Göteborg Film Festival bjöd på förstärkta filmupplevelser
Är hypnos det nya sättet att titta på en film? Efter att ha positionerat sig som en inspiratör med The Gynecological Chair Cinema eller The Isolated Cinema fortsätter Göteborg Film Festival att skapa unika filmupplevelser. Med The Hypnotic Cinema arrangerades en masshypnos av publiken inför tre filmvisningar på Stora teatern.
”Allting blev mycket vackrare, lite drömmande”. Med 75% av publiken som rapporterar om en förstärkt filmupplevelse, som till exempel mer intensiva färger eller en känsla av att vara mer fokuserad tack vare hypnosen, lyckades festivalen med att skapa en unik upplevelse.
Konceptet väckte intresse båda nationellt och internationellt med över 650 artiklar i 42 länder. Ännu en gång visar det sig att det lyckade Unlimited konceptet ökar varumärkeskännedomen för Göteborg Film Festival som klättrar upp i rankningen av europeiska filmfestivaler.
Hybrid innovation med biografen i hjärtat
Masshypnos var inte den enda nyheten för årets filmfestival. Att knyta samman fysiska rum och digitala universum genom att utveckla tekniska plattformar stod även på programmet. För första gången arrangerades en hybridfestival med 200 filmer på bio och 50 filmer online med unika premiärdatum och begränsad visningstid. Totalt attraherade den hybrida festivalen 270 000 besök med ett stort nöjesindex från publiken.
Att sätta biografen i centrum för såväl fysiska som digitala besök visade sig vara ett vinnande koncept när en ny våg av pandemin nådde sin topp på slutet av januari. Ett koncept som är värt att utveckla för att fortsätta sätta Göteborg Film Festival på kartan.
Göteborg Film Festival arrangerades i samarbete med Näringslivsgruppen och Evenemang på Göteborg & Co.