Göteborgs nya mötesplats för inkludering
För sjätte året i rad arrangerades jobbmässan och mötesplatsen Opportunity Day på Clarion Hotel Post, i samarbete med Näringslivsgruppen Göteborg & Co. Över 1 000 utrikesfödda arbetssökande samlades under en dag för att träffa arbetsgivare från såväl näringsliv, akademi och offentlig sektor. Från jobbmatchning till inspirationsföreläsning, alla deltagare hade en gemensam vilja: att skapa en mer inkluderande stad och arbetsmarknad.
Det bubblar i hela Posthotellet i centrala Göteborg den 14 november när Opportunity Day arrangeras för sjätte året. Mötesplatsen startade med målet att inspirera fler små och medelstora företag att söka medarbetare i nya nätverk. Ambitionen är även att underlätta för både företagen och jobbsökande att komma i kontakt med all den hjälp som finns att få. I ena rummet får jobbsökande chansen att träffa organisationer som hjälper med att komma in i den svenska arbetsmarknaden med till exempel språkhjälp, utbildning eller praktikerbjudande. På mässgolvet nätverkar jobbsökande med bland annat Jobbsprånget, Eductus eller Support Group Network.
− Jag kommer från Indien och söker jobb som elektronikingenjör.Det som är bra här på Opportunity Day är att det finns många organisationer att träffa för att bredda sitt nätverk. Jag har fått bra kontakt från företag inom branschen vilket blir bra för mig framöver i mitt jobbsökande, säger Radha Rajarajan.
Inne i andra rummet går vi vidare till jobbmatchning. Där ställer 27 organisationer ut med jobberbjudande. För att skapa mötesplatser för näringslivet och arbetssökande är jobbmatchning och förbokade one-on-one möten en viktig pusselbit. Bland organisationer att speed-dejta fanns såväl stora företag som SJ, Sveriges Radio och Knowit, som mindre företag.
− Det är spännande med mötena som sker på Opportunity Day. Det kommer finnas ett stort behov av journalister framåt så vi hoppas på att hitta personer som har jobbat som journalist i sina hemländer eller som är sugna att plugga till det. För vår del är det också intressant att springa på personer som har spännande historier att berätta i radion framåt, så det är en win-win. Vi vill förklara att vi finns då vi är ett bra sätt att få det svenska språket med sig – man kan lyssna på radio för att lära sig, säger Karin Ivarsson, programutvecklingschef på P4 Göteborg Sveriges Radio.
Utöver mötesplatser arbetar Opportunity Day med opinionsbildning. Eftermiddagens pass ägnade sig åt seminarier på temat ” Fördomar, förändring, framtid”. Rudolf Antoni (regionchef Svenskt Näringsliv Väst) och Muna Idow (grundare och VD Mermaids Simskola), för att nämna några, delade med sig av sin vision om mångfald och affärsnytta. Ett fullpackat program med paneldebatt och föreläsningar.
− Trots konjunkturläget är det fortfarande många företag som vill rekrytera. Det är ett vansinnigt slöseri med resurser att vi då har kompetenta människor i Sverige som inte kommer in på arbetsmarknaden eller inte arbetar med den kompetens de har. Vi behöver skapa tillfällen där dessa världar kan mötas, säger Rudolf Antoni, regionchef Svenskt Näringsliv Väst.
När företag inom de flesta branscher, inte minst besöksnäringen, lider av kompetensbrist och är i stort behov av personal är initiativ som Opportunity Day oerhört viktiga för arbetsmarknaden.