Hoppa till innehållet
Choose language

En festival som vänder på normer för att nå alla

2024 ökade Göteborgs Kulturkalas insatserna för att bidra till positiva samhällseffekter. Med extra fokus på tillgänglighet och på samarbete med lokala skolor och organisationer skapade festivalen en mer attraktiv och välkomnande upplevelse för fler – något som kan ge positiv förändring också på längre sikt.

Foto: Peter Kvarnström / Göteborg & Co

– Det var jättekul att jobba på Göteborgs Kulturkalas. Vi fick lära oss mycket om hur man jobbar med säkerhet och hur det är att bemöta olika personer, säger Nawho, 17 år, elev på Försäljnings- och serviceprogrammet på Angeredsgymnasiet.

Kulturkalaset ska vara en festival för alla, då måste vi också ständigt jobba aktivt för att vara relevanta och inkluderande. Kan det arbetet dessutom göra festivalen till en positiv förändringskraft är det ännu bättre.

Anna Mjörnvik, projektledare Göteborgs Kulturkalas

För att driva arbetet med social hållbarhet använde festivalen modellen Gothenburg Way to Legacy – en metodik som tagits fram av Göteborg & Co och som skapar struktur och överblick i arbetet.

600 ungdomar fick påverka programmet

För att göra festivalen mer attraktiv för unga besökare, besökte organisationen ett stort antal fritidsgårdar och gymnasieskolor runt Göteborg och frågade vad de unga önskade för utbud.
Organisationen hade också samarbeten med Bergsjöskolan och Angeredsgymnasiet, där eleverna dessutom fick lära sig mer om evenemangsbranschen som yrke. Flera äldre elever erbjöds jobb som festivalvärdar. Totalt har organisationen under året fått inspel från runt 600 ungdomar i åldrarna 13–20 år.

– Vår bild efter alla möten var att många ungdomar inte ens kände till Kulturkalaset, eller tyckte att festivalen var något för dem, säger Birte Niederhaus, konceptutvecklare på Göteborgs Kulturkalas. Vi lärde oss massor och försökte sen anpassa programläggningen så långt vi kunde. Konserten med Adaam var ett sådant exempel – en artist som var mycket efterfrågad.

För att nå ut gjorde festivalen satsningar på TikTok och Instagram, som ökade ungas engagemang för festivalen online.

En undersökning efter festivalen visade att kännedomen bland unga i Göteborg nu är hög och att de som besökte fick ett mycket positivt helhetsintryck.

Flera insatser för bättre tillgänglighet

På årets familjeområde på Slottsskogsvallen hade ParaPuls-festivalen aktiviteter med tema idrott och tillgänglighet – för barn och unga med eller utan funktionsvariation. Allt i samarbete med organisationer som Teckenspråksforum och Synskadades Riksförbund.

Dessutom utbildades personal i ledsagning för synnedsatta, och delar av festivalprogrammet syn- och teckentolkades.

Vi vill bidra till att vända på normen. Efter inspel från målgruppen bokade vi till exempel en standup på teckenspråk, som blev mycket lyckat. Vi utbildade också artister och konferencier i verbalisering, vilket innebär att de från scen beskriver även det visuella i det som händer, så att även deltagare som inte ser kan förstå. Är man riktigt skicklig kommer det av hela publiken upplevas som ren poesi!

Birte Niederhaus, konceptutvecklare på Göteborgs Kulturkalas
Foto: House of Vision / Göteborg & Co
Foto: House of Vision / Göteborg & Co

Läs mer om Göteborgs Kulturkalas

Göteborgs Kulturkalas, en stadsfestival för alla

I 30 års tid har augusti månad bjudit på en veckolång stadsfestival i Göteborg. Först som Göteborgskalaset och sedan 2007…

Artister tillgängliggör konserter för fler

”Oj, nu hamnade vi precis bakom den där långa personen. Hör hur publiken jublar – klev stjärnan upp på scen…

Så blev Bältespännarparken engångsfritt

En festivalplats utan överfyllda papperskorgar eller skräp på marken? Ja, det är möjligt! Under Kulturkalaset förvandlades Bältespännarparken till en skräpfri…

Cirkulära eventkläder vid Göteborgs Kulturkalas 2023

Under Göteborgs Kulturkalas 2023 togs ett spännande kliv inom hållbarhet för eventkläder. Resan började med en enkel tanke: kan kläder…