Göteborg & Co lanserar ett nytt verktyg: Gästnattskollen
I våras lanserade Göteborg & Co webbsidan Besöksnäringskollen, där man kan hålla koll på olika besöksnäringsnyckeltal i destinationen Göteborg. Nu kompletteras den med ett nytt Business Intelligence verktyg Gästnattskollen, en interaktiv sida som samlar statistik från storstadsregionerna, resten av landet samt destinationen Göteborg.
− Det här verktyget ger en aktuell bild av läget för besöksnäringen. Men också möjlighet till djupare analys av utvecklingen på både kort och lång sikt, säger Peter Grönberg, VD för Göteborg & Co.
Websidan presenterar gästnattsstatistik som berör storstadsregionerna Stockholm, Göteborg, Malmö samt resten av Sverige. Verktyget är flexibelt och ger möjlighet till användare att själv välja vilken statistik, period eller geografiskt område man vill titta på, eller jämföra med. Det finns samlande data för hela destinationen Göteborg, men också individuell statistik för Göteborgsregionens 13 kommuner.
Statistiken samlas in och publiceras av SCB/Tillväxtverket, med två månaders eftersläpning. Bearbetningen som Göteborg & Co har gjort möjliggör analyser av storstadsregioner, svenska övernattningar och internationella marknader.