Göteborg lyfts i European Travel Commissions handbok om hållbar turism
När hela besöksnäringen har drabbats av pandemin är det ytterst viktigt att återuppbygga branschen på ett nytt och hållbart sätt, samt inspireras av de initiativen som finns runt om i världen. I en digital handbok som publicerades av European Travel Commission lyfts destinationen Göteborg och Göteborg & Co:s smarta och digitala initiativ för att skapa en hållbar turism.
− Hållbara modeller och samarbete är besöksnäringens framtid. Initiativet från European Travel Commission att lyfta lyckade initiativ kommer att hjälpa branschen i sin hållbara utveckling. Vi är både glada och stolta att Göteborg har fått chansen att visa de lösningarna som tagits fram på väg till en smartare destination, säger Katarina Thorstensson, hållbarhetsstrateg på Göteborg & Co.
Med målet att ha en växande och välmående besöksnäring har Göteborg & Co tillsammans med partners samt förvaltningar och bolag i Göteborgs Stad arbetat i många år för att hitta initiativ som bidrar till en hållbar turismutveckling. I kapitel ”Using digital and smart technology for a sustainable city” listas några av Göteborgs hållbara initiativ som bidragit till utvecklingen av en smart destination.
Läs mer om Göteborg och de andra 19 studierna som bevisar att hållbara turismmetoder kan inspireras av och replikeras runt om i världen i Handbook on Encouraging Sustainable Tourism Practices.
Handboken publicerats av Toposophy på uppdrag av European Travel Commission.