Hoppa till innehållet
Choose language
  • Hem
  • Nyheter
  • Generation Z intar Göteborgs Kulturkalas

Generation Z intar Göteborgs Kulturkalas

Göteborgs Kulturkalas den 29 augusti till 1 september välkomnade målgruppen 12-18 åringar till en ny festivalplats på Grönsakstorget där det bjöds på en mängd kreativa aktiviteter och musikframträdanden. Runt 50 elever från årskurs 6 på Bergsjöskolan bjöds även på ett exklusivt besök bakom Kulturkalasets största scen på Kungstorget genom projektet NEXTAR. Näringslivsgruppen är stolt samarbetspartner till Göteborgs Kulturkalas och NEXTAR.

Foto: Peter Kvarnström

Göteborgs Kulturkalas uppdrag är att bjuda göteborgare och besökare på en årlig festival som bidrar till en attraktiv destination och en mänskligare, roligare och mer hållbar stad.

För att festivalen ska vara relevant och attraktiv över tid inledde Göteborgs Kulturkalas tillsammans med Näringslivsgruppen en satsning år 2023 med syfte att stärka intresset för festivalen hos en yngre målgrupp, primärt den yngre delen av generation Z; 12–18 år. Satsningen ska bidra till att stärka ungas inkludering och att möjliggöra möten mellan ungdomar från olika kulturer från alla stadsdelar.

Kulturkalaset satsar därför på att aktivt arbeta med unga referensgrupper, för ökad dialog och mer samskapande vad gäller festivalens utbud av aktiviteter och musikframträdanden. Både för att stärka programmet men främst för att öka känslan av inkludering, delaktighet och inflytande hos målgruppen. Detta görs genom samverkan med bland annat stiftelsen Fryshuset, Kultur Ungdom, Ungdomens Hus 1200 kvadrat i Frölunda, Hammarkullens Fritidsgård Mixgården, NEXTAR, UF-mässan och besök på skolor. Inför genomförandet av årets festival den 29 augusti till 1 september träffade Kulturkalasets medarbetare ca 600 unga. Göteborgs Kulturkalas har även utökat sin närvaro på TikTok för att nå ut med information om och bjuda in målgruppen till festivalen.

Under årets festival bjöd Kulturkalaset in den yngre målgruppen till en ny festivalplats på Grönsakstorget där det bjöds på dans, kreativa aktiviteter och musikframträdanden. På plats fanns även graffiti, återbruk av kläder, boktips och DJ. Precis som tidigare år fanns den största scenen på Kungstorget och där kunde målgruppen ta del av en rad stora artister, däribland, Omar Rudberg, Adaam och Medina.

NEXTARs adepter besöker festivalen. Foto: Alexsandra Flinck

NEXTARs adepter besöker festivalen

Den 22 februari medverkade Näringslivsgruppen tillsammans med Göteborgs Kulturkalas på NEXTARs Future day, en dag för elever att träffa personer inom olika yrken och lära sig mer om hur det kan vara att jobba inom olika branscher. Eleverna fick då tycka till om Kulturkalasets programbokning, där artisten Adaam var ett önskemål och som tack bjöds eleverna in till ett exklusivt besök bakom kulisserna under festivalen.

Den 29 augusti välkomnades ca 50 förväntansfulla elever från årskurs 6 på Bergsjöskolan till festivalplatsen på Kungstorget.

Under besöket fick eleverna besöka Mix Megapols programledare på torget för att se hur det ser ut och fungerar i en radiostudio. De fick även komma in bakom scenen på Kungstorget och se hur man byggt upp backstageområdet och loger. Avslutningsvis fick eleverna kliva upp på scen och uppleva hur det känns att stå på festivalens största scen. Dessutom fick 6 ungdomar från årskurs 2 på Angeredsgymnasiet arbeta som festivalvärdar på Kulturkalaset, även det via samarbete med NEXTAR.

Näringslivsgruppen är stolt samarbetspartner till både Göteborgs Kulturkalas och NEXTAR, vars syfte är inkludering och få unga att se vilka möjligheter de har i arbetslivet, uppmuntra drömmar och hjälpa dem förstå värdet av skolan.