Kompetensutveckling
Kompetensutveckling
Under 2021 och 2022 genomfördes ett utbildningsprogram för Göteborgs besöksnäring. Denna kompetenshöjning handlade om teknisk projektledning för att skapa framtidens digitala och hybrida event. För att vara konkurrenskraftiga och ta till oss framtidens format så behöver branschen bli bättre beställare av digitala produktioner. Utbildningsprogrammet fokuserade därför på:
- Mötesplattformar och plattformsdesign
- Produktionsroller för digital och hybrid produktion
- Omvärldspaning på digital produktion
- Dramaturgi, interaktivitet och gamification
- Behovsanalys
- Studiebesök hos studio
- Nya affärsmodellernas framtid
Ordlista
Hybrid event – event som når minst två typer av publik, analogt och digitalt med interaktiva möjligheter
Webbsändning – ett events som sänds eventuellt med studiopublik
Virtuell – inte fysiskt
Plattformar – teknisk miljö / mjukvara för event
UX – user experiens, användardesign
VR – virual reality – viriuell verklighet, vanligtvis underförstått i 3D
AR – augmented reality, när man blandar analog och digital värld (exempel Pokemon Go)
Gameification – att ta element från spel till saker som inte är spel
Digital tvilling – en digital spegling av en fysisk miljö
Studio – plats för separat filmande
Genrep – att köra igenom allt som på riktigt, fast utan publik
Producent – samordnare för produktionen (obs, ett event kan ha flera olika producenter)
Tekniker – kan vara generell, men ofta expert och ansvarig för antingen ljud, ljus, bild
Co-host/digital facilitator – en ansvarig för den digitala närvaron som guidar digitalt
Moderator / programledare – den som guidar och håller samman allt för publiken
Tekniktest – test med bara fokus på det tekniska