Höststaden Göteborg

Destination Göteborg har tagit fram ett koncept och en verktygslåda för att underlätta marknadsföring för partners och intressenter av höstsäsongen i Göteborg. Den här presentationen lyfter de viktigaste delarna och redogör för användningsområden samt variationer och utvecklingspotential.

Syfte och mål

Syftet är att marknadsföra Göteborg som destination under höstsäsongen. Att skapa en röd tråd och sammanhållen känsla av stadens höstutbud och händelser. Vi skall få fler att inse värdet av att besöka Göteborg. Vi skall få folk att längta till Göteborg på hösten, få folk att rekommendera det till varandra, boka resor, hotell och restaurangbesök. Målsättningen är helt enkelt att öka antalet besökare till Göteborg under hösten.

MÅLGRUPP

Den vardagssmitande livsnjutaren vill koppla av, slippa rutiner och ha roligt med resesällskapet. Man vill känna sig fri, njuta av god mat, dryck och vackert väder. Målgruppen vill uppleva städer med nöjesliv, kaféer, restauranger och kulinariska upplevelser, museer, shopping och utomhusupplevelser sommartid. Man vill besöka berömda platser och sevärdheter, nöjesparker, sport- och musikevenemang, man uppskattar spa- och wellnessupplevelser och restauranger med internationellt kök.

KONCEPTFÖRKLARING

Vi lockar målgruppen med det som vi vet är en av deras starkaste drivkrafter för att ta en weekend på hösten: Att hämta kraft och energi inför vintern. Konceptet “Samla höstkrafter” är en påminnelse om att Göteborg har det absolut bästa utbudet för just detta syfte. Vare sig det är familjetid, relationstid eller kompistid så finns alla förutsättningar för att ladda dina batterier och komma tillbaka hem med massor av energi. Vi jobbar med konceptnamnet tillsammans med bilder och filmer från det breda utbud som höststaden erbjuder. Fokus ska ligga på bilder och filmer som lyfter energigivande aktiviteter såsom spa, shopping och god mat med vänner, långbrunch, familjetid på nöjespark eller museum, etc.

Bilder

För kampanjen finns ett antal utvalda stillbilder. Ni som deltagande företag/organisation kan använda er av annonsmallar, som innehåller kampanjbilderna samt text för annonsering i tryckta och digitala medier. Om ni vill använda bilderna på annat sätt måste detta stämmas av med Göteborg & Co först. Bilderna får inte användas i andra sammanhang än i kommunikation kring ”Samla höstkrafter”.

Klicka här för bilder

Logotyp

En del av Höststaden-Logotyp.zip (2,7 mb)

Film

Det finns några filmer avsedda för sociala medier inom konceptet.
Klicka här för att ladda ner filmer

Flyer

Här kan ni ladda ner en flyer i A4-format för att skriva ut och förmedla ert budskap eller erbjudande.

Klicka här för att ladda ner flyer för utskrift (alt 1)
Klicka här för att ladda ner flyer för utskrift (alt 2)

Mallar

Klicka här för att ladda hem en zip-fil med mallar för Indesign och banners

Presentation

Här kan du ladda hem presentation i sin helhet för en fördjupning i materialet och hur det används på bästa sätt.

Presentation och riktlinjer för höststaden och konceptet höstkrafter