Hoppa till innehållet
Choose language

Darias flykt skapar engagemang även efter Musikhjälpen

2022 stod Musikhjälpens glasbur på Kungstorget redo att skapa engagemang för årets tema: att öka tryggheten och förbättra tillvaron för barn som är på flykt från krig. Resultatet blev den näst högsta insamlingssiffran någonsin och berättelser om att fly från krig som lämnade avtryck även efter att glasburen lämnat stan.

Darias flykt från Ukraina

På Musikhjälpens tema skapades en film som illustrerar 17-åriga Darias flykt från Ukraina efter att kriget brutit ut. Filmen lanserades den 2 mars 2023 och är en av flera aktiviteter som gjordes för att skapa en långsiktig effekt. Projektet genomfördes av Göteborg & Co tillsammans med Ungdomsfullmäktige i Göteborg.

Människor i vinterklädsel samlas utanför Musikhjälpens bur på Kungstorget. Foto: Peter Kvarnström.

Så här skriver Ungdomsfullmäktige på Instagram:
”Du har planer för dagen, för veckan, för framtiden. Men så, just den här torsdagen, förändras allt. Detta är Darias berättelse, om när kriget kom. En berättelse som fortsätter att lyfta vikten av Musikhjälpens tema 2022 ” För en tryggare barndom på flykt från krig” och meningen med att vi följer barnkonventionen.”

Se hela filmen på Ungdomsfullmäktiges instagram.

Du kan också läsa mer på Vårt Göteborg: Darias flykt har blivit kortfilm.

Oktober 2023 blev filmen också nominerad till Fredrikstad Animation Festival. Läs om nomineringen här.

Musikhjälpens frågor engagerar

Under 144 timmar sände tre programledare radio och tv från buren, med en fantastisk inramning av Kungstorget och Stora Saluhallen. Temat handlade om för att en tryggare barndom på flykt från krig, och samlade in 54 517 949 kr som var den näst högsta insamlingssiffran i Musikhjälpens historia och totalt 849 928 engagemang.

Det var en kall december och mer än -10 grader under flera dagar och kanalen frös till is. Trots det var det 199 407 personer som tog sig till buren under veckan, som mest var det 34 000 personer på torget under en dag, totalt.

Hur skapar vi impact och legacy?

Göteborg & CO:s arbetsmodell, Gothenburg Way to Legacy, inkluderar programplanering, verktygslåda och nätverk av ideella organisationer.

Läs mer om hur vi arbetar för att skapa långsiktiga, positiva effekter.

Du kanske även är intresserad av:

Evenemang
Social hållbarhet

En festival som vänder på normer för att nå alla

2024 ökade Göteborgs Kulturkalas insatserna för att bidra till positiva samhällseffekter. Med extra fokus på tillgänglighet och på samarbete med…

Coldplays klimatsmarta konserter

Coldplays klimatsmarta turné fick stor uppmärksamhet när de intog scenen på Ullevi i juli 2023. Initiativet föll perfekt i linje…

Så blev Bältespännarparken engångsfritt

En festivalplats utan överfyllda papperskorgar eller skräp på marken? Ja, det är möjligt! Under Kulturkalaset förvandlades Bältespännarparken till en skräpfri…