Hoppa till innehållet
  • Hem
  • Nyheter
  • Digitala kulturmöten där musiken möter innovation

Digitala kulturmöten där musiken möter innovation

14–17 april genomförs med stöd av Näringslivsgruppen en kreativ workshop. Göteborgs Symfoniker kommer tillsammans med kreatörselever från Yrgo och Medieinstitutet att hitta nya, kreativa, digitala sätt att skapa kulturmöten och nyfikenhet för symfonikernas musik.

Deltagare från Yrgo och Medieinstitutet ska tillsammans med Göteborgs Symfoniker hitta kreativa digitala sätt att skapa kulturmöten. Bild: Göteborgs Symfoniker.

Worskshopens deltagare består av kreatörselever från Yrgo och Medieinstitutet som, när deras möjligheter till praktik på stans reklambyråer försvann på grund av Corona-pandemin, startat två egna reklambyråer. Arbetet i workshopen leds av Christer Hedberg från &friends. Syftet är att göra musiken tillgänglig för fler genom att använda innovativa digitala lösningar på uppdrag av Göteborgs Symfoniker och Näringslivsgruppen. Tillsammans visar vi på styrkan och effekterna när kultur möter innovation och nyttan av digitala kulturmöten.

− Göteborgs Symfoniker ligger sedan länge i framkant när det gäller högkvalitativa inspelningar i vår egen studio. Genom GSOplay, vårt digitala konserthus, når GSOs musik ut till drygt 170 000 besökare varje månad. Digitala alternativ som GSOplay ökar tillgängligheten, sänker trösklar och gör det enkelt att utforska den klassiska musiken även utanför Konserthuset, säger Eva Essvik, affärsutvecklare på Göteborgs Symfoniker.

Nu när digitala lösningar är mer aktuell än någonsin gäller det att bygga upp ett än större innehåll i det digitala konserthuset för att sätta Göteborg på kartan som en innovativ förebild där kultur och näringsliv går hand i hand för att bygga en attraktiv, välmående och växande region. 

Prenumerera på Göteborg & Co:s nyhetsbrev

Vill du ha kontinuerliga uppdateringar från Göteborg & Co i din mailkorg?

Registrera