Hoppa till innehållet
  • Hem
  • Nyheter
  • Nu är det klart! Svenska Skolcupen i e-sport har premiär på Vetenskapsfestivalen Göteborg

Nu är det klart! Svenska Skolcupen i e-sport har premiär på Vetenskapsfestivalen Göteborg

Vetenskap och e-sport? Ja, absolut! I år tar Vetenskapsfestivalen ett grepp om e-sport och lanserar, tillsammans med E-sportförbundet SESF och Svenska Handbollslandslaget, Svenska Skolcupen i e-sport. Finalerna kommer avgöras den 17–18 april och visas och kommenteras av game-casters på Vetenskapsfestivalens hemsida och på twitch. Festivalens program innehåller också programpunkter på ämnet.

– I år har Vetenskapsfestivalen temat Level Up, och tillsammans med E-sportförbundet SESF och handbollslandslaget lanserar vi en skolcup i e-sport som riktar sig till alla gymnasieelever. Vi ser att e-sport redan idag är en naturlig del av skola och forskning med program på gymnasienivå och utbildningar på högskolenivå. Utöver själva cupen genomför vi en rad programpunkter kopplat till e-sport där vi presenterar aktuell forskning, tittar på fördomar och sticker hål på myter. Förhoppningen är också att skolcupen ska bli ett återkommande inslag, säger Jennie Turner, verksamhetsledare på Göteborg & Co för Vetenskapsfestivalen.

E-sportsprestation: vad säger forskningen? Är e-sport en idrott, Novel interaction techniques for video games är några av programpunkterna på Vetenskapsfestivalen i år. Bakom programpunkterna står bland andra Högskolan i Halmstad, Blekinge Tekniska Högskola och E-sportförbundet SESF. E-sport är inte bara ett växande forskningsområde, det finns också ett stort intresse i Sverige för e-sport, inte minst bland ungdomar. Varje dag tittar över 600 000 svenskar på e-sport, 25 procent av dagens unga killar (15–22 år) är intresserade av och ser e-sport som idrott, och hela 35 procent av unga killar i Sverige identifierar sig som gamers.

– Det är jättekul att Vetenskapsfestivalen vill jobba med e-sport! Vi i SESF inledde 2020 en tydligare satsning på e-sport i skolan och vi är väldigt glada att vi nu kan ta nästa steg genom detta samarbete, säger Magnus Jonsson, ordförande SESF. 

I Svenska Skolcupen tävlar gymnasieelever, eftersom det redan utövas e-sport på många skolor. Det finns 93 program och 53 gymnasieskolor som erbjuder e-sport på schemat samt 37 gymnasieskolor med handbollsinriktning. I Svenska Skolcupen i e-sport tävlas det i lag med turneringar i tre spel: CS:GO, Rocket League och League of Legends. Alla turneringar kommer spelas online och slutspelen kommer direktsändas från Vetenskapsfestivalen och på Twitch.

– Vi ​arbetar målinriktat med att behålla ungdomar över tid i vår sport. E-sporten har 50 gymnasieskolor med e-sportinriktning, handbollen har 37 gymnasieskolor med handbollsinriktning. Tillsammans med SESF ​har vi skapat en spännande möjlighet att nå ut ​och möta gymnasieeleven med en gemensam turnering inom e-sport och på det sättet också skapa en ​ny mötesplats för målgruppen, säger Krister Bergström, affärsutvecklingschef Svenska Handbollslandslaget AB.

Svenska skolcupen i e-sport är ett samarbete mellan E-sportförbundet SESF, Vetenskapsfestivalen, Högskolan i Halmstad och Svenska Handbollslandslaget.

Prenumerera på Göteborg & Co:s nyhetsbrev

Vill du ha kontinuerliga uppdateringar från Göteborg & Co i din mailkorg?

Registrera