Göteborg kampanjar för att stötta besöksnäringen i Sverige
I sommar går Göteborg och 22 svenska destinationer tillsammans ut i en unik nationell kampanj för att främja resandet inom Sverige. Målet är att inspirera svenskarna till att vilja semestra inom landet och upptäcka att också det oväntade är bra. Även om allt inte blir som planerat i år ställer vi inte in, vi ställer om.
Kampanjens utgångspunkt är att också det oväntade är bra och att i år står Sverige värd för sommarens resmål. Den planerade chartern till Las Palmas kan bli ett oväntat minne från Linköping eller golfresan till Skottland en oväntad hole-in-one i Skövde. Budskapen kommer främst gå via destinationernas sociala medier och ska locka till att besöka nya platser i Sverige. Kampanjstart sker samma månad som Sveriges reserestriktioner förändrades (den 13 juni) och i samband med semestertider efter midsommar.
Detta blir en unik kampanj där 23 svenska destinationer tipsar om upplevelser i andra delar av Sverige för att få till ett flöde av turism i landet. Det har nog aldrig hänt tidigare, säger Maria Westin, ordförande i SNDMO (Swedish Network of Destination Management Organizations).
Från Malmö till Kiruna
På sajten roadtrip-roulette.se presenteras utvalda tips från Malmö till Kiruna med syfte att visa besökaren oväntade upplevelser runtom i landet. Tipsen genereras slumpvis och ska väcka intresse att ytterligare utforska en destinations utbud och slutligen inspirera besökaren att planera sin resa dit.
– Som destinationsbolag hoppas vi förstås att många besökare ska komma till Göteborg men också att svenskarna ska passa på att uppleva andra destinationer i Sverige. Även en ovanlig sommar som denna håller många destinationer precis som Göteborg öppet med muséer, restauranger, hotell, shopping och naturupplevelser, säger Andrea Jovell, chef för marknad & kommunikation på Göteborg & Co.
Unikt samarbete
På grund av restriktioner kring resande kopplat till coronaviruset blev svenskarna alla destinationers målgrupp sommaren 2020. I och med detta togs ett unikt beslut att samarbeta nationellt och se till att Sverige får till en rörelse mellan destinationerna istället för att konkurrera om samma resenärer. Bakom kampanjen står nätverket SNDMO och syftet är att främja kommersiella gästnätter i städerna runtom i Sverige som har drabbats hårt under året. Resandet ska givetvis ske i linje med rådande rekommendationer.
KAMPANJSIDA: roadtrip-roulette.se
OM SNDMO: Swedish Network of Destinations Management är sedan 2015 en förening med 39 svenska destinationer. Föreningens ändamål är att vara ett forum för kunskapsöverföring inom destinationsutveckling. Medlemmar är kommuner eller destinationsorganisationer som arbetar med destinationsutveckling i Sveriges större kommuner, www.sndmo.se.