Ibland är Göteborg en stad att besöka, ibland en stad att flytta till för arbete och ibland en stad att studera i. Vem du än vill nå, finns det filmer och presentationer om det Göteborg du vill kommunicera, som du…
- Hem
- Kommunicera Göteborg
- Lyft Göteborg med kommunikation
Lyft Göteborg med kommunikation

Många företag, organisationer och individer jobbar med att kommunicera Göteborg. Projektet Lyft Göteborg med kommunikation inspirerar näringsliv och individer att vara en aktiv del i att lyfta vår stad. Projektet mynnar ut i nedan verktygslåda som kan användas av alla som vill stärka bilden av Göteborg.

Göteborg – en liten storstad med stora ambitioner
För oss är Göteborg uppstickaren som tack vare dess invånare, rika kulturliv och innovativa näringsliv gör staden attraktiv. Utnämningen till världens mest hållbara destination har också givit oss en plats i det globala rampljuset.
Cool place, warm people
Dubbelmeningen i ordet cool kommunicerar både läget i norra Europa och Göteborg som en spännande plats. Warm people är människorna, med sin välkomnande och avslappnade inställning.
Verktyg för att lyfta Göteborg
Populera din hemsida med aktuella evenemang, nyheter och guider direkt från Goteborg.com genom vår superlättanvända widget eller använd bilder, färdiga filmer och populära hashtags för att lyfta Göteborg och dig själv.

Hashtags
Tillsammans lyfter vi upp den viktiga bilden av kompetens, intressanta affärer, utveckling osv. Kom ihåg att alltid använda #goteborg och #gothenburg
Exempel på kommunikation som lyfter Göteborg som stad
Inspireras av hur andra har lyft Göteborg i sin kommunikation. Hur kan ditt företag eller organisation stärka Göteborg som en attraktiv och spännande stad?
AstraZeneca – Settling in
Följ 3 medarbetare och hur de bosatt sig på en ny spännande plats, Göteborg.
Volvo – Made by People
Det är människorna som skapar värde – det gäller både bilar och städer.
Volvo Trucks – How to go electric
Volvo Trucks beskriver vikten av att snabbt ställa om till elektriska transporter.
Göteborg Film Festival – The Isolated Cinema
Med karga klippor och väldiga vågor kommuniceras en cool plats. Göteborgs kust.
Unimeet Gothenburg
Internationella studenter tipsar om Göteborgs utbud inom sport och natur.
Göteborg & Co – Rum 13
Hur länge vågar du stanna i höstens läskigaste hotellrum? Välkommen att bli inlåst.

Konceptet Mvh, Göteborg – en varm hälsning från en cool plats
och välkomnande bemötandet i Göteborg. Konceptet ger destinationen Göteborg – den coola platsen – ett mänskligt tilltal. Det bygger också på det breda utbudet, att Göteborg är både och. Både adrenalinletandet i naturen och avkopplingen i mjuka hotellsängar, fine-dining och sunkhak, hav och stad.
Världen pratar om Göteborg
Kolla in vad journalister, bloggare och influencers skriver om Göteborg – allt från trendiga kvarter till matkultur och hållbarhet. Vad vill du bli känd för?
The Independent
I en artikel från brittiska The Independent gör reportern en djupdykning i Göteborgs hållbarhetssatsningar. Staden beskrivs som en välkomnande plats “där fantastiska idéer kan blomma ut”.
New York Times
Under Pandemiåret 2021 drog Göteborg Film Festival social distansering till sin spets i en isolerad biograf – för en person – på fyren Pater Noster. Något som uppmärksammades i en artikel av New York Times.
The Guardian
När brittiska The Guardian utsåg Europas “10 coolaste områden” 2020, fanns Göteborg och kvarteren runt Järntorget och Långgatorna högst upp på listan. “En stad som är lätt att älska”, skrev tidningen i sin artikel.
Kontakta oss
Vill du vara med och kommunicera Göteborg? Har du frågor eller ett spännande projekt du vill ha hjälp med? Hör av dig!
Helena Lindqvist, t.f Chef Marknad & Kommunikation
helena.lindqvist@goteborg.com
+46 725 41 84 50
Ulrika Carlsson, Projektledare Marknad & Kommunikation
Ulrika.carlsson@goteborg.com
+46 705 880 444