Hoppa till innehållet

Sök

Vad söker du efter?

Lyft Göteborg med kommunikation

Många företag, organisationer och individer jobbar med att kommunicera Göteborg. Projektet Lyft Göteborg med kommunikation inspirerar näringsliv och individer att vara en aktiv del i att lyfta vår stad. Projektet mynnar ut i nedan verktygslåda som kan användas av alla som vill stärka bilden av Göteborg.

Göteborg – en liten storstad med stora ambitioner

För oss är Göteborg uppstickaren som tack vare dess invånare, rika kulturliv och innovativa näringsliv gör staden attraktiv. Utnämningen till världens mest hållbara destination har också givit oss en plats i det globala rampljuset.

Cool place, warm people
Dubbelmeningen i ordet cool kommunicerar både läget i norra Europa och Göteborg som en spännande plats. Warm people är människorna, med sin välkomnande och avslappnade inställning.

Destinationen Göteborgs varumärkesplattform

Verktyg för att lyfta Göteborg

Populera din hemsida med aktuella evenemang, nyheter och guider direkt från Goteborg.com genom vår superlättanvända widget eller använd bilder, färdiga filmer och populära hashtags för att lyfta Göteborg och dig själv.

Ibland är Göteborg en stad att besöka, ibland en stad att flytta till för arbete och ibland en stad att studera i. Vem du än vill nå, finns det filmer och presentationer om det Göteborg du vill kommunicera, som du…

Läs mer

Mediabank

Här hittar du bilder, texter och videor om allt från shopping till naturäventyr.

Widget – installera på några minuter

Widget är vår ”nyckelfärdiga” variant av integrationen med färre anpassningsmöjligheter men enkel installation.

API – större flexibilitet

Ett API är, förenklat, ett gränssnitt med koppling mellan två system som kommunicerar. Ett exempel på hur ett API fungerar…

Hashtags

Tillsammans lyfter vi upp den viktiga bilden av kompetens, intressanta affärer, utveckling osv. Kom ihåg att alltid använda #goteborg och #gothenburg

Exempel på kommunikation som lyfter Göteborg som stad

Inspireras av hur andra har lyft Göteborg i sin kommunikation. Hur kan ditt företag eller organisation stärka Göteborg som en attraktiv och spännande stad?

AstraZeneca – Settling in

Följ 3 medarbetare och hur de bosatt sig på en ny spännande plats, Göteborg.

Volvo – Made by People

Det är människorna som skapar värde – det gäller både bilar och städer.

Volvo Trucks – How to go electric

Volvo Trucks beskriver vikten av att snabbt ställa om till elektriska transporter.

Göteborg Film Festival – The Isolated Cinema

Med karga klippor och väldiga vågor kommuniceras en cool plats. Göteborgs kust.

Unimeet Gothenburg

Internationella studenter tipsar om Göteborgs utbud inom sport och natur.

Göteborg & Co – Rum 13

Hur länge vågar du stanna i höstens läskigaste hotellrum? Välkommen att bli inlåst.

Konceptet Mvh, Göteborg – en varm hälsning från en cool plats

och välkomnande bemötandet i Göteborg. Konceptet ger destinationen Göteborg – den coola platsen – ett mänskligt tilltal. Det bygger också på det breda utbudet, att Göteborg är både och. Både adrenalinletandet i naturen och avkopplingen i mjuka hotellsängar, fine-dining och sunkhak, hav och stad.

Destinationskonceptet Mvh Göteborg

Världen pratar om Göteborg

Kolla in vad journalister, bloggare och influencers skriver om Göteborg – allt från trendiga kvarter till matkultur och hållbarhet. Vad vill du bli känd för?

The Independent
I en artikel från brittiska The Independent gör reportern en djupdykning i Göteborgs hållbarhetssatsningar. Staden beskrivs som en välkomnande plats “där fantastiska idéer kan blomma ut”.

New York Times
Under Pandemiåret 2021 drog Göteborg Film Festival social distansering till sin spets i en isolerad biograf – för en person – på fyren Pater Noster. Något som uppmärksammades i en artikel av New York Times.

The Guardian
När brittiska The Guardian utsåg Europas “10 coolaste områden” 2020, fanns Göteborg och kvarteren runt Järntorget och Långgatorna högst upp på listan. “En stad som är lätt att älska”, skrev tidningen i sin artikel.

Kontakta oss

Vill du vara med och kommunicera Göteborg? Har du frågor eller ett spännande projekt du vill ha hjälp med? Hör av dig!

Helena Lindqvist, t.f Chef Marknad & Kommunikation
helena.lindqvist@goteborg.com
+46 725 41 84 50


Ulrika Carlsson, Projektledare Marknad & Kommunikation
Ulrika.carlsson@goteborg.com
+46 705 880 444

Prenumerera på Göteborg & Co:s nyhetsbrev

Vill du ha kontinuerliga uppdateringar från Göteborg & Co i din mailkorg?

Registrera