda ut, främlingar som först kan ser läskiga ut men som visar sig vara jättetrevliga och intressanta när man väl försöker kommunicera med varandra.

Projektet kopplades ihop med sommarlovssatsningen Bonnier Hoops som också riktar sig mot ungdomar i Norra Biskopsgården, där fick teatergruppen möjlighet att presentera sitt projekt och spela live musik.

Under torsdagskvällen, 28 juni, bjöd Göteborgs Kulturkalas och EuroPride i Göteborg in till releasefest på Valands nattklubb. Programmet presenterades och det firades med dans, musik, popcorn och tårta.

Foto: Johanna Olander/Göteborg & Co.

Det var kalasstämning när Kulturkalaset och West Pride, som arrangerar EuroPride i Göteborg, höll releasefest under torsdagskvällen. Tillsammans har festivalerna drygt 1 300 programstarter, varav några presenterades på releasen. Stämningen var på topp och en försmak på vad som väntar den 14-19 augusti då festivalerna tillsammans bjuder in till fest i centrala Göteborg.

Releasen avslutades med en spelning med Franska Trion, som också kommer spela på årets Kulturkalas. Exempel på andra artister som kommer till Kulturkalaset och EuroPride i Göteborg är: Ane Brun med Symfonikerna, libanesiska stjärnan Nancy Ajram, Tove Styrke, Boy George med Culture Club, Silvana Imam, Lill Lindfors, Sven-Bertil Taube, Lasse Stefanz, Arvingarna, Bananarama, RIX FM-festival och NRJ in the Park. Läs hela programmet här!

2018 genomförs Göteborgs Kulturkalas samtidigt som Europride 2018 i Göteborg den 14-19 augusti, och kommer bland annat att samverka kring både programinnehåll och evenemangsytor i centrala Göteborg.

Den 26 juni invigdes den nya skärgårdslinjen mellan Stenpiren och Hönö Klåva via Eriksberg. Båten Kungsö kommer att köra fyra avgångar i varje riktning tisdag-söndag fr o m 26 juni t o m 19 augusti. Linjen är en satsning från Styrsöbolaget och en del av jubileumssatsningen ”Tillgänglig Skärgård”, sprungen ur göteborgarnas önskan att enklare ta sig till skärgården från centrum inför Göteborgs 400-årsjubileum 2021.

Båten Kungsö lämnar Eriksberg mot Hönö Klåva. Foto: Pauline Pontois/Göteborg & Co

Invigningsceremonin startade 09.30 med att Bertil Pevantus, vd för Styrsöbolaget, Göteborgs kommunstyrelseordförande Ann-Sofie Hermansson (S) samt Öckerö kommunstyrelseordförande Arne Lernhag (M) presenterade satsningen och knöt ihop bandet som symboliskt sätter stan och skärgården närmare varandra. Premiärturen avgick sedan kl.10.00 packad med turister, göteborgare och Öckeröbo.

− Det är alltid glädjande att kunna erbjuda nya tjänster och upplevelser till våra resenärer. Vi tror att den nya linjen kan bidra till stadens och skärgårdens utveckling genom att underlätta kollektivtrafikresandet och avlasta biltrafiken i regionen. Vi har länge velat öppna en linje mellan Göteborg och Norra Skärgården. Nu är den här och vi hoppas verkligen att resenärerna kommer uppskatta den, säger Bertil Pevantus, vd för Styrsöbolaget och affärsområdeschef båt på Transdev Sverige AB.

Arne Lernhag (M), Bertil Pevantus och Ann-Sofie Hermansson (S) knöt ihop bandet. Foto: Pauline Pontois/Göteborg & Co

Onsdagen den 13 juni bjöds stadens frontpersonal in till en utbildning i Göteborgskunskap, arrangerad av Besöksservice. De runt 40 deltagarna kom från bland annat hotell, vandrarhem, Västtrafik, Universitetet och Jernhuset.

Foto: Ninna Kvarby/Göteborg & Co.

Deltagarna möter Göteborgs besökare och får mängder med frågor om Göteborg. Därför arrangerades värdskapsutbildningen för att inspirera de som möter besökarna och fylla på deras kunskapsbank.

Dagen startade på Turistbyrån med presentationer om då pågående Volvo Ocean Race, och fortsatte med kommande evenemangen Göteborgs Kulturkalas och EuroPride i Göteborg 2018. Även Styrsöbolaget berättade om sin nya tur för sommaren mellan Stenpiren och Hönö Klåva.

Detta följdes upp av en två timmar och 45 minuters guidad specialtur till fots och i buss med en auktoriserad Göteborgsguide. Det gjordes nedslag runt hela staden med en närmare titt i Botaniska Trädgården, Allmänna bastun och badet i Frihamnen, Alfons Åbergs Kulturhus och Domkyrkan.

Nästa tillfälle att delta på värdskapsutbildningen blir 7 september. Då med presentationer från andra aktörer med aktuella evenemang och nyheter.

Admir Lukacevic är grundare och VD till Idrott Utan Gränser. Foto: Crelle Ekstrand /Idrott Utan Gränser

Hallå där Admir! Vem är du?

Jag är grundare för organisationen Idrott Utan Gränser. Jag kom till Sverige som flyktningsbarn på 90-talet och bodde i ett segregerat område. Jag hade svårt att se möjligheter och risken att hamna snett var stort. Räddningen blev idrott. I tio års tid arbetade jag med barn och unga och att få barnen att bli sedda och bekräftade genom Idrott utan gränser. Jag trodde aldrig att jag skulle lämna Landskrona förrän den dag jag fick ett brev hem från Kungliga Slottet där jag var nominerad till stipendiet som bästa ledare inom ideell sektor. Och av de hundratals nominerade så blev det just jag som fick ett kungligt pris för mitt arbete och fick skaka hand med kungen. År 2014 fick jag även äran att få titeln som en av världens bästa sociala entreprenörer.

Hur har det gått för Idrott Utan Gränser under läsåret 2018?

Nationellt blev det en kraftig ökning med 629%! Vi når nu 26 553 barn och unga varje vecka i hela Sverige. I Göteborg gick det också mycket bra. Vi har lyckats nå fler skolor och framförallt tjejer då 52 nya unga tjejer började spela fotboll med oss. Antal deltagare ökade även inom de andra sporterna och deltagandet har varit mycket mer aktivt generellt i Göteborg. Ungdomarna kommer, testar, deltar och stannar. Dessutom har vi gett flera unga ledare sitt första heltidsjobb. De flesta ledarna står långt ifrån arbetsmarknaden men de är oerhört duktiga och kan relatera och inspirera barnen. Så förutom att de inspirerar kidsen med meningsfulla fritidsaktiviteter i skolan och efter skolan så blir de också mer anställningsbara på arbetsmarknaden genom att få sitt första jobb.

Hur tänker ni inför nästa år? Några utvecklingar eller nya tankar?

Vi har fått en bra utvärdering av Göteborgs Stad som visar värde av vårt viktiga arbete. Även från andra mätningar samt skolor har vi sett tydliga impacts. Kidsen är inga produkter utan allt handlar om relationskapande och att jobba hållbart och långsiktigt. Inför nästa år hoppas vi att få fler företagssamarbeten och att få ett långsiktigt avtal med Göteborg Stad. Just nu befinner sig organisationen i några områden men huvudfokus är Norra Hisingen. Jag vill utveckla verksamheten i flera områden och få ännu fler barn att bli sedda och bekräftade.

För att minska avfallet har Göteborgs Kulturkalas bestämt att evenemanget ska bli fritt från engångsförpackningar. Målet är att kunna ha helt engångsfria evenemang 2021, men redan under årets Kulturkalas kommer antalet engångsförpackningar minskas rejält.

 

Filip Eklund, miljöansvarig på Göteborg & Co för Göteborgs Kulturkalas och Karin Nielsen processledare på Kretslopp och vatten leder projektet Engångsfritt kulturkalas. Foto: Göteborg & Co.


– Avfall är ett av de områden där vi som festival måste bli bättre. Vi har arbetat under många år med att bli bättre på sortering men nu ska vi ta ett stort kliv mot att förebygga avfall. Det är det bästa för miljön och klimatet och minskar både nedskräpning och plast i havet, säger Filip Eklund, miljöansvarig på Göteborg & Co för Göteborgs Kulturkalas.

Kulturkalaset testar i år tre system: Området Green Corner i Bältesspännarparken blir helt engångsfritt och porslin, glas och bestick diskas i Diskmobilen. Krögaren på plats kommer att ha flergångsglas. Besökare uppmuntras att använda flergångslådor genom att alla matförsäljare ger 10 procent rabatt till de som har med egen matlåda. Mat i engångsmaterial blir alltså dyrare.

– Utöver detta erbjuder kranvatten på alla festivalplatser. Kulturkalaset är Kranmärkt vilket innebär att inget buteljerat vatten får säljas. Vi förbjuder också sugrör, flyers och reklamutdelning. Sist men inter minst har vi även ett antal programpunkter och matförsäljare som fokuserar på att minska Kulturkalasets matsvinn, säger Filip Eklund.

Satsningen görs tillsammans med förvaltningen Kretslopp och vatten med syftet att Göteborgs Kulturkalas ska fungera som ett pilotprojekt där olika metoder testas för att på sikt permanentas och fungera som ett gott exempel för andra evenemang.

– Om Göteborgs största evenemang med över en miljon besökare kan minska användningen av engångsmaterial så kan också hushåll och företag göra det. Göteborgs Stad har ett ansvar att agera föregångare för invånarna. Det är därför vi deltar i att göra det här kommunala evenemanget engångsfritt. Med detta hoppas vi också väcka intresset för att fler entreprenörer inom disk- och pantsystem startas i Göteborg och Sverige. säger Karin Nielsen, processledare på Kretslopp och vatten.

Göteborgs Stad har målet att mängden hushållsavfall per göteborgare ska minska med 30 procent mellan år 2010 och 2030. Cirka en tredjedel av hushållsavfallet utgörs av förpackningar och mängden förpackningar i avfallet växer i takt med att vi ändrar våra vanor och äter och dricker allt mer på språng.

Att gå mot ett engångsfritt evenemang ligger i tiden, nyligen kom nyheten att EU-kommissionen vill förbjuda engångsprodukter i plast som exempelvis tops, bestick, tallrikar, sugrör och plastpinnar för ballonger. Det är också plastprodukter som ofta hamnar i hav och på stränder.

Åby Arena
Bild: Visionsbild: Arkitektbyrån Design

Våren 2019 slås portarna upp till Åby Arena i Mölndal, cirka sju minuter från Göteborgs centrum. Just nu byggs det för fullt på det upplevelsecenter som kommer att innehålla mässanläggning, restauranger, mötesytor, hotell och gym. Allt kommer att ligga direkt intill travet.

Bild: Visionsbild: Arkitektbyrån Design

Åbymässan, som blir en del av Åby Arena, kommer att ha en mässhall på 10 500 kvadratmeter inomhus och få tillgång till hela 20 000 kvadratmeter utomhus. Man kommer också att ha konferenslokaler som kommer att rymma från 25 personer upp till 2 500 personer. Åbymässan öppnar i januari 2019 och kommer att drivas av Artexis Easyfairs, som redan i dag driver både Malmömässan och Kistamässan.

Bild: Visionsbild: Arkitektbyrån Design

Åbymässan är ett bra tillskott till både mötesstaden och evenemangsstaden Göteborg, då staden framöver får kapacitet för ännu fler stora evenemang, möten och kongresser.

I direkt anslutning till Åbymässan byggs också ett hotell med 16 våningar och 223 rum, samt cirka 2 000 parkeringsplatser.

Konferensdelen och hotellet beräknas öppna till sommaren 2019.