Hoppa till innehållet
Choose language
  • Hem
  • Nyheter
  • Greentopia satte klimatet i fokus på Way out West

Greentopia satte klimatet i fokus på Way out West

Evenemangsindustrin kom till Slottsskogen för att delta i branschens första gemensamma klimatmöte 11 – 12 augusti. Vid sidan av folkmyllret och artisterna diskuterades hur branschen kan öka takten i omställningen.
– Vi måste åstadkomma väldigt mycket på kort tid. De system vi byggt levererar inte längre inom hållbarhet och rättvisa, sa Per Olsson forskare på Stockholm Resilience Center när han öppnade konferensen.

Louise Linden, Live Green, och Per Olsson, Stockholm Resilience Center, öppnade Greentopia under Way out West på torsdagen.

Musikfestivalen Way out West är en föregångare. För drygt tio år sedan blev festivalen köttfri och gjorde på så sätt ett ställningstagande för att påverka både besökare och bransch att agera i en mer hållbar riktning.

Därför är det självklart att Greentopia valde Göteborg och Slottsskogen som plats för att samla branschens aktörer tillsammans med experter och entreprenörer. Alla med en gemensam strävan att åstadkomma en systemförändring. Göteborg & Co är med som medarrangör.

– Det är en viktig konferens. Vi behöver få fart i klimatfrågan för att nå våra klimatmål och fortsätta vara relevanta. Så roligt att vi kan samla näringen under ett av våra fantastiska evenemang som varit tidigt ute att jobba med hållbarhet, säger Filip Eklund hållbarhetsutvecklare på Göteborg & Co.

Filip Eklund och Katarina Thorstensson, hållbarhetsutvecklare och hållbarhetsstrateg på Göteborg & Co, var på plats i Slottsskogen.

Med utgångpunkt i Greentopias tre fokusområden; mat & dryck, textil och transport samt energi, bjöd programmet och paneldiskussionerna på många ämnen. Allt från hur man i vardagen kan leva mer hållbart till de stora systemfrågorna om samhällsomställning.

– Samverkan kommer vara nyckeln till lösningar och som stad behöver vi vara en drivande kraft i omställningen. Stötta och möjliggöra för alla näringens aktörer för att klara av att ställa om. Ambitionen är att detta blir årligen återkommande och att vi kan få med ännu fler aktörer, säger Filip Eklund.

Greentopia är evenemangsnäringens och ett antal svenska städers satsning för att minska klimatavtryck och påskynda klimatomställningen för att tillsammans med intressenter och besökare bidra till målet om klimatneutrala städer 2030. Greentopia är en satsning över tre år finansierat av det strategiska Innovationsprogrammet Viable Cities som finansieras av Vinnova, Energimyndigheten och Formas.