Hoppa till innehållet
Choose language
  • Hem
  • Nyheter
  • Göteborg ställde ut på IBTM som Sveriges enda destination

Göteborg ställde ut på IBTM som Sveriges enda destination

I en monter som kombinerade tradition och nytänkande, genom att förena känslan av de svenska röda västkuststugorna med högteknologiska innovationer från Göteborg, närvarade staden på IBTM 2024 i november. Göteborgs medverkan under dagarna i Barcelona blev en stor framgång och ett bevis på stadens ledande position inom hållbara möten och innovation.

På plats i montern var Scandic Hotels, Elite Hotels of Sweden AB, Strawberry, Svenska Mässan Gothia Towers och Radisson Blu representerade. Foto: Göteborg & Co

– IBTM är ett av årets viktigaste evenemang. Det är här vi utökar vårt nätverk och skapar framtida affärsmöjligheter. Därför ställer Göteborg ut självständigt med en monter som fångar känslan av de ikoniska röda stugorna på den svenska västkusten, sa Annika Hallman, chef för möten på Göteborg & Co i ett pressmeddelande innan mässan.

Destinationens satsning på IBTM skedde i samarbete Storhotellgruppen i Göteborg, som representerades i montern av Scandic Hotels, Elite Hotels of Sweden AB, Strawberry, Svenska Mässan Gothia Towers och Radisson Blu.

Skärgårdsmonter av återvunnet material

Montern byggdes på plats av Transfodesign i Barcelona, en lokal leverantör, vilket minimerade transport och därmed miljöpåverkan. Hela montern bestod av återvunnet material som trä, textil och metall, och blev en uppskattad representation av det västsvenska skärgårdslandskapet. På plats i montern fanns också exempel och fakta om innovationer och styrkeområden, där besökarna fick möjlighet att lära mer om Göteborg som mötesdestination.

En lokal leverantör i Barcelona byggde montern i återvunnet material, vilket minimerade miljöpåverkan. Foto: Göteborg & Co.


Göteborg inspirerade kring impact och hållbarhet

Göteborg har flera gånger fått utmärkelser som en destination som kommit långt inom hållbara möten och evenemang. På IBTM 2024 var målet att bidra till en mer hållbar mötesindustri.

Under onsdagen höll Ulrika Scoliège, projektledare möten och Katarina Thorstensson, hållbarhetsstrateg från Göteborg & Co en välbesökt presentation på den så kallade Impact Stage. Ämnet ”Enhance the Value of Your Event Through Strategic Impact Planning and Collaboration” lockade en stor publik och skapade ett intresse för Göteborgs strategiska arbete med att skapa långsiktiga effekter av möten och kongresser.

För de som var intresserade av att förbättra sitt hållbarhetsarbete och få expertråd fanns det också möjlighet att boka en kostnadsfri konsultation med Katarina.

Katarina Thorstensson, hållbarhetsstrateg och Ulrika Scoliège, projektledare höll i en presentation om hur värdet av ett evenemang kan ökas genom att arbeta strategiskt med att planera och mäta dess påverkan, samt genom samverkan. Foto: Göteborg & Co.

Framgångsrik medverkan som lyfte mötesstaden ytterligare

Göteborgs deltagande resulterade i imponerande resultat: över 200 bokade möten i montern, flera inbokade visningsresor till Göteborg och artiklar publicerade i mötesmagasin. Satsningen på IBTM 2024 förstärkte Göteborgs position som en förebild inom hållbarhet och innovation i mötesindustrin.