Mötesbranschens trender presenterades när Göteborg ställde ut på virtuell branschmässa
Som enda svenska utställare deltog Göteborg i december på den stora internationella mötesmässan IBTM World, som brukar arrangeras i Barcelona varje höst. På mässan presenterades traditionsenligt den årliga trendrapporten, som i år fokuserade på de utmaningar och möjligheter som Covid-19 fört med sig.
Eftersom IBTM World inte kunde hållas i Barcelona som vanligt, genomfördes mässan virtuellt. Mötesstaden Göteborg visade upp sig för agenter, arrangörer och organisationer från hela världen genom förbokade och spontana möten på den virtuella mötesplattformen. Utöver nya och fördjupade kontakter ledde mötena till konkreta förfrågningar och framtida affärsmöjligheter.
IBTM World Virtual erbjöd också ett webinarieprogram, då den årliga trend-rapporten presenterades. Rapporten beskriver Covid-19 som den tuffaste utmaningen för branschen genom flera generationer, men också nya möjligheter som uppstått till följd av pandemin. Framöver så ser man en industri som består av passionerade människor som hanterar svåra förändringar på ett kreativt sätt och som är gjorda för att leda återuppbyggnad av mötesbranschen. För att lyckas med detta kommer det att krävas att arrangörer och planerare skapar events och möten med människan i fokus. Med hjälp av teknologi och innovation så kommer mötes- och eventindustrin att förändras till det bättre, på ett hållbart och inkluderande sätt. Trendrapporten finns presenterad i sin helhet på ibtmworld.com
IBTM World är en ledande branschmässa där den globala mötes-, konferens- och evenemangsbranschen samlas. Mässan hålls årligen i Barcelona, Spanien. 2020 genomfördes mässan digitalt 8–10 december.