Hoppa till innehållet
Choose language
  • Hem
  • Nyheter
  • Göteborg är redo att utmana med innovativa digitala site visits

Göteborg är redo att utmana med innovativa digitala site visits

Tänk om du kunde utforska Göteborg, var du än befinner dig? Vi närmar oss. Göteborgs digitala site visits gör det möjligt att uppleva anläggningar, hotell och sevärdheter på distans, få personlig dokumentation direkt och fatta beslut på ett enklare, mer hållbart och effektivt sätt.

Göteborg har nått en ny milstolpe i utvecklingen av sina banbrytande digitala site visits, där statiska presentationsbilder ersätts av realistiska 3D-vyer och scenariobaserad storytelling.

– Förra året presenterade vi en vision om vad vi ville åstadkomma med projektet. På mindre än ett år har visionen tagit form och utvecklats till ett koncept. Snart är vi redo att starta den första sprinten i produktionen av verktyget, med målsättningen att lansera det 2026, säger Fredrik Lundgren, senior projektledare för möten på Göteborg & Co.

De digitala visningsbesöken, eller så kallade site visits, är utformade för att på ett visuellt tilltalande, datadrivet och engagerande sätt visa upp Göteborg och stadens arenor för internationella mötesarrangörer. Användaren får sällskap av en digital guide och kan själv välja vilka platser, arenor och hotell som ska besökas. Direkt efter rundturen skickas skräddarsydd information som stöd för ett enkelt och hållbart beslutsfattande.

Plattformen bygger på Göteborgs Digitala Tvilling och kombinerar realtidsdata, anpassningsbara scenarier och fördjupade 3D-miljöer, vilket ger ett kraftfullt och informativt sätt att visa upp staden för potentiella arrangörer på distans. Betaversionen planeras att lanseras 2026.

Projektet med Göteborgs digitala site visits presenterades på en presskonferens under IMEX i Frankfurt i maj 2025.