Bättre för företag och elever: de skapar framtidens prao
Tids- och resursbrist, för ung målgrupp, brist på arbetsuppgifter eller motivation. Dessa är vanliga argument till varför företagen oftast bromsar att ta emot prao-elever. Med sitt nya koncept som tagits fram av elever, lärare och handledare från näringslivet vill Göteborgsregionen (GR) förenkla processen och skapa nytta för alla involverade. Målet är att inspirera företagen och organisationer att våga testa nytt och ta emot elever.
I det nya prao välkomnas eleverna i grupp av minst två personer. Företaget har sedan möjlighet att ta del av elevernas kunskap och input kring specifika förbestämda ämnen. Målet är att etablera ett skräddarsytt upplägg för varje verksamhet med syfte att öka kompetensförsörjning.
− Fördelarna med att ta emot flera är att det blir lättare att få ett ökat engagemang internt bland de olika avdelningarna. Det är också mer intressant att få inspel på olika aktiviteter och case när det är fler elever, det tillför en annan dynamik och energi, säger Carolina Vidén, HR-partner på Göteborg Energi som testade konceptet under ett par dagar och välkomnade fyra elever från Jättestensskola på Hisingen på Lärjeskolan i Hjällbo.
För elevernas del blir det roligare att få uppgifter att lösa tillsammans. Att få gå runt på många olika avdelningar är mycket givande.
Veckan bjöd även på studiebesök på gymnasieskola, möten med politiker, test av digitala verktyg för gymnasievalet och skattjakt.
Ett koncept som följer båda parters önskemål
För att ta fram den nya prao samlade Göteborgsregionen input direkt från eleverna och näringslivet.
− Under workshopen tyckte vi om idén med grupp-prao men ville snarare ha färre elever från olika skolor. Jag känner att det jag sade påverkade konceptet och gjorde skillnad, säger Matheo Häljestig från Jättestensskola på Hisingen, som är med i fokusgruppen.
Under våren och hösten kommer konceptet att testas av flera bolag inom Göteborgsregionen.
− Vi vill se ökad tillväxt. Genom stärkt samverkan och utveckling av nya arbetssätt med prao och målgruppen ökar vi attraktionskraften och skapar aktiviteter för en långsiktig kompetensförsörjning. Prao ska bli kvalitativ för både elever som för de företag som tar emot och vi hoppas att fler företag vågar testa nytt, säger Lena Sjöstrand, projektledare på GR.
”Framtidstro genom prao” genomförs av GR i samarbete med Näringslivsgruppen och 400-årsjubileum på Göteborg & Co.