- Hem
- Destinationsutveckling
- Kunskap och statistik
- Arkiv: Rapporter och analyser
Arkiv: Rapporter och analyser
Omvärldsspaningar och undersökningar från 2020-2022, gjorda med boende i och runt Göteborg samt besöksnäringens aktörer. Med fakta och insikter stärker vi den fortsatta utvecklingen av destinationen.
Här publicerar vi undersökningar och rapporter som fördjupar sig i utvecklingen av besöksnäringen i stort, men även besökares tankar och reseplaner. Nedan hittar du bland annat omvärldsrapporter och undersökningar gjorda med boende i och runt Göteborg samt besöksnäringens aktörer.
Göteborg & USA-marknaden
April 2023: Den 27 april 2023 lyfter ett SAS-plan från New York mot Göteborg Landvetter. Det är första direktlinjen mellan städerna på många år och den trafikeras tre gånger i veckan i vardera riktningen. I denna Lägesbild special gör vi en marknadsanalys av USA och den amerikanske besökaren.
Inflationens påverkan på konsumtion och konsekvenser för besöksnäringen
Juni 2022: Konsumtionen som resor och nöjen kan minska när hushåll och företag blir mer försiktiga med sin konsumtion och prioriteringar förändras. Att förstå inflationen, dess påverkan på hushållens köpkraft och besöksnäringsrelaterad konsumtion är viktigare än någonsin. Hur behöver besöksnäringen anpassa sig efter de nya förutsättningarna?
Flygets turbulenta läge
Juni 2022: Flygförbindelser är en förutsättning för att locka långväga
besökare. Resandet har börjat återhämta sig sen pandemin, men flygbranschen upplever svårigheter med att skala upp, personal saknas i säkerhetskontroller och ombord på planen, och det går inte att bortse från att flygets utmaningar om att sänka sina utsläpp. Hur har flyget återhämtat sig hittills och hur kan framtiden för flyget se ut?
Förändrat köpbeteende hos evenemangsbesökare
Juni 2022: Just nu arrangeras fler evenemang än någonsin då både nya och framflyttade evenemang ska genomföras, artister ska ut på turné igen och barn ska ta igen för förlorade ungdomscuper. Men vad händer när evenemangbesökarna tagit igen det de förlorat?
Besöksnäringens utmaningar med kompetensförsörjning
April 2022: Nu när hotell och restauranger vill återanställa efter pandemin finns inte längre personal kvar i branschen och många företag vittnar om en kompetensbrist som börjar bli alltmer kritisk. Vad står branschen inför vad gäller kompetensförsörjning, nu på kort sikt, men även i framtiden?
Vad händer med besöksnäringen i krigstider?
Mars 2022: Det här är en spaning vi önskar att vi aldrig behövt skriva. Givetvis finns viktigare frågor att lyfta och engagera sig i just nu än hur vår bransch påverkas av kriget. Tankarna går första hand till alla drabbade i Ukraina. Med det sagt, är syftet med spaningen att belysa några av de förändrade förutsättningar som besöksnäringen nu står inför till följd av oroligheterna i vår omvärld som kan komma att pågå under lång tid fram över.
Vad innebär ett minskat affärsresande för besöksnäringen på sikt?
Februari 2022: Pandemins reserestriktioner har begränsat affärsresandet på ett globalt plan. Det ökade användandet av digitala verktyg har normaliserat digitala möten och arbetsgivare har upptäckt fördelarna med minskade reskostnader, tidsbesparingar för de anställda och minskat klimatavtryck. Hur verkar dessa faktorer affärsresandet på sikt?
Göteborgs Hotellrapport
2021: På uppdrag av Göteborg & Co och Business Region Göteborg har Annordia AB tagit fram en rapport om hotellmarknaden i Göteborgsregionen.
Evenemangsundersökning
2020: I samarbete med Visit Stockholm har Göteborg & Co under september 2020 genomfört en undersökning om svenskars tankar och vanor när det kommer till större evenemang.
Semesterplaner 2020
Maj 2020: En kvantitativ undersökning som genomförts med syfte att få en uppfattning om hur privatpersoner i Göteborg och en 15-milsradie från Göteborg planerar årets sommarsemester och om planerna påverkats av coronakrisen. Undersökningen gjordes under vecka 19 och 20 som en webbenkät med totalt 1 013 deltagare. För perioden då undersökningen genomfördes var Folkhälsomyndighetens riktlinjer och rekommendationer bland annat: Folksamlingar om fler än 50 personer är ej tillåtet. Endast resa 1–2 timmar från hemmet är rekommenderat.
Besöksnäringen och coronakrisen sommaren 2020
Maj 2020: En kvalitativ undersökning som genomförts med syfte att få en uppfattning om hur besöksnäringen i destinationen Göteborg har påverkats av coronakrisen, hur planerna ser ut inför sommaren och hur näringens aktörer ser på framtiden. I undersökningen, som genomfördes under maj månad, intervjuades 107 företag och organisationer från Göteborgs stad och kranskommunerna.
Lägesbild Besöksnäring Göteborg
Varje månad publicerar Göteborg & Co en lägesbild och analys över besöksnäringen. Analysen fångar en helhetsbild av bland annat antalet gästnätter, beläggningsgrad, resmönstren, snittpris på hotell för den senaste månaden.
Sveriges tre främsta målgruppssegment
Den största resenärsgruppen son kommer till Sverige kommer från Tyskland tätt följt av USA, Storbritannien och Nederländerna. Vilka är det som besöker oss och hur lockar vi dessa besökare?