Hur går det för hotellen i Göteborg?
Höstlovsveckan fylldes hotellen i Göteborg med gäster. Under allhelgonahelgen var nio av tio rum belagda. Men utmaningarna är inte över för hotellbranschen. Sara Lake, General Manager på Quality Hotel The Weaver och ordförande i Storhotellgruppen, berättar om läget just nu och framtiden.
Läslovsveckan 2021 hade göteborgshotellen en beläggningsgrad på upp till 25 procent bättre än de andra veckorna i oktober. Vad tror du dessa siffror beror på?
Under pandemin har det privata resandet varit starkare än affärsresandet och det har gett en positiv effekt på lovveckorna. Det tillsammans med bra kampanjer från hotellen och Göteborg & Co, en del större möten (Socialdemokraterna höll sin kongress i Göteborg denna vecka), samt Liseberg och Halloween som stort dragplåster ger oss detta fina läge. När vi lyckas med den här mixen i Göteborg så blir det fantastiskt bra.
Är återhämtningen efter pandemin här på riktigt och kan man hoppas på bra siffror för resten av året?
Ja, det är otroligt glädjande och vi räknar med bra siffror resten av året men det är en bra bit kvar innan vi som bransch är tillbaka. Vi har nu även en vintersäsong framför oss där risken för restriktioner är större än sensommar och tidig höst.
Senaste rapporten från Annordia, ”Hotel Market Update – November 2021” visar att privatresenärerna ökade med 20 procent, medan affärsresenärerna minskade med 30 procent under hela 2021 fram till september. Hur gör ni i Storhotellgruppen för att attrahera affärsresenärer igen?
Just nu ligger störst fokus på att vara en trygg partner som följer alla direktiv som finns i förhållande till den pandemi som vi fortfarande befinner oss i. Enkelhet och flexibilitet i ändringar och avbokningsvillkor är också en nyckel för att man som företag ska “våga” boka.
Rapporterna visar även förändrat kundbeteende. Allt fler besökare bokar med kortare framförhållning, vilket har visat sig utmanande för branschen. Kan du berätta mer om eventuella anpassningar?
Vi i vår bransch är duktiga på att ställa om och anpassa oss efter förutsättningarna och under 2021 har vi verkligen fått göra det nästan dagligen. Utvecklingen av bra flexibla digitala bokningsfunktioner och paketeringar är otroligt viktigt just nu. Att ha en flexibel organisation som kan jobba brett och snabbt ställa om är också en nyckelfaktor till framgång.
Julperioden är runt hörnet och det finns en viss oro inom branschen för ökad smittspridning. Hur förbereder ni er på både hotell och restaurang?
Vi har haft och fortsätter att ha en hög beredskap under pandemin. Det är viktigt för oss är att få lösningar på plats som till exempel ett vaccinationspass så att vi kan fortsätta mötas under säkra former.
(Samma dag som intervjun med Sara gjordes kom förslaget om vaccinationspass vid offentliga tillställningar med fler än 100 personer.)