Hoppa till innehållet
Choose language

Sveriges tre främsta målgruppssegment

Varje år bestämmer sig resenärer världen över att besöka Sverige och närmare 65 miljoner människor har intresse av att resa till Sverige enligt Visit Swedens’s undersökning.

Den största resenärsgruppen kommer från Tyskland tätt följt av USA, Storbritannien och Nederländerna. Denna Sverigeintresserade grupp har fått benämningen Globala resenärer. Det är en köpstark grupp eftersom de oftare har en högre utbildning, högre lön och reser oftare utomlands än genomsnittet. Eftersom det är en stor målgrupp har man lyckats dela upp den i tre segment:

  • Nyfikna upptäckare
  • Aktiva naturälskare
  • Vardagssmitande livsnjutare

Nyfikna upptäckare

De nyfikna upptäckarna söker aktivt nya och annorlunda upplevelser och möten med andra människor och kulturer. Svensk kultur och livsstil är av intresse eftersom de vill lära sig något nytt om Sverige och de vill se och göra mycket när de är här. De upptäcker gärna nya städer och är bra ambassadörer för Sverige och ger Sverige höga poäng i mätningar.

Vardagssmitande livsnjutare

Vardagssmitande livsnjutare vill framför allt koppla av och slippa rutiner på sin Sverigesemester. Gemenskapen är viktig för dem och att ha roligt och att uppleva nya saker tillsammans med ressällskapet. De vill känna sig fria på sin Sverigesemester och njuter gärna av god mat

Aktiva naturälskare

De aktiva naturälskarna drivs av ett intresse för den svenska naturen, där de vill njuta av lugnet och stillheten som naturen erbjuder men också vara aktiva, röra på sig och sporta i naturen. Vandring och fritidscykling är populärt och denna målgrupp har flest barn i hushållet jämfört med de andra två segmenten. Detta segment besöker gärna Sverige under vår, sommar och höst.

Läs mer i Visit Sweden’s Besöksnäringens målgruppsguide (pdf).