Göteborgsk restaurangskedja tar nästa steg i miljöarbete
Restaurangskedjan Pinchos som öppnade sin första restaurang i Göteborg 2012 har alltid varit tidiga att använda ny teknik i matvärlden. Då var de först i världen att låta gästerna beställa via en appp. 2023 satsar Pinchos på framtidens mat: 3D-printat “kött”.
— Vi är lika mycket ett techbolag som en restaurangkedja, säger marknadschef Viveca Järhult med ett leende.
För att fortsätta vara innovativa men också möta höga hållbarhetskrav är Pinchos först i Sverige att satsa på 3D-printat kött, som utvecklats av det israeliska foodtechbolaget Redefine Meat och produceras i Nederländerna.
— Vår ambition är att göra vegetariska produkter tillgängliga till en målgrupp som inte är särskilt matintresserade från början. För att tala till de flesta har vi tagit fram två nya rätter: en hamburgare med en smakrik rökig dressing och vegansk ost, och en steak sandwich med en grillad variant av flankstek som serveras på ett rostat levainbröd tillsammans med en dijonnaise, toppad med chimichurri och citronkaramelliserad lök, berättar Viveca.
New Meat: en hållbarhetssatsning
Det nya köttet kallas för “New Meat” och är 100% icke-animalisk. Produkten består av bland annat soja, vete, rödbeta, torkade grönsaker, olja och kryddor. Genom en specifik teknik och den tio meters stora 3D-printern som utvecklats av Redefine Meat får man en produkt som är slående likt kött i konsistensen och smak.
New Meat innehåller nästan exakt lika mycket protein än traditionellt kött, med bara 1g skillnad, men är mycket mer hållbar. Enligt Redefine Meat visar studier att genom att byta från traditionellt kött till 3D-printat sparar man upp till 96% vattenanvändning, 98% land och har en emission på bara 0,083 tons Co2 Eq.
— Sedan lanseringen april 2023 har New Meat rätter sålt bra och står som etta och tvåa bland vego-rätter, säger Viveca.
En success story made in Gothenburg
Pinchos öppnade sin första restaurang i Göteborg, på Götabergsgatan 2012. Under de senaste tio åren har de öppnat upp till 20 nya restauranger per år och har numera 75 restauranger i hela Norden, varav 64 i Sverige. Fyra miljoner gäster njuter varje år av de tapas-liknande rätterna inspirerade från hela världen.