93 000 engångsartiklar har undvikits under Kulturkalaset – tack vare pilottest
Göteborgs Kulturkalas i samverkan med Streetfoodfestivalen och Light My Fire genomförde i år satsningen ”Engångsfritt för klimatet” som syftade till att minska festivalens klimatpåverkan genom att utesluta engångsartiklar. En fyra dagars stadsfestival med 60 foodtrucks som tillsammans använde tallrikar, muggar och bestick som diskades på plats och ersatte 93 000 engångsartiklar.
– Vi lyckades undvika 93 000 engångsartiklar, vilket ju är en fantastisk siffra. Som en bonus var området mycket renare och finare än normalt på en festival. Nu vill vi inspirera alla andra evenemang och städer att göra sina evenemang engångsfria, säger Jane Johnzon, konceptutvecklare på Göteborg & Co.
150 000 personer hade vägen förbi och konsumerade mat på Streetfoodfestivalen under årets Göteborgs Kulturkalas.
Under de fyra dagarna hyrde festivalen återanvändbara tallrikar, ”sporkar” (ett bestick som består av gaffel, kniv och sked) och muggar av organisationen Light My Fire. Tallrikarna diskades i snitt 6,5 gång under festivalen. Dock har de en längre livslängd än så, då de tål att diskas minst 400 gånger och efter det mals ner för att bli en ny tallrik. Snacka om cirkulärt! Diskningen förbrukade lika mycket vatten som på en vanlig restaurang.
Av 16,6% svinn vet man inte hur många enheter som hamnat i soporna och hur många som åkt med hem till besökarna. Bestick (sporkar) var till exempel extra populära att återanvända i egen regi – vilket vi uppmuntrar.
En lyckad satsning – med förbättringspotential
Med ett begränsat antal sittplatser lämnade många matentusiaster området för att äta i parken på andra sidan ån, vilket ledde till ett ökat svinn. Med tanke på det stora antalet besökare behövs det ännu fler bemannade sorteringsstationer, med tydligare skyltar. Till och med alla papperskorgar på området måste vara bemannade.
En till lärdom är att det är viktigt att hitta ett incitament för att besökaren skall vilja lämna tillbaka sin disk utan att det blir för komplicerat.
Göteborgs Kulturkalas har, tack vare EU-stödet och projektet, samlat så mycket värdefull kunskap i att skapa lyckade engångsfria evenemang.
– Vi är väldigt glada för att vi vågade göra denna satsning, det hjälper oss alla i omställningen mot engångsfria evenemang. Man måste våga för att lyckas med förändring! Sammanfattar Jane Johnzon.
Att Göteborgs Kulturkalas och Streetfoodfestivalen gör en stor minskning av engångsartiklar är en del av projektet Music Industry Resilience Acceleration Programme, MI-RAP, med stöd av Interreg Baltic Sea Region Program och Europeiska unionen. Satsningen görs tillsammans med leverantören Light My Fire BORROW.