Hoppa till innehållet
  • Hem
  • Nyheter
  • ”They should make a movie about this film festival”

”They should make a movie about this film festival”

Det sa journalisten Terry McSweeney från amerikanska NBC om Göteborg Film Festival. När Coronapandemin slog till var de flesta evenemang tvungna att ställa in eller tänka om helt. Det gjorde även Göteborg Film Festival genom att erbjuda samtliga filmer, premiärvisningar och filmsamtal på en digital festivalplattform. Men det räckte inte. För att uppnå ett stort genomslag drogs idén och upplevelsen till sin spets.

En person. En isolerad plats. Total social distansering i en vecka.

Då var idén om The Isolated Cinema född. Resten är history. Utifrån de 12 000 ansökningarna från 65 länder valdes en sjuksköterska från Skövde för att vara isolerad en hel vecka på Pater Noster, med enbart filmerna som underhållning. Med denna satsning fick Göteborg Film Festival en extremt stort internationell medieuppmärksamhet. Med 3 000 artiklar från 70 länder och 8,5 miljarder i medieräckvidd toppade Film Festivalen i nyhetskanaler som CNN, BBC, The New York Times, Al Jazeera, Variety, Wahington Post, och många fler.

Se här en sammanfattning av kampanjen och hur den togs emot internationellt.

Prenumerera på Göteborg & Co:s nyhetsbrev

Vill du ha kontinuerliga uppdateringar från Göteborg & Co i din mailkorg?

Registrera