Ett rekordår för Magasin Göteborg 2020

Publicerat av Pauline Pontois 10 juni, 2020 under Näringslivsgruppen, Okategoriserade, Turism.

Läsarna har sagt sitt. Efter utgivningen av årets Magasin Göteborg, som distribuerades som bilaga till Dagen Industri den 13 maj, genomfördes nyligen en läsarundersökning som visar att magasinet har fått det högsta observationsvärdet någonsin under sin nio-åriga livshistoria, på 89%. Andelen som läst magasinet slog nytt rekord med 73% och den genomsnittliga lästiden har för första gången överskridit tio minuter.

”Hållbar tillväxt – för alla” är det genomgående temat för årets Magasin Göteborg. Hållbarhet är i fokus såväl i artiklar som handlar om näringsliv, ”Goda investeringar för klimat och småsparare” och ” Rätt frågor räddar liv” samt om besöksnäring, som i ”Konsten att odla fisk på land” och ”Prinsens favorit” där årets kock Martin Moses bjuder på en välläst intervju.

I webbundersökningen som genomfördes 15–16 maj intervjuades 300 av Dagens Industris läsare med en fördelning män och kvinnor på 66/34%, varav 25 % av de intervjuade var under 34 år. Med ett observationsvärde på 89% av läsarkretsen och 73% som läst hela eller delar av tidningen, har magasinet slagit alla tidigare års läsarundersökningar. En ännu högre andel, 81%, som läst tidningen är i åldersgruppen 35–54 år. Tidningen har skapat lång lästid i sin kommunikation med läsaren. I genomsnitt ligger den på 10 minuter och 4 sekunder och har därmed för första gången passerat gränsen på 10 minuter.

När det gäller att betygsätta innehållet i tidningen ger 65 % av läsarna magasinet ett helhetsbetyg på 7–10 på en 10-gradig skala. 99 % av läsarna anser att tidningen är intressant och tar upp angelägna ämnen. Läsarundersökningens siffror är, jämfört med andra liknande bilagor, betydligt högre än standardvärdena.

Magasin Göteborg produceras i samarbete med Näringslivsgruppen på Göteborg & Co och Business Region Göteborg. Läs Magasin Göteborg digitalt här och kommentera gärna med #magasinGBG