Göteborg & Co startar besöksnäringens kunskapshubb

Publicerat av Bodil Kronstam Brattö 13 maj, 2020 under Destinationen, Okategoriserade, Turism.

Göteborg blir första destination i landet att starta en digital plattform för kunskap om besöksnäringen. Där ska olika turistiska data samlas in, analyseras och ge kunskap för beslut om framtida utveckling för besöksnäringen.

Foto: Jennie Smith/Göteborg & Co

– Vi ser att besöksnäringen behöver bättre kunskap om vilka det är som besöker oss, hur de planerar och genomför sin resa. Detta är ett sätt att samla in, berika, analysera och tillgängliggöra data inom boende, transporter och aktiviteter, säger Niklas Masuch på Göteborg & Co som projektleder arbetet.

Målet är att ge insikter och ett förbättrat beslutsstöd i destinationens utvecklingsarbete hos Göteborg & Co och hos medverkande partners. Ett efterfrågat underlag för nya företag, produkter och tjänster inom besöksnäringen.

Göteborg är utsett av EU till European Capital of Smart Tourism 2020 där ett av områdena handlar om digitalisering. Den kunskapshubb som Göteborg & Co nu bygger upp är en del av arbetet inom smart turism där målet är att utveckla turismen i Europa på ett hållbart sätt.

Göteborg & Co har upphandlat teknik- och kommunikationsföretaget HiQ som ska ta fram en första version tillsammans med de olika aktörer som kommer att använda den. Aktörerna utgörs dels av besöksnäringen dels av industriella partners. – Vi ska ha ett färdigt koncept på plats efter sommaren. Det blir en digital testbänk för att stimulera ny innovation inom besöksnäringen och en väldigt bra genomlysning av hur vi kan göra detta med den bästa tekniken. Steg två blir att färdigställa och driva det vidare, säger Niklas Masuch.