Lagarbete bakom Göteborgs topplats i global hållbarhetsranking
Just nu pågår insamling av uppgifter till årets Global Destination Sustainability Index (GDSI). Den internationella jämförelsen av destinationers hållbarhetsarbete där Göteborg hamnat på första plats sju år i rad. Allt fler städer i världen ansluter sig till indexet och Göteborgs framgångar bygger på engagemanget hos alla aktörer som deltar i arbetet.
Alltsammans startade faktiskt i Göteborg för drygt tio år sedan. Då samlades den skandinaviska delen av mötesorganisationen ICCA för att planera ett gemensamt ramverk för destinationers hållbarhetsarbete. GDSI genomförde sin första ranking 2016. Redan då hamnade Göteborg i topp och har behållit placeringen sedan dess.
Då som nu är Göteborg & Co ansvarigt för att samla in och redovisa resultatet till organisationen Global Destination Movement som sammanställer jämförelsen. Bolagets hållbarhetsstrateg Katarina Thorstensson är huvudansvarig för arbetet där både Göteborgs Stad, besöksnäring, organisationer och delar av näringslivet är med och bidrar till resultatet.
Hur skulle du beskriva GDSI?
Det är ett verktyg för att utveckla destinationer i hållbar riktning. Det är en internationell benchmark där numera 100 destinationer i hela världen deltar i att på ett strukturerat sätt beskriva sitt hållbarhetsarbete. Syftet är att lära och inspireras av varandra för att bli bättre i det egna arbetet.
Göteborg har legat högst sju år i rad. Varför har vi lyckats så bra?
Vi började jobba tidigt med en gemensam målbild som våra intressenter var överens om. Staden, näringslivet, besöksnäringen; alla bidrar utifrån sitt perspektiv och verksamhetsområde. Allas bidrag betyder någonting och det är lagarbetet som gör helheten.
Så det är en stor samarbetsövning?
Ja, det är väldigt tydligt att samverkan på bred front inom alla områden är avgörande. Just nu har vi startat den årliga rapporteringen när vi samlar ihop underlaget som ska lämnas in i slutet av maj.
Vad är det för underlag?
Det är ett omfattande frågeunderlag med 77 kriterier, plus ett antal underkriterier. Så det är inte okomplicerat. Det gäller att föra i bevis att vi gör allt det som vi säger att vi ska göra.
Göteborg kom högst redan 2016 när GDSI gjordes första gången. Vad har ändrats sedan dess?
Indexet har blivit alltmer globalt och därmed förändrats. Det har kommit fler amerikanska destinationer som är med och det märks att vissa frågor har en större betydelse där som till exempel mångfald, jämlikhet och inkludering. De har en lång tradition att jobba med dessa frågor, medan vi i Europa kanske har mer fokuserat på miljö och klimat.
När får vi veta om Göteborg behåller sin plats i toppen även 2024?
Det får vi veta i oktober när Global Destination Movement avslöjar resultatet av årets benchmark.