Hoppa till innehållet

Sök

Vad söker du efter?

Kompetensutveckling

Kompetensutveckling

Under 2021 och 2022 genomfördes ett utbildningsprogram för Göteborgs besöksnäring. Denna kompetenshöjning handlade om teknisk projektledning för att skapa framtidens digitala och hybrida event. För att vara konkurrenskraftiga och ta till oss framtidens format så behöver branschen bli bättre beställare av digitala produktioner. Utbildningsprogrammet fokuserade därför på:

  • Mötesplattformar och plattformsdesign
  • Produktionsroller för digital och hybrid produktion
  • Omvärldspaning på digital produktion
  • Dramaturgi, interaktivitet och gamification
  • Behovsanalys
  • Studiebesök hos studio
  • Nya affärsmodellernas framtid

Ordlista

Hybrid event – event som når minst två typer av publik, analogt och digitalt med interaktiva möjligheter

Webbsändning – ett events som sänds eventuellt med studiopublik

Virtuell – inte fysiskt

Plattformar – teknisk miljö / mjukvara för event

UX – user experiens, användardesign

VR – virual reality – viriuell verklighet, vanligtvis underförstått i 3D

AR – augmented reality, när man blandar analog och digital värld (exempel Pokemon Go)

Gameification – att ta element från spel till saker som inte är spel

Digital tvilling – en digital spegling av en fysisk miljö

Studio – plats för separat filmande

Genrep – att köra igenom allt som på riktigt, fast utan publik

Producent – samordnare för produktionen (obs, ett event kan ha flera olika producenter)

Tekniker – kan vara generell, men ofta expert och ansvarig för antingen ljud, ljus, bild

Co-host/digital facilitator – en ansvarig för den digitala närvaron som guidar digitalt

Moderator / programledare – den som guidar och håller samman allt för publiken

Tekniktest – test med bara fokus på det tekniska

Prenumerera på Göteborg & Co:s nyhetsbrev

Vill du ha kontinuerliga uppdateringar från Göteborg & Co i din mailkorg?

Registrera