Hoppa till innehållet
Choose language

Nätverk och samarbeten

Göteborg & Co ingår som en aktiv partner i ett antal nationella och internationella nätverk och samverkar med en rad olika aktörer. Här kan du läsa om respektive nätverk och organisation.

Logga för City Destinations Alliance (CityDNA)

City Destinations Alliance (CityDNA)

City Destinations Alliance (CityDNA) marknadsför och sammanför europeiska städer när det gäller turism. Nätverket, som är Europas ledande, länkar samman mer än 130 storstadsregioner från 30 länder och syftar till att öka turismen i Europas storstäder. CityDNA utgör också en viktig grund för omvärldsbevakning och erfarenhetsutbyte inom turismbranschen.

Cruise Baltic

Cruise Baltic är en engagerad facilitator och B2B-nätverk bestående av 32 partnerhamnar och destinationer i Östersjöregionen. Deras mål är att främja sina partner och väcka nyfikenhet om Östersjökryssningar hos kryssningsföretag, resebyråer samt alla som vill lära sig mer om regionens stora potential. Med 20 års erfarenhet erbjuder Cruise Baltic alla kryssningsföretag tillgång, service och full integration mellan hamnar och städer i hela regionen.

Delice

Délice är ett internationellt professionellt nätverk dedikerat till globala städer som samlas för att skaffa expertis om hur mat och gastronomi kan användas som ett kraftfullt verktyg för att utveckla deras territorium. Délice-nätverket strävar efter att vara av största betydelse för kompetensutveckling, inspiration och erfarenhetsutbyte. Delice skapades av staden Lyon (Frankrike) 2007 och samlar idag 25 städer över tre kontinenter.

Logo EU CVB Network

EU CVB Network

EU CVB Network består av sju convention bureaus representerade av städerna Göteborg, Florens, Ljubljana, Lyon, Rotterdam, Salzburg och Valencia. Nätverket samarbetar och delar generöst med sig av kunskap, erfarenheter och bästa praxis för att gynna både kunder och destinationer.

Logga för European Science Events Association (EUSCEA)

European Science Events Association (EUSEA)

EUSEA är ett nätverk för populärvetenskapliga evenemang som syftar till att göra samarbetet inom det vetenskapliga området tydligare och öka uppmärksamheten kring forskning och utbildning. Göteborgs Internationella Vetenskapsfestival är en av initiativtagarna till nätverket som har fler än 100 medlemsorganisationer.

International Association of Event Hosts (IAEH)

International Association of Event Hosts (IAEH) finns för representanter från internationella destinationer att samarbeta för att generera största möjliga värde från att arrangera stora sport- och kulturevenemang samt att ge en röst åt ideella arrangörer av evenemang. IAEH erbjuder en plattform för medlemmar att lära av framgångar och utmaningar vid stora evenemang, dela kunskap och skapa större långsiktiga sociala och ekonomiska fördelar från att vara värd för evenemang.

Logga för International Congress & Convention Association (ICCA)

International Congress & Convention Association (ICCA)

ICCA är världens mest framstående nätverk inom mötesindustrin med medlemmar i 86 länder. Nätverket samarbetar med över 900 leverantörer och gör det lättare för medlemsstäderna att skapa konkurrenskraftiga evenemang.

Sponsrings & Eventsverige (SES)

SES- Sponsrings & Eventsverige erbjuder stöd och förmåner, driver branschutveckling och skapar inspiration för de som tror på affärskraften i livemöten i alla former och för alla målgrupper. Nätverket finns för dem som ser partnerskap och samarbeten mellan näringsliv och kultur/idrott/musik/organisationer som en självklarhet för både affärsnytta och samhällsnytta.

Logga för Swedish Network of Convention Bureaus (sncvb)

SNCVB – Swedish Network of Convention Bureaus

SNCVB är en ideell förening vars medlemmar är svenska Convention Bureaus. Syftet med föreningen är att Sveriges CVB:er har ett gemensamt forum där man tillsammans kan driva viktiga frågor för mötesindustrin. Föreningens medlemmar får även möjlighet att utbyta kunskap och affärer mellan varandra. Göteborg & Co är representerade i styrelsen för nätverket.

Logga för Swedish Network of Destination Managament Organisations(sndmo)

Svenska Destinationsnätverket

Svenska Destinationsnätverket utvecklar svensk besöksnäring genom att samla destinationsorganisationer och städer från Sveriges större kommuner. Föreningen fungerar som ett påverkansorgan för nationella besöksnäringsfrågor mot relevanta intressenter och parter i svensk besöksnäring. Föreningen agerar även som ett gemensamt forum för kunskapsöverföring mellan organisationer för marknadsföring och destinationsutveckling. Bakom initiativet står de tre nationella nätverken; SNDMO (Swedish Network of Destination Management Organisations), SNED (Swedish Network of Event Destinations) och SNCVB (Swedish Network of Convention Bureaus). Målet är att samla verksamma personer från svenska destinationsorganisationer, som kommuner och lokala destinationsbolag.

Visita

Visita är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar nästan 6 000 medlemsföretag med över 8 500 verksamheter. Bland medlemmarna finns restauranger, hotell, campingar, nöjesparker, vandrarhem, spa-anläggningar, turistbyråer och skidanläggningar. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga uppgift att teckna branschens kollektivavtal, stödja medlemsföretagen i att växa och utvecklas samt driva för besöksnäringen viktiga frågor.