Hoppa till innehållet

Lyft Göteborg med kommunikation

Många företag, organisationer och individer jobbar med att kommunicera Göteborg. Som plats att bo, besöka och jobba på. Gör du också det? Då är du en del av varumärket Göteborg. Tillsammans gör vi det varumärket starkt.

Vad är grejen med Göteborg?

Göteborg är massor av saker. För oss kokar det ner till att vara en spännande uppstickare – en liten storstad med stora ambitioner som gett oss en plats i det globala rampljuset. Mycket tack vare utnämningen till världens mest hållbara destination, som staden fick första gången 2016. Och våra vänliga människor, rika kulturliv, innovativa näringsliv, jämlikhet och progressivitet.

Cool place. Warm people.

Cool place, warm people

Det är vad vi vill att människor ska tänka när de hör Göteborg. Dubbelmeningen i ordet cool – kall och häftig – kommunicerar både läget i norra Europa och Göteborg som en spännande plats att vara på. Warm people är helt enkelt människorna här, med sin välkomnande, avslappnade inställning.

Destinationen Göteborgs varumärkesplattform

Så kan det uttryckas i en film

Norden, kusten, havet. Inte en huvudstad men en stad som har något bra på gång. Den här filmen sammanfattar Göteborg med bild, text och citat. Vad sägs om ”the coolest European city you’ve never heard of”?

När fler gör mer tillsammans? Ja då får satsningen Lyft Göteborg med kommunikation hela Göteborg att glöda.

Andrea Jovell
Marknads- och kommunikationschef

Verktyg för att kommunicera Göteborg

Välkommen att bli en del av varumärket. Oavsett om du jobbar på ett globalt företag som tävlar med andra internationella aktörer om de bästa talangerna eller om du är en lokal kläddesigner som ska lansera din första kollektion har du en stor fördel: du befinner dig på en spännande plats som omvärlden är nyfiken på. Använd det!

Här finns flera byggstenar för att lyfta Göteborg som en attraktiv stad. Några utgångspunkter: tänk cool place, warm people. Och ha gärna med Göteborg eller Gothenburg i projektnamn och kommunikation.

Bilder för att förmedla rätt känsla

Med bilder kan du både väcka intresse för och visa upp ditt erbjudande. Starta samtal med din Teams-bakgrund och inspirera till saker att göra. Här hittar du flera högupplösta bilder som du kan använda. Helt kostnadsfritt. Se bara till att ge fotocred!

Mediabanken

Hashtags för spridning

Använd gemensamma hashtags så att fler kan hitta hit #Göteborg #Gothenburg.

Foto: Peter Kvarnström/Göteborg & Co

Filmer för olika målgrupper

Ibland är Göteborg en stad att besöka, ibland en stad att flytta till för arbete och ibland en stad att studera i. Vem du än vill nå, finns det filmer och presentationer om det Göteborg du vill kommunicera, som du till exempel kan använda som intro till konferensen, rulla i lobbyn eller ha på din sajt.

Besök eller arbeta i Göteborg
This is Gothenburg – Göteborgspersonligheter berättar om sin stad (ENG)
Lonely Planet – Best in Travel 2021 Sustainable City Stay (ENG)
This is Sweden – one of the world’s most sustainable cities (ENG)
Studera i Göteborg
Göteborgs universitet – get a sneak peak at the life on ”Handels” (ENG)
Unimeet Gothenburg – Internationella studenter och forskare tipsar om Göteborg (ENG)

Exempel på kommunikation som lyfter Göteborg som stad

Inspireras av hur andra har lyft Göteborg i sin kommunikation. Hur kan ditt företag eller organisation stärka Göteborg som en attraktiv och spännande stad?

AstraZeneca – Settling in

Följ 3 medarbetare och hur de bosatt sig på en ny spännande plats, Göteborg.

Volvo – Made by People

Det är människorna som skapar värde – det gäller både bilar och städer.

Volvo Trucks – How to go electric

Volvo Trucks beskriver vikten av att snabbt ställa om till elektriska transporter.

Göteborg Film Festival – The Isolated Cinema

Med karga klippor och väldiga vågor kommuniceras en cool plats. Göteborgs kust.

Unimeet Gothenburg

Internationella studenter tipsar om Göteborgs utbud inom sport och natur.

Göteborg & Co – Rum 13

Hur länge vågar du stanna i höstens läskigaste hotellrum? Välkommen att bli inlåst.

Konceptet Mvh, Göteborg – en varm hälsning från en cool plats

Kommunikationskonceptet ”Mvh, Göteborg” utgår ifrån det varma och välkomnande bemötandet i Göteborg. Konceptet ger destinationen Göteborg – den coola platsen – ett mänskligt tilltal. Det bygger också på det breda utbudet, att Göteborg är både och. Både adrenalinletandet i naturen och avkopplingen i mjuka hotellsängar, fine-dining och sunkhak, hav och stad.

Destinationskonceptet Mvh Göteborg

Världen pratar om Göteborg

Kolla in vad journalister, bloggare och influencers skriver om Göteborg – allt från trendiga kvarter till matkultur och hållbarhet. Vad vill du bli känd för?

The Independent
I en artikel från brittiska The Independent gör reportern en djupdykning i Göteborgs hållbarhetssatsningar. Staden beskrivs som en välkomnande plats “där fantastiska idéer kan blomma ut”.

New York Times
Under Pandemiåret 2021 drog Göteborg Film Festival social distansering till sin spets i en isolerad biograf – för en person – på fyren Pater Noster. Något som uppmärksammades i en artikel av New York Times.

The Guardian
När brittiska The Guardian utsåg Europas “10 coolaste områden” 2020, fanns Göteborg och kvarteren runt Järntorget och Långgatorna högst upp på listan. “En stad som är lätt att älska”, skrev tidningen i sin artikel.

Kontakta oss

Vill du vara med och kommunicera Göteborg? Har du frågor eller ett spännande projekt du vill ha hjälp med? Hör av dig!

Andrea Jovell, Chef Marknad & Kommunikation

andrea.jovell@goteborg.com
+46 703 97 00 83


Ulrika Carlsson, Projektledare Marknad & Kommunikation

Ulrika.carlsson@goteborg.com
+46 705 880 444

Relaterad information

Vad händer med stora möten och kongresser när allt mer sker digitalt? Följ Studio Göteborg & Co Live 21/10 kl…

I Göteborg finns det gott om middagslokaler som lämpar sig för mindre lite mer intima middagar såväl som större fester…

Simon Kafis var en av de medverkande influerarna. I samband med Alla hjärtans dag 2021 gjorde Göteborg & Co och…

Göteborg & Co och Göteborg City Shopping marknadsför handeln i city genom en kampanj under vecka 28 och 29, den…

Prenumerera på Göteborg & Co:s nyhetsbrev

Vill du ha kontinuerliga uppdateringar från Göteborg & Co i din mailkorg?

Registrera