Hoppa till innehållet
Choose language
  • Hem
  • Nyheter
  • Vin & Deli Mässan lyfter fram lokalproducerad mat och lockade över 9000 besökare

Vin & Deli Mässan lyfter fram lokalproducerad mat och lockade över 9000 besökare

Lokalproducerad mat har vuxit fram på årets Vin & Deli Mässan, som arrangerades 22–23 mars på Svenska Mässan. På området ”Smaka på Västsverige” samlades ett tjugotal producenter med syftet att visa upp Västsverige och Göteborg som en ledande matregion vad gäller lokalproducerade livsmedel.

Att lyfta lokalproducerad mat under Vin & Deli Mässan var målet med satsningen ”Smaka på Västsverige” från arrangörerna Svenska Mässan och Svenska dryckesmässor tillsammans med Turistrådet Västsverige och Lokalproducerat i Väst. Nätverket Smaka på Västsverige verkar för att synliggöra lokal mat och lokala måltidsupplevelser. Det ska vara enkelt för besökaren och konsumenten att hitta producenter som fokuserar på regionens mat och råvaror.

Satsningen på mässan visar bredden av vad regionen har att erbjuda. Från Bohusläns ostron till chilisåser och hantverksostar tillverkade i Gamlestaden i Göteborg till lokalproducerad öl och vin – på mässan gick det att hitta något för alla. Även föreläsningar om lokalproducerade produkter hölls på “Smaka på Västsveriges Scen” där Jill Axelsson Pabst från Turisråret Västsverige var moderator.
− Detta är en bra plattform för att nå ut till nya konsumenter. Vi vill visa att lokalt producerade produkter som ost, chark, vin och öl är minst lika bra och intressanta som från andra länder. Det känns roligt att kunna samla så många spännande produkter och producenter på en och samma plats mitt i Göteborg säger Jill Axelsson Pabst.

Föreläsningar om lokalproducerade produkter hölls på ”Smaka på Västsveriges Scen”. Foto: Sofie Mantzaris/Göteborg & Co

Ett brett sortiment

− Det är andra året jag deltar på Vin & Deli Mässan och det är bland de roligaste dagarna på hela året! Det är en trevlig mässa och jag uppskattar att få synlighet och träffa andra i branschen tack vare denna satsning, säger Erik Kolthoff som driver sedan 2019 Lödöse Musteri och är därmed femte generationen bryggare i sin familj. Lödöse Musteri har sin odling och produktion i Lödöse, där de främst mustar äpplen men även tillverkar äppelsirap, äppelchutney och olika sorter must.

Patrik Howe grundade Såseriet 2023 med produktion och försäljning i Gamlestaden. Foto: Pauline Modig-Pontois/Göteborg & Co

Även grundaren av Såseriet, Patrik Howe är på plats. Efter att ha jobbat inom ölbranschen i flera år lämnade Patrik ölen och valde att leva av sin andra passion: odling och fermentering av kryddor. Han tillverkar chilisås med olika smaker. I början av äventyret tillverkades såserna på Spike Brewery och nu har Såseriet en egen lokal i Gamlestaden för både produktion och försäljning av milda och starka såser, med allt från klassiska stilar till lite mer experimentella varianter. Det är många som står i kö för att smaka på de starka såserna med fruktsmak: jalapeño/äpple, mango/ananas, hallon/lingon eller till och med ”Dödsenap” med en Carolina Reaper, en av världens starkaste chili.

Lotta Raad fran Dessert utan Gränser tillverkar salmiakola i Göteborg. Foto: Pauline Modig-Pontois/Göteborg & Co

I en annan del av lokalen berättar Lotta Raad från Desserter utan gränser om sin prisbelönta salmiakkola. Hon tillverkar gräddkola med äkta lakrits i Pellerins margarinfabrik i Göteborg. På mässan är Desserter utan gränser med i en av de flera ”speedtastings” som arrangeras, där besökarna kan fördjupa kunskaperna om delikatesser i ca 20 minuter tillsammans med producenter och ambassadörer. Genom att integrera lokala produkter i sina erbjudanden kan besöksnäringens partners inte bara erbjuda sina kunder autentiska och minnesvärda smakupplevelser, utan också bidra till att stärka den lokala ekonomin och minska miljöpåverkan genom att satsa på säsongs producerat och minskad transport och resursförbrukning.