Hoppa till innehållet
Choose language

Arkiv: Rapporter och analyser

Omvärldsspaningar och undersökningar från 2020-2022, gjorda med boende i och runt Göteborg samt besöksnäringens aktörer. Med fakta och insikter stärker vi den fortsatta utvecklingen av destinationen.

Här publicerar vi undersökningar och rapporter som fördjupar sig i utvecklingen av besöksnäringen i stort, men även besökares tankar och reseplaner. Nedan hittar du bland annat omvärldsrapporter och undersökningar gjorda med boende i och runt Göteborg samt besöksnäringens aktörer.

Flygplan som är på väg att lyfta med en blå himmel ovanför

Göteborg & USA-marknaden

April 2023: Den 27 april 2023 lyfter ett SAS-plan från New York mot Göteborg Landvetter. Det är första direktlinjen mellan städerna på många år och den trafikeras tre gånger i veckan i vardera riktningen. I denna Lägesbild special gör vi en marknadsanalys av USA och den amerikanske besökaren.

Människor minglar på en takterrass , i bakgrunden ser man byggnaden som kallas Läppstiftet i Göteborg

Inflationens påverkan på konsumtion och konsekvenser för besöksnäringen

Juni 2022: Konsumtionen som resor och nöjen kan minska när hushåll och företag blir mer försiktiga med sin konsumtion och prioriteringar förändras. Att förstå inflationen, dess påverkan på hushållens köpkraft och besöksnäringsrelaterad konsumtion är viktigare än någonsin. Hur behöver besöksnäringen anpassa sig efter de nya förutsättningarna?

Ett SAS-flygplan flyger över molnen

Flygets turbulenta läge

Juni 2022: Flygförbindelser är en förutsättning för att locka långväga
besökare. Resandet har börjat återhämta sig sen pandemin, men flygbranschen upplever svårigheter med att skala upp, personal saknas i säkerhetskontroller och ombord på planen, och det går inte att bortse från att flygets utmaningar om att sänka sina utsläpp. Hur har flyget återhämtat sig hittills och hur kan framtiden för flyget se ut?

Folkhav på Way Out Wests festivalområde, en mindre scen syns till höger i bild

Förändrat köpbeteende hos evenemangsbesökare

Juni 2022: Just nu arrangeras fler evenemang än någonsin då både nya och framflyttade evenemang ska genomföras, artister ska ut på turné igen och barn ska ta igen för förlorade ungdomscuper. Men vad händer när evenemangbesökarna tagit igen det de förlorat?

Närbild på en liten skål med tilltugg på en barbänk, och ett glas rosevin som hälls upp av en martender

Besöksnäringens utmaningar med kompetensförsörjning

April 2022: Nu när hotell och restauranger vill återanställa efter pandemin finns inte längre personal kvar i branschen och många företag vittnar om en kompetensbrist som börjar bli alltmer kritisk. Vad står branschen inför vad gäller kompetensförsörjning, nu på kort sikt, men även i framtiden?

Fem flaggstänger framför Gustaf Adolfs torg i Göteborg, varannan flagga är svensk och varannan är ukrainsk

Vad händer med besöksnäringen i krigstider?

Mars 2022: Det här är en spaning vi önskar att vi aldrig behövt skriva. Givetvis finns viktigare frågor att lyfta och engagera sig i just nu än hur vår bransch påverkas av kriget. Tankarna går första hand till alla drabbade i Ukraina. Med det sagt, är syftet med spaningen att belysa några av de förändrade förutsättningar som besöksnäringen nu står inför till följd av oroligheterna i vår omvärld som kan komma att pågå under lång tid fram över.

Vy över Gothia towers och Lisebergs pariserhjul och entre, med en klarblå himmel bakom

Vad innebär ett minskat affärsresande för besöksnäringen på sikt?

Februari 2022: Pandemins reserestriktioner har begränsat affärsresandet på ett globalt plan. Det ökade användandet av digitala verktyg har normaliserat digitala möten och arbetsgivare har upptäckt fördelarna med minskade reskostnader, tidsbesparingar för de anställda och minskat klimatavtryck. Hur verkar dessa faktorer affärsresandet på sikt?

Byggnader vid vattnet på Lindholmen, byggnaderna speglas i vattnet nedanför

Göteborgs Hotellrapport

2021: På uppdrag av Göteborg & Co och Business Region Göteborg har Annordia AB tagit fram en rapport om hotellmarknaden i Göteborgsregionen.

Ett fullsatt Ullevi i skymningen

Evenemangsundersökning

2020: I samarbete med Visit Stockholm har Göteborg & Co under september 2020 genomfört en undersökning om svenskars tankar och vanor när det kommer till större evenemang.

Drönarvy över solnedgången över Trädgårdsföreningen i Göteborg

Semesterplaner 2020

Maj 2020: En kvantitativ undersökning som genomförts med syfte att få en uppfattning om hur privatpersoner i Göteborg och en 15-milsradie från Göteborg planerar årets sommarsemester och om planerna påverkats av coronakrisen. Undersökningen gjordes under vecka 19 och 20 som en webbenkät med totalt 1 013 deltagare. För perioden då undersökningen genomfördes var Folkhälsomyndighetens riktlinjer och rekommendationer bland annat: Folksamlingar om fler än 50 personer är ej tillåtet. Endast resa 1–2 timmar från hemmet är rekommenderat.

Kock håller upp och inspekterar ett ostron

Besöksnäringen och coronakrisen sommaren 2020

Maj 2020: En kvalitativ undersökning som genomförts med syfte att få en uppfattning om hur besöksnäringen i destinationen Göteborg har påverkats av coronakrisen, hur planerna ser ut inför sommaren och hur näringens aktörer ser på framtiden. I undersökningen, som genomfördes under maj månad, intervjuades 107 företag och organisationer från Göteborgs stad och kranskommunerna.

Lägesbild Besöksnäring Göteborg

Varje månad publicerar Göteborg & Co en lägesbild och analys över besöksnäringen. Analysen fångar en helhetsbild av bland annat antalet gästnätter, beläggningsgrad, resmönstren, snittpris på hotell för den senaste månaden.

Lägesbild Besöksnäring Göteborg

Tvådimensionell blå illustration med tre personer bredvid varandra med en jordglob i bakgrunden

Sveriges tre främsta målgruppssegment

Den största resenärsgruppen son kommer till Sverige kommer från Tyskland tätt följt av USA, Storbritannien och Nederländerna. Vilka är det som besöker oss och hur lockar vi dessa besökare?

Sveriges tre främsta målgruppssegment