Hoppa till innehållet
Choose language
  • Hem
  • Nyheter
  • Mötesvärlden träffar Göteborg på IMEX

Mötesvärlden träffar Göteborg på IMEX

I mitten av maj träffas världens mötesindustri i Frankfurt. IMEX är en av de viktigaste mässorna att finnas med på när det gäller att värva framtida stora kongresser. Göteborg är på plats och kommer lansera ett helt nytt sätt att visa upp destinationen för arrangörer.

All världens destinationer samlas på mötesmässan IMEX i Frankfurt. Det är stor konkurrens om uppmärksamheten. Bild: IMEX press photo

Det är en av Europas största mötesplatser som samlar utställare, arrangörer, destinationer och leverantörer från hela världen. Den 14 – 16 maj kommer grunden läggas för många beslut om framtida möten och kongresser. Göteborg & Co är där tillsammans med Svenska Mässan Gothia Towers i den svenska montern. Där finns också Stockholm, Malmö och Swedish Lapland/Luleå representerade.

– Det är viktigt att vara där eftersom alla kunder och konkurrenter är på plats. Det blir intensivt med många möten, både formella och informella, där vi får en möjlighet att bygga relationer och nätverka, säger Fredrik Lundgren projektledare på Göteborg & Co Möten.

Att värva en stor internationell kongress kan ta flera år av bearbetning. Det finns två mässor i Europa då hela industrin med alla arrangörer finns på plats; IMEX i Frankfurt och IBTM i Barcelona. Det är där kontakterna tas som kan resultera i framtida möten till Göteborg.

Site visit viktigt i konkurrensen

Konkurrensen om uppmärksamhet är hård på en mässa som IMEX. Alla vill träffa de viktiga arrangörerna och deras tid är värdefull. Nästa steg blir att övertyga dem om att besöka Göteborg för att se vad mötesstaden har att erbjuda; en så kallad site visit.

– De som varit i Göteborg och känner till destinationen tenderar att enklare ta beslut och rekommendera oss. Vi är inte lika välkända som Paris eller Barcelona. Därför är det viktigt att få visa upp vad vi kan erbjuda, säger Fredrik.

Digitala tvillingen visar upp mötesstaden

Därför har Göteborg tagit första steget till att utveckla en digital plattform för virtuella site visits. Den bygger på stadens digitala tvilling och innebär ett helt nytt sätt att visa upp mötesstaden för en presumtiv arrangör.

På IMEX ska den lanseras under namnet; Gothenburg presents: Digital site visits to a SMART destination.

– Vi diskuterade hur Göteborg kan ta ytterligare ett kliv framåt inom hållbarhet. Då har vi utvecklat detta med stöd av de stora hotellen. Det vi ska visa på IMEX är ett första steg med en film som visar ett smakprov på hur en besökare kan bli guidad runt i Göteborg.

Det är en avancerad teknisk lösning som ska utvecklas vidare de närmsta åren. Besökaren ska fritt kunna besöka olika platser, hotell och anläggningar.

Så här kan det se ut när arrangören guidas runt i en digital version av Göteborg. Plattformen är under utveckling och ett smakprov ska visas på IMEX i maj.

– Vi vill ju att de ska komma hit, men det är svårt att övertyga dem. Därför vill vi kunna ge en försmak av Göteborg så att de upptäcker oss och därefter kommer hit och slutligen rekommenderar oss.