Hoppa till innehållet
Choose language

Koncept, teman och säsonger

En attraktiv destination har alltid något att upptäcka oavsett årstid och behöver utveckla nya reseanledningar. Tillsammans med besöksnäringen breddar och kommunicerar vi Göteborgs utbud av ”se & göra”-upplevelser.

Det kan handla om att stärka säsonger med traditionellt lägre resande som höst och vinter. Exempelvis med teman som mat, design, natur samt kultur- och nöjesupplevelser där Göteborg har ett stort utbud hela året.

Förlängda säsonger, levande musikscen och stadsnära natur

Sveriges finaste nöjespark, Liseberg, är en viktig motor och har med Halloween och Julmarknad förlängt säsongen och därmed skapat affärsmöjligheter för fler inom besöksnäringen. En levande musikscen med konserter i flera genrer på olika platser skapar underlag för krogar och hotell. Lätt tillgänglig stadsnära natur och hav driver nyföretagande i dessa områden.

Mat

Unika råvaror från hav och skog kombinerat med innovativa kockar gör Göteborg till en omtalad matstad. Här finns allt från…

Natur

Det är aldrig långt till orörd natur. En av Göteborgs stora tillgångar är skogen och havet som man når snabbt…

Design

Göteborg utvecklas hela tiden som designstad och har ett aktivt samarbete med initiativ som syftar till att öka intresset för…

Kryssning

Göteborg har Skandinaviens största hamn för alla typer av fartyg. Göteborgs Hamn och Göteborg & Co arbetar tillsammans för att…