Hoppa till innehållet
Choose language
  • Hem
  • Nyheter
  • Så arbetar Göteborg för att locka internationella kongresser

Så arbetar Göteborg för att locka internationella kongresser

Att Göteborg väljs för stora internationella möten och kongresser är ingen slump. Bakom varje möte ligger ett långsiktigt strategiskt arbete där relationer byggs, samarbeten stärks och stadens styrkor lyfts fram, oavsett om det handlar om medicin, teknik eller andra områden. När mötet sedan genomförs gynnar det hela staden, såväl besöksnäringen som forskning. Samtidigt som det synliggör Göteborg på den globala kartan.

För att stärka Göteborgs position som en av Nordens ledande mötesstäder krävs en rad olika strategiska insatser. Foto: Happy Visuals/Göteborg & Co

– Vi arbetar aktivt över hela världen för att attrahera internationella kongresser till Göteborg. Genom uppsökande arbete och möten med organisationer, deltagande på internationella mässor och i olika branschforum bygger vi relationer med nyckelaktörer och beslutsfattare. Vi samarbetar också med lokala forskare, företag och organisationer för att skapa starka ansökningar och visa varför Göteborg bör väljas som mötesstad, säger Fredrik Lundgren, projektledare för organisations- och företagsmöten på Göteborg & Co.

Fredrik besökte nyligen European Heart House som är huvudkontoret för European Society of Cardiology (ESC), beläget strax utanför Nice i Frankrike. Resan genomfördes tillsammans med Svenska Mässan Gothia Towers. ESC samlar vårdprofessionella från över 150 länder med målet att förbättra den kardiovaskulära hälsan globalt. Organisationen står bakom flera av världens största hjärtkongresser, och syftet med besöket var att skapa nya kontakter och lyfta Göteborg som en möjlig värdstad för framtida ESC-kongresser.

Besöket i Frankrike är en del i det strategiska och långsiktiga arbete som Göteborg & Co Möten bedriver för att attrahera stora internationella möten och kongresser till staden. För att Göteborg ska kunna synas och ta plats i den globala konkurrensen krävs ett nära samarbete med lokala experter, en stark internationell marknadsföring inom den globala mötesindustrin, samt en tät samverkan med besöksnäringens aktörer. Lika avgörande är en långsiktig relationsmarknadsföring riktad mot nyckelpersoner och beslutsfattare, för att bygga förtroende och stärka Göteborgs position som en av Nordens ledande mötesstäder.

Varje möte som genomförs i Göteborg genererar dessutom effekter för staden, både ekonomiskt och kunskapsmässigt. Kongresser skapar intäkter till hotell-, restaurang- och transportsektorn, samtidigt som de bidrar till nya arbetstillfällen, kompetensutveckling och forskningssamarbeten.

– Ett möte i Göteborg är mer än bara ett möte, det är en investering i stadens framtid och stärker den lokala ekonomin. Det skapar möjligheter för företag, stärker forskning och utbildning, samt sätter Göteborg på den globala kartan. Samtidigt öppnar det dörrar för nya samarbeten, investeringar och etableringar som ger långsiktiga effekter långt efter att mötet är genomfört, avslutar Fredrik.