Nyheter

Henrik Jutbring är strateg på Jubileumsfirandet 2021 och analytiker på avdelningen för Analys och omvärldsbevakning. Han har arbetat på Göteborg & Co med olika rollern sedan 2000, nu tar han med sig sina erfarenheter i sin nya roll som strateg inom social hållbarhet i arbetet för ett mer jämlikt Göteborg på Social resursförvaltning inom Göteborgs Stad.

Snart slutar du på Göteborg & Co och byter jobb, berätta om din nya tjänst?

Arbetet kommer dels handla om att följa upp insatser som görs för att motverka ojämlikhet och sedan kommer det också handla om att bidra till att skapa strukturella förutsättningar för ett mer jämlikt Göteborg. I det arbetet är samverkan en viktig del och i den riktningen har jag mycket erfarenhet från Göteborg & Co att ta med mig.

Detta betyder alltså att du kommer fortsätta att jobba för staden och med dess utveckling?

Ja, men med en annan utgångspunkt. Jag ser många beröringspunkter som Göteborg & Co jobbar med, som exempelvis Göteborgs 400-årsjubileum 2021, Näringslivsgruppen och Göteborgs Kulturkalaset.

När du lämnar Göteborg & Co så har du jobbat här i drygt 18 år, vad har du haft för olika roller under den tiden?

Under min första fas på Göteborg & Co jobbade jag med evenemang. Jag jobbade med produktionen av dåvarande Göteborgskalaset för att sedan värva evenemang, framförallt inom musik, nöje och kultur. Jag har också varit med och format nya evenemangskoncept som exempelvis Way out west där vi hittade Slottsskogen som inte använts som evenemangsområde på det sättet tidigare. En rolig anekdot är också att det var jag som döpte scenerna Azalea, Flamingo och Linné på Way out west.

2009 började jag jobba med övergripande destinationsfrågor, inom avdelningen Forskning och Utveckling. Därefter var jag ansvarig för en innovationsavdelning 2011-2012. Sedan fick jag möjlighet att forska om evenemang som medel för samhällsutveckling, och gjorde det mellan 2012 och 2017. Efter att jag blev färdig med min avhandling 2017 har jag jobbat med Jubileumsfirandet 2021 och på den nya avdelningen Analys och omvärldsbevakning.

Hur kommer det sig att du började arbeta på Göteborg & Co?

Under 90-talet jobbade jag med musik och evenemang, jag var manager för Beatlesbandet Lenny Pane, där bland annat Micke Isacson på Evenemangsavdelningen var med. Genom den rollen fick jag bra kontakt med Göteborg & Co eftersom bandet årligen spelade på Göteborgskalaset, det var så jag fick tips om att det fanns en ledig tjänst, så jag sökte den och fick den.

Du har ju inte slutat riktigt än, hur skulle du beskriva ditt jobb på Göteborg & Co?  

Med jubileet har vi jobbat intensivt med att hitta en riktning i hur jubileet kan stärka den sociala hållbarheten i Göteborg. Här finns också ett samarbete med min nya arbetsgivare på Social Resursförvaltning, där en uppföljningsplan kring hur vi kan mäta och se att vi går i rätt riktning tagits fram. Genom jubileet kan vi skapa förutsättningar för samverkan mellan aktörer och möten mellan människor som i sin tur är förutsättningar för att sociala värden uppstår.

På nya avdelningen som heter Analys och Omvärldsbevakning håller vi för tillfället på att jobba upp rutiner för hur vi ska arbeta senare. Det är i nuläget svårt att säga exakt hur arbetet kommer se ut i framtiden, men det handlar bland annat om frågor som system för att bättre förstå göteborgsbesökaren, framtida transportmedel och social innovation inom besöksnäring.

Efter flera år på Göteborg & Co och forskning i nära fem år, vad har du fått för nya perspektiv?

Forskningen var väldigt intressant, men också smärtsam. Jag fick utmana mina egna ”sanningar”. Jag har utvecklat en skepsis mot vissa samband som jag tidigare tog förgivna inom turismen, men ser också nya och intressanta möjligheter som besöksnäringen skapar. Det är lite som att lära sig läsa, när en väl kommit till vissa insikter, då är det svårt att inte ha med det i sitt jobb sedan. Och det var ju själva idéen att forskningen skulle kunna implementeras praktiskt i verksamheten.

Traditionellt så behandlas evenemang ur ett destinationsperspektiv. Men nu är utgångspunkten en annan, det finns möjlighet att använda evenemang ur ett invånarperspektiv för att främja utvecklingen av social hållbarhet. Perspektivet sätter fokus på typen av evenemang som en stad engagerar sig i samt var de äger rum rent geografiskt.

Du har forskat i fem år och skrivit en avhandling, vad handlar den om?

Man kan säga att jag har tittat på evenemang som medel för samhällsutveckling. Evenemang är inte en fristående del, utan en del i det som skapar en bra stad och kan som sådan komplettera mer traditionella samhällsutvecklande insatser. Jag studerar hur evenemang kan bidra till att påverka beteenden som gagnar både individer och samhälle, det kan handla om konsumtionsfrågor men också om frågor som rör tillit och socialt kapital.

Du var i Stockholm och talade inför riksdagen, hur var det?

Jag har fått inbjudningar för att presentera resultatet av min forskning i flera lokala, regionala och nationella sammanhang, en av inbjudningarna var till ett riksdagsseminarium som hölls den 25 april på temat musik och politik. Det är inte så vanligt att bli inbjuden till riksdagen, så det visar ju att det finns något intressant i avhandlingen. Det är en bekräftelse på att det jag vill utveckla ligger i tiden. Jag fick också flera intressanta frågor från politikerna efter presentationen också.

På vilket sätt tycker du att evenemang kan användas för social förändring?

Evenemang har förutsättningar bidra till förändringar. Göteborg har väldigt goda förutsättningar, eftersom staden har en fin portfölj med årligen återkommande evenemang som är socialt och kulturellt kopplade till staden och dess invånare. Några exempel är: Göteborgsvarvet som kan bidra till förbättrad folkhälsa, Future skills kan vara ett sätt att främja kompetensförsörjning, Kulturkalaset har visat sig bidra till att sprida kultur till nya grupper och 400-årsjubileet ser jag som en insats för att stärka utvecklingen av tillit mellan göteborgare och offentliga institutioner genom att låta Göteborgarnas idéer påverka stadens utveckling på ett mycket konkret sätt.

Ett exempel från min avhandling är när Way out west tog bort allt kött från festivalen. De minskade evenemangets klimatpåverkan med 40 procent och 9 000 unika besökare uppgav att de minskat sin köttkonsumtion efter evenemanget, starkt inspirerat av Way out west. Här blev evenemanget ett verktyg för att ändra på strukturer, det som hände under tre dagar tog besökarna sedan med sig i vardagen.

Innan du slutar, berätta om ditt bästa jobbminne!

När vi fick Beatles producent Sir George Martin att hålla  en föreläsning om Sgt Pepper under Popstad 2001, när Broder Daniel, efter lång bearbetning, till slut stod på Frihamnspriens scen 2005 och lockade 18 000 besökare, när drömmen om en internationell musikfestival i Slottsskogen slog in 2007 och sist men inte minst när min doktorsavhandling tillslut blev klar våren 2017, efter en fyra och ett halvt år lång och vinglig resa. Och alla fantastiska kollegor såklart. Undrar hur många som var här när jag började 2000, Ossian, Annelie, Therese, Sofia, Stefan och Siw kommer jag på på rak arm.

Nu är årets sommarmedarbetare färdigutbildade och redo att guida Göteborgs besökare. Som sista delen i utbildningen åkte hela gänget till södra delen av Göteborgs Skärgård och lärde sig allt om öarna där.

– Vi får massor med frågor om Göteborgs skärgård från besökare, så det blir naturligt att vi fokuserar mycket av vår utbildning på den. Här träffar vi aktörer för de attraktioner, boendeanläggningar och restauranger som finns här, säger Ninna Kvarby, teamledare på Göteborg & Co för Besöksservice.

Under sommaren är det högt tryck på turistbyråerna, förra året hade juni, juli och augusti över 1,6 miljoner gästnätter i Göteborgsregionen. För att förbereda säsongspersonalen utbildas de under fyra heldagar. Förutom att besöka Göteborgs Skärgård har man bland annat varit på en specialguidad stadsrundtur, gått igenom Göteborg & Co:s vision, uppdrag och mål, och lärt sig bokningssystem och kassasystem på Besöksservice.

– Det bästa med utbildningsdagarna var självklart ”utflyktsdagarna”. Upplevelsepedagogik är verkligen det bästa lärosättet, framförallt när produkten vi säljer är just upplevelsen av Göteborg. Hur är maten på Styrsö Skäret? Bemötandet på Världskulturmuseet? Bästa stoppstället i centrum? Vem borde man skicka på sälsafari? Jag tar med mig många bra verktyg från dessa dagar. I sommar ser jag fram emot att möta nytt folk från andra kulturer, testa mina språkkunskaper och se till att både göteborgare och turister fortsätter att älska bästkusten, säger Sarah Magnusson som arbetar sin första sommar på Besöksservice i år.

Sommaren 2018 går det att nå öar i Göteborgs skärgård direkt från Stenpiren i centrala Göteborg. Turen Stenpiren–Styrsö–Donsö–Vrångö går numer året runt och ingår i västtrafiks biljett. Från den 26 juni till den 19 augusti kommer fyra dagliga turer att gå från Stenpiren via Eriksberg ut till Hönö Klåva. Resan tar en timme och kostar 75 kr enkel resa. Barn under 12 år åker gratis. Som vanligt går det också att nå skärgårdens södra delar från Saltholmen och dess norra delar med buss och bil.

Lagom till Göteborgs 400-årsjubileum 2021 ska tolv konstverk målas på husfasader mellan Kulturhuset Blå stället i Angered och Röda Sten vid Klippan för att skapa ett 21 km långt konststråk – världens längsta! Satsningen drivs av ”Sätt färg på Göteborg” och målet är att binda samman stadsdelar och utbilda arbetslösa ungdomar inom måleribranschen för att erbjuda möjligheten till jobb. De första konstverken har börjat målas och till hösten kommer fem av dem att finnas färdiga på olika platser runt om i staden.

”We Are Nature” av Thiago Mazza. Bildmontage: Sätt Färg på Göteborg.

Av de 290 bidrag som kom in under tävlingen Gothenburg Art 21 utsågs tolv vinnare, både lokala och internationella konstnärer. Under våren och sommaren 2018 målas fem av konstverken upp av arbetslösa ungdomar som går utbildningen inom Sätt Färg på Göteborg.

Första konstverket ”Gothenburg United” är redan klart och finns att se på Andra Långgatan i Masthugget. Motivet är av en spårvagn som symbol för Göteborg och är skapad av svenska konstnären Linda Ljungblad.

Just nu målas också ett andra konstverk i Hjällbo. En stor blå fågel börjar ta form i sitt nya hem på en husfasad i Hjällbo. ”We Are Nature” är skapad av den brasilianska konstnären Thiago Mazza.

Det tredje konstverket ”The Lost Paradise” utsågs till diamantvinnare i tävlingen och är skapat av den peruanska konstnären Isaac Barreda. Konstverket målas i Gamlestaden i juni och konstnären själv kommer att vara på plats i Göteborg för att måla det stora konstverket med hjälp av ungdomarna.

”Horizon Child” DIVE och ”Nature Dust” (som också utsågs till diamantvinnare) av respektive Göteborgskonstnärer DIVE och Llefen Carrera målas upp senare under sommaren på Göteborgs Kulturkalas.

Sätt Färg på Göteborg drivs av Måleriföretagen i Väst i samarbete med Göteborgs 400-årsjubileum 2021 och Arbetsförmedlingen.

Hamnstoppet för Volvo Ocean Race i Göteborg är en folkfest som inte bara innehåller segling i världsklass. Den 20 juni spelar Teddybears på stora scenen i Race Village.

Foto: Bisse Bengtsson.

Stockholmsgruppen Teddybears, med hits som ”Cobrastyle” och ”Hey Boy” är tillbaks med nytt material. Den 23 mars i år släpptes ”Hustla”, den första singeln från ett nytt ännu namnlöst album från trion Joakim och Klas Åhlund och Patrik Arve.

Nu är det klart att Teddybears kommer att spela i Race Village onsdagen den 20 juni. Spelningen drar i gång klockan 19.30 och Teddybears utlovar en fartfylld kväll som publiken sent ska glömma.

Det är fri entré till Race Village under hela hamnstoppet 14-21 juni.

Andra artister som kommer att spela i Race Village är Donna & the Dynamos som framför favoriter från musikalen Mamma Mia, hiphop-akterna Lamix och Huset, Samir & Viktor, Jessica Andersson, Gladys del Pilar och Pepperland.

Fler artister kommer att presenteras de kommande dagarna och programmet för Volvo Ocean Race Göteborg finns att läsa på: www.volvooceanracegoteborg.com/folkfest/

Volvo Ocean Race är världens främsta havskappsegling och tävlingen besöker Göteborg med ett hamnstopp 14-21 juni. Läs mer på www.volvooceanracegoteborg.com

Under våren 2018 har alla barn som går i förskoleklass fått Anna Bengtssons bok ”Farfars mammas soffa”. Bokgåvan ingår i satsningen Jämlikt Göteborg och Stadens där vi läser för våra barn inför Göteborgs 400-årsjubileum 2021. Satsningen har även inringat ett fortbildningstillfälle för pedagoger och biblioteksanställda och teaterföreställningar både för förskoleklasser och allmänheten.

Berättelsen i ”Farfars mammas soffa” startar 1915, när ett ungt par i Göteborg handlar sin första soffa. Boken bygger på historiska fakta och följer både släkten och soffans liv genom hela 1900-talet fram till nu. Hur familjen blir större, flyttar, flyttar igen, hur nya moderniteter dyker upp och hur livet förändras, både för släkten och soffan.

Teaterföreställningen ”Farfars mammas soffa – en resa genom tid och rum”, baserad på boken, åkte på turné i förskoleklasser i olika stadsdelar under hela majmånad och kommer att avsluta med fyra föreställningar öppen för allmänheten under både Volvo Ocean Race och Göteborgs Kulturkalas:

  • 16 och 17 juni Volvo Ocean Race, Lilla Scenen i Frihamnen, kl.11.00
  • 14 och 16 augusti Göteborgs Kulturkalas, Stora tältet i Trädgårdsföreningen, kl.13.30

Aktiviteterna har genomförts i samverkan mellan satsningen Staden där vi läser för våra barn inom Jämlikt Göteborg, Göteborgs 400-årsjubileum 2021, Stadsbiblioteket Göteborg och Folkbiblioteken i Göteborg samt Alfons Åbergs Kulturhus, Teater Gapet och Teater Bataljonen. Det övergripande syftet med förskoleklassboken är att främja barns läslust samt motivera andra i barnets närhet att läsa boken tillsammans.

21–25 maj 2018 pågår #gbgtechweek i Göteborg. För fjärde året i rad genomförs evenemanget som satsar på att öka medvetenheten om Göteborgs tech- och startupscen och visar upp Göteborg som en spännande entreprenörsstad.

Foto: #gbgtechweek

#gbgtechweek är en ideell organisation som grundats för att stärka Göteborgs entreprenörer och startupföretag genom att organisera och samordna en evenemangsvecka i maj varje år.

Under hela veckan erbjuds bland annat inspirerande föreläsningar, workshop, hacks och lanseringar om teknik, startup och näringsliv på olika ställen i hela staden. Alla evenemang är gratis och öppet för alla. Se hela programmet här.

Näringslivsgruppen på Göteborg & Co är partner till #gbgtechweek arbetar för att utveckla synligheten av Göteborgs tech- och startupscenen.

16 maj distribueras Magasin Göteborg som bilaga till Dagens Industri. Årets tema är ”Berättelser från staden med attityd” och hur det tar sig uttryck i Göteborg. Näringslivsgruppen på Göteborg & Co och Business Region Göteborg är uppdragsgivare för magasinet.

 

Attityd och vilja är en viktig resurs för stadens utveckling. I årets Magasin Göteborg lyfts modiga företagare, forskare och innovatörer som vågar tro på sitt projekt och sin stad. Hur tänker Göteborgsföretagen kring hur man skapar exportsuccéer? Hur kan en kvantdator hjälpa till att utveckla självkörande bilar? Vilka är hetaste företagen att hålla ögonen på i staden just nu?

Dessutom kan ni läsa om betydelsen av artificiell intelligens för Stena Line, stora projekt som planeras inför Göteborgs 400-årsjubileum 2021, om nöjesdrottningen Cicci Stenborg och mycket mer.

Syftet med Magasin Göteborg är att visa alla innovativa personer och den mångfald av företag och händelser som finns i regionen som tillsammans gör Göteborg till en än mer attraktiv stad att arbeta i, bo och besöka.

Läs Magasin Göteborg digitalt här och kommentera gärna med #magasinGBG

Magasin Göteborg 2018

Göteborgs Kulturkalas och Göteborgs Symfoniker är stolta över att tillsammans presentera att Ane Brun spelar tillsammans med Göteborgs Symfoniker och dirigenten Hans Ek, på Götaplatsen den 17 augusti på årets Kulturkalas.

Ane Brun.

– Det skall bli så underbart att få spela med fantastiska Göteborgs symfoniorkester på Kulturkalaset! Utomhus och sommar, det kommer bli magiskt, säger Ane Brun.

Att kunna bjuda Kulturkalasets besökare på en gratiskonsert i världsklass är möjligt tack vare ett tätt samarbete mellan Kulturkalaset och Symfonikerna.

– Vi har genom åren utvecklat ett fantastiskt spännande samarbete med Göteborgs Symfoniker som har blivit en av Kulturkalasets absoluta höjdpunkter. Konserten med Ane Brun den 17 augusti efterföljs dessutom av den libanesiska superstjärnan Nancy Ajram vilket kommer att skapa fantastiska möten både mellan publiken, popmusiken och en av världens främsta symfoniorkestrar, våra egna symfoniker, säger Tasso Stafilidis, verksamhetsansvarig på Göteborg & Co för Göteborgs Kulturkalas.

Symfonikernas konsert tillsammans med en känd artist på Götaplatsen är en av Kulturkalasets mest uppskattade programpunkter. Förra året var det Magnus Carlsson och Weeping Willows, före dem har exempelvis Miriam Bryant, Timbuktu och Laleh stått på scen tillsammans med Symfonikerna. Den 17 augusti är det alltså dags för Ane Brun och Sveriges nationalorkester Symfonikerna, med dirigenten Hans Ek, att gå på Götaplatsen stora scen.

– Konserterna under Kulturkalaset på Götaplatsen är alltid extra inspirerande och speciella för Symfonikerna. Det är hemmaplan fast utomhus. Inramningen med cirka 25 000 personer i publiken är minst sagt en mäktig syn och en riktig folkfest. Ane Brun är en artist med en helt unik röst, ett uttrycksfullt utspel och ett fantastiskt musikaliskt material med både djup och kraft. Vi samarbetade med Ane Brun så sent som i höstas, och ser verkligen fram emot att göra det igen inför storpublik! säger Marco Feklistoff, planeringschef Göteborgs.

2018 genomförs Göteborgs Kulturkalas samtidigt som Europride 2018 i Göteborg den 14-19 augusti, och kommer bland annat att samverka kring både programinnehåll och evenemangsytor i centrala Göteborg.

”Donna & the Dynamos” kommer att bjuda på favoriter från succémusikalen Mamma Mia i Frihamnen när Volvo Ocean Race kommer till Göteborg. Det är den första programpunkten under evenemanget som hittills presenterats.

Hamnstoppet för Volvo Ocean Race i Göteborg är en folkfest som bjuder på mycket mer än spektakulär segling. Söndagen den 17 juni kliver Donna & the Dynamos upp på stora scenen i Frihamnspiren för att framföra favoritnummer från Mamma Mia.

Trion består av Gunilla Backman, Sussie Eriksson och Charlotte Strandberg som var en del av ensemblen när den populära musikalen framfördes i Stockholm 2005–2007.

– Vi är jätteglada att Donna & the Dynamos blir en del av evenemanget. ABBA:s musik satte Sverige på kartan och Volvo Ocean Race är ett internationellt evenemang som har fans världen över. Vi hoppas att många vill komma till Race Village och göra konserten till en härlig fest, säger Anna Mjörnvik, Eventansvarig på Göteborg & Co för Volvo Ocean Race Göteborg.

Precis som under målgången av Volvo Ocean Race i Göteborg 2015 kommer evenemangsområdet, eller ”Race Village” som det kallas, ligga på Frihamnspiren, där också tävlingsbåtarna kommer att ligga förtöjda när de är i Göteborg. Evenemangets program innehåller flera sportliga höjdpunkter men också musik, underhållning och aktiviteter för stora & små.

Programmet kommer att uppdateras löpande fram till evenemanget börjar.

Volvo Ocean Race är världens främsta havskappsegling runt jorden. Starten gick i Alicante, Spanien i oktober och tävlingen kommer till Göteborg med ett hamnstopp 14-21juni. Detta firas med en folkfest på Frihamnspiren med fri entré!

Läs mer om Volvo Ocean Race Göteborg på – www.volvooceanracegoteborg.com

Med tre år kvar till Göteborgs 400-årsjubileum samlades jubileumsaktörer från näringsliv, föreningar, organisationer, stad, region och akademi för att inspireras och dela med sig av sina jubileumssatsningar, erfarenheter och genomförande fram till 2021.

Foto: Johan De Paoli/Göteborg & Co.

Det var en trevlig och lite högtidlig stämning när 200 personer samlades på Trädgår’n i Göteborg för att tillsammans kicka igång slutspurten inför jubileumsåret 2021. Förmiddagen inleddes med inspiration från flera jubileumssatsningar och redan innan klockan 10 hade många nya kopplingar gjorts och kontakter knutits.

Dagen fortsatte med korta presentationer från exempelvis Thomas Pieschl från Elof Hansson om Global Business Gate, Annika Knutsson om GöteborgsVarvet Marathon 2021 och Katja Ahlsell om Kulturhuset i Bergsjön.

Ytterligare en av de som berättade mer om sitt projekt var Carin Kurling från Sätt färg på Göteborg, ett projekt som syftar till att både binda samman staden och skapa sysselsättning för unga inom måleribranschen. Sedan starten har redan över 50 ungdomar fått fast jobb.

– Det finns många olika delar i projektet, grundtanken är att få ut ungdomar i arbetslivet. Just nu jobbar vi med 21 km konst, där projektdeltagarna målar upp konstverk i staden på en sträcka mellan Kulturhuset Blå Stället i Angered och Röda Sten vid Klippan, säger Carin Kurling.

En annan satsning som var på plats var Göteborg Berättar som Kulturförvaltningen och Göteborgs Stadsmuseum genomför.

– Vi samlar in berättelser från människor från Göteborgs tio stadsdelar. Tillslut kommer det bli 100 berättelser sammanlagt som kommer att iscensättas på olika sätt, säger Marie Nyberg från Göteborgs Stadsmuseum.

Foto: Marie Ullnert / Göteborg & Co

Att det är många som engagerar sig i jubileumsåret 2021 och firandet fram till dess blev tydligt under kick-offen på Trädgår’n. Och både Carin Kurling och Marie Nyberg tyckte det var positivt att få träffa andra som, liksom de själva, arbetar med jubileumssatsningar.

– Det är jättekul att vara här och se hur många det är som är engagerade. Att ingå i ett större sammanhang där vi alla har samma mål, säger Carin Kurling.

– Jag blir entusiasmerad. Det kan bli lite ensamt på sin egen arbetsplats, men här känns det som att det är på gång och att vi är många, det är väldigt roligt, säger Marie Nyberg.

Förmiddagen avslutades med en energigivande och inspirerande storytelling om Göteborg 2021 från storytellern Katrice Horsley från Narrative4Change. Med hjälp av deltagarna och 200 pappersbåtar, symboliskt placerade i Göta älv, summerade hon dagen och betonade vikten av allas engagemang och kraften när många bidrar i samma riktning.

Han har lång erfarenhet av affärsutveckling, digitala insikter och gedigen kunskap om besöksnäringen. Nu tar Lars Isacson klivet in på Göteborg & Co. Här ska han arbeta med att genomföra affärsstrategierna för de kommande åren.

Klockan är strax före åtta på fredagsmorgonen och Lars har just påbörjat sin femte arbetsdag på Göteborg & Co. Under 13 år var han VD för SCR Svensk Camping, nu har han fått en ny utmaning. Att se till så strategierna i affärsplanerna för destinationen Göteborg och Göteborg & Co de kommande åren blir verklighet. Lars kommer att jobba nära ihop med VD Camilla Nyman.

– Jag har alltid varit imponerad av Göteborg & Co:s arbete och är väldigt glad över att få vara en aktiv del av verksamheten. Det finns rätt mycket att lära, men jag tror att jag har rätt mycket att bidra med också, säger han.

Göteborgs Stad antog i vintras programmet för besöksnäringens utveckling vilket sätter upp ett mål om fördubbling av turismen från 2015 till 2030.

– Det är en ambitiös, spännande och modig plan. Och om vi lyckas genomföra den kommer det stort att gagna Göteborg och göteborgarna.

Han är van vid utmaningar. Redan 1995 var han med och startade en av de första webbyråerna i Sverige och har jobbat med digital utveckling både inom landet och internationellt. På Göteborg & Co kommer han också bli ansvarig för omvärldsbevakning och analys.

– En jätteviktig funktion. Det gäller att leverera värdefullt stöd till verksamheten och till våra partners. Att förstå vad som händer och hur besökarna ser ut är något vi måste ligga långt framme med. Näringen måste äga relationerna och inte lämna över till de stora digitala aktörerna.

I sitt nya jobb att genomföra affärsstrategierna ser han tre utmaningar:

  • Att det skapas tillräckligt med beondekapacitet för att kunna ta emot så många besökare.
  • Att tillgängligheten finns så att besökarna kan ta sig hit.
  • Att hålla hög fart i utvecklingen. Fatta modiga beslut och våga gå först.

– Jag är oerhört taggad och sugen på att genomföra planerna. Men måste först lyssna på all kunskap och erfarenhet som finns här och inom besöksnäringen i staden.

Göteborg har lämnat sina synpunkter på statliga utredningen Ett land att besöka – En samlad politik för hållbar turism och växande besöksnäring. Extra fokus lades på fyra frågor: Storstadsfrågan, kompetensförsörjningsfrågan, stora evenemang och möten samt utveckling och innovation.

Flygfoto över Kunsportsavenyn
Foto: Skyflyers

I december lämnade utredaren Britt Bohlin över slutbetänkandet till näringsdepartementet. Därefter skickades förslaget ut på remiss och Göteborg & Co har haft stadens uppdrag att yttra sig.

– Det är mycket bra att regeringen vill ta ett helhetsgrepp över besöksnäringens utveckling i Sverige. Vi ser positivt på förslagen i utredningen, men det finns en del områden som vi anser måste belysas ytterligare. De lyfter vi fram i fyra punkter i vårt yttrande, säger Camilla Nyman VD på Göteborg & Co.

Här är de fyra områden i Göteborgs yttrande:

  • Storstädernas betydelse – Generellt sett tillämpar utredningen ett starkt regionalt utvecklingsperspektiv. Ett resonemang kring storstädernas bäring på besöksnäringens utveckling efterlyses.
  • ​​Kompetensförsörjning och kompetensutveckling – Utredningen lämnar få konkreta svar på vilka insatser krävs för att komma tillrätta med den kort- och långsiktiga kompetensförsörjningen samt hur attraktivitet för yrken inom besöksnäringen skapas och vilka incitament finns för att fler personer ska utbilda sig och stanna kvar i branschen.
  • Stora evenemang och möten – Vikten av möten och evenemang som en betydande del av besöksnäringen totalt men framförallt saknas ett belysande av de värden som vetenskapliga konferenser tillför Sverige utöver turismekonomiska effekter. Utmaningen med de finansiella risker som framförallt uppstår i samband med stora evenemang bör addresseras. Likväl som ansvarsfrågan kring marknadsinvesteringar för att attrahera hållbara möten och evenemang.
  • Betydelsen av utveckling och innovation för besöksnäringens fortsatta utveckling. Utredaren lämnar förslag på tre alternativa organisationsformer för att främja utveckling och innovation inom besöksnäringen varav ett alternativ innebär en utökning av Tillväxtverkets uppdrag och två innebär etablering av en ny organisation. Göteborg poängterar vikten av utökad satsning inom definierade områden men ser gärna att satsning sker inom givna strukturer, dock tveksamma till huruvida Tillväxtverket kan ta den rollen, däremot finns spännande tankar kring Vinnova och RISE.

Göteborgs yttrande finns här: http://goteborg.se/wps/PA_Pabolagshandlingar/file?id=12239

Om utredningen
Utredningens mål är att fatta beslut om ett nytt övergripande politiskt mål för hållbar turism och växande besöksnäring: att öka besöksnäringens och turismens bidrag och till hållbar ekonomisk, social och miljömässig utveckling i hela landet.

Utredningen föreslår att regeringen utvecklar, antar och genomför en nationell strategi för hållbar turism och växande besöksnäring – en plattform för hur politiken ska utformas och genomföras fram till 2030. Strategin ska delas upp i ett antal strategiska insatsområden som föreslås vara: digitalisering, kompetensförsörjning, utveckling innovation och forskning, tillgänglighet, naturturism, kulturturism, måltidsturism, evenemang och stora möten, företagens villkor.

Den föreslår också att regeringen inrättar ett nationellt besöksforum som får uppdraget att ta fram den nationella strategin för hållbar turism och växande besöksnäring samt därefter koordinera genomförandet av strategin.

Hela utredningen finns här: http://www.regeringen.se/rattsdokument/statens-offentliga-utredningar/2017/12/sou-201795/