Hoppa till innehållet

Göteborg är Europas huvudstad för smart turism 2020

Tävlingen European Capital of Smart Tourism startades av EU-kommissionen för att belöna städer som utmärker sig för smarta, innovativa och inkluderande lösningar inom turism. Göteborg blev i höstas, tillsammans med Málaga , vinnare under 2020.

Den som utses till huvudstad ska vara framstående inom fyra kategorier: tillgänglighet, hållbarhet, digitalisering samt kulturarv/kreativitet. I tävlingsbidraget lyfte Göteborg sina styrkor i alla fyra kategorier, och underströk samtidigt ambitionen att dela med sig av kunskap och erfarenheter till andra destinationer.

Vid sidan av det huvudsakliga utnämnandet fick Göteborg också ett hedersomnämnande i kategorin hållbarhet.

FRÅN SMART TILL SMARTARE

Nu pågår planeringen av det kommande året. Med titeln som verktyg skapar vi nu en scen för stadens besöksnäring. En internationell scen där vi kan lyfta fram goda exempel och arbetssätt för att driva på smart utveckling i Europa, samt en scen för att hjälpa andra att bli ännu bättre på att ta vara på de möjligheter som kommer med digitalisering, hållbarhet, tillgänglighet och kultur/kreativitet.

Under året kommer vi att bjuda in till samtal, seminarier och många olika samarbetsformer för att tillsammans fortsätta utvecklas och bli ännu smartare.

Här kan du ta del av Göteborgs ansökan till European Capital of Smart Tourism.


Nyheter om Göteborg och European Capital of Smart Tourism 2020

Göteborg medverkar på italiensk turismkonferens

2020-11-26

Italienska Ravenna genomförde i slutet av november en internationell digital konferensen Smart Tourism and the Global Challenge.
Göteborg bjöds in tillsammans med Malaga och Helsingfors för att dela erfarenheter och goda exempel utifrån rollen som European Capital of Smart Tourism.

Göteborg medverkar på SKR:s nationella besöksnäringskonferens

2020-11-25

Göteborg & Co deltog idag när Sveriges Kommuner och Regioner bjöd in politiker i hela Sverige till den offentliga sektorns mötesplats för att diskutera samhällets roll i utveckling av besöksnäringen.

Under förmiddagen deltog Göteborg & Co:s VD Peter Grönberg i paneldebatteten Besöksnäringen i ett nytt landskap.

Göteborg & Co:s programpunkt i egen regi sändes från Svenska Mässans studio på temat Förutsättningar för framtidens besöksnäring.
Ett samtal om visioner och om arbetet med att skapa en hållbar, trygg och attraktiv destination med fokus på:
– Besöksnäringen i den pågående pandemin
– Handlingsplan för besöksnäringen 2030
– SMART turism som verktyg för utveckling.

Medverkande gjorde:  Peter Grönberg, VD Göteborg & Co; Eva Flyborg (L), vice ordf i Göteborg & Co samt Andrea Jovell, Chef Marknad & Kommunikation, Göteborg & Co.

Här kan du se webinaret Förutsättningar för framtidens besöksnäring

Göteborg arrangerar internationell konferens med fokus på smart turism

2020-11-20

Göteborg & Co arrangerade idag en digital konferens med fokus på smart turism.. Inbjudna var de 18 europeiska destinationer som varit i final i utmärkelsen European Capital of Smart Tourism under 2019 och 2020. Samt nätverket Swedish Destination Management Organisations (SNDMO). Temat för dagen var How Smart Tourism strategy can support the visiting industry forward.

Konferensen inleddes med en presentation från EU-kommissionen representant Ilona Lelonek Husting, (Policy Officer European Commission
DG for Internal Market, Industry, Entrepreneurship and SMEs,
Unit F4 – Tourism, Textiles and Creative Industries).

Deltagarna fick ta del av smarta exempel från olika städer.
OnlyLyon presenterade hur de arbetat med CRM och öppen data för att kunna erbjuda besökarna bästa möjligha upplevelse före, under och efter bevsöket. Helsinki Marketing presenterade sin satsning på hybridmöten och evenemang. Ljubljana Tourism visade sin satsnng på digitalisering av kulturarv. Göteborg & Co visade upp satsningen på den digitala destinationsplattformen för öppen data.

Dagen avslutades med ett panelsamtal mellande fyra städer som utsetts till European Captial of Smart Tourism 2019 och 2020, d v s Lyon, Helsingfors, Malaga och Göteborg.

Inom kort kommer vi att dela material från konferensen här.

Göteborg & Co lanserar internationell webb för hållbar turism

2020-11-12

101sustainableideas.com listar hållbara, kreativa och innovativa idéer inom besöksnäringen. Syftet med webbsidan är att skapa en medvetenhet och uppmana till att fler initiativ görs för en mer hållbar turism. Att det är just 101 idéer är bara en början, vem som helst kan nominera en idé och listan är till för att växa.

Webbsidan är en del i Göteborgs arbete med smart turism och att dela med sig av andra aktörer och destinationers smarta arbete.

– Att vara Europas huvudstad för smart turism handlar inte bara om att jobba och dela med sig av sitt eget arbete. Det handlar även om att inspirera och visa på andra lyckade exempel som leder till en förändring i hur vi ser på turism. Dessa 101 idéer är en fantastisk plattform att göra just detta, säger Helena Lindqvist, projektledare på Göteborg & Co.

Illustration

Göteborg medverkar vid Helsingfors Tourism Conference

2020-10-23

Inför 2019 utsågs Helsingfors tillsammans med Lyon till European Capitals of Smart Tourism. Den 26 oktober 2020 arrangeras Helsingfors Tourism Conference med ca 1000 delgagare, varav 200 kommer att mötas fysiskt. Göteborg & Co:s hållbarhetsstrateg Katarina Thorstensson medverkar som talare under dagen. Göteborg delar med sig av erfarenheter som nuvarande huvudstad för smart turism och av destinationens satsning gällande hållbarhetsfrågor.

(c) Jussi Hellsten www.jussihellsten.com www.instagram.com/jussihellsten

Göteborg värd för digital konferens om smart turism

2020-10-21

Göteborg arrangerar den 20 november en digital konferens med fokus på smart turism. 18 europeiska destinationer som varit i final i utmärkelsen European Capital of Smart Tourism under 2019 och 2020 bjuds in att medverka. Temat för dagen kommer att vara: How Smart Tourism strategy can support the visiting industry forward.

European Tourism Convention

2020-10-12

Den 12 oktober arrangerade EU-kommissionen heldagskonferensen European Tourism Convention 2020.
Dagen startade med expertpaneler/plenum inom fokusområdena
– Safe and Seamless Tourism Experience
– Greener Holidays
– Tourism Powered by Data
Destinationen Göteborg representerades av Katarina Thorstensson, smart turism och hållbarhetsstrateg på Göteborg & Co och Niclas Mårtensson, VD på Stena Line.

Förmiddagens dialoger sammanfattades i ett livesänt forum.
Länk till sändningen hittar du här.

Lunchwebinar Framtidens besöksnäring under Innovationsveckan

2020-10-08

Den 8 oktober bjöd Göteborg & Co in till ett digitalt lunchwebinar under programmet för Innovationsveckan .

Peter Grönberg, vd på Göteborg & Co berättade om visionerna för destinationen Göteborg och om det fortsatta arbetet med att skapa en hållbar, trygg och attraktiv destination. Samt om de utmaningar Göteborg och andra destinationer står inför när besöksnäringen ska anpassa sig till ett nytt normalläge. Vikten av att i näringslivsutveckling och samhällsbyggnad skapa förutsättningar och prioritera möjligheter för besöksnäringen som är en av våra stora basnäringar.

Under webinaret berättade även Niklas Masuch, projektledare på Göteborg & Co, om hur bolaget tillsammans med lokala, nationella och internationella aktörer kommer att erbjuda datadrivna insikter för att stärka besöksnäringens tillväxt. Insikter som kan generera nya tjänster som gör att invånare och besökare kan uppleva destinationen på ett tryggt och hållbart sätt.

Fredrik Lundgren, projektledare Möten gav också en inblick i hur evenemang, kongresser, mässor och möten kan komma att se ut när besöksnäringen startar om, och hur destinationen Göteborg förbereder sig för framtiden.

Webinaret modererades av Helena Lindqvist, projektledare för Göteborgs satsning som European Capital of Smart Tourism 2020.

Vill du se webinaret i efterhand hittar du länken här.

Medverkan vid Greencities Malaga

2020-09-30

Göteborg delar utmärkelsen European Capital of Smart Tourism 2020 med Malaga. Den här veckan genomförs den digitala konferensen Greencities – Forum of Urban Intelligence and Sustainability i Malaga, Spanien. Göteborg & Co:s hållbarhetsstrateg Katarina Thorstensson medverkar den 1 oktober i en digital paneldebatt med tema Smart Tourist Destinations – how to adress it after covid-19. 

Läs mer om konferensen här

Göteborg medverkar vid Estonian Tourism Conference 29 september

2020-09-29

Göteborg har av Visit Estonia och Estonian National Tourist Board bjudits in att medverka på en digital konferens för aktörer inom Estlands besöksnäring. Katarina Thorstensson, Smart Tourism och hållbarhetsstrateg på Göteborg & Co, berättar om Göteborgs resa mot att bli en av världens mest hållbara destinationer samt om arbetet som European Capital of Smart Tourism.

BIld: Tallin Chiristmas Market, Visit Estonia

Travel Massive webinar 22 september

2020-09-22

Hur kan smart turism stötta besöksnäringen i återuppbyggnaden efter covid-19? Tillsammans med Malaga delar Göteborg utmärkelsen European Capital of Smart Tourism 2020. I ett gemensamt live webinar via Travel Massive delar vi med oss av erfarenheter och initiativ med fokus på smart turism.

Tid: Tisdagen den 22 september kl 15.00 – 16.00
Här kan du ta del av webinaret.

Medverkande:
Katarina Thorstensson, Smart Turism- /hållbarhetsstrateg, Göteborg & Co samt Marc Sanderson, Director of International Economic Development, City of Málaga.

Medverkan på digitala konferensen A Great Day

2020-09-04

Fredagen den 4 september arrangerades den digitala konferensen A Great Day av intresseorganisationen GREAT. Årets tema var GREAT DAYS AHEAD med utgångspunkt i ”Data som tjänst”. Göteborg & Co:s VD Peter Grönberg var en av talarna på temat ”Besöksnäringen 4.0 – från smart till smartare”.

Ta del av presentationerna under A Great Day här.

Think Tank med fokus digitalisering

2020-08-25

Ett av initiativen för Göteborgs satsning på smart turism är en serie av digitala think tanks med fokus på digitaliseringsbehovet i besöksnäringen.
Den 25 augusti samlades medverkande från såväl besöksnäringen i Västsverige som från IT-branschen. Fokus för dagen var bland annat behovet av öppna data samt former för digitalisering av evenemang och möten.

Ett exempel på snabb omställning från fysisk till digital mötesplats är årets upplaga av Nordens ledande e-handelsmöte Vitalis, som genomfördes på Svenska Mässan i september.

Välkommen till besöksnäringens kunskapshubb där öppen data skapar ny insikt och innovation

2020-06-25

Göteborg & Co investerar nu i ett koncept och en prototyp av en destinationsdataplattform som kommer att ligga till grund för ett långsiktigt arbete för att ett av Europas ledande kunskapshubbar inom besöksnäringen.

Konceptet fokuserar på fyra centrala områden, där öppen data står i centrum.

  • Insamling av data från besöksnäringens viktigaste datakällor inom transport, boende och aktiviteter
  • Data binds samman, berikar och skapar insikter
  • Analyser, uppföljning och förbättring insamlings- och anrikningsprocessen
  • Paketering och distribution öppna data

Destinationsdataplattformen ska stärka förmågan till omvärldsbevakning, analyser och statistik genom att göra det möjligt att samla in, berika (samköra), analysera, och göra data tillgänglig för besöksnäringens aktörer. I ett första steg mot destinations data plattform har Göteborg & Co beslutat att arbeta tillsammans HiQ i Göteborg.

Syftet med uppdraget är att ta fram ett tydligt och validerat koncept, förankrat mellan de olika aktörer som kommer att använda och berika kunskapshubben.

Här kan du läsa mer om initiativet destinationsdataplattformen och kunskapshubben.

Digitaliseringsbehovet i besöksnäringen

2020-06-10

Den pågående krisen påskyndar behovet av digitalisering i besöksnäringen och många nya initiativ är redan på gång.

I juni genomfördes, i Göteborg & Co:s regi, en digital Think Tank med företrädare från såväl besöksnäringen i Västsverige som från IT-branschen.

Fokuset handlade om hur digitalisering och ny teknik kan bidra till att utveckla besöksnäringen när det vänder och hur vi kan planera för det nya normala. Deltagarna delade med sig av erfarenheter kring vilka möjligheter och utmaningar digitalisering och ny teknik innebär.

Think Tanken faciliterades av intresseföreningen GREAT som verkar för det digitala samhällets utveckling, innovation och livskvalitet för individer, företag och organisationer i Västsverige. Initiativet är det första i en rad planerade workshops under året.

Hur kan smart turism vara relevant för en besöksnäring i kris?

2020-04-29

Besöksnäringen är liksom många andra branscher hårt påverkat av covid-19. Många länder har stängt sina gränser, städer har stängts ner under längre perioder och hårda restriktioner råder för invånarna. Större möten och evenemang ställs in eller skjuts upp på framtiden. De långsiktiga konsekvenserna för besöksnäringen går ännu inte att överblicka.

Programmet för året som European Capital of Smart Tourism planeras om, då många av de inplanerade aktiviteterna är uppskjutna eller inställda. Vi ställer nu om till digitalt fokus och delar kunskaper och erfarenheter i det internationella nätverket för smart turism i Europa.

Varje vecka möts 10 europeiska destinationer i digitala möten för att diskutera covid-19:s påverkan och effekter samt delar med sig av initiativ. Där deltar bl a Malaga, Breda, Ljubljana, Karlsruhe, Helsingfors, Lyon och Linz. Fokus handlar om hur vi kan ställa och förbereda våra destinationer inför det som blir den nya besöksnäringen och det nya normala resandet efter covid-19. Just nu handlar smart turism om att vara en smart destination i kristid utan att tappa fokus på det långsiktiga.

Best practices Smart Tourism

2020-03-15

Nu är kompendiet Best Practices of Smart Tourism tillgängligt online.
Rapporten presenterar ett urval av de mest innovativa projekten, idéerna och initiativen från ansökningarna som lämnats in till tävlingen European Capital of Smart Tourism under 2019 och 2020. Initiativ i kategorierna hållbarhet, tillgänglighet, digitalisering samt kulturarv och kreativitet.

Ta del av rapporten här.

Nu är statyn på Kungsportsplatsen invigd

2020-03-12

När Göteborg fick utmärkelsen European Capital of Smart Tourism av EU-kommissionen, fick staden även ta emot en staty som en del av priset. Nu är statyn på plats på Kungsportsplatsen där den kommer att stå under året.

Idag invigdes den av Anneli Rhedin, Kommunfullmäktiges ordförande och av Peter Grönberg, VD på Göteborg & Co.

Göteborg startar året som European Capital of Smart Tourism 2020

2020-02-07

Fredagen den 7 februari samlades ett 40-tal representanter för staden, akademin och näringslivet till startmöte för huvudstadsåret. Syftet var att få så många som möjligt att bidra till att göra året till en motor i utvecklingen av destinationen och att göra Göteborg till en ännu smartare turistdestination.

– Göteborg har fått en fantastisk möjlighet att driva en hållbar utveckling av smarta turiststäder i Europa. Den ska vi förvalta väl tillsammans med våra intressenter och visa upp våra styrkeområden som destination, säger Peter Grönberg vd på Göteborg & Co.

Göteborg har av EU-kommissionen bjudits in att delta i flera sammanhang på mässor och konferenser i Europa under året. Dessutom ska en rad aktiviteter ske på hemmaplan där Göteborg är värd tillsammans med olika samarbetspartner.

Läs mer om kick-offen för huvudstadsåret.

Göteborg medverkar på resemässan FITUR i Madrid 2020

2020-01-26

Göteborg och Málaga som Capitals of Smart Tourism 2020 tillsammans med de övriga kategorivinnarna Breda, Ljubljana och Karlsruhe deltog på årets stora resemässa FITUR i Madrid. Bland annat närvarade representanter från städerna i kunskapsseminariet Utveckling av smarta turistdestinationer under FITUR Know-How.
Ett seminarium där städerna var och en berättade om hur de möter de aktuella utmaningar som besöksnäringen står inför, samt hur man arbetar för att vara ett smart besöksmål.
Här kan du ta del av kunskapsseminariet från FITUR.

I den gemensamma montern fick besökare från så väl branschen som allmänheten möjlighet att lära sig mer om European Capital of Smart Tourism och om hur EU stödjer städer i att främja arbetet med smart turism.

Fler bilder från FITUR Madrid 2020.

Uppstartsmöte med EU-kommissionen

2019-12-06

När Göteborg i oktober utsågs till Europas huvudstad för smart turism startade arbetet med att planera vad som ska hända under året. EU-kommissionens representant Ilona Lelonek Husting fick på fredagen 6 december en första genomgång av planerna.

– Det som imponerade mest på EU-kommissionen var hur vi lyckats med samverkan mellan besöksnäringen, staden och hur göteborgarna involveras. Nu ska vi titta på vilka aktiviteter som vi själva ska göra 2020 och vad som redan finns inplanerat, säger Helena Lindqvist som är projektledare på Göteborg & Co.

Det blir en plattform för att utveckla Göteborg som destination och samverka ännu tätare med alla intressenter. Men än mer handlar det om att ta en ledarroll inom EU för att utveckla en långsiktigt hållbar turism.

Fakta om priset

EU-kommissionen utfärdar titeln ”European Capital of Smart Tourism” till två europeiska städer i taget. De vinnande städerna ska utmärka sig genom att arbeta med turismutveckling på ett smart, innovativt och inkluderande sätt. 2019 hade Helsingfors och Lyon titeln, och 2020 är det Göteborg och Málaga som tar över rollen.

Städer inom EU med över 100 000 invånare kan delta. I EU-länder som saknar så stora städer får den största staden delta.

Genom att belöna smarta destinationer vill EU främja innovativ, inkluderande och mångkulturell turismutveckling. Utöver detta vill de också lyfta fram hur turism kan bidra till hållbar utveckling.

Läs mer på: https://smarttourismcapital.eu

Kontakt:
Helena Lindqvist, projektledare European Capital of Smart Tourism
helena.lindqvist@goteborg.com
Tel: 0725-41 84 50

Prenumerera på Göteborg & Co:s nyhetsbrev

Vill du ha kontinuerliga uppdateringar från Göteborg & Co i din mailkorg?

Registrera