Göteborg & Co tar guld i samhällsinformation
När årets vinnare av Swedish Content Awards presenterades den 10 september stod det klart att Gbg Talks vann guld i kategorin Offentlig sektor och samhällsinformation. Konceptet Gbg Talks togs fram av Göteborg & Co och byrån Dear Friends för att få göteborgare att mötas och prata med varandra.
Gbg Talks började som ett initiativ inom Julstaden Göteborg och fortsatte sedan under Alla hjärtans vecka.
– Kampanjen ställde frågan: Vågar du sätta dig ner och prata med en främling? Något som många tog chansen att göra. Inklusive jag själv, vilket var spännande, pirrigt och mycket givande. För att bryta isen och bädda för spännande samtal användes specialskrivna frågor att ställa varandra. Gbg Talks gick bättre än vad vi kunnat drömma om, säger Niclas Eklund, kampanjledare på Göteborg & Co.
Dear Friends hade hittat forskningsstudier som visade att göteborgare i större utsträckning än andra inleder samtal med folk de inte känner, och detta gav upphov till konceptidén.
– Vi ville lyfta det och samtidigt främja ännu fler samtal. Vi kände att det finns något som är spännande, relevant och intressant i att höra människor prata om sina liv på ett uppriktigt sätt, vilket resultaten av kampanjen också bevisade. Göteborg levde verkligen upp till sin position, Cool place – Warm people, säger Anders Kåpe, strategisk projektledare på Dear Friends.
I samband med lanseringen av konceptet under Julstaden gjordes ett antal filmer där mer och mindre kända göteborgare träffades och ställde varandra frågor. Vänskap mellan deltagare har uppstått, både under filmade möten och de möten som skedde på Centralstationen under en helg i december 2019. Några av dem var Ann-Charlotte Sönne och Nina Karlsson.
– Det här var jätteroligt, vi hade samma energi. Jag är ny i Sverige, flyttade hit för två år sedan, och det har varit svårt utan kompisar. Jag kom hit idag för att prata med någon och nu har jag fått en kompis. Det blev mer än vad jag förväntade mig, säger Nina Karlsson.
Läs mer om Gbg Talks här och se kampanjfilmerna: https://www.goteborg.com/gbgtalks/
Swedish Content Awards arrangeras av branschorganisationen Swedish Content Agencies och alla tävlingsbidrag bedöms av en namnkunnig jury. Nominerade i kategorin Offentlig sektor och samhällsinformation:
- #minandraidrott. Beställare: Riksidrottsförbundet. Producerat av: Det
- Gbg Talks. Beställare: Göteborg & co. Producerat av: Dear Friends
- Lanseringskampanj
- 112-appen. Beställare: SOS Alarm. Producerat av: Appelberg och N365
- Vi kör! 2.0. Beställare: Transportföretagen. Producerat av: Borg & Owilli
- Vi ser en livräddare i alla – #modigaresverige. Beställare: SOS Alarm. Producerat av: Spoon