Hoppa till innehållet
Choose language

Göteborg satsar på hybridupplevelser

Det har väl knappast undgått någon att digitala möten och upplevelser har exploderat. Zoom- och Teamsmöten, digitala utbildningar, konserter, guidningar och vinprovningar. Ett ord som blir alltmer populärt är hybrid. En kombination av fysiska och digitala möten och upplevelser för att få det bästa av två världar.
Som en strategisk satsning för att underlätta återhämtningen i besöksnäringen efter pandemin startas nu projektet hybridupplevelsedestinationen, ett projekt som dessutom fått stöd av Tillväxtverket.

Foto: Peter Kvarnström/Göteborg & Co

– Projektet som startas upp för att möjliggöra för hybridupplevelser är ett viktigt arbete som kommer att gynna och hjälpa Göteborg i sin återhämtning efter pandemin. När det gäller möten så ser man stora möjligheter med hybridlösningar för att få igång branschen igen. Med det stöd som Göteborg & Co har fått av Tillväxtverket så har vi ytterligare möjligheter att utveckla koncept och möjliggöra för besöks- och upplevelseindustrin i Göteborg, säger Annika Hallman, chef för Möten på Göteborg & Co.

Nu startar Göteborg & Co upp ett projekt för att positionera Göteborg som en av de ledande destinationerna inom utveckling av hybridupplevelser. Projektet är en del av en strategisk satsning för att underlätta företagens återhämtning efter pandemin och kommer att involvera anläggningar, arenor, arrangörer, attraktioner och andra som är delar av besöksnäringen och upplevelseindustrin. Hybridmöten förenar det fysiska mötets möjligheter, med de fördelar och den tillgänglighet som finns i det digitala mötet, inte minst ur ett hållbarhetsperspektiv. Ett hybridmöte kan enkelt förklaras med att några deltagare finns fysiskt på plats i mötesanläggningen medan några deltar digitalt.

Förutom att projektet finansieras av Göteborgs Stad, har Göteborg & Co nyligen även beviljats stöd från Tillväxtverkets utlysning Hållbar platsutveckling inklusive möten och evenemang.

En person som kommer att ha fullt fokus på hybridupplevelser närmsta året är Henrik Svensson. Henrik är ny på Göteborg & Co och kommer att leda arbetet med att positionera destinationen Göteborg som arena för hybrida möten och evenemang. Han har lång erfarenhet både från mötesindustrin med rötter i MCI och inom evenemang från Göteborgsvarvet.

Henrik Svensson, Projektledare på Göteborg & Co

Hej Henrik! Kul att du är på plats. Det är ett spännande uppdrag som du har fått!

– Ja, jag ser verkligen fram emot att få leda projektet och vara en del av Göteborg & Co. Vi är mitt i ett utvecklingssprång och det händer så mycket i besöksnäringen. Det känns inspirerande att få vara en del av allt detta.

Vilka erfarenheter tar du med dig i din nya roll?

– Jag är en entreprenör som i princip hela arbetslivet varit verksam i mötes- och evenemangsindustrin. Med start i ett mässföretag på 90-talet för att sedan gå över till kongress- och eventsidan. Under denna period arbetade jag i olika roller såsom projektledare, VD och försäljningschef. Nästa steg blev evenemang där jag var försäljningschef på Göteborgsvarvet i mer än 5 år. Mellan jobben och på fritiden har jag även engagerat mig i bolag inom möten, event och evenemang. Nu hoppas jag att min breda erfarenhet och min entreprenöriella sida kan komma att bidra till Göteborgs fortsatta utveckling som upplevelsedestination.

Göteborg & Co gjorde i höstas en undersökning för att bland annat kartlägga behov och efterfrågan gällande hybridmöten hos mötesanläggningar i Göteborg samt Västra Götalandsregionen. Resultatet visade att över hälften av de tillfrågade i undersökningen erbjuder hybridmöten sedan tidigare eller började med det till följd av pandemin. En stor majoritet av mötesanläggningarna räknar också med en växande efterfrågan på hybridmöten både under 2021 och kommande år. Man såg också i undersökningen att mötesanläggningarna inte har fullständig kompetens inom organisationen för att möta efterfrågan kring hybridmöten.